Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند .

** کیهان

دولت درباره قیمت‌ها دستور آزادباش داده است؟!

مردان اقتصادی چه می‌کنند؟ ظاهرا دولت دستور آزادباش در اقتصاد را داده است.
روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: سیاست‌ها جدید اقتصادی دولت نشان می‌دهد مردان اقتصادی کابینه به اجماع جدیدی برای مدیریت اقتصاد رسیده‌اند و آن چیزی نیست جز رجوع به اقتصاد آزاد. رکود اقتصادی مشکلی است که اقتصاد کشور را طی چند سال اخیر به شدت درگیر و دولت را مجبور به تدوین چند بسته برای خروج از رکود کرد هر چند گذشت زمان نشان داد که آواز بسته‌های ضد رکودی دولت از دور خوش بوده و هنگام اجرا عملا دستاوردی برای اقتصاد و مردم حاصل نشده است.
این موضوع را به وضوح می‌توان در آمارهای اقتصادی و گزارش‌های مردمی از سطح شهرهای مختلف ایران رويت کرد. نگاهی به عملکرد دو سال اخیر کابینه روحانی نشان می‌دهد تیم اقتصادی دولت یازدهم در فواصل زمانی مختلف تلاش دارند، با تدوین سیاست‌های اقتصادی جانی تازه به اقتصاد و بازار ایران بدهند و در تازه‌ترین تصمیم‌گیری این گروه به اقتصاد آزاد روی آورده‌اند. این بار هم به مانند دفعات قبل سیاست جدید دولت بعد از اعمال در چند بخش از جمله حمل و نقل، بازار مواد غذایی و حوزه انرژی خودنمایی کرد و مشخص شد که دولت یازدهم تصمیم گرفته در مدت باقی مانده از عمر کاری خود مدل جدیدی از سیاست‌گذاری اقتصادی را تجربه کند.
خبرهای یکی دو هفته گذشته در حوزه اقتصاد گواه آن است که دولت یازدهم تلاش دارد با پیاده‌سازی اقتصاد آزاد از رکود تورمی خلاص شود، اما اینکه تا چه حد می‌تواند با اقتصاد آزاد «تورم» را مهار کند مورد تأمل کارشناسان اقتصادی است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که تاکنون دولت سیاست‌های ضدتورمی را اولویت خود قرار داده بود و تلاش می‌کرد نمودار تورمی را نزولی کند و البته در این حوزه حداقل در نمودارها و شاخص‌ها موفق عمل کرده و توانسته نرخ تورم را کاهش دهد. مهمترین دستاورد دولت در حوزه تورمی را می‌توان در وعده وزیر اقتصاد مبنی بر تک نرخی شدن تورم نقطه‌ای در ماه آینده مشاهده کرد. اما اینکه «دولت با سیاست جدید یعنی همان اقتصاد آزاد چطور می‌خواهد دستاورد تورمی خود را حفظ کند؟» سوالی است که باید پاسخ دهد. از همین جهت با اجرای سیاست اقتصاد آزاد و البته آزادسازی قیمت‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت حداقل به وعده تک نرخی کردن تورم تا سال 95 عمل نخواهد کرد چرا که اقتصاد آزاد افزایش تورم را به همراه خواهد داشت. اما نشانه‌های سوق دولت به اقتصاد آزاد را می‌توان به وضوح در اظهارات امروز مرد نفتی کابینه مشاهده کرد؛ زنگنه در تازه‌ترین اظهارات خود از طرح جدید دولت برای سه نرخی کردن بنزین و آزادسازی قیمت‌ها خبر داده و گفته «بر اساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت.»
استارت آزادسازی قیمت‌ها اما قبل از حوزه انرژی در حوزه حمل و نقل خورده و موید آن هم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما و قطار است هرچند آزادسازی قیمت بلیت قطار با مخالفت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همراه شده و به همین منظور هم مدیران این سازمان مورد انتقاد وزیر راه قرار گرفته و سوسیالیست نام گرفته‌اند. باید یادآور شد که دولتی‌ها در سیاست‌گذاری جدیدشان از بازار مواد غذایی غافل نشده و در اولین گام دستور افزایش 6 درصدی لبنیات را دادند.

پاسخ هوشمندانه ضرغامی و یک بام و دو هوای زنجیره‌ای‌ها

در نشست دانشجویی سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما در دانشگاه شیراز یکی از دانشجویان به وی اعتراض کرد که چرا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 به میرحسین موسوی اجازه حضور در تلویزیون و اعلام‌نظر وی را نداده است. ضرغامی در پاسخ گفت، انتخابات 88 به گواهی اسناد و شواهد موجود در کمال صحت برگزار شده بود و از نامزدهای معترض نیز مطابق قانون خواسته شده بود اعتراض خود را همراه با اسناد و دلایل مورد نظر اعلام کرده و از مجاری قانونی دنبال کنند و حتی 5 روز بیشتر از وقت مقرر در قانون هم به آنها فرصت داده شده بود ولی میرحسین موسوی به جای طی کردن روال قانونی روش آشوب خیابانی را برگزیده و شعار دروغ تقلب در انتخابات را سر داده بود و در همان حال به این ادعای دروغ همراه با اتهامات ناروای دیگر و در حمایت از وی از سوی رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی در سطح گسترده‌ای دامن زده می‌شد. بنابراین از صدا و سیما چه انتظاری بود دروغ تقلب را که بعدها خود مدعیان به دروغ بودن آن اعتراف کردند، منتشر کند و از این طریق آراء 40 میلیونی مردم که حق‌الناس است را نادیده گرفته و همراه با دشمنان قسم‌خورده مردم به مقابله با منافع ملی برخیزد؟ ضرغامی افزود: در کجای دنیا و در کدام نظام باصطلاح دموکراتیک به نامزدی که مردم به او رأی نداده‌اند، اجازه داده می‌شود که از رسانه ملی علیه آرای مردم سخن گفته و به ملت اهانت کند. بعد از پاسخ مستند و روشنگرانه ضرغامی که توهم‌پراکنی‌های یکطرفه برخی از مدعیان اصلاحات در ذهن شماری از دانشجویان را برطرف کرده بود، یکی از دانشجویان پشت تریبون رفت و نزدیک به 8 دقیقه با انواع اهانت‌ها به مردم و نظام از موسوی حمایت کرد که ضرغامی بعد از پایان سخنان وی گفت؛ آیا اظهارات شما بهترین دلیل و گویاترین سند برای اثبات برخورد قانونی و دقیق صدا و سیما نیست که به نامزد مورد نظر شما اجازه نداده است از طریق رسانه ملی که متعلق به همه ملت است علیه رأی ملت توهم‌پراکنی و دروغ‌پردازی کند؟
در پی اظهارات ضرغامی که با متانت و در کمال آرامش ابراز شده بود، تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان به جای آن که سخنان وی را با استدلال پاسخ گویند، دست به تشنج‌آفرینی زدند.
گفتنی است روزنامه‌ها و سایت‌های زنجیره‌ای درحالی که چندی قبل تشنج در حضور علی مطهری در همان دانشگاه را با آب و تاب و تیترهای درشت همراه با عکس در صفحات اول خود پوشش داده بودند، از پرداختن به ماجرای آن روز نشست دانشجویی ضرغامی طفره رفتند و هیچیک از آنها حاضر نشد - بخوانید جرأت نکرد - به پاسخ مستدل و هوشمندانه رئیس سابق صدا و سیما کمترین اشاره‌ای داشته باشد.

