Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند.

** کیهان

عبور از روحانی اعتدالگرایان ممنوع! اصلاح‌طلبان آزاد!

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در دولت اصلاحات معتقد است اعتدال‌گرایی فاقد گفتمان و پایگاه اجتماعی است و اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی باید با کارت خود بازی کنند نه با کارت روحانی.
محمدرضا تاجیک در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: من جریان اعتدال‌گرایی را یک جریان اجتماعی و یک گفتمان نمی‌دانم و در این زمینه صراحت دارم. به نظر من جریان اعتدال‌گرایی یک «نام» است. اعتدال‌گرایان یک جمعیت خاص هستند که از همگرایی درونی نیز برخوردار نیستند. به نظر من جریان اعتدال‌گرایی دارای «گرانیگاه» و پایگاه اجتماعی نیست. من هسته اصلی این جریان را وابسته به جریان اصلاح‌طلبی تلقی می‌کنم و برای آنها نقش یک کنش‌گر مستقل و تاثیرگذار قائل نیستم. گفتمان اعتدال فاقد حریم مشخص، عناصر مشخص، کرانه و مرز مشخص و درون و برون مشخص است...
من معتقدم جریان اعتدال‌گرا به عنوان یک جریان مستقل و یک گفتمان هژمونیک نمی‌تواند در آینده سیاسی ایران یک آلترناتیو مطمئن برای دیگر جریان‌های سیاسی باشد.
وی اضافه کرد: اعتدال‌گرایان تازگی مطالب جدیدی را در محافل خصوصی عنوان می‌کنند که به گوش ما نیز رسیده و ما از آن بی‌اطلاع نیستیم. من از این مسئله هراس دارم که همین افراد پروژه «عبور از روحانی» را از درون دولت آغاز کنند و برای رسیدن به منفعت و قدرت از گفتمان اعتدال عدول کنند.
مشاور رئیس دولت اصلاحات، انتخابات مجلس را یک فرصت و تهدید همزمان برای اصلاح‌طلبان خواند و گفت: «هدف جریان اصلاحات نباید صرفا تسخیر مجلس باشد. ما باید از هم‌اکنون به فردای پس از تسخیر مجلس بیندیشیم. اگر اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس و ریاست‌ مجلس را در اختیار داشته باشند اما موفق نشوند دری را بگشایند با چالش بزرگ‌تری در آینده مواجه خواهند شد. عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم بیانگر این مسئله خواهد بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آیا قرار است از یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب حمایت کنند یا اینکه دوباره پشت سر آقای روحانی اجماع خواهند کرد ما در اتاق فکر اصلاح‌طلبی درباره دوران پس از حسن روحانی اندیشه کرده‌ایم و یکی از دغدغه‌های بزرگان جریان اصلاح‌طلبی همین مساله است.»
تاجیک در پاسخ این سؤال که آیا پس از دولت حسن روحانی یک دولت اصلاح‌طلب بهتر می‌تواند منافع اصلاح‌طلبان را تامین کند یا یک دولت اعتدال‌گرا؟ گفت: این مسئله بستگی به انتخابات آینده دارد که مشخص شود کارت‌های در دسترس برای بازی کدام هستند و با چه کیفیتی در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار خواهد گرفت. بدون شک هنگامی که هیچ کارتی در اختیار ندارید نمی‌توانید در زمین بازی تاثیرگذار باشید. با این وجود نزدیک‌ترین گزینه ممکن برای جریان اصلاحات پس از دولت حسن روحانی یک دولت اصلاح‌طلب خواهد بود. اصلاح‌طلبان گاهی باید با کارت خود بازی کنند و زمانی که شرایط مناسب نیست می‌توانند با کارت دیگری نیز بازی کنند.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ادعای برخی اصلاح‌طلبان درباره ائتلاف با اصولگرایان گفت: عده‌ای در زمان توزیع قدرت دچار تغییر احوالات می‌شوند و چرا عده‌ای در آستانه توزیع قدرت به این نتیجه می‌رسند که باید به جغرافیای مشترک گفتمانی و «جمع‌بودگی» بیندیشند. من این تغییر احوالات را دارای اصالت نمی‌بینم. کسانی که چنین رویکردی را دنبال می‌کنند به صورت قارچ‌گونه در فضای انتخابات رشد می‌کنند و پس از پایان انتخابات از صحنه خارج می‌شوند. نباید اجازه داد این‌گونه افراد برنامه‌های خود را به کل جریان اصلاحات تحمیل کنند. چه کسی به خود اجازه می‌دهد به نام اصلاحات با عده‌ای دیگر دست در دست همدیگر پای کوبان و دست‌افشان برای تقسیم قدرت در آینده برنامه‌ریزی کند؟


همه فهمیدند روزنامه اجاره‌ای نفهمید


در روزی که بی‌توجهی سازمان محیط‌زیست به آلودگی شدید هوا تیتر بسیاری از روزنامه‌ها بود، یک روزنامه اجاره‌ای صفحه اول خود را تبدیل به رپرتاژ آگهی برای رئیس سازمان محیط‌زیست کرد!
روزنامه آفتاب یزد روز سه‌شنبه با درج عکس بزرگ از رئیس‌ این سازمان و اختصاص نیمی از صفحه اول برای وی مدعی شد منتقدان کینه شتری دارند!
این رویکرد به ماجرای محیط‌زیست در حالی است که آلودگی هوای تهران در روز‌های اخیر به وضعیت قرمز رسیده و 7 برابر استاندارد اعلام شده بود اما هیچ خبری از تصمیم‌گیری و تدبیراندیشی مسئولین ذی‌ربط و از جمله سازمان محیط‌زیست نبود. در همان روزی که آفتاب‌یزد رپرتاژ آگهی کینه شتری را تیتر خود کرده بود، روزنامه شهروند وابسته به هلال‌احمر در تیتر اول خود نوشت: «خطر تنفس برای پایتخت‌نشین‌ها - آی آدم‌ها! تهران دارد می‌میرد. مقدار آلودگی‌های هوا در تهران معادل سقوط سالانه 20 هواپیماست». روزنامه آفرینش وابسته به دانشگاه‌آزاد نیز خاطر نشان کرد «طبق اطلاعات سامانه کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت وارد وضعیت قرمز شد». روزنامه وطن امروز نیز این تیتر را انتخاب کرد: «وضعیت قرمز بی‌خیالی! امید مردم فقط به آسمان و باران است».
گفتنی است رئیس سازمان محیط زیست در تداوم رفتارهای غیرمسئولانه، چند ماه پیش در مصاحبه‌ای غیرقانونی با شبکه دولتی انگلیس گفته بود «توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در مقابل سایر گروه‌های سیاسی می‌دهد»(!)
این نکته نیز شایان ذکر است که «م-و» سردبیر روزنامه آفتاب یزد پس از فریب کروبی و نقش‌آفرینی در فتنه 88 به آمریکا گریخت و به عنوان همکار دون‌پایه صدای آمریکا مشغول فعالیت است.

