Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز دوشنبه سی ام آذر 1394 هجری خورشیدی، نهم ربیع الاول1437 هجری قمری و بیست و یکم دسامبر 2015 میلادی است. 40 سال پیش در چنین روزی، وزیران نفت 11 کشور عضو اوپک، در جریان برگزاری اجلاس این سازمان در وین به وسیله ی 6 مرد مسلح به گروگان گرفته شدند.

سی ام آذر در آینه تاریخ معاصر ایران
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

30 آذر 1357
تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی در شهر خمین با دخالت نیروهای گارد به خشونت کشیده شد.

30 آذر 1356
در حمله گروهی از طرفداران حکومت پهلوی، که خود را دانشجو می خواندند، تعداد بسیاری از دانشجویان مورد ضرب و جرح قرار گرفتند و مغازه های اطراف دانشگاه به وسیله این گروه تخریب شد.

30 آذر 1354
وزیران نفت 11 کشور عضو اوپک، در جریان برگزاری اجلاس اوپک در وین، به وسیله 6 مرد مسلح به رهبری فردی به نام ایلیچ رامیرز سانچز مشهور به کارلوس، به گروگان گرفته شدند. این عملیات 44ساعت به طول انجامید، جمشید آموزگار نماینده ایران در این اجلاس نیز در میان گروگان ها بود.

30 آذر 1353
ژاک شیراک نخست وزیر فرانسه به دعوت امیر عباس هویدا نخست وزیر ایران در صدر هیاتی مرکب از وزیر صنایع و تحقیقات، وزیر مشاور در امور خارجی، رییس هیات مدیره سازمان برق فرانسه و رییس سازمان انرژی اتمی این کشور همراه با 30 خبرنگار برای یک دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد.

30 آذر 1351
ایران 500 فروند بالگرد از آمریکا خریداری کرد.

30 آذر 1350
به دستور سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) 20 هزار جلد از کتاب «شهید جاوید» با هدف ایجاد تفرقه چاپ و منتشر شد.

30 آذر 1344
جنگنده های عراقی، به دو پاسگاه مرزی ایران حمله و خسارت هایی وارد کردند.

30 آذر 1343
در پی تبعید امام خمینی به ترکیه، دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا اعلامیه ای را به عنوان اعتراض، برای نمایندگان مجلس ترکیه فرستادند.

30 آذر 1332
محاکمه محمد مصدق نخست وزیر قانونی مردم، در دادگاه نظامی پایان یافت و وی به اتهام مخالفت با نظام سلطنتی، سرپیچی از پذیرش فرمان محمدرضا پهلوی و دستور سرکوبی کودتاگران در روزهای 25 تا 28 مرداد، به سه سال حبس در زندان انفرادی محکوم شد.

30 آذر 1320
لایحه واگذاری اختیارات ویژه به نظامیان روسیه و انگلیس برای تصرف راه های مواصلاتی ایران و حمل مهمات، به وسیله دولت محمدعلی فروغی به مجلس شورای ملی تقدیم شد.

30 آذر 1302
در گزارش های سفارت انگلیس در تهران آمده است که رضاخان، رییس الوزراء به سید ضیاءالدین طباطبایی پیشنهاد کرد که مقام وزیر مختاری ایران را در رم پایتخت ایتالیا بپذیرد. این خبر که در خلال گزارش های هفتگی منتهی به امروز سفارت انگلیس آمده است در ادامه می افزاید: «سید ضیاء که اینک در سوییس اقامت دارد به واسطه اینکه باید با هزینه شخصی به رم برود، این پیشنهاد را رد کرده است».

30 آذر 1302
هارتمان، مهندس نظامی آلمانی با اخذ درجه سرهنگی ارتش ایران و حقوق 1000 تومان در ماه، برای تاسیس یک کارخانه مهمات استخدام شد.

30 آذر 1298
ایران به جامعه ملل پیوست. این الحاق از طرف نصرت الدوله وزیر امور خارجه کابینه وثوق الدوله در پاریس صورت گرفت.

30 آذر 1290
در کشاکش مشاجره روس ها با دولت و مجلس ایران درباره اولتیماتومی برای اخراج مورگان شوستر، اعتراض های مردمی علیه روسیه، به درگیری های شدید میان نظامیان این کشور با مردم و ماموران انتظامی شهرهای قزوین، رشت، تبریز و گیلان منجر شد، این درگیری ها تعداد زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

30 آذر 1286
کابینه حسینقلی خان نظام السلطنه از کابینه های زمان محمدعلی شاه قاجار شکل گرفت، این کابینه، کمتر از سه ماه دوام داشت و هشتم اسفند همان سال به کار خود پایان داد.
برگرفته از: کتاب روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد4)

انتهای پیام/