Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

عراقچی گفت: در مذاکره به آنها گفتیم به هر کس و هر جا لازم باشد اسلحه خواهیم داد و از هر جا بخواهیم اسلحه خواهیم گرفت و این را در مذاکره روشن کردیم. در هیچ کجای توافق اشاره‌ای به بحث تسلیحاتی و موشکی نمی‌بینید. حتی ذکر شده که مفاد برجام و قطعنامه دو چیز جداست.

به گزارش تیترآزاد، به نقل از دانا ، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تایید توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ را که هفته گذشته در وین امضا شد، تصویب کرد. این قطعنامه راه لغو تحریم‌های اعمال‌شده از سوی این نهاد علیه ایران را باز می‌کند اما تحریم‌ها زمانی لغو می‌شوند که ایران به تعهداتش در توافق وین عمل کند و به عبارتی بهتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تایید کند که به تعهداتش در توافق وین عمل کرده است.
در همین رابطه سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح روند برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تا صدور قطعنامه شورای امنیت پرداخت.
معاون وزیر خارجه بارها در صحبت هایش بر این نکته تاکید داشت که بین توافق و قعطنامه اختلاف وجود دارد و نقض قعطنامه نقض توافق به حساب نمی آید و تأکید کرد که اگر مفاد قطعنامه لغو شود نقض قطعنامه است نه توافق.
وی همچنین قطعنامه شورای امنیت درباره ایران را دستاورد بسیار بزرگی خواند و تصریح کرد: به هر کس و هر جا لازم باشد تسلیحات خواهیم داد و از هر جا بخواهیم تسلیحات خواهیم گرفت.
عراقچی گفت: در مذاکره به آنها گفتیم به هر کس و هر جا لازم باشد اسلحه خواهیم داد و از هر جا بخواهیم اسلحه خواهیم گرفت و این را در مذاکره روشن کردیم. در هیچ کجای توافق اشاره‌ای به بحث تسلیحاتی و موشکی نمی‌بینید. حتی ذکر شده که مفاد برجام و قطعنامه دو چیز جداست.
وی ادامه داد: اگر شورای امنیت دوباره بخواهد قطعنامه صادر و تحریم‌ها را اعمال کند نیاز به اجماع پنج عضو دائم دارد.
در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست علنی پارلمان نیز بار دیگر بر تفاوتهای بین قطعنامه و توافق تاکید کرد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت‌ها به جای ممنوعیت‌های قبلی طی یک سند ضمیمه قطعنامه که از سوی ۱+۵ صادر شده است،‌ اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های گذشته موشکی و تسلیحاتی ناچیز است، بلکه پس از ماه‌ها مذاکره توانستیم تثبیت کنیم که این محدودیت‌ها حتی جزیی از توافق ما با ۱+۵ و یا به عبارتی دیگر برجام به حساب نمی‌آید و لذا رعایت نشدن آن‌ها به معنی نقض توافق نیست.
وی تصریح کرد: بندهای تند و الزام‌آور قطعنامه ۱۹۲۹ مبنی بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان همراه با وظیفه کشورها برای ممانعت از‌ آن و سازوکار عریض و طویل راستی آزمایی و پیگیری مندرج در ۱۹۲۹ به یک درخواست غیر الزام‌آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک که برای توانمندی حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود در برنامه موشکی ما تاثیری نخواهد داشت.
ظریف افزود: همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شد به نحوی که امکان واردات و یا صادرات اقلام دفاعی به صورت موردی فراهم می‌شود. این مورد نیز منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری بر برجام نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: ممنوعیت خرید اقلام حساس با کاربرد دو منظوره لغو و تامین نیازهای ایران از طریق کمیسیون مشترکی که ایران نیز یکی از اعضای 7 یا 8 گانه آن است، تسهیل خواهد شد. به علاوه به دنبال مذاکرات نفس‌گیر، تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل نیز مستثنی شده است.
علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهو و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت: طبق توافق با «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئله PMD باید تا 15 دسامبر، پایان سال میلادی جاری حل و فصل و تکلیف این مسئله روشن شود.
صالحی افزود: براساس این توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود را به شورای حکام ارائه می‌کند گرچه برجام جدا از نتایج این گزارش کارش را ادامه می‌دهد> هر چند ما تفاهم کردیم که نتیجه بسیار مثبت خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه ما PMD را قبول نداریم، گفت: در عین حال این مسئله را در چارچوبی سیاسی فنی حل و فصل می‌کنیم تا جلو بهانه‌ها را بگیریم، البته اگر قرار بر قانع شدن طرف مقابل باشد وگرنه کسی که خود را به خواب زده باشد نمی‌توان بیدار کرد.
انتهای پیام/