تیتر و عکس سؤال‌برانگیز یک روزنامه زنجیره‌ای


اظهارنظر سفیر آلمان که دیروز با تیتر درشت و عکس چند ستونی وی در صفحه اول روزنامه اعتماد چاپ شده بود، هم «تأسف‌آور» بود و هم «خنده‌دار». روزنامه اعتماد به نقل از سفیر آلمان در مصاحبه با این روزنامه تیتر زده بود «آماده میانجیگری میان ایران و عربستان هستیم». این اظهارنظر از آن جهت خنده‌دار است که آلمان در معادلات و مناسبات منطقه تقریباً هیچکاره است، ضمن آن که بعد از جنگ جهانی دوم هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و مواضع و عملکرد آن در سایه و تحت اشراف آمریکا تعریف می‌شود. بنابراین ژست میانجیگری سفیر آلمان در ایران فقط در حد و اندازه یک «گنده‌گویی» و «بزرگنمایی» جایگاه کشور متبوع وی قابل ارزیابی است و با این حال به گونه‌ای پُز میانجیگری میان ایران و عربستان را به خود گرفته است که گویی جمهوری اسلامی ایران از سوی کشور مفلوک و بحران‌زده‌ای مانند حکومت قرون وسطایی آل‌سعود، تحت فشار است و حالا دولت آلمان از جایگاه یک قدرت بزرگ! و صاحب نفوذ در منطقه! قصد دارد در نقش فرشته نجات! وارد ماجرا شده و ایران را از مشکلی که با آن روبرو شده نجات دهد! تیتر و عکس روزنامه اعتماد از این جهت که سفیر و دولت آلمان را در جایگاهی جعلی و یکصد و هشتاد درجه متفاوت و متضاد با جایگاهی که واقعاً دارد، معرفی کرده است تأسف‌آور بوده و تحقیر نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران و نقش تعیین‌کننده و بی‌بدیل آن در منطقه است. خوشبینانه‌ترین علت برای این اقدام تحقیرآمیز روزنامه اعتماد «بی‌خبری» و «کم‌اطلاعی» دست‌اندرکاران این روزنامه از معادلات و مسائل بین‌المللی و منطقه است اگرچه کارنامه نه چندان سفید این روزنامه زنجیره‌ای، جایی برای این خوشبینی باقی نمی‌گذارد. چرا که این روزنامه به بزرگنمایی قدرت‌های غربی، نادیده گرفتن توان و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران شهرت دارد و بارها، مقالات شبکه دولتی بی‌بی‌سی انگلیس را با تغییر نام نویسنده آن به عنوان مقاله و یادداشت تولیدی خود چاپ و منتشر کرده است و... از این روی به آسانی نمی‌توان تحقیر نظام، دولت و ملت ایران از سوی این روزنامه را تصادفی و فقط ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به مسائل و معادلات منطقه تلقی کرد که اگر اینگونه نیست- که امید است نباشد- انتظار آن است که روزنامه اعتماد در اولین شماره بعدی خود به خاطر دست‌کم گرفتن جایگاه ایران اسلامی و مردم این مرز و بوم و بزرگنمایی درباره دولت آلمان که در معادلات منطقه تقریباً هیچکاره است، از ملت شریف ایران پوزش بخواهد.
گفتنی است اولاً؛ ژست میانجیگری دولت آلمان و بزرگنمایی سفیر این کشور درباره جایگاه منطقه‌ای کشور متبوعش در حالی است که آلمان- آنگونه که اشاره شد- بعد از جنگ جهانی دوم و تقسیم این کشور به چند منطقه تحت مدیریت متفقین، هرگز سیاست خارجی مستقلی نداشته و ندارد و این تحقیر شدگی همواره با اعتراض شدید برخی از جریانات سیاسی فعال در عرصه داخلی این کشور روبرو بوده و هنوز هم هست. اعتراض این جریانات، به وابستگی تحقیرآمیز آلمان است که در گذشته قدرت قابل محاسبه‌ای بوده است. وابستگی آلمان به آمریکا تا آنجاست که مطابق اسناد ویکی‌لیکس نه فقط آمریکا از مقامات بلندپایه آلمان از جمله «مرکل» رسماً جاسوسی می‌کرده است بلکه دولت آلمان، شنود اتباع خود را در اختیار سازمان «سیا» قرار می‌داده است و نیز، تعداد فراوان نمایندگان یهودی صهیونیست در پارلمان آلمان، که ده‌ها برابر نسبت جمعیتی آنان در آلمان است همواره مورد اعتراض مردم آلمان بوده و هست.
با توجه به موارد فوق و نمونه‌های فراوان دیگر، اقدام ضدملی روزنامه زنجیره‌ای اعتماد می‌تواند تعجب و تأسف همراه با تردید را به دنبال داشته باشد.
و بالاخره این نکته نیز گفتنی است که دولت آل‌سعود در شرایط بسیار سخت و شکننده‌ای قرار دارد و بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم از ایران درخواست کرده است که برای خروج آبرومندانه عربستان از یمن پادرمیانی کند، که این خود داستان جداگانه‌ای دارد.

«کلمه سواء» مورد نظر شما از ‌‌BBC انگلیس نازل می‌شود؟!


یک روزنامه زنجیره‌ای می‌گوید اصلاح‌طلبان و اصولگرایان براساس منطق قرآنی «تعالو الی کلمهًْ سواء» دور هم جمع شوند.
روزنامه اعتماد نوشت: در آیه 64 سوره مبارکه آل عمران برای محاجه با اهل کتاب آمده است که مطابق آن خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که «بگو ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم، و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد.» پس اگر ]از این پیشنهاد[ اعراض کردند، بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم؛ نه شما». حالا قضیه ما با دوستان اصولگراست. بدون اینکه قصد تطبیق مصداق بر این آیه شریفه باشد، باید بگوییم که در عرصه سیاست نیز می‌توان کلمه مشترکی راپیدا کرد و براساس آن برنامه حداقلی و مشترکی را تنظیم و اجرا کرد. آقای احمد توکلی، نماینده محترم اصولگرای مجلس اخیراً گفت‌وگویی داشته‌اند که با بخش بزرگ آن می‌توان موافق بود، به ویژه آنجا که می‌گویند، «فساد سیستمی، جمهوری اسلامی راتهدید می‌کند.» سپس موارد دیگری را در این زمینه برمی‌شمارند.
این روزنامه می‌افزاید: براساس الگوبرداری از آیه فوق می‌توان گفت که ای دوستان اصولگرا برهمین اساس می‌توانیم بر کلمه مشترکی که میان ما هست بایستیم. به گذشته هم خیلی کار نداریم، البته اگر موافق باشید به آن هم می‌توان پرداخت ولی نگاه را به آینده و موضوعی خاص متمرکز کنیم. موضوعی که به قول آقای توکلی کلیت نظام را دچار مخاطره کرده است؛ و آن فساد نظام‌مند و به قول آقای توکلی سیستماتیک است. فسادی که اگرچه از گذشته بوده است ولی در دوره دولت اصولگرای آقای احمدی‌نژاد روند افزایشی پیدا کرد.
اعتماد همچنین وجود نهادهای نظارتی مستقل از حکومت و دولت را برای مبارزه بافساد ضروری دانست و نوشت: این نهادها وظیفه نظارت و افشاگری و به پرسش کشیدن ساختارهای دولتی و قدرت را دارند. مهم‌ترین ویژگی نیز استقلال آنها از قدرت است. بدون وجود آزادی امکان شکل‌گیری چنین نهادهایی وجود ندارد. صدا و سیما و مطبوعات مهم‌ترین بخش نظام رسانه‌ای آزاد مخالف و مانع فساد نظام‌مند هستند. آزادی مطبوعات هم چیز چندان پیچیده‌ای نیست که نتوان درباره آن به نتیجه رسید. آقای توکلی خودشان سایت دارند، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند بفهمند که وجود یک رسانه آزاد تا چه حد مانع از فساد است، مشروط بر اینکه این آزادی، در انحصار یک فرد یا گروه نباشد.
درباره این نوشته روزنامه اعتماد سؤالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا مثلاً یک نشریه می‌تواند آزاد از حکومت اما دنباله‌رو سایت دولتی انگلیس (BBC) باشد، تحلیل‌های آن را عیناً بدون ذکر منبع انگلیسی از طرف خود منتشر کند و اگر اعضای این نشریه داخلی مرتکب جنایت‌های متعدد شدند و از کشور گریختند، سر از بی‌بی‌سی یا صدای آمریکا و رادیو فردا در بیاورند؟! آیا می‌شود نشریه تبدیل به خانه تیمی گروهک‌ها و کارچاق‌کن برخی مفسدان اقتصادی و فرهنگی باشد و بااو بر سر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی راستین به توافق رسید؟ به نظر روزنامه اعتماد، هم پیالگی با مفسدانی چون شهرام جزایری و بابک زنجانی یا هم سفره شدن با متهمان برخی مفاسد تأمین اجتماعی و حضور در جشن تأسیس سالیانه آنها، در عالم واقع اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است یاهیچ کدام؟! نیست و عین ستیزه‌جویی با اصول و فسادطلبی است؟!
همچنین جای سؤال است که چرا وقتی بازی تبلیغاتی با نام بابک زنجانی را علم می‌کنند به شجره نامه و ریشه او در دولت‌های سازندگی و اصلاحات نمی‌پردازند و عملکرد همین چند سال اخیر او را برجسته می‌کنند؟ یا چرا فسادهای نفتی کرسنت و استات‌اویل -بزرگ‌ترین فسادها- را درسته ماله می‌کشند و گریبان متهمان آن را در سطح وزیر و مدیر کل نمی‌گیرند؟ یا اینکه چرا ماجرای گم شدن دکل نفتی را برجسته می‌کنند اما وقتی نام پسر وزیر ارشاد دولت اصلاحات در همین پرونده به میان می‌آید، ناگهان فتیله را به طور کل پایین می‌کشند و روی خود را به طرفی دیگر می‌گردانند؟ آیا با این سوابق تیره و تار می‌شود به امثال احمد توکلی پیشنهاد رجوع به «کلمه سواء» میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را داد و در عمل سودای استخدام افراد برای مافیای فساد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را در سر پروراند؟!

