Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

از صدور بیانیه ستاد استهلال اهل سنت گلستان ، عدم اقامه نماز تراویح در گنبد ، اقامه نماز عید با نصف جمعیت پارسال در قره بلاغ ، اعلام عید بدون نماز در آق قلا ، شبهه ناک دانستن عید روز جمعه در سیمین شهر ، باز پس گیری اعلام عید در گمیشان با بلندگوی سیّار تا قرار گرفتن علما به جای مردم در مواجهه با یک تناقض مقدس .

به گزارش تیترآزاد؛ " عید سعید فطر در ایران اسلامی روز واحدی است که شیعه و سنی با برادری و اتحاد آن عید بزرگ را در کنار هم با مهربانی و صداقت جشن می گیرند ."
این جمله در بیانیه ستاد ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان اعلام گردیده است که پر از معنای وحدت ، برادری ، اتحاد ، همدلی و همزبانی در آن وجود دارد .
اعلام عید سعید فطر را به عهده حاکم شرع و ولی فقیه می دانیم
همچنین در متن این بیانیه آمده است : ستاد استهلال اهل سنت گلستان ، با هماهنگی نماینده محترم ولی فقیه در استان و تشکیل جلسات متعدد، مرکز رسمی اعلام رویت هلال در استان می باشد .
و در ادامه تصریح شده : با توجه به این که در آستانه عید سعید فطر قرار داریم ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان که متشکل از علما و ائمه جمعه و مدرسین اهل سنت و کارشناسان فن می باشند، اعلام عید سعید فطر را به عهده حاکم شرع و ولی فقیه دانسته و بدینوسیله تابعیت خود را از دستورات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در خصوص اعلام روز عید سعید فطر اعلام می دارد .
حال چه می شود و یا چه اتفاقی می افتد که اعلام رؤیت هلال ماه شوال توسط برخی از علمای اهل سنت گلستان متفاوت با سایر شهرها و استان های کشور رقم می خورد ؟
کاهش 50 درصدی جمعیت نماز عید فطر قره بلاغ نسبت به سال گذشته
به عقب بر می گردیم ، در سال گذشته بزرگترین حوزه علمیه ترکمن صحرا واقع در روستای قره بلاغ از توابع شهرستان علی آباد کتول یک روز زودتر ( 6 مرداد 93 ) را به عنوان اول شوال اعلام کرد و نماز عید فطر را با جمعیتی در حدود 15000 نفر به امامت عثمان آخوند نظری اقامه کرد .
شنیده شده ، امسال نیز این حوزه علمیه ترکمن در حالی که ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال پنجشنبه شب رؤیت نشده و جمعه روز سی‌ام ماه مبارک رمضان است ، جمعه مصادف با 26 تیر ماه را اول شوال اعلام کرد که صبح همین روز نماز عید را با حضور جمعیتی در حدود 7000 نفر به امامت عثمان آخوند نظری اقامه کردند .
در این مراسم علی آخوند نظری ، امجد آخوند نظری و عبدالرحمن آخوند تنگلی قبل از اقامه نماز به ایراد سخنرانی پرداختند .
اعلام عید بدون نماز در آق قلا / جمعه اول شوال ولی نماز شنبه
سایت ارکین نیوز در خبری درج کرده است که حاج عبدالحی آخوند میرزاعلی ، امام جمعه اهل سنت آق قلا جمعه را اول ماه شوال اعلام کرده ولی خواندن نماز عید فطر را منوط به اعلام رسمی از طرف دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرده است و بر این اساس تا اطلاع ثانوی نماز عید فطر در آق قلا روز شنبه اقامه می شود . به طور خلاصه یعنی جمعه اول ماه شوال بوده و نباید روزه گرفته شود ولی نماز عید فطر نیز اقامه نمی گردد !
بر اساس شنیده ها ، حاج آخوند کم از علمای اهل سنت آق قلا و حاج آخوند امدادی ، امام جمعه اهل سنت شهر انبارالوم نیز همین حکم را صادر نموده اند.
