Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

** کیهان

روایت روزنامه اصلاح‌طلب از پایان خوش‌خیالی پس از توافق

یک روزنامه اصلاح‌طلب، گران شدن قیمت ارز پس از توافق هسته‌ای را پایان خوش‌خیالی طیف متبوع خود عنوان کرد.

روزنامه آرمان با تأکید به تعبیر «پایان خوش‌خیالی» نوشت: افزایش عمدی قیمت دلار توسط دولت و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه، موضوعی است که همواره مطرح بوده و بارها بانک مرکزی نسبت به اینکه به صورت عمدی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد یا دستکاری می‌کند، متهم شده است؛ گرچه این بحث همیشه از سوی مقامات بانک مرکزی و مسئولان دولتی تکذیب شده است.
اکنون قیمت‌ها به راحتی و به صورت تدریجی در حال افزایش است و به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی قصدی برای کنترل نوسانات و افزایش قیمت‌ها داشته باشد تا اینکه نرخ دلار در بازار در حول و حوش 3500 تومان تثبیت شود.

آرمان می‌افزاید: پس از توافقات هسته‌ای ایران انتظار از بازار ارز کاهش قیمت‌ها بود، اما افزایش نرخ‌های ارز به تمامی این خوش‌خیالی‌ها پایان داد. برخی از اقتصاددانان به کسری بودجه دولت اشاره می‌کنند و می‌گویند که به دلیل اینکه بازار ارز در انحصار بانک مرکزی است، این بانک به راحتی می‌تواند نرخ ارز را آن طور که می‌خواهد، تغییر دهد.

اما در نقطه مقابل، این روزها موضوع ساماندهی صرافی‌ها از طریق افزایش سرمایه آنها مطرح است و مقاومت‌هایی از طرف برخی از صرافی‌ها صورت گرفته است. برخی از این صرافی‌ها تلویحا مطرح کرده‌اند که برای مقابله با بانک مرکزی نرخ دلار را افزایش می‌دهند، این در حالی است که به اعتقادکارشناسان و تحلیلگران اقتصادی افزایش قیمت ارز توسط صرافی‌ها امکان‌پذیر نیست و بازار ارز و کنترل نرخ‌ها در اختیار و انحصار بانک مرکزی است. البته صرافی‌ها از افزایش قیمت‌ها ناخشنود نیستند و اینکه روند صعودی نرخ‌ها به آنها نسبت داده شود، چندان برای آنها نارضایتی به همراه ندارد و وانمود می‌کنند که از این طریق می‌توانند با بانک مرکزی و خواسته‌های آنها مقابله کنند. در اصل گذر نرخ دلار از قیمت‌های تثبیتی در دو سال اخیر کمی تامل‌برانگیز است؛ گرچه دلایلی از جمله افزایش تقاضا به دلیل سفر حج و غیره هم مطرح است اما اینگونه موارد نمی‌تواند منجر به جهش یکباره نرخ‌ها در بازار ارز شود. حتی اعتصاب عده‌ای از صرافان و عدم فروش ارز هم نمی‌تواند نرخ‌ها را اینگونه افزایش دهد.

این روزنامه می‌نویسد: کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که یکی از عاملان افزایش قیمت ارز خود دولت با محوریت بانک مرکزی است که بازار ارز را به صورت انحصاری در اختیار دارد.

آخرین پیغام آیت‌الله خزعلی به هاشمی چه بود؟

مرحوم آیت‌الله خزعلی در آخرین اجلاس خبرگان از هاشمی خواسته بود از فرزند ناخلف خود برائت بجوید.

آیت‌الله نورالله طبرسی در همایش ائمه جمعه استان مازندران در شهرستان جویبار، ضمن اظهار تسلیت نسبت به درگذشت آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، اظهار کرد: آیت‌الله خزعلی نمونه یک انسان انقلابی، مجاهد و ولایت‌مدار بود.

به گزارش ابلاغ، وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله خزعلی در آخرین اجلاس خبرگان رهبری، افزود: در اجلاسیه اخیر خبرگان رهبری، آیت‌الله خزعلی با انتقاد از هاشمی رفسنجانی، به وی گفت؛ من با اختیار از فرزند خودم برائت جستم، شما چرا از فرزند خودتان برائت نمی‌جویید!

مهدی هاشمی مفسد اقتصادی و سیاسی و امنیتی پس از قطعی شدن حکم دادگاه در حالی روانه زندان شد که از سوی پدر مورد مشایعت و تشجیع قرار داشت و روزنامه‌های زنجیره‌ای چند روز فضایی عاطفی و مظلوم نمایانه را با استفاده از فضاسازی هاشمی و همسر و فرزندانش به راه انداختند.