کناره‌گیری آیت‌الله مقتدایی از جلسات انتخاباتی ناطق و لاریجانی


عضو جامعه مدرسین می‌گوید مقتدایی از جلسات وحدت لاریجانی و ناطق کنار کشیده است.
حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه جامعتین برای وحدت اصولگرایان به نامه نیوز گفت: آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و یزدی سه جلسه تاکنون داشته‌اند و هفته گذشته نیز جلسه‌ای داشتند و بحث‌شان در این است که ما نیز در کلیت از وحدت اصولگرایان حمایت می‌کنیم اما اینکه بخواهند برای هر استان و یا شهرستان مصداق‌ها را مشخص کند را رد می‌کنند.
نماینده مردم قم در مجلس اظهار داشت: اخیراً نامه‌ای را آقای حداد و برخی دیگر از آقایان اصولگرا برای این سه نفر نوشته‌اند و در این نامه گزارشی از روند کارها و فعالیت‌های انجام شده برای وحدت اصولگرایان را ارائه کرده‌اند و این نامه در جلسه هفته قبل نیز قرائت شده است. آقایان اصل اصولگرایی را مورد تأیید قرار می‌دهند و حتی گفته‌اند که اگر اصولگرایان برای وحدت به مشکلی برخورند آمادگی دارند که این مشکلات و اختلافات را حل کنند.
وی ادامه داد: تاکنون که جلساتی میان رهپویان، پایداری‌ها، ایثارگران و مؤتلفه برای وحدت تشکیل شده است و گویا آقایان نظر دارند که همانند دوره هشتم چند نفر به عنوان داور از بین روحانیون انتخاب شوند که برای این موضوع نیز به یک نتیجه کلی رسیده‌اند و بعد از این نیاز است کسانی که هنوز به مجموعه نپیوسته‌اند به این مجموعه بپیوندند.
آشتیانی در مورد نشست لاریجانی، ولایتی، مقتدایی و ناطق نوری و اینکه آیا این نشست شکل‌گیری جبهه‌بندی جدیدی در جریان اصولگرایی نیست گفت: ظاهراً آقای مقتدایی خودش را از این گروه کنار کشیده است و فکر نمی‌کنم این گروه به جایی برسد ولی بنا این است که با این آقایان صحبت شود تا آنها نیز به این وحدت بپیوندند.


مجلس به لایحه بودجه رسیدگی کند یا برنامه ششم توسعه؟!


تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه توجیه‌ناپذیر است؟ مجلس چگونه می‌تواند همزمان برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را بررسی کند؟
روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: نهایی شدن به موقع بودجه یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که به انضباط مالی دولت و سایر حوزه‌های اقتصادی کمک بسیار شایانی خواهد کرد. از سوی دیگر، تأخیر در نهایی شدن بودجه می‌تواند زمینه بلاتکلیفی، عدم اطمینان و نهایتاً افزایش آسیب‌های احتمالی در زمینه تصمیم‌گیری را در اقتصاد افزایش دهد.
این روزنامه حامی دولت با اشاره به تأخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس افزود: دولت که باید لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 95 را پیش از نیمه آذر ماه به مجلس ارائه می‌کرد تاکنون نتوانسته این کار را انجام دهد. اگرچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نظر رئیس جمهوری برای ارائه همزمان این دو لایحه را علت این تأخیر عنوان نموده و بابت آن هم از مجلس عذرخواهی کرده است اما نمی‌توان این همزمانی را توجیه مناسبی برای تأخیر در ارائه لایحه بودجه قلمداد کرد. نکته نگران‌کننده‌تر این است که در حال حاضر مشخص نیست مجلس چگونه می‌تواند به بررسی همزمان دو لایحه مهم بودجه و برنامه ششم بپردازد؟ آن هم در شرایطی که در اسفند ماه انتخابات مجلس برگزار خواهد شد و طبعاً بخش زیادی از انرژی و وقت نمایندگان مجلس صرف این انتخابات خواهد شد.
روزنامه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اینکه این کم‌توجهی به چه کسانی و یا چه بخش‌هایی از دولت مربوط می‌شود موضوعی است که نه این مقاله در صدد مشخص کردن آن است و نه سودی به حال اصل ماجرا دارد. آنچه مهم است این است که دولت یازدهم از رهگذر این تأخیر زیر سؤال می‌رود کما اینکه بررسی همزمان لایحه بودجه کل کشور و برنامه ششم توسعه نیز کار مجلس را مشکل می‌کند. حق این بود که برنامه ششم قبل از بودجه سال 95 به مجلس ارائه می‌شد تا مجلس بعد از فراغت از بررسی و تصمیم‌گیری در مورد آن و با توجه به اقتضائات مندرج در آن، به بررسی لایحه بودجه 95 کل کشور می‌پرداخت.

** خراسان

درخواست عجیب یک مسئول برای جریمه برخی رانندگان

بر اساس نامه رسمی یکی از وزرای اقتصادی دولت از مسئولان نهاد ریاست جمهوری، درخواست شده است با توجه به تبعات و هزینه های ناشی از تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور، نسبت به تصویب مصوبه ای جهت دریافت جریمه از این خودروها اقدام شود که کارشناسان نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه علی الاصول پرداخت «جریمه» در قبال ارتکاب تخلف وضع و اخذ می شود و این پیشنهاد بدون تعیین تخلف ارتکابی آنها محل تأمل است، فعلا از تصویب آن خودداری کرده اند.

