Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز شنبه سوم مرداد 1394 هجری خورشیدی، هشتم شوال 1436 هجری قمری و بیست و پنجم جولای 2015 میلادی است. 143 سال پیش در چنین روزی، قرارداد رویتر میان دولت ایران و یک فرد انگلیسی به نام بارون جولیوس رویتر به امضا رسید.


سوم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

3 مرداد 1393

آیت الله عزیزالله عطاردی استاد اخلاق، پژوهشگر برجسته دینی و صاحب اثرهای ارزنده ی مسند الامام امیرالمومنین(ع)، مسند فاطمه الزهرا(س)، اخبار الامام المهدی، کتاب ماروی عنهما (الباقر و الصادق) و... در 86 سالگی درگذشت.

3 مرداد 1392

محمود استاد محمد نمایشنامه نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران در 63 سالگی درگذشت. وی خالق نمایشنامه های ماندگاری چون آ سید کاظم، شب بیست و یکم، سرای رنج و شکنج، دیوان تئاتر ال و ... است.

3 مرداد 1367

گروهک منافقین عملیات مسلحانه موسوم به فروغ جاویدان را در مرزهای غربی کشور آغاز کرد اما این اقدام با رشادت های رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد با شکست رو به رو شد.

3 مرداد 1360

آیت الله شیخ بهاءالدین محلاتی از علمای مبارز عصر پهلوی یکم و دوم در 85 سالگی در شهر شیراز درگذشت.

3 مرداد 1360

گروهک منافقین حجت ‏الاسلام سیدحسن بهشتی ‏نژاد نماینده ی مردم اصفهان و مدرس حوزه علمیه را به شهادت رساندند.

3 مرداد 1357

در شهر قم به منظور مخالفت با جنایت های رژیم پهلوی و کشتار مردم بی گناه شهرهای دیگر، تعطیل عمومی اعلام شد.

3 مرداد 1343

لایحه ی کاپیتولاسیون در مجلس سنا به تصویب رسید. محمدرضا پهلوی در ازای دریافت 200 میلیون دلار وام، تن به این اشتباه تاریخی داد.

3 مرداد 1342

آیت الله حکیم در ارتباط با دستگیری امام خمینی و بازداشت علما، وعاظ و سایر طبقات مردم، تلگرامی اعتراض آمیز به عباس آرام وزیر امور خارجه ایران فرستاد.

3 مرداد 1339

جمال عبدالناصر رییس جمهوری مصر فرمان قطع رابطه کشورش با ایران را به دلیل همپیمانی محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

3 مرداد 1328

رادیو آمریکا اعلام کرد که رییس جمهوری آمریکا در نظر دارد 220 میلیون دلار کمک نظامی در اختیار ایران ، ترکیه و کره جنوبی قرار دهد.

3 مرداد 1303

محمود آیرم امیر لشکر جنوب از خوزستان راهی اروپا شد.

3 مرداد 1300

روزنامه ماتن چاپ پاریس از فروش 13 جلد کتاب نفیس و سلطنتی ایران در آمریکا به هزینه ی 200 هزار دلار خبر داد.

3 مرداد 1300

هیاتی از پزشکان به دعوت وزارت صحیه در شورایعالی این وزارتخانه شرکت کردند و به ارایه ی راهکارهایی برای جلوگیری از بیماری حصبه گفت و گو کردند.

3 مرداد 1290

صمصام السلطنه رییس الوزرا و وزیر جنگ، وزیران خود را تعیین و معرفی کرد.

3 مرداد 1251

قرارداد رویتر میان دولت ایران و یک فرد انگلیسی به نام بارون جولیوس رویتر به امضا رسید. این امتیاز که در دوره ناصرالدین شاه قاجار به بیگانگان داده شد، در 24 ماده تنظیم شده بود. به موجب این قرارداد، امتیاز انحصاری ایجاد راه آهن و استخراج معادن ایران از قبیل ذغال سنگ، آهن، مس، سرب، نفت و به طور کلی هر معدن دیگری را که قابل بهره برداری برای کمپانی باشد به مدت 70 سال به رویتر انگلیسی واگذار شد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 4)

انتهای پیام/