مرحوم آیت‌الله خزعلی(ره) فرزند خود مهدی را به اعتبار همراهی و همسویی با فتنه‌گران و آشوبگران طرد کرد و از وی برائت جست.

ایشان پیش از این نسبت به برخی تحرکات هاشمی در زمینه هیئت رئیسه خبرگان هشدار داده بود.

دولت بازار ارز را رها کرده یا به تلاطم و دلالی دامن می‌زند؟!

روزنامه‌های اصلاح‌طلب، دولت و برخی بانک‌های خصوصی متصل به آن (نظیر بانک و صرافی پارسیان) را عامل تلاطم در بازار ارز می‌دانند.

روزنامه شرق در گزارشی از «بازار پرتلاطم ارز» و زیر تیتر «اربابان چهار راه استانبول پشت خط تلفن؛ جمشید بسم‌الله را بیخودی بدنام کردند» از قول برخی فعالان بانکی نوشت: ارباب چهار راه استانبول که جمشید بسم‌الله نیست، اربابان پشت خط تلفن هستند. حتی دلالان قدیمی بازار هم آنها را ندیدند و نمی‌شناسند. جمشید را بیخودی علم کردند و بدنامش کردند، او بدشانسی آورد، اربابان پشت خط تلفن بودند. جمشید در برابر آنها حتی مورچه هم نیست. شرق ادامه می‌دهد: دلار دیوانه‌وار روزهایش را برای رسیدن به 4 هزار تومان می‌گذراند. پای بزرگ‌تر از جمشید بسم‌الله وسط است که در آن طرف خط تلفن نشسته‌اند. جویای ارباب این روزهای بازار ارز می‌شویم. یکی از دلالان که روزگاری شاگرد صراف بوده، می‌گوید: ارباب و دلالان بزرگ بازار فقط پشت تلفن هستند، نوچه دارند و کیسه کیسه پول جمع می‌کنند. آن دیگری می‌گوید: ارباب اول و آخر بازار ارز، دولت است و بس. حالا که قیمت نفتش پایین آمده، به سمت دلار آمده. آن طرف‌تر دلالی است که جالب‌تر از همه، اشاره به بانکی‌ها دارد؛ بانک‌هایی که این روزها در این بازار بلبشو خوب کاسبی می‌کنند؛ می‌گویند همین بانک‌ها هستند که بازار را خراب می‌کنند آن وقت کاسه و کوزه‌ها را سر ما دلالان می‌شکنند.

هر یک از بانک‌ها چهار نماینده در چهار راه استانبول دارند، صبح به صبح می‌آیند و 50 میلیون دلار با خود به بازار می‌آورند و ریال آن را شب به بانک برمی‌گردانند. بازار را دلارهای بانکی و دلالان بانکی به هم ریخته است، نه دلالان بازار. اما عده‌ای دیگر معتقدند این روزها تاجران و مسافران در راه خارج از کشور و سلیمانیه عراق هستند که عرضه و تقاضای بازار را آنچنان تحت تأثیر قرار دادند که بازار به این وضع بیفتد.

یکی از دلالان اطلاعات جالبی در این باره داشت؛ می‌گفت: ارز می‌خرند و به خارج می‌برند و با 40 الی 50 تومان اختلاف می‌فروشند. در این وسط، حداقل پنج میلیون سود می‌برند. عده‌ای از دلالان تنها خریداران این روزهای بازار را عامل افزایش قیمت دلار می‌دانند، اما برخی در نگاهی کلان‌تر به این موضوع، پای بانک مرکزی و دولت را وسط می‌آورند. یکی از صرافان بازار آن قدر بی‌اعصاب است که وقتی با پرسش عوامل افزایش قیمت دلار در این روزها مواجه می‌شود، با تندی برخورد می‌کند. می‌گوید همه می‌دانند پای خود دولت و بانک مرکزی در افزایش قیمت دلار وسط است.

همزمان روزنامه‌های آرمان و ایران به بررسی نقش «عموبانکی‌ها» در ایجاد فشار و تلاطم در بازار پرداختند. این اصطلاح برای برخی بانک‌های خصوصی (نزدیک به دولت) که مشغول دلالی در بازار ارز هستند اطلاق می‌شود. آرمان نوشت: عمو بانکی فردی بود که با یک دستگاه کارتخوان (پوز) در ماه‌های گذشته در ازای کارت ملی به هر متقاضی (دلالان) پنج تا 10 میلیون دلار ارز را در بسته‌های 100 هزار تایی به فروش می‌رساند. البته این معامله تنها در ساعاتی از روز و در حدود ساعت 12 تا 14 و 16 تا 30 /16 دقیقه انجام می‌شد. البته ناگفته نماند که عمو بانکی در ماه‌های گذشته چندان اصراری هم برای حضور روزانه در بازار ارز نداشت و گویا تنها زمانی وارد عمل می‌شد که نرخ دلار نزدیک به 3300 تومان می‌شد. اما فعالان بازار ارز می‌گویند از زمانی که دلار سطح مقاومت 3400 تومان را شکسته نه تنها حضور عمو بانکی در بازار ارز دائمی شده بود بلکه فروش را در بازار ارز به ساعاتی خاص محدود نکرده و در تمام ساعات روز، اسکناس سبز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