دستور هزار میلیاردریالی دولت برای آب پایتخت

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر دولت به وزیر نیرو، مقرر شده مبلغ هزار میلیارد ریال به صورت تملک دارایی‌ های سرمایه‌ای از محل منابع ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای تکمیل طرح‌های مقابله و پیشگیری از خشکسالی و سایر حوادث احتمالی در استان تهران در مواردی چون احداث خط تکمیلی لوله ‌اصلی پیرامونی شبکه آب شرب شهر تهران و آبرسانی به شهرها و شهرک‌ های غرب استان برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

** وطن امروز

فارغ‌التحصیل‌های اروپا و آمریکا داعشی می‌شوند

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: افرادی که در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی درس خواند‌ه‌اند، داعشی می‌شوند؛ جدای از اینکه می‌دانیم اتاق فرمان داعش در دست صهیونیست‌هاست. حسن رحیم‌پورازغدی، در همایش ملی «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» با اشاره به عقب‌ماندگی دانشگاه‌ها در عرصه‌های علوم انسانی گفت: دانشجویان در دانشگاه‌ها جرأت فکر و نقد ندارند و این همان عقب‌ماندگی ذهنی تاریخی است که گرفتار آن هستیم. شاهد دیگر در تنبلی ما و شما این است که وقتی انقلاب فرانسه رخ داد، کل کسانی که در این انقلاب حضور داشتند یک‌صدم انقلاب ما هم نبودند، اما فیلم‌ها و رمان‌های زیادی در حوزه علوم سیاسی درباره انقلاب فرانسه ساخته و نوشته شد و حتی دیگران حرف‌هایی را به اسم انقلاب فرانسه نوشتند که اصلاً مطرح نشده بود، اما انقلاب اسلامی ایران با این عظمت در کشور ما رخ داد، اما کرسی‌ای که بتوان آن را به‌صورت صحیح تدوین کرد، وجود نداشت. به گزارش تسنیم، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: من دلم به حال غرب می‌سوزد، چرا که غرب‌زده‌های ما هر غلطی می‌کنند به اسم غرب می‌گذارند. غرب اگر سکولار نمی‌شد من تعجب می‌کردم. سکولاریسم در اروپا و غرب انتخاب درستی بود و بهترین انتخاب در برابر کلیسا و مسیحیت لیبرال - دموکراسی بود. اگر خدا دروغ است و حق و باطلی نیست بهترین انتخاب لیبرال - دموکراسی است، اما وقتی در فرهنگی هستی که همه چیز وجود دارد بدترین انتخاب لیبرال - دموکراسی است. وی یادآور شد: مزایای قرون وسطی، مدرنیته و پست‌مدرن در فرهنگ اسلامی وجود دارد و مضرات این 3 مکتب در فرهنگ اسلامی نیست. افرادی که در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی درس خواند‌ه‌اند، داعشی می‌شوند و جدای از اینکه می‌دانیم اتاق فرمان داعش در دست صهیونیست‌هاست، اما ریش مدل داعشی یک مدل شده است؛ پیام این موضوع دارای اهمیت است و باید بدانید که زمانی امکان نداشت این حرف‌ها مد شود. رحیم‌پورازغدی خاطرنشان کرد: سیاست امروز یک مهارت است و فلسفه نیست و علوم سیاسی سکولار در نظر و عمل کامیاب نبوده است. اینکه غربی‌ها مدعی هستند شهروند جامعه اروپایی و آمریکایی سیاسی است و اطلاعات دارد، غلط است، چرا که اغلب آنها مسؤولان خود را هم نمی‌شناسند.

کاهش حضور مستشاری ایران در سوریه دروغ است

جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه برخی شایعات درباره کاهش حضور مستشاری ایران در سوریه را تکذیب کرد. حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی در این‌باره به میزان گفت: اینکه برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی از کاهش نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه حرف می‌زنند و خبر مخابره می‌کنند، کذب محض است. وی با بیان اینکه کمک‌های ایران به جبهه مقاومت متناسب با اقتضائات منطقه‌ای سوریه همچنان ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: آمار و ارقام برخی خبرگزاری‌های خارجی درباره تعداد نیروهای ایرانی حاضر در سوریه خلاف واقع است.

تا قبل از پایان 2015 اورانیوم غنی‌شده ایران خارج می‌شود

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به دنبال آن است قبل از پایان سال جاری میلادی اورانیوم غنی‌شده ایران را منتقل کند. به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» می‌گوید موعد روز اجرای برجام تا پیش از 10 روز ابتدایی سال 2016 خواهد بود. براساس گزارش خبرگزاری «اینترفکس»‌روسیه، وی تأکید کرد، مسکو در تلاش است اورانیوم غنی‌شده با غنای پایین‌تر در ایران را تا پیش از پایان سال از این کشور منتقل کند. بنا بر این گزارش، براساس توافقات انجام‌شده قرار بر این است اورانیوم با غنای پایین‌تر به روسیه انتقال داده شده و در ازای آن اورانیوم خام خریداری شود. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین درباره نشست آتی درباره سوریه گفت پس از مذاکرات روز سه‌شنبه میان «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «جان کری» همتای آمریکایی‌اش، تصمیم نهایی درباره نشست سوریه در نیویورک اتخاذ خواهد شد.

** رسالت

ديوار مهرباني در شيراز

عده‌اي جوان نا‌شناس ديواري با نام مهرباني در شيراز ايجاد کرده اند تا مردم لباس‌هاي بلااستفاده‌ شان را آنجا بياويزند و فقرا بدون واسطه آن‌ها را بردارند. آنها ديوار يکي از خانه‌هاي خيابان قدمگاه شيراز را رنگ زده، رويش چوب لباسي گذاشته و در کنار آن نوشته‌اند: «نياز نداري بذار، نياز داري بردار.» در اقصي نقاط کشور نيز مهرباني‌ هايي از اين دست ديده مي‌شود. در تهران و قزوين نيز پيش از اين مردم خير در شهر يخچالي گذاشته ‌اند که مردم آن را با خوراکي‌هاي خود پر مي‌کنند و فقرا مي‌توانند از اين خوراکي‌ها استفاده کنند. جنوب نيوز نوشت: در طول مدتي که خبرنگار ما در محل حاضر بود، مشاهده شد که بسياري از مردم به ديوار مهرباني مراجعه مي‌کردند و لباس‌هاي خود را مي‌آويختند و اين کار را از سر رضايت و با لبخندي بر لب انجام مي‌دادند.

چرا کسي براي شيعيان مظلوم نيجريه، شمع روشن نکرد؟

ارتش نيجريه با حمله به شيعيان اين کشور، بي رحمانه آنها را به گلوله بسته است. از سرنوشت زکزاکي، رهبر شيعيان اين کشور خبري نيست. همسر و فرزندش به همراه پانصد نفر، قرباني اين جنايت تروريستي شدند. حادثه تروريستي پاريس که پيش آمد، جماعتي در تهران راه افتادند، اشکريزان به سفارت فرانسه رفتند و تسليت گفتند و شمع روشن کردند. اين يک عمل انساني بود که انجام شد، آن هم براي کفار. آيا نبايد همين جماعت راه بيفتند، بروند سفارت نيجريه در تهران و جهت تسليت کشتار انسان ها در کشور نيجريه که هم کيش و هم دين ما هستند، شمع روشن کنند؟

واکنش آيت الله مکارم به ماجراي کشيدن بخيه کودک اصفهاني

آيت الله مکارم شيرازي به حادثه تلخ کشيدن بخيه کودک اصفهاني واکنش نشان داد و اين ماجرا را نشانه فاصله گرفتن بخشي از جامعه پزشکي از اخلاقيات دانست. ايشان در ديدار اعضاي اجرايي همايش «سيره نبوي در طب» گفت: بايد مسائل اخلاقي با پزشکي آميخته شود و در ديگر علوم هم بايد اين پيوند برقرار شود زيرا جسم و جان از هم جدا نيست. پزشکان متعهد و متدين فراواني هم وجود دارند که در همين راهپيمايي اربعين براي خدمت به زائران امام حسين (ع) کار و زندگي خود را رها کردند. جامعه پزشکي هميشه محترم بوده و نبايد کاري کنند که مردم فکر کنند هدف از طبابت فقط کسب درآمد است.

اعتراض‌ کاربران‌ شبکه‌هاي‌ اجتماعي به‌ بي‌احترامي‌ اردوغان

پس از بي‌احترامي اردوغان رئيس جمهور ترکيه به جهانگيري معاون اول رئيس جمهور کشورمان در ديداري که اخيراً انجام شده و عدم رعايت آداب خاص و پذيرايي از وي با صندلي نامناسب و زاويه‌اي خاص، کاربران شبکه‌هاي اجتماعي با انتشار عکسهايي به اين مسئله اعتراض کردند. به گزارش بلاغ مازندران، يکي از کاربران تلگرامي نوشت: بعد از مواضع اخير اردوغان که کاملاً با بي‌احترامي به ايران ابراز شده، جهانگيري نبايد در اين ديدار حضور پيدا مي‌کرد. يکي ديگر نوشت: اردوغان خيلي ناچيزتر از اين حرفهاست که بخواهد ملت ايران را تحقير کند. ديگري عنوان کرد: جهانگيري نبايد اجازه اين بي‌احترامي را مي‌داد، او نماينده ملت ايران است نه اينکه خودش هر جوري بخواهد کوتاه بيايد. و...