خبط بزرگ وزیر راه در فقدان اتاق فرماندهی اقتصادی دولت

فرماندهی اقتصادی دولت کجاست؟ این پرسش پس از تشدید اصطکاک‌ها در میان بخش‌های اقتصادی دولت با یکدیگر به سؤال مهم در رسانه‌ها تبدیل شده است.
روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح ضمن طرح این پرسش به اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی استناد کرد و نوشت: او ادبیات اقتصادی همه دولت‌های کشور را زیر سؤال برده و در یک سخنرانی گفت «بساط سازمان حمایت را جمع کنید!» او به این میزان تندی در انتقاد بسنده نکرده و ادامه داد که «عده‌ای از دوستان تصور می‌کنند، می‌توانند با کردن دست‌هایشان در جیب مردم و با دادن پز حمایت از مصرف کننده اقتصاد را مدیریت کنند.» این گفته‌های او، رو به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان شده است. او پا را فراتر گذاشته و گفته «نظام قیمت‌گذاری در اقتصاد ایران ناشی از یک نگاه سوسیالیستی و مارکسیستی است.»
این روزنامه می‌افزاید: وزیر راه با توسل به ایده‌ای لیبرالی و مبتنی بر اقتصاد آزاد، نظام قیمت‌گذاری و تعزیراتی را به باد انتقاد گرفته است.
شنبه 21 آذر ماه اعلام شد که در چارچوب برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده که سازمان حمایت منحل شود. حالا می‌شود فهمید این پیشنهاد توسط چه کسی در دولت ارائه شده است. اما فرمانده اقتصادی دولت کیست؟ وزیر راه و شهرسازی درباره زیرمجموعه وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی بانک مرکزی اظهار نظر می‌کند و نقشه راه می‌کشد. دولت یازدهم ژنرال کم ندارد. شاید بتوان ژنرال‌های تصمیم‌گیر اقتصادی دولت را در سه گروه تقسیم‌بندی کرد: تیم اول شامل مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و محمدعلی نجفی، رئیس ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت است. تیم دوم را نهادگرایان ساخته‌اند که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در این جبهه قرار می‌گیرند. تیم سوم نیز از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و حسین عبده تبریزی، مشاور آخوندی تشکیل می‌شود. همگرا کردن این سه جبهه واقعاً کار سختی به نظر می‌رسد؛ چهره‌هایی که هر کدام برای خود استراتژی و راهبرد خاص خود را دارند.
طرفداران اقتصاد آزاد که ظاهراً فرماندهی اقتصاد کشور در دولت یازدهم را در دست دارند، دل خوشی از نهادهایی مثل سازمان حمایت و شورای رقابت ندارند اما اینکه یک عضو کابینه به این صراحت سخن بگوید، سایر همکاران او در دولت را هم غافلگیر کرده است. بعضی رسانه‌ها واکنش تند آخوندی را ناشی از مخالفت سازمان حمایت باافزایش قیمت بلیت قطار ارزیابی کرده‌اند.
محسن بهرامی ارض اقدس از جمله دولتمردانی محسوب می‌شود که در اتاق بازرگانی هم مسئولیت دارد و تصور می‌شد با نظر آخوندی موافق باشد، با این حال او از اظهارات اخیر وزیر راه انتقاد کرده است. مشاور معاون اجرایی رئیس جمهور دیروز به خبرگزاری ایلنا گفت: «من به آقای آخوندی حق می‌دهم که مدافع سازمان‌ها و نهادهای تحت پوشش خودشان باشند. اما من به مردم هم این حق را می‌دهم که در دولت تدبیر و امید یک سازمان کوچک و ناتوان به نام حمایت از مصرف کنندگان داشته باشند.»
همچنین حسین ابویی معاون وزیر صنعت در واکنش به سخنان وزیر راه گفت: اقتصاد آزاد آنجایی اتفاق می‌افتد که دولت در هیچ نقطه‌اش و به خصوص قیمت‌گذاری دخالت نکند. در واقع، یک اقتصاد مبتنی بر بازار، تعریف خاص خود را دارد و هر موقع کشور به آن تعریف و الزامات این مدل اقتصادی دست یافت، شرط وزیر راه و شهرسازی هم پذیرفتنی است. در شرایط کنونی این یک خبط است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را منحل کنیم.

ماحصل 2 سال مذاکره‌زدگی ابتدا رکود و حالا تورم!