برخی از فعالان بازار ارز اقدام عمو بانکی‌ها را یادآور اتفاقات سال‌های 89 تا 91 در بازار ارز می‌دانند و به این شیوه عرضه ارز در بازار انتقاد می‌کنند. این فعالان می‌گویند؛ هم اکنون ارزی در بازار فروخته می‌شود که تقاضایی برای آن وجود ندارد و این امر در نهایت به ضرر چرخه اقتصاد خواهد بود و مشکلاتی را برای بازار ارز ایجاد می‌کند. آنها می‌گویند افزایش عرضه بدون تقاضا توسط عمو بانکی‌ها در حالی است که این امکان وجود دارد که این امر روند بازار را با تنش مواجه کند و این بار این عمو بانکی‌ها باید متهم به اخلالگری در بازار ارز شوند.


قاضی و طرف دعوا یکی است برجام ضمانت اجرا ندارد

«ضمانت اجرای برجام برای اجرای تعهدات از سوی ایران بسیار سنگ ین بوده اما تعهدات آمریکا و غرب فاقد کمترین ضمانت اجرایی است.»

اخیراً تخت‌روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده گفته بود: «غربی‌ها می‌توانند با درخواست ما برای خرید یک کالای دو منظوره مخالفت کنند و ما نسبت به ادله آن عضو (کارگروه خرید اقلام دوگانه)‌راضی نباشیم و برجام به هم بخورد ما مقصر نیستیم. برجام صراحتاً می‌گوید اگر طرف شاکی نسبت به مخالفت با درخواستش از روند راضی نشود می‌تواند از توافق کنار بکشد». اما روزنامه جوان در نقد این اظهارات و تله حقوقی ضمانت اجرای برجام نوشت: در تعهدات دوجانبه یا چند جانبه در فضای بین‌الملل اگر یکی از طرفین نقض تعهد نماید کشور مقابل می‌تواند از طریق مراجع صلاحیت‌دار پیش‌بینی شده- از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری -الزام کشور نقض کننده را به مفاد تعهدات خواهان شده و در نهایت دیوان می‌تواند ناقض عهد را تشخیص داده و اعلام نماید.

برجام هر چند که یک تعهد چند جانبه به شمار می‌آید اما همانطور که در برجام آمده دو طرف مذاکره مرجع حل اختلاف را در مراحل- کمیته هشت نفره، هیئت داوران و نهایتاً شورای امنیت- در نظر گرفته‌اند، یعنی چنانچه نقض عهدی در اجرای تعهدات روی دهد این شورای امنیت سازمان ملل است که نهایتاً باید به آن رسیدگی و حکم نهایی را صادر نماید، به علاوه آنکه قطعنامه 2231 هم تحت ماده 41 منشور سازمان ملل و ذیل فصل هفتم صادر شده که به معنای این است که ایران اقرار کرده رویکرد و رفتارش تاکنون ناقض صلح و امنیت جهان بوده و در صورتی از این اتهام خارج می‌شود که تعهدات خود در برجام را به صورت کامل انجام دهد.

مرجع صلاحیت‌دار و تصمیم گیرنده نهایی درباب اختلافات فی‌مابین ایران و 5+1 شورای امنیت است که می‌تواند در صورت نقض تعهد توسط ایران مراحل مبنی بر «اعاده تحریم‌های سابق»، «وضع تحریم‌های جدید» و در نهایت «حمله نظامی» را در دستور کار قرار دهد. بنابراین «ضمانت اجرای» ایران در اجرای تعهدات بسیار سنگین بوده و به راحتی می‌تواند به مجوز رسمی نهادهای بین‌المللی جهت حمله نظامی به کشورمان هم بینجامد چرا که ما در برجام و قطعنامه، خود را ملزم به تکلیف‌های مالایطاق کرده‌ایم که همین مسئله زمینه هر گونه اقدام نظام سلطه علیه خود را بازگذاشته‌ایم.

