Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

پایگاه هوایی اینجیرلیک و 3 پایگاه دیگر در اختیار نظامیان آمریکایی قرار داده شد و این درحالیست که مقامات ارشد آمریکایی اعلام نموده بودند واشنگتن به دنبال ایجاد پایگاه هوایی در آسیای مرکزی و قفقاز نیست.


به گزارش تیترآزاد، به نقل از آناج، در پی حملات هوایی پی در پی ترکیه به سوریه و عراق و بمباران مواضع داعش و پ.ک.ک، این حملات از سوی آمریکا، مؤتلف ترکیه، در حمایت از تروریست های تکفیری مخالف حکومت اسد در سوریه، مورد تحسین و حمایت قرار گرفت.

دولت واشنگتن به صراحت حمایت خود را از این حملات و مبارزه با داعش و پ.ک.ک اعلام نمود و همچنین مکررا اعلام نمود به دنبال ایجاد پایگاه هوایی در منطقه نمی باشد.

پس از گذشت تنها چند روز از این حملات مشخص شد که آمریکا با لابی گری های خود در آنکارا، توانسته پایگاه هوایی "اینجرلیک" را در اختیار بگیرد.

این در حالیست که "ریچارد هوگلند" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در آسیای مرکزی که در راس هیئتی به "تاشکند" پایتخت ازبکستان سفر کرده بود؛ در کنفرانس خبری خود گفت: "آمریکا تلاش نمی‌کند در آسیای مرکزی و قفقاز پایگاه‌های نظامی ایجاد کند."

اما یک مقام نظامی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود طی مصاحبه ای افشاگرانه گفت: ترکیه به کشورش اجازه داده است از چند پایگاه هوایی از جمله "اینجرلیک" در جنوب ترکیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش استفاده کند.

همچنین این مقام نظامی آمریکایی افزود: "دسترسی به پایگاه های نظامی در ترکیه مانند پایگاه هوایی "اینجرلیک"، توان عملیاتی نیروهای ائتلاف را در مبارزه با داعش در حد چشمگیری افزایش خواهد داد".

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، آمریکا ماه هاست از ترکیه می خواهد مجوز استفاده از پایگاه "اینجرلیک" را صادر کند.

گزارش های رسیده حاکی از اینست که به غیر از پایگاه هوایی "اینجرلیک"، 3 پایگاه دیگر در جنوب ترکیه نیز در اختیار نظامیان آمریکا قرار داده شده است.

لازم به ذکر است که در ماه آگوست سال جاری میلادی، ترکیه و آمریکا طبق قراردادی مبنی بر حمایت از تروریست های مخالف حکومت اسد با عنوان "آموزش و تسلیح" منعقد نمودند که بر اساس این تفاهم نامه ترکیه موظف به آموزش تروریست های تکفیری سوری در خاک خود و آمریکا ملزم به تسلیح آن ها شدند. سران حکومت ترکیه و آمریکا ادعا نموده بودند که هدف این قرارداد مبارزه با تروریسم و داعش است.

تا کنون بارها مقامات ارشد آمریکا، به صراحت ترکیه را حافظ منافع و شریک خود در مسائل منطقه معرفی نموده اند.

گفتنی است، پس از سال 2002 و آغاز جنگ عراق و برای سرنگونی رژیم بعث، آمریکا تعدادی از پایگاه های هوایی و بنادر ترکیه را در اختیار گرفت و به زور مردم ساکن و مشغول به کار در آن مناطق را بیرون نمود که با واکنش گسترده مردم مواجه شد.

بنا به تحلیل کارشناسان، در جو متشنج موجود در ترکیه، که مردم برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به مداخله نظامی در جنگ سوریه و عراق، فضای ناامن ترکیه و سیاست های غلط اردوغان در منطقه، به خیابان ها ریخته اند و تظاهرات گسترده ای در سراسر ترکیه و مخصوصا در آنکارا ترتیب داده اند؛ اهدای چندین پایگاه هوایی به نظامیان آمریکا به بهانه مبارزه با تروریست و داعش از سوی مردم بیپاسخ نخواهد ماند!/راه دانا

انتهای پیام/