Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

پس از گذشت 13 سال از پروژه تولید سرطان در کشور در سایه سکوت مسئولین این تولید همچنان جولانگاه زندگی مردم است و چه بسا که واردات آن نیز در کشور شدت گرفته است.

به گزارش تیترآزاد، به نقل از عصر هامون، 28 فرودین ماه 91 بود که علی گورانی رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نسبت به استفاده از لامپ های کم مصرف سرطان زا هشدار داده و گفته بود که لامپهای کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) که اکنون به گستردگی در کشور مصرف می‌شوند، به علت نشت اشعه ماوراء بنفش بیماری پوستی و چشمی به وجود می‌آورند و بخار جیوه آن نیز در صورت شکستن موجب بروز بیماریهای عصبی و جسمی می‌شود.
پس از گذشت 3 سال از هشدار وزارت بهداشت همچنان تولید و توزیع این لامپ ها با قوت در کشور جریان دارد و در بسیاری از ادارات و منازل روشنایی بخش زندگی مردم شده است.
این کارشناس وزارت بهداشت محیط در ادامه در گفت و گو با فارس با بیان اینکه در زمان ورود این تکنولوژی به کشور خطرات آن از سوی وزارت بهداشت گوشزد شد گفته بود که به علت مسائل اقتصادی این موضوع مورد توجه قرار نگرفت.
وی ادامه داده بود که متأسفانه به علت تأخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، پروتکل جمع آوری این لامپها نیز در کشور نداریم و به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپها با مصرف بالا و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپها در جامعه مواجه هستیم.


گورانی جایگزینی این لامپ ها با لامپ ها رشته ای را عاقلانه ندانسته بود و گفته بود که بهترین جایگزین فعلی برای این لامپها، لامپهای LED است که هیچکدام از این خطرات و مشکلات را ندارند و بسیار کم مصرف تر از لامپهای فلورسنت هستند و مصرف آنها در حد 2 تا 3 وات است.


بله؛ لامپ‌های کم‌مصرفی که در حدود 13 سال است استفاده و جایگزینی آن با سایر انواع لامپ‌ها از سوی مراجع رسمی کشور و از طرق مختلف ترویج و توصیه می‌شود عوارض مختلف جسمی و عصبی در پی دارد و در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد سرطان در انسان شود که با وجود هشدار های وزارت بهداشت در 3 سال گذشته نه تنها این لامپ ها از سطح کشور جمع آوری نشده است بلکه واردات آن نیز در کشور شدت گرفته است.


حال باید از مسئولان محترم دولتی و وزات بهداشت پرسید آیا موضوع سرطان‌زا بودن استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و سایر مخاطرات جبران‌ناپذیر آن که به اثبات رسیده است نباید نسبت به عواقب خطرناک استفاده از آن هشدار داد و صرفا به دلایل توجیهات به ظاهر اقتصادی جان و سلامت مردم را به مخاطره نینداخت چرا که هزینه‌هایی که در درازمدت برای درمان و سایر پیامدهای سوء استفاده از این نوع لامپ‌ها به مردم و کشور تحمیل می‌شود بیشتر است و از جنبه اقتصادی نیز نمی‌تواند به‌صرفه و معقول باشد.


در پایان باید بر این نکته تاکید داشت که سرعت عمل و اهتمام جدی مسئولان امر در این خصوص شاید بتواند اندکی از عواقب و پیامد‌های سوء این طرح غلط که مبدع و مروج آن خود دولت‌های حاکم (در طول 13 سال گذشته) بوده‌اند را جبران کند و پاسخی حداقلی به مطالبات و افکار عمومی جامعه باشد.

انتهای پیام/