جوان می‌افزاید: اما جالب است بدانیم «ضمانت اجرای طرف مقابل جهت اجرای تعهدات» اساساً وجود خارجی ندارد چرا که احراز و اثبات نقض تعهد توسط یکی از اعضای 5+1 به شرط تشخیص مرجع صلاحیت‌دار- یا همان شورای امنیت سازمان ملل- است. حال چطور امکان دارد این نهاد که وابستگی مشخصی به آمریکایی‌ها دارد علیه 5+1 تصمیمی اتخاذ نماید.

به بیان بهتر عدول غرب از اجرای تعهدات باید توسط ایران نزد قاضی -شورای امنیت- اثبات شود، در صورتی که قاضی خود یکی از طرف‌های دعوا است و چگونه امکان دارد قاضی علیه خود حکمی را صادر نماید. با توجه به آنچه گفته شد بحث ضمانت اجرا برای ایران و 5+1 شرایطی کاملاً متفاوت را داراست و عواقب بین‌المللی نقض برجام توسط ایران بسیار سنگین‌تر از آن چیزی است که برخی از مقامات داخلی عنوان می‌کنند و برخلاف گفته برخی از مسئولان کشور است که می‌گویند تحریم‌ها یک شبه لغو شده است،‌اولاً تحریم‌ها تعلیق شده نه لغو و دوماً تعلیق به قیود متعدد مشروط شده، سوماً با پذیرفتن تکلیف‌های مالایطاق عملا ً ایران را در معرض تحریم‌های جدید و حتی حمله نظامی قرار داده‌ایم.

** وطن امروز

باید چتر اطلاعاتی سپاه قوی‌تر شود

خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به جایگاه ویژه سپاه در حراست از انقلاب اسلامی گفت باید چتر اطلاعاتی سپاه قوی‌تر و گسترده‌تر شود. آیت‌الله کاظم صدیقی گفت: سپاه رصدکننده است و اطلاعات دقیقی باید نسبت به توطئه‌های داخلی و خارجی داشته باشد و باید چتر اطلاعاتی این نهاد آنقدر قوی باشد که همه حرکات را زیرنظر داشته باشد و کمترین حرکت علیه این نظام، انقلاب، جمهوریت، اسلامیت و دستاوردهای شهیدان را در نطفه خفه و این انقلاب را بیمه کند. وی ادامه داد: انقلاب ما انقلاب اخلاقی، عرفانی و دینی و تحول بنیادین فرهنگی است. چه زمانی می‌شود گفت ما این انقلاب و تحول را پشت سرگذاشتیم؟ تازه نیروهای جوان ما از راه می‌رسند و تازه دنیا به ما رو آورده است. خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: ما در اول راه هستیم و به پایان راه نرسیده‌ایم. انقلاب اعلی حرکت قهقرایی است. ملتی که به استقلال رسیده، شهید داده و در تجربه عینی قدرت‌های بزرگ را از گردونه خارج کرده، در جهان منفورشان کرده و به‌ زانو درآورده و گفته است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ «مرگ بر آمریکا» را در دنیا به فرهنگ تبدیل کرده و با قطع رابطه با آمریکا صاحب انرژی هسته‌ای، فناوری‌های صنعتی شده و در پزشکی خود را خودکفا کرده است، حالا بگوید ما باید دست ذلت به دست آمریکا بدهیم و گذشته‌ها را فراموش کنیم؟!

جشن برجام در وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به خاطر پیروزی در مذاکرات هسته‌ای و تحقق برجام، مراسم جشن برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، در این جشن که توسط جان کری سفارش داده شده بود، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز حضور داشت تا نشان دهد برای آنچه جان کری در وین برای دولت او به دست آورده، باید کام را شیرین کرد! خبرگزاری فارس به نقل از وبگاه آمریکایی «واشنگتن اگزمینر» درباره این حضور اوباما گزارش داده است. براساس این گزارش، اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه با توقفی کوتاه در وزارت خارجه در جشنی ویژه که از سوی «جان کری» وزیر خارجه این کشور به مناسبت موفقیت برجام برپا شده بود، شرکت کرد.

جان کری این جشن را با حضور همه همکاران حاضر در مذاکرات فشرده با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی برپا داشت. براساس این گزارش، توقف برای حضور در وزارت خارجه در برنامه‌های اوباما لحاظ نشده بود و به همین دلیل خبرنگاران مجوز ورود به وزارت خارجه را همراه با رئیس‌جمهور آمریکا نداشتند و به همین خاطر 20 دقیقه در خودروی ون منتظر رئیس‌جمهور ماندند تا او دوباره در معیت کاروان موتوری به آنها پیوسته و عازم کاخ سفید شود. این وبگاه آمریکایی نوشت: اوباما توقف برنامه‌ریزی نشده خود را در حالی انجام داد که بعد از حضور در جلسه کمیته سناتورهای دموکرات که پشت درهای بسته انجام شد عازم کاخ سفید بود. سنای آمریکا روز پنجشنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر درباره توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا: فشار مالی بر ایران را ادامه می‌دهیم