یک سایت حامی دولت پیش‌بینی کرد قیمت مسکن پس از یک دوره رکود گران شود. توقف پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به بهانه اینکه موجب تزریق نقدینگی و افزایش تورم می‌شود، باعث انباشت تقاضای مسکن شده است. همزمان یک خبرگزاری دولتی و اصلاح‌طلب تصریح کرد که با ارز ارزان باید خداحافظی کرد و دلار دیگر به قیمت 3200 تومان باز نخواهد گشت.
سایت نامه ‌نیوز در تحلیلی نوشت: در شرایطی که اقتصاد کشور در دو سال اخیر در رکود به سر می‌برد بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند 70 درصد اشتغال کشور زیرمجموعه صنعت ساختمان است و اگر اقدام اساسی برای این بخش انجام شود می‌توان به خروج اقتصاد از رکود امیدوار بود.
اما این در حالی است که کارشناسان حوزه مسکن معتقدند به محض اینکه از رکود خارج شویم قیمت مسکن به طور سرسام‌آور افزایش خواهد یافت. به اعتقاد کارشناسان اکنون بسیاری از متقاضیان توان ورود به بازار مسکن و تامین نیاز خود را ندارند اما به محض اینکه وضعیت اقتصادی تا حدودی بهبود یافته و این متقاضیان سعی کنند که منابع خود را برای تامین این کالای زیستی جمع‌آوری کنند، به متقاضی موثر تبدیل شده و وارد بازار می‌شوند.
نامه نیوز افزود: «به گفته کارشناسان در این شرایط با توجه به اینکه میزان تولید از تقاضا کمتر است قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور افزایش خواهد یافت، به عبارت دیگر ورود و خروج این متقاضیان موثر است که رکود و رونق را رقم می‌زند. این کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده سونامی در بخش مسکن رخ می‌دهد و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.»
یادآور می‌شود با وجود استدلال‌های متعدد صاحب‌نظران و کارشناسان مبنی بر اینکه تولید انبوه مسکن در پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر به اعتبار 170 شاخه فرعی موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود، این حوزه مهم اقتصادی به اعتبار سیاست سیاه‌نمایی به هر قیمت علیه دولت سابق معلق ماند و حتی وزیر راه و شهرسازی مسکن مهر را مزخرف خواند. خروجی این سیاست لجبازانه ظرف دو سال اخیر، کاهش شدید تولید مسکن (کاهش تولید و عرضه) در ازای افزایش تقاضا شده و به همین دلیل برخی کارشناسان نگرانند رها شدن فنر فشرده عدم تعادل تقاضا و عرضه، به شوک تورمی دامن بزند.
در همین حال خبرگزاری ایسنا از قول یک عضو شورای پول و اعتبار نوشت: باید از دلار 3200 تومانی و آرزوی کاهش قیمت ارز خداحافظی کنیم.
محمدمهدی رئیس‌زاده به ایسنا گفت: پس از لغو تحریم‌ها بازار ارز با ثبات نسبی همراه خواهد شد و در یک دوره کوتاه‌مدت ممکن است بازار ارز با کاهش قیمت‌ها روبرو شود که بیشتر از جنبه روانی است اما بعد از آن بار دیگر به نقطه ثبات خواهد رسید، لذا اینکه انتظار داشته باشیم قیمت دلار به 3000 یا 3200 تومان برگردد انتظار نادرستی است.
برخی رسانه‌های نزدیک به دولت طی ماه‌های اخیر اقدام به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ضرورت یا احتمال افزایش قیمت دلار تا 4 هزار تومان کرده‌اند که به مفهوم کاهش ارزش پول ملی است.
بخش عمده‌ای از تحولات منفی اقتصادی ماه‌های اخیر ریشه در این واقعیت دارد که دولت همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکره و توافق گذاشته و جانب اقتصاد مقاومتی و تدابیر مدیریتی داخلی را رها کرده است. بازار بورس نیز با سقوط‌های متعدد، رکود مشابهی را تجربه می‌کند. برخی مدیران دولتی- که وزیر راه و شهرسازی آخرین آنها بود- به جای اتخاذ تدابیر درستی که مایه رونق تولید و کاهش فشار اقتصادی بر مردم باشد، سیاست آزادسازی قیمت‌ها از جمله حامل‌های انرژی را در دستور کار قرار داده‌اند.
دامن زدن به تورم و گرانی‌های جدید از سوی دولت در حالی بود که مسئولان دولتی به قیمت حاکم کردن رکود بر اقتصاد کشور مدعی کاهش تورم بودند اما ادامه اتخاذ این مدل سیاست مقابله با تورم ظاهرا بعد از دو سال هم به رکود و هم به تورم سازمان یافته دولتی دامن زده است. هرچند که امثال وزیر راه معترضان به رهاشدگی و افسارگسیختگی قیمت‌ها را کمونیست خطاب کند(!) در دولت و مجلس اصلاحات نیز هنگامی که سخن از مهار تورم و قیمت‌ها می‌شد، برچسب کمونیستی فکر کردن به منتقدان حواله می‌شد.

** خراسان

ذره بین جدید روس ها روی پاسپورت ایرانی


بر اساس گزارش یک نهاد مسئول به تعدادی از مدیران دستگاه های مختلف اجرایی، اعلام شده است که نهادهای انتظامی روسیه به دلایلی که آن را برخی "تحولات سیاسی – اجتماعی خاص" می خوانند، از ورود تعدادی از مسافران ایرانی در مبادی چون فرودگاه های مسکو به داخل خاک این کشور ممانعت کرده و آنها را مجبور به عودت به کشورمان می کنند که این موضوع نیازمند بررسی و پیگیری است.


ابلاغ دولت برای لغو مصوبه رژیم طاغوت


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که با توجه به تصمیم جدید هیئت وزیران که به پیشنهاد دی ماه سال گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصویب شده، آیین نامه جدید راهنمایان گردشگری مورد تایید و ابلاغ قرار گرفته و بر این اساس، به استناد اصل 138 قانون اساسی، از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه، تصویب نامه شماره 14500 مورخ 6 مهرماه سال 1354 رژیم طاغوت لغو می شود.

