Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سطح جهان ۱.۳ میلیارد تن ضایعات از بخش محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی ضایعات بخش کشاورزی را در کشور کاهش می‌دهد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم ، سید محمد میرعمادیان ظهر امروز در سومین همایش ملی دستاوردهای نوین در علوم کشاورزی و صنایع غذایی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از سال 93 هر سال در دیدار سالانه رئیس جمهور و هیئت دولت بر توسعه و گسترش صنایع تکمیلی و تبدیلی در روستاها تاکید داشتند و راه نجات روستائیان را ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست.

وی افزود: به علت فاسد شدن محصولات کشاورزی و فصلی بودن این محصولات و همچنین غیرقابل استفاده بودن بیشتر محصولات قبل از فرآوری، توسعه صنایع تبدیلی در این بخش ضرورت دارد.

رئیس برنامه‌‌ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی سبب اشتغالزایی و افزایش اشتغال، کمک به توسعه پایدار و افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات خواهد داشت.

وی اظهار کرد: چشم‌انداز جهان در استفاده از صنایع تبدیلی، کاهش مستمر سهم بخش کشاورزی در کل اقتصاد کشورها نسبت به سهم صنعت و خدمات و استفاده حداکثر از فناوری‌های پیشرفته برای تولید مواد خام و محصولات نهایی است.

میرعمادیان اظهار کرد: ما تاکید داریم حتما صنایع تبدیلی در کنار مزارع ایجاد شود تا از لحاظ فنی و اقتصادی به صرفه بوده و با توجه به آسیب‌پذیری مواد خام در حین جابه‌جایی، از فاسد شدن آنها تا حد امکان جلوگیری شود.

وی با اشاره به قطب واحدهای شالیکوبی در شمال گفت: با توجه به اینکه بیشرین تولید شالی و برنج در استان‌های شمالی است، قطب واحدهای شالیکوبی نیز در این استان‌ها قرار دارد و استان گلستان رتبه سوم واحدهای شالیکوبی را داراست اما متاسفانه برخی واحدها در فضاهای غیر بهداشتی و غیر فنی کار می‌کنند و ما نوسازی و بهسازی این واحدها را در دستور کار قرار داده که با این اتفاق تاکنون عملکرد خوبی در این استان‌ها ایجاد شده است.

رئیس برنامه‌‌ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ضایعات محصولات کشاورزی یکی از معضلات مهم در سطح جهان است و همه کشورها سعی می‌کنند تا این ضایعات را تا حد 50 درصد کاهش دهند.

وی تصریح کرد: در سطح جهان 1.3 میلیارد تن ضایعات از بخش محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود که 1.9 میلیارد غذای مردم جهان را تامین می‌کند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تا 4 سال گذشته دفتر کاهش ضایعات در وزارت جهاد کشاورزی دایر بود که متاسفانه منحل شد این دفتر کار خود را خوب آغاز کرده و به نتایج مطلوبی رسیده بود که با استمرار این فعالیت‌ها آینده خوبی برای کاهش ضایعات وجود داشت.

وی اظهار داشت: در این دفتر 60 محصول زراعی و باغی مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد 90 درصد ضایعات مربوط به 20 محصول و 10 درصد ضایعات مربوط به 40 محصول است و اولویت نخست ضایعات در محصولات مربوط به گندم بود.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی کشور گفت: ایجاد صنایع تبدیلی از قبل از انقلاب وجود داشته و کشور ما سابقه طولانی در صنایع غذایی دارد.

وی اظهار داشت: اجباری بودن استاندارد در محصولات غذایی، حمایت بیشتر تعرفه‌ای نسبت به کالاهای صادراتی و 100 درصدی مالکیت صنایع غذایی کشور در بخش خصوصی از نقاط قوت ایجاد صنایع تبدیلی در کشور است.

میرعمادیان افزود: فساد‌پذیری محصولات، مشکلات فنی تولید، بالا بودن قیمت تمام شده در حوزه درون بخشی کشاورزی و عدم ثبات مقرارت تجاری، عدم تامین کافی منابع مالی برای تجهیز سرمایه در گردش در حوزه برون بخشی کشاورزی از چالش‌های پیش رو صنایع تبدیلی است.

سید مصطفی میرعرب رضی

انتهای پیام/