معاون وزارت خزانه‌داری در امور جرائم مالی و تروریسم آمریکا در دیدار با کمیته بانکداری سنا اعلام کرد: با وجود توافق هسته‌ای اخیر فشار بر ایران را ادامه خواهیم داد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، آدام زوبین متعهد شد حتی پس از آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران تحت توافق هسته‌ای به فشار مالی بر تهران ادامه خواهد داد. وی اضافه کرد: اکنون که ما آماده می‌شویم تا در صورتی که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند تحریم‌های هسته‌ای ثانویه را معلق کنیم، همزمان قصد داریم آن دسته از تحریم‌ها را که در توافق هسته‌ای تغییر نمی‌کند تشدید کنیم. ما این فشار را با همکاری نزدیک شرکای‌مان در اروپا، اسرائیل و خلیج‌فارس ایجاد می‌کنیم.

** خراسان

دستور صريح دولت درباره خدمت رساني به خانواده ايثارگران

در حالي که بر اساس قانون خدمات رساني به ايثارگران تاکيد شده است که بيمه درمان و مکمل خانواده شهدا و ايثارگران و افراد تحت تکفل آنها بر عهده دولت است، استفاده از کلمه "تحت تکفل" موجب بروز ابهاماتي در شناسايي مصاديق اين حمايت شده بود که پس از گردش کار اين موضوع، يک مسئول مهم اجرايي با صدور دستوري به همه دستگاه‌هاي اجرايي تاکيد کرده است که منظور از عبارت فوق، علاوه بر فرزندان حاضر در خانواده، ساير افرادي که قانونا تحت تکفل اين عزيزان هستند نيز مشمول حمايت‌هاي دولت خواهند بود.

** جمهوری اسلامی

بالا کشیدن املاک مردم توسط ملک سلمان و اطرافیانش

* یکی از شاهزادگان سعودی تاکید کرد ملک سلمان پادشاه این کشور و اطرافیانش املاک مردم عربستان را غصب کرده‌اند. سایت «نبا» عربستان در گزارشی نوشت: شاهزاده «ترکی بن بندر» از نوادگان بنیانگذار نظام حاکم آل سعود عربستان فاش کرد که ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و اطرافیانش منازل اطراف مسجدالحرام و مسجدالنبی را تصاحب می‌کنند. ترکی بن بندر که از 6 سال پیش در تبعیدگاهش در فرانسه به سر می‌برد، با پخش فیلمی در یوتیوب اعلام کرد ملک سلمان و اطرافیانش با وعده پرداخت غرامت به ساکنین مناطق حومه مسجدالحرام و مسجدالنبی آنها را مجبور به ترک منازل خود می‌کنند و سپس منازل آنها را تصرف و به ساخت و ساز در آن محل می‌پردازند. ترکی بن بندر به تخریب اماکن اسلامی و تاریخی مکه مکرمه و مدینه منوره نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: آثار و اماکن متعلق به دوران صدر اسلام در مکه مکرمه و مدینه منوره به علت عملیات ساخت و ساز تخریب شده است.

درخواست برای شرکت دادن شیعیان در پست های دولتی عربستان

* بعد از دادخواست‌های متعدد بزرگان شیعه در مورد شرکت دادن شیعیان در پست‌های دولتی، مسئولین بزرگ‌ترین شرکت نفتی این کشور و جهان اعلام کردند « امین حسن الناصر» را به عنوان مدیر اجرایی شرکت تعیین کرده‌اند. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه اخبار الخلیج، شرکت نفتی «آرامکو » مهندس امین حسن را در اردیبهشت ماه گذشته به شکل موقت به عنوان مدیر اجرایی انتخاب کرده بود، اما بعد از اثبات توانایی وی دراداره امور، روز پنجشنبه گذشته طی اعلامیه‌ای وی را به طور رسمی به این سمت برگزید.شرکت نفتی آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان که ریاست آن را پسر پادشاه بر عهده دارد، در دهه سوم قرن گذشته تاسیس شد ومیزان سرمایه‌های آن حدود 10 هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است.شیعیان عربستانی بر این عقیده‌اند که پیش از این 70 درصد کارمندان شرکت نفتی ارامکو را شهروندان شیعه تشکیل می‌دادند، اما تعداد آن‌ها از دهه هشتم قرن گذشته کاهش یافته است.