** وطن امروز

دولت نباید «یارانه قطع کن» باشد

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه‌های اقتصادی، به موضوع یارانه‌ها و رفتار دولت در قبال یارانه اشاره کرد و گفت: دولت نباید در افکار عمومی به «دولت یارانه قطع‌کن» مشهور باشد. مهرداد بذرپاش که عصر دیروز (جمعه) با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابی تهران برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد؛ با بیان اینکه مجلس باید پرسشگر باشد، گفت: مجلسی که پرسشگر نباشد مجلس نیست و من معتقدم مجلس آینده از مجلس فعلی بهتر خواهد بود. بذرپاش افزود: مجلس باید پرسشگر باشد که مثلاً چرا یارانه مردم اینگونه شده است یا چرا برخی از ارکان کشور تعطیل می‌شود یا اینکه چرا قیمت نفت در دنیا به یک سوم رسیده اما عده‌ای به دنبال گران کردن بنزین در کشور هستند؛ این چه فایده‌ای دارد؟ به گزارش «وطن امروز»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه یارانه نقدی باید نقد شود و باید درباره اینکه در افکار عمومی، دولت به «دولت یارانه قطع‌کن» مشهور شده، تامل کرد. بذرپاش که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه درباره قانون محدودیت ویزا علیه ایران توسط آمریکا گفت: تیم مذاکره‌کننده این قانون جدید را قبول ندارد اما وقتی چیزی در کنگره به عنوان قانون تصویب و سپس توسط رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود دیگر دلیل ندارد وزیر امور خارجه یک کشور نسبت به آن واکنش نشان دهد. وی ادامه داد: باید در مقابل این قانون آمریکا اقدام متقابل صورت گیرد و ما باید مکانیزم‌های بازدارنده در مقابل تحرکات اینچنینی انجام دهیم. بذرپاش معتقد است یکی از ایرادات برجام این است که در آن طرف داور مشخص نیست. وی در این‌باره گفت: داور ما باید آژانس باشد و اگر تخطی از سوی ما صورت گرفت با سوت زدن خطا را به ما اعلام کند. نماینده مردم تهران درباره بدعهدی آمریکا گفت: در گذشته دوستانی این پیش‌بینی را نسبت به بدعهدی آمریکا می‌کردند اما به ما می‌گفتند شما نگران نباشید و حتی می‌گفتند شما کثیرالشک هستید. بنابراین امیدوارم با این اتفاق، دوستان واقع‌بینانه‌تر صحنه را نظاره کنند. بذرپاش گفت: حتی خود تیم مذاکره‌کننده هم این را قبول ندارد؛ وقتی یک چیزی تبدیل به قانون و ابلاغ می‌شود نمی‌توان گفت وزیر خارجه آن کشور نامه نوشته و تضمین‌هایی برای عدم اجرای این قانون داده است. وی تصریح کرد: این مساله مثل این است که ما یک قانونی را در مجلس تصویب کنیم و شورای نگهبان تأکید کند و سپس رئیس‌جمهور ابلاغ کرده و بعد آقای ظریف نامه بنویسد و بگوید نگران نباشید ما این کار را انجام نخواهیم داد، چرا که وقتی یک قانون تصویب شد و رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرد حتماً اجرا خواهد شد.

«شورای رهبری» برای تضعیف رهبری مطرح شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت طرح موضوع شورای رهبری برای تضعیف جایگاه رهبر حکیم انقلاب مطرح شده است. محسن رضایی، پنجشنبه در جمع اعضای هیات بنیاد صبح قریب با تشریح وضعیت سیاسی داخلی، به اهمیت انتخابات‌های پیش‌رو اشاره کرد و افزود: دشمن درصدد نفوذ در انتخابات و رأی آوردن لیبرال‌منش‌ها است و در موضوع خبرگان، مایل است با طرح مباحثی مانند شورای رهبری و مسائلی از این دست، نهاد رهبری را تضعیف کند. به حمدالله رهبری معظم انقلاب به عنوان تنها رهبری شناخته می‌شوند که در دوران رهبری‌شان، مسیر بنیانگذار انقلاب را دنبال کرده‌اند؛ اتفاقی که در سایر انقلاب‌ها، صورت نمی‌گیرد. وی همچنین با اشاره به تحولات منطقه افزود: بخشی از افرادی که به عنوان‌های مختلف در منطقه ناامنی ایجاد کرده‌اند انسان‌های معتقدی هستند اما منحرف شده‌اند و افراد آلوده اینها را مدیریت می‌کنند و وضع به صورتی شده است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به غربی‌ها پیام می‌دهد بگذارید مسلمانان یکدیگر را بکشند.رضایی با اشاره به خطرناک بودن حوادث اخیر، گفت: وجود بیش از 13 میلیون آواره سوری که بیشترشان از اهل سنت هستند نشان می‌دهد ادعای حمایت از اهل سنت در واقع یک فریب بزرگ بوده است. وی گفت: ما باید این حادثه‌ها را دنبال و جبهه مقاومت در برابر آن را تقویت کنیم و نگذاریم افراطی‌گری در شیعیان و اهل سنت مانع وحدت مسلمانان و باعث پیروزی دشمنان اسلام شود تا بتوانیم در سایه وحدت و برادری به ساخت تمدن بزرگ اسلامی بپردازیم.

** رسالت

هاشمي رفسنجاني: نتوانسته‌ ام فرزندانم را خوب تربيت کنم

در سال 1362 هاشمي رفسنجاني وصيت‌نامه مختصري نوشته است که در خاطرات سال 1362 او به چاپ رسيده است. مشرق نوشت: او در اين وصيت‌نامه از دوستان خود خواسته که نوشته‌هاي او را که چاپ‌ نشده است منتشر کنند و نيز به تربيت فرزندان او توجه کنند، چراکه خودش به‌ واسطه کارهاي عمومي که داشته است نتوانسته اين وظيفه را به‌خوبي انجام دهد. اين بخش از وصيت‌نامه هاشمي رفسنجاني دقيقاً چنين است: يک‌شنبه 30 بهمن 1362: من مايلم نوشته‌هايي را که به چاپ نرسيده مخصوصاً فيش‌هاي کليد قرآن توسط افراد صالحي آماده چاپ و نشر گردد. اگر دوستانم اين آرزوي مرا برآورند ممنونم و ان‌شاءالله در اجر آن شريک خواهند بود. لابد دوستانم در تربيت فرزندانم - که مسئوليت تربيت آنها را به خاطر کارهاي عمومي نتوانسته‌ ام به‌ خوبي انجام دهم - توجه مبذول خواهند نمود. (خاطرات هاشمي رفسنجاني، سال 1362، آرامش و چالش، صفحه 369)

اعتدال امروز، التقاط حق و باطل است

آيت الله کاظم صديقي امام جمعه موقت تهران در همايش سراسري مديران كانون هاي بسيج مهندسان و فرماندهان بسيج وزارت راه و شهرسازي گفت: امروز در جامعه فضايي شکل گرفته است که هر شخص که با اصلاحات موافق است در واقع با استکبار سازش دارد و هر شخص مخالفت داشته باشد به تندرو بودن متهم مي شود. به گزارش مهر، وي با اشاره به شناخت حق و باطل در فضاي سياسي امروزي جامعه تاکيد کرد: بايد بدانيم كه ما حق و باطل كندرو يا ميانه رو نداريم و اين دو هيچ گاه باهم سازشي نخواهند داشت. برهمين اساس اصلاحات در حق جايي ندارد و اگر نظام و تئوري ما اسلامي است ديگر اصلاحات معنايي ندارد. وي با بيان اينکه اعتدال در اينجا به معناي كمرنگ تر كردن حق است، تصريح کرد: بنده نمي دانم اعتدال در حقيقت چه جايگاهي دارد، اعتدالي كه امروز گروهي از جامعه از آن صحبت مي كنند التقاط حق و باطل است. صديقي معناي اصلاحات را تغيير اسلاميت نظام دانست و افزود: اعتدال و اصلاحات هر دو يك هدف را دنبال مي كنند و از يك جا تغذيه مي شوند.

