Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز چهارشنبه دوم دی 1394 هجری خورشیدی، یازدهم ربیع الاول1437 هجری قمری، بیست و سوم دسامبر 2015 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی در آستانه سالروز میلاد حضرت مسیح(ع)در پیامی فرمودند: من از روحانیت مسیح می خواهم که سران کشورهای قدرتمند را نصیحت کنند.

دوم دی در آینه تاریخ معاصر ایران
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

2 دی 1382
یک فروند بالگرد آنتونوف 140 متعلق به اوکراین در 70 کیلومتری شمال اصفهان، سقوط کرد، در این حادثه 45 سرنشین آن که از کارشناسان و متخصصان صنایع هوایی روسیه و اوکراین بودند، جان باختند. این گروه برای گشایش کارخانه هواپیماسازی در اصفهان راهی این شهر بودند.

2 دی 1370
دولت ایران در بیانیه ای اعلام کرد: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، لطمه ای به قراردادهای میان ایران و شوروی سابق نخواهد زد و دولت روسیه را وارث این معاهده ها می دانیم.

2 دی 1359
بالگردهای رژیم بعث عراق چندماه پس از آغاز جنگ، منطقه های مسکونی شهر آبادان و جزیره مینو را بمباران کردند، در جریان این حمله ها خانه‏های مسکونی بسیاری ویران شد و گروهی از مردم غیر نظامی شهید و مجروح شدند.

2 دی 1357
امام خمینی در آستانه سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) پیامی را برای مسیحیان جهان منتشر کردند، در بخشی از این پیام آمده است: من از روحانیت مسیح می خواهم که سران کشورهای قدرتمند را نصیحت کنند و حمایت آنان را از کسی که پشت به تعالیم آسمانی می کند تقبیح کنند.

2 دی 1357
بیش از یک صد تن از استادان دانشگاه با تحصن در ساختمان وزارت علوم وقت، خواستار خروج نظامیان از دانشگاه ها شدند.

2 دی 1357
به دنبال تظاهرات گسترده دانش آموزان در تهران و به شهادت رسیدن بیش از 20 دانش آموز در جریان این تظاهرات، مدرسه های این شهر بار دیگر تعطیل شد.

2 دی 1355
در درگیری مسلحانه نیروهای سازمان اطلاعات و امنیت(ساواک) با تعدادی از مخالفان رژیم پهلوی در شرق و غرب شهر تهران، هشت تن از مخالفان جان خود را از دست دادند.

2 دی 1354
سرانجام پس از 44 ساعت اسارت و سرگردانی، تمام وزیران نفت کشورهای عضو اوپک از جمله جمشید آموزگار، رییس هیات نمایندگی ایران در اوپک، در الجزیره آزاد شدند. آنان در جریان حمله گروهی به اجلاس اوپک در شهر وین به گروگان گرفته شدند و با تهدید گروگان گیران با هواپیما به الجزایر برده شده بودند.

2 دی 1350
رژیم بعث عراق به بیش از یک هزار خانواده ایرانی مقیم آن کشور اخطار داد تا هر چه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.

2 دی 1349
پس از گذشت پنج ماه از قتل تیمور بختیار به وسیله سازمان اطلاعات و امنیت(ساواک)، پرویز ثابتی رییس اداره یکم ساواک، اعلام کرد: بختیار 20 شبکه مسلح را در شهرهای ایران به وجود آورده و قرار بود 28 تن از درجه داران لشکری را در مجالس مختلف ترور کند.

2 دی 1343
«آباابان» معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی وارد تهران شد.

2 دی 1303
23 خودروی دولت ایران که از آلمان خریداری شده بود، وارد بندر انزلی شد.

2 دی 1302
روزنامه طلوع در رشت به مدیریت میرزا محمودخان(محمودرضا طلوع) و سردبیری میرزا ابراهیم خان(ابراهیم فخرایی) انتشار یافت.

2دی 1300
مدرسه حقوق با حضور رضاخان و اعضای هیات دولت و دیگر مسئولان گشایش یافت.

2 دی 1300
«روتشتین» وزیر مختار شوروی در تهران، به طور رسمی اعتراض دولت خود را نسبت به اقدام دولت ایران در واگذاری امتیاز نفت شمال به شرکت آمریکایی «استاندارد نیوجرسی» ابلاغ کرد.

2 دی 1300
ممتازالدوله رئیس هیات اعزامی فوق العاده ایران به قفقاز در تفلیس با «نریمان نریمان اف» رئیس جمهوری آذربایجان که برای شرکت در کنفرانس به تفلیس سفر کرده بود، دیدار کرد.

2دی 1300
بانک «مورگان» آمریکا از صدور اسناد 10 میلیون دلار قرضه به ایران خودداری کرد.

2 دی 1300
معلم ها و مدیران مدرسه ها به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق دست از کار کشیدند و تمام مدرسه های تهران تعطیل شد.

2 دی 1290
ناصرالملک نایب السلطنه از یپرم خان رییس نظمیه خواست در اعتراض به مخالفت نمایندگان با اولتیماتوم روسیه، مجلس را تعطیل کند. در روز 24 آذر ماه دولت روسیه تهدید کرده بود چنانچه ظرف مدت 6 روز مورگان شوستر خزانه دار کل ایران از این کشور اخراج نشود و استخدام اتباع خارجی از این پس با اجازه روس و انگلیس نباشد، تهران را با چهارهزار سرباز اشغال خواهد کرد.

2 دی 1290
جنگ های خیابانی میان مردم و نیروهای روس در تبریز جریان دارد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد1و4)

انتهای پیام/