** قانون
توصیه رهبر انقلاب پس از فوت آیت‌ا... خزعلی

باشگاه خبرنگاران فرزند آیت‌ا... خزعلی از توصیه رهبر معظم انقلاب پس از درگذشت آن عالم متقی گفت. حجت‌الاسلام محسن خزعلی، معاون دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر و فرزند مرحوم آیت‌ا... ابوالقاسم خزعلی اظهارداشت: پس از اعلام خبر درگذشت آیت‌ا... خزعلی، مقام معظم رهبری توصیه کردند که پیکر آن مرحوم در دارالزهد مشهد مقدس به خاک سپرده شود چرا که مرحوم آیت ا... خزعلی از زمان کودکی خادم‌ امام رضا (ع) بود و تمایل بسیاری داشت که پس از درگذشتش در مشهد دفن شود. فرزند مرحوم آیت‌ا... خزعلی در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد آن مرحوم با مسائل روز و واکنش به برخی مسائل نزدیکان‌شان افزود: آیت‌ا... خزعلی هیچ دلبستگی‌اي به دنیا نداشتند و هیچ مسئله‌ای جلودار وی در مواجهه با مسائل اصلی نظام و حمایت از ولایت فقیه نبود.

بازگشت پیکر حجاج‌ايرانی جان باخته در مکه

ايرنا پیکر 6تن از حجاج‌ايرانی که در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند، صبح امروز به میهن بازگردانده شد.به گفته مدیر روابط‌عمومي‌حج و زیارت استان تهران، از‌اين 6نفر، سه نفر تهرانی و سه نفر دیگر متعلق به استان‌های سمنان، اصفهان و همدان هستند که پیکر آنها نیز پس از ورود به تهران به شهرهای خود انتقال داده خواهد شد.در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام در شهر مکه مکرمه بیش از یکصد نفر کشته و بیش از 200 نفر نیز زخمي‌شدند. پیکر یکی از حجاج جان باخته‌ايرانی در‌اين حادثه نیز در مکه مکرمه دفن شده است.قرار است پیکر حجاج جان‌باخته تهرانی در قطعه پنجم بهشت زهرای تهران دفن شود.«حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی وآفریقای وزیر امور خارجه از سهل انگاری جهات ذی‌ربط سعودی و عدم رعایت‌ايمنی حجاج انتقاد و بر مسئولیت دولت عربستان در‌اين خصوص تاکید کرد.

بدرفتاري با مهاجران‌ايرانی

تابناك یک مهاجر‌ايرانی که به بازداشتگاه جزیره «نائورو» منتقل شده است گزارشی از بدرفتاری پلیس‌اين جزیره در اقیانوس آرام به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.استرالیا درپی سیاست‌های سختگیرانه پذیرش مهاجران، در جزایر مانوس و نائورو بازداشتگاه‌هایی برای جلوگیری از ورود‌اين افراد به‌خاک‌اين کشور تدارک دیده است که در شرایط بسیار بدی اداره شده و واکنش جامعه بین الملل را به‌دنبال داشته است.تارنمای «ای.بی.سی» استرالیا روز جمعه نوشت یک مهاجر‌ايرانی ادعا مي‌کند برای بیش از 30 ساعت در یک سلول بدون امکانات و مرطوب که محافظان پلیس به‌جای توالت نیز از آن استفاده مي‌کردند، بازداشت شده است.براساس گزارش‌اين مرد‌ايرانی که به کارکنان دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ارائه شده است، وی بدون اتهام و پس از تلاش برای دیدن خواهر خود بازداشت شده است.« ای.بی.سی» اعلام کرد خواهر‌اين جوان‌ايرانی برای بار دوم تلاش داشت پس از آنکه مورد آزار جنسی قرار گرفت، به زندگی اش پایان دهد.جمهوری نائورو کشور جزیره‌اي و 21 کیلومتر مربعی در اقیانوس آرام با پایتختی «یارن» و حدود 10 هزار نفر جمعیت است که استرالیا با تاسیس بازداشتگاهی در آن پناهجویانی که قصد ورود غیرقانونی به‌اين کشور را دارند، در آن نگهداری مي‌کند. تعدادی از کودکان و زنان مهاجر در‌اين بازداشتگاه مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