بستن چشم رسانه ملي به مشكلات مردم ممكن نيست

سخنگوي دولت درواکنش به پخش نشدن مصاحبه وزير امور خارجه تصريح کرد:برخي ها جايگاه صداوسيما را از يک رسانه ملي و فراگير به يک رسانه حزبي تنزل داده اند. وي ادامه داد: متاسفانه صداوسيما بارها ثابت کرده که تلاش مي‌کند تا يک مشکل يا يک بهانه را پيدا کند و بعد آن را برجسته کرده و به دولت نسبت دهد و اين رفتار زيبنده يک رسانه که به رسانه ملي اشتهار دارد، نيست. نوبخت، به برخوردهاي جناحي و جانبدارانه برخي از برنامه‌سازان صداوسيما اشاره و خاطرنشان کرد: گاهي در رسانه به اصطلاح ملي، حرف‌هايي زده مي‌شود که نه حرف يک رسانه ملي که حرف يک جناح سياسي خاص است در صورتي که صداوسيما از بيت المال ارتزاق مي‌کند و بايد رسانه‌اي براي همه ملت باشد. معاون خبر رسانه ملي هم در يادداشت صفحه نخست روزنامه جام جم به اظهارات نوبخت در مورد صدا و سيما پاسخ داد. دکتر پيمان جبلي نوشت: برنامه‌هاي هفته دولت امسال نمونه‌اي خوب و ملموس است که به اذعان مسئولين اطلاع‌رساني ‌محترم دولت نسبت به سال‌هاي قبل بي‌سابقه بوده و حدود سه برابر سال‌هاي گذشته و حتي بيش از درخواست خود دولت فرصت ارائه عملکرد به اعضاي محترم کابينه و وزراي محترم داده شده است. در موارد متعدد وزراي محترم در مناسبت‌هاي مختلف از همکاري و همراهي رسانه ملي قدرداني کرده‌اند که از جمله آن طرح حذف دو نرخي بنزين، طرح حذف يارانه پردرآمدها و پوشش‌هاي خبري رويدادهاي مهمي چون برگزاري اجلاس سران گازي، سفر‌هاي استاني رياست محترم جمهور و... بوده است.
نسبت دادن صفت اپوزيسيون به رسانه ملي آن هم در کنفرانس خبري که مستقيما از آنتن همين رسانه ملي در حال پخش است و سپس برجسته‌سازي اين عبارت توسط روزنامه رسمي دولت به نظر نمي‌رسد شيوه مناسبي در تعامل دولت و رسانه ملي باشد و سلب اعتبار و تضعيف جايگاه رسانه ملي و بالطبع افزايش آسيب‌پذيري کشور و نظام مي‌شود. اين انتظار که صدا وسيماي جمهوري اسلامي طابق النعل بالنعل با دولت‌هاي محترم انعکاس‌دهنده صرف عملکرد مجريان امور بوده و چشم خود را بر مشکلات جامعه ببندد و صرفا توجيه‌گر آنها باشد قطعا و يقينا نه ممکن و عملي است و نه با وظايف رسانه و توقعات جامعه از آن همخواني دارد.

آشوبگري اصلاح‌ طلبان در جلسه سخنراني ضرغامي

جلسه سخنراني عزت‌الله ضرغامي رئيس پيشين صداوسيماي جمهوري اسلامي با عنوان «شورش عليه جمهوريت» خود به مصداقي از نحوه عملکرد آشوب‌ طلبان بدل شد. به گزارش فارس، ضرغامي در جمع دانشجويان دانشگاه شيراز اظهار داشت: در نظام اسلامي رأي مردم حق‌الناس است و جالب اينکه برخي از همان افرادي که در سال 88 از رعايت اين حق ناراحت بودند در زمان انتخاب رئيس‌ جمهور فعلي از مقام معظم رهبري و ساير ارکان نظام براي اين امانت‌ داري قدرداني کردند، درحالي‌که اين نمي‌شود که ما تنها زماني امانت‌داري نظام را قبول داشته باشيم که رأي گروه و جناح ما بيرون بيايد. وي افزود: سعيد حجاريان، عبدالکريم سروش و بسياري از افرادي که با فتنه همراه شدند در ابتداي انقلاب از ياران انقلاب بودند اما اين موضوع عجيبي نيست و در تاريخ اسلام نيز موارد متعددي وجود دارد که افراد با سابقه همراهي رسول اکرم (ص) به مواضع انحرافي کشيده شدند. وي اضافه کرد: زماني که گردوغبار فتنه بلند مي‌شود تنها بايد به دامان ولايت آويخت تا بتوان مسير را تشخيص داد. در ادامه اين جلسه يکي از دانشجويان پشت تريبون رفت و رئيس صداوسيما را فتنه‌گر خواند که اين سخنان وي با تشويق‌ها و سخنان هنجارشکنانه برخي از همفکران وي به همهمه کشيده شد درحالي‌که ضرغامي صبورانه اين سخنان را شنيد و درصدد پاسخ برآمد و در واکنش به اين سخن که عدم حضور سران فتنه در صداوسيما دليلي براي فرصت نداشتن آنان براي دفاع از خود است، گفت: ما چند بار به مهندس موسوي گفتيم بيايد و با حضور مسئولين انتخابات سخنان خود را بيان کند اما ايشان مي‌خواست به‌تنهايي بنشيد و خطاب به مردم بيانيه بخواند. پس از اين سخنان، تعدادي از دانشجويان طرفداران اصلاحات با سوت و کف و فريادهاي ممتد مانع از ادامه پاسخگويي ضرغامي ‌شدند. باوجود اهانت‌ها و فريادهاي هتاکانه که گاه به فحاشي شبيه بود، دانشجويان بسيجي همچنان جو عقلاني و متعادل جلسه را حفظ کرده و ضرغامي سخنان خود را ادامه داد. ضرغامي در پايان با تبريک به دانشجويان بسيجي براي صبوري و متانت آنان در پاسخگويي مستدل به مخالفان ابراز داشت: بصيرت و تجربه گرفتن از تاريخ، راه عبور از گردنه‌هاست.

تخريب قبر مادر شيخ زکزاکي

نيروهاي ارتش نيجريه، منزل و قبر مادر شيخ زکزاکي رهبر جنبش اسلامي را ويران کردند. ارتش به دستور دولت نيجريه در حال نابود کردن تمام اماکن مرتبط با جنبش اسلامي و شيخ زکزاکي است. نيروهاي ارتش در چند روز اخير اماکني همچون حسينيه بقيه الله (عج)، منزل شيخ زکزاکي، مرکز اسلامي فوزيه و دارالرحمه را تخريب کردند. سه فرزند شهيد شيخ زکزاکي و تعداد ديگري از شهداي جنبش اسلامي نيجريه در دارالرحمه دفن شده بودند. ارتش نيجريه در ادامه وحشي گري هاي خود منزل و قبر مادر شيخ زکزاکي مرحومه حاجيه خانم «هري جامو» را با لودر ويران کرد.