عدم اقامه نماز تراویح در گنبد در شب گذشته
سایت اولکامیز اعلام کرده است که نماز تراویح در برخی از مساجد شهرستان گنبد کاووس به دلیل اعلام عید فطر اقامه نشد . بایرام گلدی آخوند نبوی نژاد امام جمعه گمیشان رویت ماه شوال را تایید کرده و حتی این خبر را به نماینده ولی فقیه در استان گلستان حضرت آیت الله نورمفیدی ارسال کرده است.
باز پس گیری اعلام عید در گمیشان با بلندگوی سیّار
همچنین در خبر دیگری در سایت الکامیز از قول حاج یعقوب آخوند قرنجیک نوشته شد : با توجه به رؤیت هلال ماه در گمیشان و تایید حاج آخوند نبوی نزاد امام جمعه گمیشان مبنی بر رؤیت هلال ماه ؛ از سوی حاج الیاس آخوند قرنجیک نیز مورد تایید قرار گرفت و جمعه عید فطر است .
ولی شنیده شده سحرگاه روز جمعه با بلندگوی سیار توسط خودروی شهرداری گمیشان در سطح شهر اعلام شده که بنا به مصلحت امام جمعه مردم مختارند امروز روزه داشته باشند یا نه ، و نماز عید ساعت 8 صبح روز شنبه برگزار می شود .
تایید مقام معظم رهبری مبنای اعلام عید فطر اهل سنت در کلاله
سایت کلاله خبر در خبری درج کرد که الحاج آخوند قربانپور امام جمعه شهر فراغی شهرستان کلاله گفت : مبنای اعلام عید فطر در اهل سنت تایید مقام معظم رهبری است.
وی افزود: زمان عید فطر از طریق رسانه و منابع رسمی پس از تایید دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهد شد و در این خصوص ستادهای استهلال و اکیپ های رؤیت ماه با دقت کامل در نقاط مختلف کشور فعال می باشند .
همچنین شنیده ها حاکی از آن دارد که آخوند رهبر در آق قلا نیز اعلام عید فطر را منوط به تایید رهبری نموده است.
شبهه ناک دانستن عید روز جمعه در سیمین شهر
بر اساس گزارشی در سایت ترکمن سسی ، برخی از علمای شاخص ترکمن مانند استاد تقصیر الحاج رجب محمد آخوند حنفی روحانی شاخص ترکمن ها با شبهه ناک دانستن اعلام عید بودن روز جمعه ، شنبه را به عنوان عید فطر اعلام کرد . بنابراین مردم سیمین شهر و روستاهای اطراف غالبا جمعه روزه دارند .
رؤیت هلال ماه در سایر کشورها تاثیری در اعلام عید فطر ندارد
در ادامه گزارش سایت ترکمن سسی آمده است : بر اساس گزارش برخی از سایت های خبری ، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در روزهای گذشته در زمینه مساله رؤیت هلال ماه با انتقاد از برخی از افراد که اعلام عید فطر را با برخی از شبکه های ماهوارهای و کشورهای همسایه هماهنگ می کنند ، خاطر نشان کرد که ملاک ما در زمینه رؤیت هلال ما این است که ماه شوال در خود مناطق اهل سنت نشین کشور دیده شود و رؤیت هلال ماه در سایر کشورها تاثیری در اعلام عید فطر ندارد . بدنبال همین اعلام نظر هم علمای اهل سنت بلوچستان شنبه را عید فطر اعلام کردند .
و ... .
و ... .