کمیسیون برجام را باید به مردم واگذار کرد

خانه‌ملت معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، با بیان‌اينکه بررسی برجام در مجلس به هم افزایی قوای مجریه و مقننه کمک می‌کند، گفت: قضاوت درباره عملکرد کمیسیون ویژه بررسی برجام را باید به مردم واگذار کرد.وي درباره عملکرد کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: مجلس در بحث توافق هسته‌ای و برجام علاقه‌مند بود که در حاشیه نباشد و بررسی‌های خودشان را روی برجام داشته باشند، به همین دلیل کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شد و دولت هم از تشکیل و فعالیت آن استقبال کرد.وی ادامه داد: در چند هفته گذشته مسئولان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور پیدا کردند و در جلسات برگزار شده به تمام سؤالات و ابهامات پاسخ مناسب داده شد، همچنین روشنگری خوبی نیز در سطح مجلس و جامعه به‌وجود آمده است.انصاری افزود: در مجموع به نظر من بررسی برجام با حضور مسئولان ذی‌ربط به هم افزایی و تعامل دولت و مجلس کمک می‌کند و قطعا در نهایت حمایت مجلس شورای اسلامي‌از دولت در مراحل بعد از برجام بسیار مؤثر خواهد بود.

ایران و ترکیه تفاهمنامه بازرسی امضا کردند

خبرگزاری صداوسیما جمهوری اسلامی‌ايران و جمهوری ترکیه تفاهمنامه‌ای را امضا کردندکه به موجب آن دو کشور در زمينه انتقال تجارت و فعالیت‌های بازرسی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.‌اين تفاهمنامه، در حاشیه سومین نشست بین المللی بازرسان رسیدگی غیرقضایی به شکایات مردمي‌از ادارات و نهادهای دولتی (آمبودزمان) و در دیدار قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و «محمت نیهات عمر اوغلو» رئیس سازمان بازرسی عمومي‌ترکیه به امضا رسید.

** شرق

سخنگوی وزارت کشور: استاندار کرمانشاه تغییر نکرده است


ایلنا: حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، گفت: استاندار کرمانشاه همچنان در مسئولیت خود قرار دارد و تا الان تغییری در استانداری کرمانشاه صورت نگرفته است. در چند روز گذشته خبری در رسانه‌های مجازی منتشر شده بود مبنی بر اینکه استاندار کرمانشاه تغییر کرده است و اسدالله رازانی، برای استانداری کرمانشاه به هیأت دولت معرفی خواهد شد. اسدالله رازانی، استاندار کردستان، بعد از عبدالله رمضان‌زاده در استاندار کردستان بود که درحال‌حاضر در صندوق توسعه ملی حضور دارد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش: تمام حرکات دشمن را در منطقه رصد می‌کنیم


امیراحمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: تمام حرکات دشمن را در منطقه و بیرون از مرز رصد می‌کنیم. او ادامه داد: ملت ایران مطمئن باشند و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند؛ چراکه هر دشمنی که قصد تجاوز به کشور را داشته باشد، قبل از نزدیک‌شدن توسط فرزندان جان‌برکف شما در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج نابود خواهند شد.

پیام‌های تسلیت برای درگذشت برادر سخنگوي دولت


ایسنا: در پی درگذشت یوسف نوبخت، برادر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت، اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، در پیام‌هایی جداگانه به او تسلیت گفتند. یوسف نوبخت چهارشنبه شب بر اثر بیماری درگذشت. مرحوم یوسف نوبخت روز گذشته تشییع شد.

دستگیری ریگی با زیارت عاشورا و توسل


فارس: حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، گفت: ما در قضیه ریگی همه طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را کرده‌ بودیم و آنچه اتفاق افتاد در برنامه ما نبود. ما طراحی کرده بودیم که ریگی را وقتی به دوبی آمد و زمانی که خواست در شهر چرخی بزند، دستگیر کنیم. دوستان اعلام کردند ریگی در دوبی گفته است در شهر حضور نخواهد داشت و این مسئله موجب شد همه طراحی‌های ما به هم بخورد. به دوستان، که جمع محدودی بودند، گفتم زیارت عاشورا بخوانند و توسل کنند و بعد به منزل ما بیایند. بعد خواندن زیارت عاشورا و حضور در منزل گفته شد مگر نه ‌اینکه پرواز برای عزیمت به قرقیزستان باید از آسمان ایران عبور کند، پس می‌توانیم هواپیما را به زمین بنشانیم. آقای فیروزآبادی با مسئولیت خودشان اجازه چنین اقدامی را دادند و در نهایت هواپیمای حامل ریگی به زمین نشست و وی دستگیر شد. با این دستگیری یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی به ثبت رسید و همه اینها غیر از نتیجه زیارت عاشورا و توسل نبود.