يک‌ ميليون تن برنج دولتي ناپديد شد

جميل عليزاده شايق دبير انجمن برنج درباره ماجراي توزيع برنج‌هاي آلوده بين مردم در برخي از شهرها توسط دولت گفت: مسئول اصلي تنظيم بازار در ايران وزارت کشاورزي بوده و وظيفه اصلي پاسخگويي در اين موضوع به‌عهده اين وزارتخانه است. به گزارش تسنيم، دبير انجمن برنج با اشاره به کاهش قيمت جهاني برنج تصريح کرد: واردات برنج از سال 93 تحت کنترل و به‌صورت مديريت شده صورت گرفته است ضمن اينکه به‌دليل کاهش قيمت جهاني اين کالا، واردات برنج مانند گذشته سودآور نيست. وي درباره منشأ برنج‌هاي آلوده و زمان واردات اين برنج‌ها به کشور خاطرنشان کرد: ما در سال 92 حدود 2 ميليون تن برنج وارد کشور کرديم که يک‌ميليون تن آن اضافه بوده و در سال 93 نيز به‌دليل واردات کافي از آن يک‌ميليون تن برنج باقي‌مانده در انبارها استفاده نکرديم. عليزاده در ادامه با بيان اين احتمال که اين برنج‌ها ممکن است همان برنج‌هاي وارداتي سال 92 باشند، افزود: من بارها از طريق رسانه‌ها از وزارت کشاورزي اين سئوال را مطرح کردم: سرانجام اين يک ميليون تن برنج چه شد؟ به‌هرحال اين برنج‌ها يا بايد در جايي مصرف شده باشند يا ما آن را از طريق ترانزيت به ساير کشورها صادر کرده‌ايم. بهتر است وزارت کشاورزي مردم را از سرنوشت اين برنج‌ها آگاه کند.

نقدينگي در پايان دوره دوم رياست جمهوري 11 برابر مي شود

به گزارش تسنيم، سيد مهدي هاشمي رئيس کميسيون عمران مجلس در همايش مجمع بسيج مهندسين مدعي شد: در دولت آقاي هاشمي زماني که دولت را تحويل گرفتند نقدينگي 1880 ميليارد تومان بود و در پايان دولت 4/6 برابر شد، در دولت اصلاحات 5/4 و در دوره آقاي احمدي نژاد 4/5 برابر شد، در ابتداي دولت فعلي به 490هزار ميليارد تومان رسيد و ماه گذشته نقدينگي 890 هزار ميليارد تومان شده است. نقدينگي در دوره‌اي که درآمد کاهش داشته و پولي تزريق نشده 400هزار ميليارد افزايش پيدا کرد، لذا نقدينگي با همين شيب تا پايان 8 سال، 11 برابر مي‌شود. برداشت من اين است اين 400هزار ميليارد تومان نقدينگي در بازرگاني خارجي در دست طيف خاصي وارد شده است که آقاي نهاونديان بهتر مي‌تواند توضيح دهد.

سيب‌ زميني چال مي‌ کنند و به فکر واردات مدير خارجي هستند

رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به اينکه در اينجا سيب‌ زميني را چال مي‌ کنند گفت: آيا اين مديريت است؟ بعضي‌ها با مطرح کردن اينکه بايد از خارج کشور مدير وارد کنيم مردم را تحقير مي‌کنند. سردار نقدي در ارتباط زنده توسط ويدئو کنفرانس با همايش بسيج مهندسين عمران و معماري با بيان اينکه برخي از آقايان دلسوزي مي‌کنند و مدام از مردم ياد مي‌کنند، گفت: بايد در جواب آنها گفت «برويد خانه‌ها و ويلاهايتان را بفروشيد تا مردم صاحب خانه شوند». آمارهايي وجود دارد که برخي در يکي از خيابان‌هاي آمريکا که رئيس‌جمهور آمريکا در آن زندگي مي‌کند به مبلغ 97 ميليون دلار خانه خريده‌ است.وي تاکيد کرد: امام راحل خوب اين مطلب را تبيين کرده‌اند و فرمودند وقتي آدم متديني در دستگاه، ارکان‌ و مجلس حضور داشته باشد هيچ قدرتي نمي‌تواند کشور را در اختيار بگيرد؛ اما امروز اين خطر را احساس مي‌کنيم به گونه‌اي که تبهکاراني وجود دارند که به مردم القا مي‌کنند راه موفقيت ما سازش با آمريکاست. رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: اين دروغ‌هاي بزرگ امروز برملا شده و بايد گفت؛ گذشت آن زمان که به خارج نگاه کنيم، افزايش رکود يکي از نگاه‌ها به خارج است و بايد گفت بعد از هر مرحله‌اي که رخ مي‌دهد بد از بدتر به وجود مي‌آيد.

يک دليل براي حذف سخنراني 22 بهمن روحاني

طرفداران احمدي ‌نژاد در شبکه‌هاي اجتماعي علاوه بر ايراد شبهه به برنامه‌ هاي سفر روحاني به شهر ري، مدعي شدند که: بر اساس ماده 23 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري، "پس از انتشار رسمي اسامي نامزدها، فعاليت هاي تبليغاتي انتخاباتي آنان 15 روز قبل از روز اخذ رأي شروع و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأي ادامه خواهد داشت." تابناک يزد نوشت: بر اين اساس و باتوجه به اينکه انتخابات مجلس خبرگان رهبري، روز 7 اسفند 94 برگزار مي شود، لذا دوره زماني تبليغات کانديداهاي اين انتخابات دقيقا از روز 22 بهمن 94 شروع خواهد شد. بنابراين سخنراني جناب حسن روحاني در مراسم 22 بهمن امسال و همزمان با آغاز دوره تبليغات انتخابات مجلس خبرگان، بهره برداري يکي از کانديداهاي انتخابات خبرگان رهبري، از يک تريبون ملي و بين المللي است. اين بهره برداري حتما امري خلاف قانون و مغاير با اصول رقابت انتخاباتي است که شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي بايد از آن ممانعت نمايد.