قرارداد هشت ميليون يورويي با مشاور اسپانيايي

بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد پيرو صورتجلسه 15 ارديبهشت سال 94 بين موسسه اعتباري عسکريه و آستان قدس رضوي، منافع 2 قطعه زمين واقع در بلوار جانباز مشهد به متراژهاي 65 هزار و 19 هزار متر مربع به شرکت خورشيد درخشان هشتم توس، جهت اجراي پروژه مشارکتي و تامين مالي لازم جهت اجراي آن به نسبت سهام و تامين مخارج انجام شده است. سايت صبحانه نوشت: با توجه به اينکه شرکت مذکور در خرداد سال 93 تاسيس شده، سرعت عمل مديران آن براي اخذ چنين پروژه بزرگي، قابل تامل است و در عين حال، صورت هاي مالي مذکور نشان مي دهد شرکت ياد شده از يک شرکت مشاوره اسپانيايي جهت طراحي پروژه استفاده کرده و تاکنون مبلغ 15 ميليارد ريال به صورت پيش پرداخت، به آنها پرداخت شده است و مجموع کل قرارداد با اين شرکت، 8 ميليون يورو است. اما يک ابهام بزرگ در اين خصوص وجود دارد؛ با توجه به اينکه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در جلسه مورخ 8 دي 93 طرح جامع شهر مشهد را مورد بررسي قرار داده و در يکي از بندهاي مهم آن تاکيد کرده است: «در اراضي متعلق به آستان قدس رضوي واقع در ضلع غربي بلوار جانباز حد فاصل ميدان جانباز تا ديوان محاسبات به مساحت19000متر مربع کاربري باغ تثبيت مي گردد»، حال بايد از مسئولين اين موسسه و آستان قدس رضوي پرسيد که آيا اين زمين مورد اشاره شوراي عالي شهرسازي، همان زميني است که در قرارداد طرفين جهت ساخت مجتمع اداري - تجاري ذکر شده است؟ اگر جواب منفي است که هيچ، اما اگر مثبت است چگونه چند ماه پس از ابلاغيه صريح اين شورا، چنين قراردادي منعقد و فعاليت هاي مربوط به ساخت و ساز شروع شده است؟

دفتر امانات حرم هم پولي شد!

اخيرا شنيده شد که دفتر امانات حرم مطهر علي بن موسي الرضا عليه السلام به دلايل امنيتي تعطيل و به جاي آن در فاصله اي دورتر از حرم مطهر، اماکني براي تحويل امانات زائرين - البته توسط بخش خصوصي - تأسيس شده است. در همين راستا، عادل رضايي مدير کل حراست آستان قدس رضوي گفت: «تصميم گيري در اين زمينه توسط آستان قدس رضوي صورت نگرفته است.» شيعه آنلاين در اين باره نوشت: مهم نيست چه ارگان يا سازماني پشت پرده بسته شدن دفاتر امانات حرم مطهر و ايجاد دفاتر جديد توسط بخش خصوصي بوده، اما آنچه اهميت دارد اين است که چرا بايد با پولي کردن و دريافت هزينه از زائران گرامي - که بسياري از آنها از قشر ضعيف هستند و حتي هزار و دو هزار تومان هم برايشان مبلغ قابل توجهي است - آنان را زير فشار و مضيقه قرار داد؟ بهتر بود ارگان يا سازماني که به فکر چنين اقدامي افتاده، ابتدا بودجه و هزينه هاي مورد نياز آن را تأمين مي کرد و بعد اقدام به چنين کاري مي ورزيد. متأسفانه اين گونه اقدامات که مانند آن هم کم نيست همگان را به مقايسه تفاوت هاي موجود ميان چگونگي استقبال از زائران حسيني در شهرهاي کربلا و نجف با زائران رضوي در جمهوري اسلامي ايران مي اندازد.

تاکيد دوباره نعمت زاده بر واردات مدير خارجي

وزير صنعت با اعلام "به خودروسازان پيشنهاد ورود مدير و کارشناس صادراتي براي توسعه صادرات داده شد" گفت: بنده به ورود مدير صادرات در رشته‌هاي خاص معتقد هستم و اکنون نيز بر حرف خود تأکيد مي‌کنم. نعمت‌زاده در گفتگو با تسنيم درباره لزوم ورود مدير خارجي به کشور، اظهار کرد: در زمينه‌هاي خاص افرادي که به دانش صادرات مسلط باشند نياز داريم اما از صحبت‌هاي من گونه ديگري برداشت شد. يک‌ مرتبه خودروسازان کشور را جمع کرده به آنها گفتيم: "به اين شکل صادر کنيد"، زيرا آنها به‌خوبي صادرات را بلد نيستند. به همين منظور من به آنها تأکيد کردم برويد چند مدير يا کارشناس صادراتي بياوريد که آنها کار را شروع کنند و شما نيز اين کار را ياد بگيريد. وي تصريح کرد: بنده به ورود مدير صادراتي در رشته‌هاي خاص معتقد هستم که اکنون نيز بر حرف خود تأکيد مي‌کنم.

طرح رتبه بندي، آرامش فرهنگيان را به هم ريخت

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه طرح رتبه بندي معلمان، آرامش رواني فرهنگيان را به هم ريخته است، گفت:‌ فرهنگيان بازنشسته در بخش اشتغال و بازنشستگي دچار کم لطفي و بي مهري شدند. غلامعلي جعفرزاده با اشاره به تجمع به حق بازنشستگان در مقابل مجلس، گفت: علي رغم سروصداهاي بسياري که نسبت به رسيدگي به وضعيت معيشت فرهنگيان دررسانه ها درخصوص وضع رتبه بندي انجام شد تصور عامه برآن است که اوضاع اقتصادي فرهنگيان سکه شده، اما واقعيت امر چيز ديگري است. افرادي که زير 6 سال سابقه کار داشته يا در واحدهاي اداري مشغول هستند مشمول افزايش‌ها نمي شوند، بنابراين يک شکاف عميق و غيرمعمولي در دريافتي ها ايجاد شده است، همچنين علي‌رغم افزايش نرخ حق بيمه، ارائه خدمات دچار افت شديدي شده و بيشتر فرهنگيان ضمن انصراف خواستار ايجاد بيمه طلايي تحت پوشش بيمه قبلي هستند. اين نماينده تصريح کرد: ‌بازنشستگان فرهنگي از جمله اقشاري هستند که درهر 2 مقطع زندگي يعني در زمان اشتغال و بازنشستگي دچار بي مهري و کم لطفي واقع شدند، بنابراين نبود وضعيت معيشت و درمان مناسب و پرداخت حق بازنشستگي با تاخير چند ساله ظلم فراموش نشدني است که خاطرات تلخي را در ذهن اين سرمايه ها ثبت و ضبط کرده است.

صدا و سيماي ايران پادگان است!

روزنامه اماراتي "البيان" در ادعايي عجيب و مضحک سازمان صدا و سيماي ايران را به يک پادگان نظامي تشبيه کرد و نوشت: "بر فراز تپه‌اي مرتفع در شمال تهران، محدوده ويژه‌اي وجود دارد که از شرق به خيابان معروف وليعصر و از شمال به بزرگراه چمران متصل است. مقابل آن نيز هتل استقلال قرار دارد؛ در غرب اين منطقه محل نمايشگاههاي بزرگ واقع شده است. اين سازمان از جنوب نيز به پارک ملت اشراف دارد.بسياري از ايراني‌ها از اين منطقه عبور مي کنند، بدون آنکه بدانند در داخل اين ويلاهاي پراکنده چه مي گذرد. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با سامانه‌هاي دفاعي متشکل از آتشبارهاي "هاوک" آمريکا و آتشبارهاي 57 ضد هوايي احاطه شده است. تعدادي تانک و خودروي زرهي نيز مقابل ورودي‌هاي آن مستقر شده است!