سيدهادي خامنه‌اي: نظارت استصوابی به مباحث حقوقی نیاز دارد


ایلنا: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با رد اختلاف بین جریان‌های اصلاح‌طلب، گفت: اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد؛ اما این اختلاف سلیقه به معنای اختلافات دائمی نیست. خامنه‌ای گفت: «صحبت در زمینه نظارت استصوابی نیاز به مباحث حقوقی و ‌گاه مناظره در صداوسیما دارد». دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: «صداوسیما باید این کار را انجام دهد، نه اینکه عده‌ای را بیاورند و فقط آنجا گل بگویند و گل بشنوند؛ بنابراین نیاز به بحث حقوقی دارد که آیا این‌گونه تفسیر از نظارت درست است یا خیر».

تشییع پیکر آیت‌الله خزعلی در مشهد


ایسنا: آیت‌الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و دبیر کل بنیاد بین‌المللی غدیر، بنا به وصیتش در دارالزهد و در جوار مرقد حضرت‌رضا(ع) به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله خزعلی، علاوه بر اقشار مختلف مردم، حضور مسئولان عالی‌رتبه، علما، روحانیت معزز و خانواده معظم شهدا، علاءالدین بروجردی، محمدرضا باهنر، نبی حبیبی، آیت‌الله علم‌الهدی، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی‌قدوسی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و... ، حضور داشتند.

** ایران

کری: مانع تحریم جدید علیه ایران می‌شویم

وزیر خارجه امریکا ضمن ارسال نامه‌ای به یکی از چهره‌های تندروی جمهوریخواه، تأکید کرده که دولت امریکا از اعمال هرگونه تحریم جدید علیه ایران خودداری می‌کند. تابناک به نقل از پایگاه خبری «آروتز شوا» گزارش داد، جان کری در نامه‌ای به مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016، تأکید کرد که کاخ سفید از وضع هرگونه تحریم جدید درباره تروریسم و حقوق بشر که موجب شود ایران از توافق تبعیت نکند، جلوگیری خواهد کرد.» وزیر امور خارجه امریکا در این نامه همچنین اشاره کرده که «توافق هسته‌ای ایران، توانایی کنگره را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور در موضوعات مذکور، محدود خواهد کرد.»

روایت امریکا از استثناهای لغو تحریم بانکی


معاون وزارت خزانه‌داری امریکا گفت: «بانک‌های ایرانی حمایت کننده از حزب‌الله همچنان تحریم می‌مانند.» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آدام زوبین» با حضور در مجلس سنا افزود: «تمام بانک‌های ایران بعد از توافق از تحریم‌های بین‌المللی خارج می‌شوند ولی بانک‌های حمایت کننده از حزب‌الله لبنان و «نیروی قدس» ایران از این قانون مستثنی خواهند بود.» وی در سخنرانی خود خطاب به سناتورهای حاضر در جلسه کمیته بانکداری مجلس سنای امریکا گفت: «باید ببینیم بانک‌های ایران چه رفتاری از خود نشان می‌دهند و این قانون به انتخاب آنها بستگی دارد.»

تکذیب ادعای تبادل اسرای ایران و «القاعده»


یک «مقام مسئول» در وزارت امور خارجه ادعای «اسکای نیوز» درباره مبادله اسیران ایران و القاعده را بی‌اساس و کذب دانست. وی در مصاحبه با خبرگزاری «صدا و سیما» تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران با تروریسم مبارزه می‌کند و مخالف جدی اعمال سیاست‌ها و رفتارهای دوگانه علیه پدیده ضد بشری تروریسم است و معیار دوگانه و برخورد ابزاری با تروریسم را از علل اصلی تداوم حیات این پدیده شوم می‌داند.» این مقام مسئول گفت: «واضح است که این گونه خبرسازی‌ها برای تحریف واقعیت و تحت‌الشعاع قرار دادن اقدامات ایران علیه تروریسم و افراط صورت می‌گیرد.»

بی‌اطلاعی «شورای نظارت» از توقف پخش نشست‌های «برجام»

عضو «شورای نظارت بر صدا و سیما»، با تأکید بر اینکه «توقف پخش تلویزیونی جلسات برجام درست نبود»، افزود: «بهتر بود که صحبت‌های همه میهمانان و مباحثی که در جلسات کمیسیون ویژه برجام مطرح می‌شود، پخش شود تا مردم در جریان امور قرار بگیرند.» مفید کیایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا با تأکید بر «بی‌اطلاعی شورای نظارت بر صدا وسیما نسبت به پخش نشدن تلویزیونی جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام»، اظهار داشت: در جلسه روز دوشنبه شورای نظارت مسائل مختلفی درخصوص برنامه «خندوانه» و همچنین حواشی مربوط به پخش تلویزیونی نشست‌های کمیسیون ویژه «برجام» مطرح شد اما تصمیم صدا و سیما مبنی بر پخش نشدن جلسات کمیسیون ویژه ارتباطی به مباحث مطروحه در این جلسه ندارد.»

انتهای پیام/