** جمهوری اسلامی

شجونی: بشکند دست ملتی که دوباره به روحانی رای بدهد

حجت الاسلام جعفر شجونی می‌گوید: بشکند دست ملتی که دوباره به روحانی رای بدهد. به گزارش شفاف، وی که با تارنمای آپارات گفتگو می‌کرد افزود: من، اصلاح طلبان را مرتد سیاسی می‌دانم. شجونی درباره احمدی نژاد هم گفت: احتمالاً احمدی نژاد از اولیاء خداست.

امیر قطر از سید حسن نصرالله درخواست کمک کرده

امیر قطر از حزب‌الله لبنان درخواست کمک کرده و از سید حسن نصرالله خواسته است برای آزادی صیادهای قطری ربوده شده در عراق میانجیگری کند. روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از یک منبع سیاسی عرب نوشت: مسئولان قطری مدعی شده‌اند دولت عراق به طور رسمی به آنها ابلاغ کرده که «گردان‌های حزب‌الله عراق» پشت سر عملیات هفته گذشته ربایش 19 قطری در جنوب عراق قرار دارد و در مکانی هستند که امکان دسترسی به آنها را ندارد. این روزنامه لبنانی افزود: حدود یکصد نیروی مسلح ناشناس سوار بر ده‌ها خودرو در تاریخ 25 آذر، 26صیاد را در یک منطقه صحرائی استان المتنی در جنوب عراق ربودند و هنوز درخواستی را در قبال آزاد ساختن آنها مطرح نکرده‌اند. اما خبرگزاری عراق یکشنبه گذشته اعلام کرد که ربایندگان خواستار آزادی شیخ نمرالنمر از زندان‌های سعودی شده‌اند. الاخبار به نقل از این منبع نوشت: شیخ تمیم بن حمد امیر قطر نامه‌ای را برای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله فرستاده و خواستار مداخله او برای آزادی صیادهای قطری شده است. این منبع گفته است «نماینده ویژه امیر قطر به تازگی از بیروت دیدن و با دفترسیدحسن نصرالله تماس گرفته و همزمان غانم خلیفه الکبیسی هم با ژنرال عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان گفتگو کرده است. این منبع افزوده است: طرف رباینده به طور عمد هفت تن از ربوده شدگان را که قطری نیستند، آزاد کرده وتنها 19 صیاد قطری را نگه داشته ودر میان آنها افرادی وابسته به خاندان حاکم قطر و یا خانواده‌های نزدیک به این خاندان وجود دارد.

دایر کردن سه مرکز تحقیقاتی در سه کشور توسط آمریکا

آمریکا سه مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در کشورهای سنگاپور، استرالیا و اندونزی دایر نموده تا با راهنمایی و جهت دادن و سپردن طرح‌های علمی و تحقیقاتی به برخی از اساتید دانشگاه‌های اندونزی و کشورهای منطقه، آنان را در جهت اهداف خود که ترویج «اسلام نوسانترا» است هدایت نماید. این کار در اندونزی شروع شده و تلاش می‌شود نوعی اسلام منهای مبارزه و جهاد و با رنگ و لعاب ظاهری خندان و سازگار با تمام ایدئولوژی‌ها به مردم عرضه شود. به عبارت دیگر «اسلام نوسانترا» اسلامی خنثی است که با معیارهای اسلام آمریکائی منطبق است.

دولت اندونزی در ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان حمایت نکرد

پروفسور «دین شمس الدین» رئیس مرکز گفتگو و همکاری میان تمدن‌ها، از تصمیم دولت اندونزی در عدم همراهی با ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان سعودی حمایت کرد. وی با اشاره به اینکه حمایت از این ائتلاف مغایر با قانون اساسی اندونزی می‌باشد، گفت: اندونزی باید همچنان نقش میانجیگری خود در جامعه بین‌المللی را حفظ نماید. این شخصیت برجسته اندونزیایی ائتلاف مذکور را دارای اهداف و منافع مغایر با اعضای آن دانست و گفت: پیش‌بینی من از این ائتلاف عدم موفقیت آن است زیرا کشورهای عضو با اینکه مسلمان هستند ولی دارای شاخصه‌های متفاوتی در دسته‌بندی دوست و دشمن خویش می‌باشند. وی تنها راهکار قطعی حل مسائل در کشورهای اسلامی را تحکیم اخوت اسلامی دانست و گفت: ما مسلمانان می‌توانیم با گفتگو با یکدیگر مشکلات خود را حل و فصل کنیم و در این راستا نیازی به ائتلاف نظامی نداریم بلکه نیازمند ائتلاف پیشرفت و توسعه هستیم.

** آرمان

پذيرايي با سيب زميني

شنیده شد که فرماندار چادگان از حاضران جلسه خود به جاي ميوه با سيب زميني پذيرايي كرد. خرداد نوشت؛ فرماندار چادگان به خاطر انباشت سيب زميني‌ها در اين شهرستان از حاضران جلسه به جاي ميوه با سيب زميني پذيرايي كرد.

ما هدفي هستيم، علفي نيستيم

شنیده شد که تابناك نوشت؛حجت‌الاسلام شجوني گفت‌وگوي صريحي با رضا رشيد پور در برنامه ديد در شب داشته است كه مهم‌ترين بخش‌هاي سخنان وي به شرح زير است: من اصلا عقده‌اي نيستم، تمام وجود من عقيده است. احمدي‌نژاد از اوليا الهي است، ما هدفي هستيم، علفي نيستيم، من ۲۵ بار زندان رفتم و... به قدر ۲۵ هزار تومانم به رژيم جمهوري اسلامي ناخنك نزدم، به خدا قسم نقدينگي من به ۱۰ ميليون تومان نمي‌رسد، بدهكارم.

براي بان‌كي مون جانشين پيدا شد

شنیده شد که رئيس‌جمهور سابق اسلووني خود را براي دبيركلي سازمان ملل متحد نامزد كرد. تابناك نوشت؛ دانيلو ترك، رئيس‌جمهور سابق اسلووني خود را به عنوان نامزد دبيركلي سازمان ملل متحد و جانشيني بان كي مون معرفي كرد. بان كي مون دبيركل فعلي و وزير خارجه سابق كره جنوبي قرار است در پايان سال 2016 پس از دو دوره پنج ساله از اين سمت كناره‌گيري كند. اين پست به‌طور دوره‌اي بين مناطق تقسيم مي‌شود و اروپاي شرقي منطقه بعدي در اين ليست است.