لزوم ایفای نقش موثرتر از سوی ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان
با مرور مطالب ذکر شده ، پرسشی که ذهن هر خواننده ای را به خود درگیر می کند این است که آیا این اتفاقات و اختلاف نظرات شدید می تواند موجب اتحاد و وحدت در منطقه گردد و شیرینی یک ماه روزه داری را در کام همه هم استانی ها با عیدی با شکوه مقرون سازد ؟
ستاد استهلال اهل سنت استان گلستان در این خصوص چه وظیفه ای داشته و دارد ؟ مگر نه این است که این ستاد استهلال ، با هماهنگی نماینده محترم ولی فقیه در استان گلستان تشکیل شده و جلسات متعدد برگزار کرده و مرکز رسمی اعلام رؤیت هلال در استان می باشد . پس چرا برخی از علمای اهل سنت بر خلاف بیانیه ستاد استهلال عمل می کنند ؟ آیا در این میان هدفی خاصی دنبال می شود ؟
سخنی با علمای ترکمن ؛ علما به جای مردم در مواجهه با یک تناقض مقدس
علمای بزرگوار اهل سنت استان گلستان اگر همه شما به طرف دیگر ماجرا بیایید و از زاویه دید مردم به این رویداد بنگرید ، با چه وضعیتی مواجه می شوید ؟
عموم مردم اهل سنت گلستان در شهرهای سراسر استان وقتی با 3 فتوای متفاوت در خصوص اعلام روز عید فطر و اقامه نماز آن به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمان جهان روبرو می شوند چه حالتی به آنها دست می دهد و باید با این تناقض مقدس چه کنند ؟
دسته اول علمای ترکمن ، جمعه را اول شوال اعلام و نماز عید را اقامه می کنند .
دسته دوم علمای ترکمن ، جمعه را اول شوال اعلام کرده و روزه در این روز حرام می دانند ولی نماز عید فطر را شنبه (روز دوم شوال ) به جا می آورند .
دسته سوم علمای ترکمن ، با تبعیت از حاکم شرع و ولی فقیه شنبه را اول شوال اعلام کرده و نماز عید را به جا می آورند.
این در حالی است که اکثر علمای اهل سنت در هر سه دسته ، پیام وحدت و همدلی را در مناسبت های مختلف سال صادر می کنند . آیا این چند دستگی می تواند وحدت و همدلی را ، آن هم در روز عید بزرگ فطر به ارمغان بیاورد .
عید فطر نماد وحدت و همدلی همه روزه داران بعد از یک ماه روزه داری و بندگی معبود است . نگذارید این عید به روز اختلاف تبدیل گردد .
بیاییم همه با هم در این برهه حساس تاریخی که نظام جمهوری اسلامی ایران با وحدت ، برادری ، یکپارچگی ، همدلی توانسته است در بیش از 36 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی در برابر همه خواسته های ظالمانه دشمنان ایستادگی کند و به پیروزی های بی نظیری دست یابد ، موجب تفرقه و چند دستگی در میان اقوام ترکمن و اهل سنت نشویم .
شاید شایسته تر آن باشد که مانند اقدام دسته سوم از علمای ترکمن که با تبعیت از حاکم شرع و ولی فقیه روز شنبه را اول شوال اعلام کرده و نماز عید را همزمان با سراسر کشور بجا می آورند ، زمینه ساز وحدت و یکپارچگی اهل سنت کشور با همه شیعیان می شوند ؛ بهترین حالت در وضعیت کنونی است .
تبعیت از ولی امر ، عامل عظمت و شکوه نظام و انقلاب و شیرین کامی روزه داران
در کشوری که نظام و حکومتی اسلامی آن هم در اوج اقتدار و صلابت در آن مستقر است و در راس آن نیز ولی فقیه عادل و جامع الشرایط بعنوان ولی امر مسلمین جهان قرار دارد و از سوی ایشان گروه های بسیار متخصص و مجهّز برای استهلال به اقصا نقاط کشور که امکان رؤیت هلال ماه وجود دارد اعزام می شوند ، جای تردیدی در تشخیص و اعلام عید باقی نمی ماند .
وانگهی حفظ وحدت و انسجام جامعه اسلامی و اعلام هماهنگ و سراسری عید فطر و اقامه همزمان نماز عید علاوه بر افزودن به شکوه و عظمت انقلاب و نظام اسلامی ایران ، به شیرینی کام تمامی روزه دارانی منجر می شود که یک ماه عبادت و بندگی را برای دریافت عیدی ارزشمند و گرانقدر از مهبود بی همتا به پایان رسانده اند .
فرامرز گلستانی
انتهای پیام /