** جمهوری اسلامی

دعوت از خانم ها برای کار در جایگاه بنزین

یک مجتمع خدمات رفاهی در تقاطع اتوبان قم و جاده واوان از خانم‌ها برای کار در جایگاه بنزین دعوت به همکاری کرده است.به گزارش اقتصادنیوز، در میان انبوهی از آگهی‌های استخدام منتشر شده روزهای اخیر یک آگهی‌ خاص به چشم می‌خورد. بر این اساس گویا یک مجتمع خدمات رفاهی در تقاطع اتوبان قم و جاده واوان از خانم‌ها برای کار در سکوی جایگاه بنزین دعوت به همکاری کرده است! مدیر این مجموعه در پاسخ به اقتصادنیوز می‌گوید: این جایگاه سوخت بنزینی، از امنیت کامل برخوردار است و ساعت کاری برای خانم‌ها از ساعت هشت صبح تا سه بعد از ظهر است، حقوق این افراد طبق قانون وزارت کار پرداخت می‌شود و کارمندان این جایگاه سوخت از مزایای بیمه نیز برخوردار هستند. وی تاکید کرد: می‌خواهیم اولین جایگاه سوختی باشیم که با خانم‌ها همکاری می‌کند و اگر خانم‌ها بتوانند توانایی خود را در این کار به اثبات برسانند، شاید در سال‌های آینده فقط خانم‌ها را استخدام کنیم. این شخص درباره اینکه کار در پمپ‌بنزین تناسبی با توان خانم‌ها ندارد و این منطق در شرایطی که مردان زیادی جویای کار هستند قابل قبول نیست مطلبی نگفت.


کاخ سفید از تعطیل رسمی اعلام کردن روزهای اعیاد خاص برای مسلمانان پرهیز کرد

کاخ سفید بدون توجه به درخواست گسترده مسلمانان مقیم آمریکا از تعطیل رسمی اعلام کردن روزهای اعیاد خاص برای مسلمانان این کشور پرهیز کرد.به نوشته روزنامه «یو اس‌ای تودی» در حالی که اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خود را حامی حقوق مسلمانان این کشور در جشن گرفتن اعیاد مذهبی می‌‌داند، کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور نمی‌تواند برای آن‌ها روزی را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کند.این روزنامه می‌نویسدکاخ سفید در پاسخ به دادخواست مسلمانان مقیم آمریکا از اختصاص تعطیلات رسمی برای روزهای عید فطر و عید قربان خودداری کرد. در بخشی از دادخواست مسلمانان آمریکا آمده است: «مسلمانان زیادی در آمریکا وجود دارند و دو روز تعطیلی که در آن جشن گرفته می‌شود به عنوان تعطیل رسمی در تقویم در نظر گرفته نشده و به همین دلیل دانش آموزان و دانشجویان مسلمان در چنین اعیادی در مراکز آموزشی حاضر نمی‌شوند و یا مردم که در کارهای خود در چنین روزهایی حضور ندارند و این به خاطر ناشناخته بودن این تعطیلات است.» «یو اس‌ای تودی» در خاتمه این گزارش از جمع شدن یکصد هزار امضا مسلمانان در 30 روز در دادخواست مسلمان از کاخ سفید اشاره کرد

** قدس

کری: اسد نباید فوری برود

جان کری، وزیرخارجه آمریکا در مصاحبه با نیویورکر تأکید کرد که هیچ کس خواهان نابودی نهادهای دولتی در سوریه نیست و به همین دلیل نمی‌توانید خواستار ترک فوری قدرت توسط اسد شوید.

تنها خبری که «بی‌بی‌سی» از نیجریه منتشر کرد

در روزهای اخیر حادثه فاجعه باری برای شیعیان نیجریه رخ داد و بی بی سی که مدعی بی طرفی در رسانه‌های غربی است؛ هیچ اشاره ای به این خبر نکرد و تنها خبر پولشویی در نیجریه را مخابره کرد.

تحریم انتخابات، نادرست است

صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در همایش «انتخابات پیشرو» یادآور شد: شعار تحریم انتخابات از اردوگاه کسانی است که خیرخواه مردم نیستند و در مجموع تحریم انتخابات، کاری غلط است.

ايدئولوژی زدايی از سياست خارجی بی مبناست

سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی گفت: از عرصه سياست نمی‌توان انديشه و ايدئولوژی‌زدايی كرد؛ اینكه می‌گويند، سياست خارجی را بايد ايدئولوژی زدايی كرد، سخن بی مبنایی است.

استادان غرب‌گرا دیکتاتورترین افراد هستند

سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج، دیکتاتورترین آدم‌ها را اساتید غرب‌گرای دانشگاه‌ها دانست و گفت: آن‌ها به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند، دانشجو حرفی خلاف علوم انسانی غربی بزند، بلکه می‌خواهند نظریه‌های غربی را به زورتحمیل کنند.

«طلایی» از شورای شهر تهران استعفا داد

مرتضی طلایی، نایب رئیس شورای شهر تهران به دلیل بد رفتاری رئیس شورای شهر با شورایاری‌ها، از عضویت در شورا استعفا داد.

در انتخاب رئیس جمهور لبنان دخالتی نداریم

محمد فتحعلی، سفیر ایران در لبنان در گفت و گو با «الجمهوریه» گفت: انتخاب رئیس جمهور لبنان را امری داخلی می‌دانیم و بر عهد خود در دخالت نکردن در این زمینه پایبندیم.


** آرمان

بشار اسد به تهران مي‌آيد

شنیده شد که بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه ماه آينده براي ديدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر مي‌كند. «پايش» مطلع شده است رئيس‌جمهوري سوريه بيستم دي‌ماه با هدف رايزني و مذاكره با مسئولان كشورمان درباره طرح صلح جامعه جهاني براي سوريه و برگزاري انتخابات در اين كشور به ايران مي‌آيد. اسد دو ماه قبل نيز در سفري كم سابقه پس از پنج سال جنگ داخلي در اين كشور به مسكو رفت و با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

مشاور روحاني سفير مي‌شود؟

شنیده شد که يك سايت خبري درباره مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور نوشت که وی به عنوان سفير ايران در كرواسي معرفی می‌شود. به گزارش ايسنا، «پايش» نوشت؛ محمدرضا صادق مشاور رسانه‌اي حسن روحاني كه در ايام انتخابات و در زمان انتخاب كابينه جديد، از نزديك‌ترين دستياران روحاني قلمداد مي‌شد، به زودي به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران در كرواسي جايگزين محمدابراهيم طاهريان‌فرد خواهد شد. صادق در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۲، رياست كميته تبليغات ستاد انتخاباتي هاشمي‌رفسنجاني را به عهده داشت كه پس از رد صلاحيت هاشمي و انحلال ستاد انتخاباتي او، به ستاد روحاني پيوست.

هفت هزار پرونده تخلف آب در كشور

شنیده شد که مديركل دفتر حقوقي شركت مديريت منابع آب ايران از وجود هفت هزار پرونده تخلف در زمينه آب در مناطق مختلف كشور خبر داد. غلامرضا مدنيان با اشاره به اينكه 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود، افزود: آب‌هاي كشور به دو بخش آب‌هاي سطحي شامل آب كانال، رودخانه و منابع آب‌هاي سدها، و بخش آب‌هاي زيرزميني شامل چاه، چشمه و قنات تقسيم مي‌شوند كه برداشت بي‌رويه از منابع آب‌هاي سطحي و زيرزميني، حفر چاه غيرمجاز و تعدد استفاده خارج از چارچوب قانوني تخلف محسوب شده و متهم به دليل استفاده غيرمجاز آب تحت تعقيب قضايي قرار مي‌گيرد.

