Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز پنجشنبه نهم مهر 1394 هجری خورشیدی، هفدهم ذی الحجه 1436 هجری قمری، یکم اکتبر 2015 میلادی است. 33 سال پیش در چنین روزی، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات مسلم بن عقیل را با رمز «یا ابوالفضل العباس(ع)» آغاز کردند.

نهم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 مهر 1376
مادلین آلبرایت وزیر امورخارجه آمریکا گفت: قرارداد گاز ایران و «توتال» فرانسه از درک من خارج است از این که می بینم شرکای آمریکا از حمایت ما برای منزوی کردن ایران خودداری می کنند، تعجب می کنم.

9 مهر 1375
آیت‏ اللَّه سیدمحمد حسینی مشهور به آقانجفی همدانی عالم ربانی و صاحب اثرهای ارزنده ی انوار درخشان در تفسیر قرآن، درخشان پرتوی از اصول کافی و معاد جسمانی و روحانی در 93 سالگی درگذشت.

9 مهر 1361
عملیات مسلم بن عقیل با رمز «یا ابوالفضل العباس(ع)» به صورت نیمه گسترده با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه ی میانی و در غرب سومار و ارتفاع های مسلط بر شهر مندلی عراق آغاز شد. این عملیات با هدف آزادسازی چندین ارتفاع مرزی، منهدم کردن نیروهای دشمن و تصرف ارتفاع های مشرف بر شهر مندلی در 2 مرحله با فرماندهی قرارگاه عملیاتی نجف به مرحله اجرا درآمد.

9 مهر 1359
عملیات شهید غیور اصلی در جاده ی حمیدیه - اهواز به وسیله ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد.

9 مهر 1357
دولت عراق اعلام کرد، محدودیت هایی را که برای منزل امام خمینی برقرار شده بود، لغو کرده است.

9 مهر 1357
دانش‏آموزان، دانشجویان و معلمان سراسر کشور علیه رژیم پهلوی اعتصاب کردند. همزمان با وقوع اعتصاب های پی در پی در سطح کشور و بازگشایی مدارس در مهر 1357 هجری خورشیدی، دانش‏آموزان از حضور در کلاس های درس خودداری کردند و با پیوستن به صف مخالفان رژیم و راهپیمایی‏های گسترده، خواستار بازگشت امام خمینی به کشور شدند.

9 مهر 1342
آیت الله مرعشی نجفی در اعتراض به رفتار غیرانسانی و ظالمانه ی حکومت پهلوی اعلامیه ای منتشر کرد و از مردم خواست در راه استقرار عدالت اجتماعی کوچکترین سستی به خود راه ندهند و برای کسب این هدف مقدس از پای ننشینند. در این اعلامیه 13مهر روز اعتصاب عمومی اعلام شد.

9 مهر 1332
روزنامه ی انگلیسی «آبزرور» پس از گذشت بیش از یک ماه از کودتای 28 مرداد نوشت: آمریکا در جریان این کودتا، 45 میلیون دلار در اختیار فضل الله زاهدی قرار داده بود تا وی را در انجام دادن موفق آن یاری کند. زاهدی در جریان کودتای یادشده دولت محمد مصدق را سرنگون کرد و تا فروردین 1334هجری خورشیدی نخست وزیر بود.

9 مهر 1320
کشتی حامل رضاخان به بمبئی رسید اما به وی و همراهانش اجازه ی ورود به بندر داده نشد.

9 مهر 1312
عبدالحسین تیمور تاش وزیر پیشین دربار در زندان قصر و در 52 سالگی به صورت مرموزی کشته شد.

9 مهر 1306
قرارداد بی طرفی ایران و روسیه، در آن گروه از اتحادیه ها و معاهده های جهانی که مخالف یکی از 2 طرف است، در مسکو امضا شد.

9 مهر 1306
با بسته شدن قرارداد مودت میان ایران و شوروی، ناو جنگی این کشور که از هفت سال پیش در آب های ایران لنگر انداخته بود، بندر انزلی را ترک کرد.

9 مهر 1300
کلنل محمد تقی پسیان با تصرف اداره های دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان، قیام خود را در برابر دولت قوام السلطنه در دوران حاکمیت رضاخان آغاز کرد و در رویارویی مسلحانه با ژاندارم ها در منطقه ی قوچان، جان خویش را از دست داد.

9 مهر 1300
وزارت مالیه از وزارت امور خارجه خواست تا متن قرارداد بسته شده میان 2 دولت ایران و شوروی را در اختیار آن وزارتخانه قرار دهد.

9 مهر 1286
میرزا جواد خان سعد الدوله وزیر امور خارجه به دلیل تندروی و اختلاف شدید با بیشتر کارکنان این وزارت خانه به وسیله ی مشیرالسلطنه رییس الوزرا برکنار شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1)

انتهای پیام/