استخدام خانم‌ها براي كار در پمپ بنزين

شنیده شد که يك مجتمع خدمات رفاهي در تقاطع اتوبان قم و جاده واوان از خانم‌ها براي كار در جايگاه بنزين دعوت به همكاري كرده است. اقتصادنيوز نوشت؛ در ميان انبوهي از آگهي‌هاي استخدام منتشر شده روزهاي اخير يك آگهي‌ خاص به چشم مي‌خورد. گويا يك مجتمع خدمات رفاهي در تقاطع اتوبان قم و جاده واوان از خانم‌ها براي كار در سكوي جايگاه بنزين دعوت به همكاري كرده است. مدير اين مجموعه مي‌گويد: اين جايگاه سوخت بنزيني، از امنيت كامل برخوردار است و ساعت كاري براي خانم‌ها از ساعت هشت صبح تا سه بعد‌از‌ظهر است، حقوق اين افراد طبق قانون وزارت كار پرداخت مي‌شود و كارمندان اين جايگاه سوخت از مزاياي بيمه نيز برخوردار هستند.

تهدید بمبگذاری وتعطیلی مدارس لس‌آنجلس

شنیده شد که پلیس شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا دیروز اعلام کرد که در پی دریافت تماس های تلفنی مبنی بر احتمال خطر بمبگذاری در مدارس این منطقه، نزدیک به یکهزار مدرسه در این شهر تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد بود. پلیس لس آنجلس افزود: مسئولان آموزش وپرورش این شهر در پی دریافت تماس‌های تلفنی مشکوک مبنی بر احتمال خطر بمب گذاری در مدارس، بلافاصله نزدیک به یکهزار مدرسه این منطقه را تعطیل کرده‌اند. هنوز اطلاع روشنی درمورد این که تماس‌های تلفنی در چه زمانی صورت گرفته و این که آیا ماموران پلیس موفق به کشف بمبی در این مدارس شده باشند، در دست نیست، هر چند که از دانش‌آموزان و خانواده‌های آن ها خواسته شده است تحت هیچ شرایطی به ساختمان مدارس این شهر نزدیک نشوند.

بدهي برقي1/4ميليارد دلاري همسايگان به ايران

شنیده شد که معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: ايران از كشورهاي همسايه يك ميليارد و 400 ميليون دلار مطالبه برقي دارد كه اميد مي‌رود با رفع تحريم‌ها به سرعت تاديه شود. هوشنگ فلاحتيان درباره مطالبات برق ايران از كشورهاي همسايه، افزود: باز شدن سوئيفت‌ها در نتيجه برداشته شدن تحريم‌ها به افزايش سرعت وصول مطالبه‌هاي برقي ناشي از صادرات به كشورهاي همسايه خواهد انجاميد. آرش كردي مديرعامل شركت مادرتخصصي توانير، پيش از اين ارزآوري كنوني صادرات سالانه 10 ميليارد كيلووات ساعت برق را 600 ميليون دلار دانسته و گفته بود: تلاش مي‌شود اين مقدار به 20 تا 25 ميليارد كيلووات ساعت در سال افزايش يابد.

انتقاد تند فردوسي‌پور از انتقاد كرماني‌ها

شنیده شد که عادل فردوسي‌پور با اشاره به اعتراض كرماني‌ها به سريال «شهرزاد» گفت: «من خودم كرماني هستم و به نظرم همه ما بايد جنبه انتقادپذيري و تامل و تحمل بالا داشته باشيم و اگر هم انتقادي مي‌شود بدون سخت‌گيري آن را بپذيريم.» وي ادامه داد: «يك سريالي درباره كرمان در دهه ۳۰ صحبت كرده است چرا بايد ناراحت شويم؟ به هر حال هر فردي هر سريالي كه بسازد به يك استان و گوشه‌اي از ايران اشاره كند، اگر بخواهيم همه اعتراض كنيم كه كار بسيار سخت مي‌شود.» اما حسن فتحي تنها كارگردان سينما نبود كه عادل فردوسي‌پور در برنامه‌اش به او اشاره كرد، او با يادآوري سالروز تولد داريوش مهرجويي يادي از آثار او كرد و بخش‌هايي از فيلم «گاو» مهرجويي را هم نمايش داد. فردوسي‌پور در ادامه به توقف نمايش مستند ناصر حجازي نيز اشاره كرد و به اين رفتار انتقاد كرد.

شهردار سنندج برکنار شد

شنیده شد که در جلسه استیضاح شهردار سنندج، اعضای شورای اسلامی این شهر با 9 رای مخالف از 13 رای ماخوذه، حکم به برکناری «کامیاب شادمان» دادند. بر اساس این گزارش، بلافاصله در این جلسه، چهار گزینه‌ تصدی شهرداری سنندج مطرح شد که «لقمان حیدری»، «آرش رخزادی»، «سهیل فضل وزیری» و «شمس‌الدین ساعد» چهار گزینه پیشنهادی بودند. سرانجام لقمان حیدری با 9 رای موافق از سوی اعضای شورا، به‌صورت موقت بر تصدی سرپرستی شهرداری سنندج تکیه زد. عملکرد «کامیاب شادمان» در بهمن‌ماه 93 مورد انتقاد شورای شهر قرار گرفت اما پس از برگزاری جلسه طرح سوال 18 صفحه‌ای، استیضاح وی در شورای شهر رای نیاورد. جلسه‌ دوم طرح سوال وی در(14 آذرماه) برگزار شد که اعضای شورا تصمیم‌گیری در خصوص استیضاح شهردار را به بحث و تبادل نظر میان خود منوط کردند، پس از گذشت حدود 9 روز، طرح استیضاح شادمان از سوی رئیس شورای اسلامی شهر سنندج اعلام وصول شد و دیروز جلسه استیضاح وی برگزار شد.

** شرق

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری: خبرگان رهبری مجلس لحظه‌هاست


ایرنا: حجت الاسلام‌والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند جاری گفت: اهمیت مجلس خبرگان رهبری برای این است که باید در لحظه تصمیم‌گیری کنند. او با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری مجلسی نیست که مانند سایر مجالس مصوبات فراوان داشته باشد، افزود: مجلس خبرگان رهبری مجلسی است که در مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز باید تصمیم‌گیری کند. او ادامه داد: مردم باید تلاش کنند نمایندگانی را به خبرگان رهبری بفرستند که در لحظات حساس در معرض تطمیع، تهدید یا تزویر قرار نگیرند. قمی افزود: مجلس خبرگان رهبری در رأس هرم قدرت در کشور قرار دارد و سایر نهادهای کشور در برابر نهاد دیگری مسئول هستند؛ برای مثال دولت در برابر مجلس، مجلس شورای اسلامی در برابر شورای نگهبان و شورای نگهبان در برابر مقام معظم رهبری و ایشان نیز در برابر مجلس خبرگان رهبری مسئول هستند، ولی تنها مجلس خبرگان رهبری است که در برابر هیچ نهاد دیگری مسئول نیست.

مرعشی: مقابله با نفوذ در ابتدا نیازمند اداره درست کشور است


ایسنا: سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، حسین مرعشی، در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی درباره نفوذ فرهنگی گفت: خدا نکند که ما در اداره امور کشور به سمتی برویم که بخشی از مردم به اداره کشور به وسیله بیگانگان خوشبین شوند که این روز، روز ذلت نظام است؛ بنابراین مقابله با نفوذ در ابتدا نیازمند اداره درست کشور است.

توصیه‌های موسوی لاری به نامزدهای اصلاح‌طلب


مهر: حجت‌الاسلام سید‌عبدالواحد موسوی لاری در همایش مشارکت حداکثری که در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد، گفت: شورای نگهبان و مسئولان نظارتی انتخابات باید به این امر تن بدهند که قرار نیست کاندیداهایی که وارد عرصه می‌شوند، همفکر و هم‌جهت آنها باشند، تمامی کسانی که قانون اساسی را قبول داشته و حائز شرایط عمومی شرکت در انتخابات‌اند، می‌توانند در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته باشد و مردم داور نهایی انتخابات هستند. او در توصیه به کاندیداهای جناح اصلاح‌طلبان، گفت: شرایطی در انتخابات پیش می‌آید که برخی سعی در ایجاد تنش دارند. کاندیداها با صبر و حوصله برخورد کنند و وارد این تنش‌های انتخاباتی نشوند. او عنوان کرد: اختلاف سلیقه‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، یادمان باشد در مقطع فعلی قدر مشترک‌ها را باید دانست، دعواهای سیاسی و اختلاف نظرها را برای بعد از انتخابات بگذارید. خروجی میان اصلاح‌طلبان باید یک خروجی مشترک باشد. گردن‌نهادن بر خرد جمعی، بهترین کار در برهه زمانی کنونی است.

سخنگوی وزارت کشور: شاهد هیچ‌گونه مشکل امنیتی در انتخابات پیش‌ِرو نخواهیم بود


ایسنا: حسینعلی امیری، به نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توصیه کرد قانون را رعایت و از تبلیغات زودرس خودداری کنند و تنها به دنبال اثبات خود باشند و علاوه‌بر‌آن خطوط قرمز را رعایت کنند؛ چراکه در صورت ارتکاب جرائم، به وضعیت آنها در دستگاه قضائی رسیدگی می‌شود. سخنگوی وزارت کشور گفت: در دوره‌های گذشته در برخی مناطق کشور شاهد درگیری طرفداران کاندیداها بودیم. متناسب با شرایط محیطی‌- امنیتی برنامه‌ریزی‌هایی شده است و در این دوره، شاهد هیچ‌گونه مشکل امنیتی نخواهیم بود.

رئیس ستاد انتخابات تهران: چرا باور نمی‌کنیم فضای سیاسی جامعه تغییر کرده است


ایسنا: شهاب‌الدین چاووشی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران با تأکید بر اینکه باید سطح بردباری و حوصله خود را افزایش دهیم، درباره فعالیت برخی که می‌خواهند مجریان انتخابات را عصبانی کرده و قاعده بازی را به هم بزنند، هشدار داد. او در هفتمین جلسه ستاد انتخابات استان تهران با انتقاد از برخی رویکردهای اعضای هیأت نظارت در شهرستان‌ها گفت:‌ «در رده‌های پایین در شهرستان‌ها عضوی از هیأت نظارت به فرماندار اعلام می‌کند، حتی حاضر نیست ناهار دولت یازدهم را بخورد. چگونه می‌توان چنین فردی را در هیأت نظارت پذیرفت؟ این حق ماست که هر کسی را به هیأت‌های نظارت معرفی کنیم و وظیفه‌ آنها هم بررسی صلاحیت این افراد است. در بسیاری از فرمانداری‌ها برای معرفی معتمدان با هیأت‌های نظارت هماهنگی می‌شود، اما در برخی موارد هم بدون دلیل خاصی افراد معتمد را رد می‌کنند. وقتی دلیل آن هم پرسیده می‌شود، می‌گویند چون در دوره گذشته این فرد خط خورده است. اما آیا مگر قرار است طبق روند دوره‌های گذشته اقدام کنیم؟ چرا باور نمی‌کنیم فضای سیاسی جامعه تغییر کرده است».


** ایران

بازنشر یادداشتی از سایت رهبر معظم انقلاب

یادداشتی از سایت رسمی رهبر معظم انقلاب در شبکه‌های اجتماعی بازنشر یافته است. در این یادداشت که 12 شهریور 92 منتشر شده، نگارنده سید احمد حبیب‌نژاد، استادیار دانشگاه مذاهب اسلامی و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، پس از اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «من نظارت را دوست می‌دارم و از گریز از نظارت- اگر در کسی و در جایی باشد- بشدت گله‌مندم. بر خود من هم هرچه بیشتر نظارت کنند، خوشحال‌ترم»، به بررسی بحث «نظارت بر رهبری» در اصول قانون اساسی پرداخته و در پایان نتیجه‌گیری کرده است: «نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی با مکانیسم‌های ذیل نظارت بر رهبری را تنظیم می‌نماید: لزوم وجود و بقای شرایط و اوصاف در رهبری طبق اصل ۱۰۹ (نظارت درونی)، بیان تساوی رهبری با مردم در برابر قانون در ذیل اصل ۱۰۷ قانون اساسی، اطلاق امر به معروف و نهی از منکر و شمول آن به رهبری در اصل ۸ قانون اساسی، اصل تساوی همگان در برابر قانون (اصل ۲۰) و برخورداری یکسان همه‌ شهروندان بدون در نظر گرفتن امتیاز خاص (اصل ۱۹)، قراردادن ابزارهای نظارتی در اختیار شهروندان، مانند اصل آزادی مطبوعات و رسانه‌های گروهی (اصل ۲۴ و ۱۷۵) و آزادی احزاب و تشکیلات سیاسی (اصل ۲۶) و تجمعات و راهپیمایی‌ها (اصل ۲۷) در چارچوب‌های مقرر در قانون اساسی، قرار دادن مجلس خبرگان به عنوان ناظر بر رهبری در دو بخش بقای شرایط و اوصاف و نیز عملکرد رهبری در اصل ۱۰۸ قانون اساسی.»

پرونده محکومیت مرتضوی در انتظار ارجاع به دیوان عالی

رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران که سعید مرتضوی را به ۴۶ میلیون تومان رد مال و حبس محکوم کرده، گفت: «هنوز این پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع نشده است.» به گزارش «تسنیم» محمدرضا محمدی کشکولی در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده مرتضوی در ارتباط با شکایت اولیای دم یکی از فوت‌شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک و بخشی از شکایت سازمان تأمین اجتماعی به دیوان عالی کشور ارسال شده است یا خیر، اظهار کرد: «تا جایی که اطلاع دارم، این پرونده هنوز به دیوان عالی کشور نرفته است.»

هفته آینده؛ جلسه بعدی دادگاه متهمان نفتی

وکیل‌مدافع بابک زنجانی گفت: «جلسه بعدی دادگاه موکلم احتمالاً هفته آینده برگزار می‌شود. البته پیش‌بینی می‌شود با برگزاری دو جلسه دیگر، نوبت اخذ آخرین دفاع از متهمان فرا خواهد رسید.»
به گزارش «ایسنا» رسول کوهپایه‌زاده افزود: «جلسه بعدی مربوط به ادامه دفاعیات وکیل مدافع متهم ردیف سوم و پاسخ من به اظهارات نماینده مدعی‌العموم است.»

برگزاری همایش «گذار از علوم غربی به علوم اسلامی»

سردار محمدرضا نقدی گفت: «برای ما جای تعجب است که استادان غربگرا وقتی که زمان درگیری نیست، فتوای تنش و به خیابان آمدن می‌دهند، اما در دانشگاه که محل تقابل نظریه‌ها است‌، فتوای ممنوعیت نقد را مطرح می‌کنند و دانشجویان را سرکوب کرده و اجازه نمی‌دهند که نظرات‌شان را بیان کنند. البته از دانشجویان هم تعجب می‌کنم که هیچ اعتراضی ندارند.»
رئیس سازمان بسیج مستضعفین که در همایش «گذار از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» به میزبانی دانشگاه امام صادق(ع) سخن می‌گفت، افزود: «کادرسازی ما در بستری از تفکر غربی انجام می‌شود بنابراین همیشه باید مراقب نفوذ باشیم.» سعید جلیلی و حسن رحیم پور ازغدی، دیگر سخنرانان این همایش بودند.

انتهای پیام/