يك عضو شوراي هماهنگي اصلاحات بازداشت شد

شنیده شد که فرج كميجاني، عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و مسئول منطقه مركزي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در پنجمين روز ثبت نام انتخابات مجلس بازداشت شد. فرج كميجاني، عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و مسئول منطقه مركزي (استان‌هاي مركزي، قم و زنجان) شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان است. خبرها حاكي از اين است كه وي با حكم بازپرس شعبه ۲ بازپرسي دادسراي، قاضي مقدس در دفتر كارش در مجتمع فني رسالت بازداشت شد.

جلوي 90 گرفته نشد

شنیده شد که برنامه «90» دوشنبه مطابق معمول هر هفته در جدول پخش شبكه سه سيما قرار گرفته است. طي روزهاي گذشته با پخش نشدن گفت‌وگوي عادل فردوسي‌پور با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه خبرهايي مبني بر پخش نشدن برنامه «90» منتشر شده بود كه با قرار گرفتن اين برنامه در جدول پخش شبكه سه سيما اين شبهه‌ها برطرف شد. برنامه «90» دوشنبه با بررسي رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال ساعت 23:15 دقيقه از شبكه سه سيما پخش مي‌شود.

فرزند عارف كانديداي مجلس شد

شنیده شد که فرزند محمدرضا عارف با حضور در ستاد انتخابات يزد، در حوزه انتخابيه يزد و اشكذر ثبت‌نام كرد. فرزند ارشد محمدرضا عارف صبح ديروز به همراه مادر خود براي ثبت‌نام در حوزه انتخابيه يزد و اشكذر در ستاد انتخابات يزد حضور پيدا كرد. ديروز همچنين چهره‌هاي ديگري از استان يزد در انتخابات شركت كردند كه از جمله اين افراد مي‌توان به ثبت‌نام محمد دهستاني رئيس حزب اعتدال و توسعه استان يزد و عضو شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه در اين حوزه انتخابيه اشاره كرد.

مجري صبح بخير ايران كانديدا شد

شنیده شد که مجري صداوسيما داوطلب حضور در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه شهرستان دامغان شد. تسنيم نوشت؛ عبدالرضا امير احمدي مجري برنامه صبح‌به‌خير ايران شبكه اول سيما با حضور در فرمانداري دامغان جهت حضور در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اعلام آمادگي كرد. عبدالرضا امير احمدي تهيه‌كننده و گوينده راديو و تلويزيون متولد 1352 در دامغان است و داراي مدرك كارشناسي در رشته آمار محض از دانشگاه اصفهان است. امير احمدي مدرك كارشناسي ارشد خود را در رشته آمار اقتصادي-اجتماعي از دانشگاه علامه طباطبايي دريافت كرده است.

ادامه‌ «رگ خواب» با ليلا حاتمي

شنیده شد که در حالي فيلمبرداري «رگ خواب» حميد نعمت‌ا... اين روزها ادامه دارد كه اين فيلم متقاضي حضور در جشنواره فيلم فجر است. عصر ايران نوشت؛ هفته‌ آخر آذرماه فيلم سينمايي «رگ خواب» در تهران شروع شد. حالا بعد از يك هفته فيلمبرداري، الهام كردا به جمع بازيگران اين فيلم پيوست و بازي او مقابل دوربين آغاز شده است. ليلا حاتمي و كوروش تهامي دو بازيگر نقش اصلي اين فيلم هستند و حميدرضا آذرنگ ديگر بازيگر «رگ خواب» است. اين فيلم كه با نام «مينا» پروانه ساخت گرفت، نوشته معصومه بيات است و خود نعمت‌ا... تهيه‌كنندگی آن را عهده دارد. داستان اين فيلم درباره اضمحلال يك زن است و به نظر مي‌رسد نعمت‌ا... قصد دارد فضاي متفاوتي را در اين فيلم تجربه كند.

ظريف ريسك پذيرترين سياستمدار جهان

شنیده شد که يك موسسه تحقيقاتي انگليسي وزير امور خارجه كشورمان را به عنوان ريسك‌پذيرترين سياستمدار جهان در سال 2015 معرفي كرد. عصر ايران نوشت؛ موسسه بين‌المللي سنجش ريسك‌پذيري سياسي (گلوبال ريسك اينسايت) محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران را در ميان سياستمداران ريسك‌پذير جهان در سال 2015 به عنوان فرد نخست معرفي كرد. سال 2015 به لحاظ ريسك سياسي يك سال هيجان‌انگيز و پرماجرا بوده است چرا كه تحولات جهاني متعددي رخ داده و بسياري از مناطق با خشونت مواجه بوده‌اند. هرچند با نگاه دقيق به رويدادهاي سال 2015 به روشني مي‌توان دريافت كه توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 مهم‌ترين و موثرترين رويدادي بوده است كه در سال جاري به وقوع پيوست.

رقم دقیق بدهی های دولت های نهم و دهم

شنیده شد که وزیر اقتصاد و امور دارایی سرانجام از رقم دقیق بدهی‌های دولت پرده برداشت. به گفته طیب‌نیا بین ٧00 تا ٨00 میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشتيم و حدود صد میلیارد دلار نیز از فروش شرکت‌ها و واگذاري‌ها، منابع مالی براي دولت به وجود آمد. وی در ادامه از بدهی 540 هزار میلیارد تومانی در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهد: بدهي شركت‌هاي دولتي با احتساب بدهي شركت ملي نفت 540 هزار ميليارد تومان برآورد شده كه ٣٨0 هزار ميليارد تومان آن فقط مربوط به بدهي‌هاي دولت به سيستم بانكي است. اگر دست‌كم نرخ هزار توماني را براي نرخ دلار در دولت‌هاي نهم و دهم در نظر بگيريم، ٨00 هزار ميليارد تومان از محل درآمدهاي نفتي و ١00هزار ميليارد تومان از محل واگذاري‌ها براي دولت قبل به‌دست آمده است. به‌جز این، 540 هزار میلیارد تومان هم از جیب بانک‌ها برداشته.این ارقام در مجموع رقمي حدود یک‌هزار‌و 440 هزار ميليارد تومان را براي دولت قبل به ارمغان آورده است.


** شرق

هاشمی رفسنجانی خواستار شد: طرح عاقلانه روحیه پرسشگری در کشور


روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصحلت نظام: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلسه شورای معاونین مرکز تحقیقات استراتژیک، درباره وجود نقدینگی در کشور و آثار منفی آن، به ظرفیت‌های کشور درباره تبدیل تهدید نقدینگی به فرصت اشاره کرد و با طرح این سؤال که «نقدینگی کجاست و آیا جایی غیر از بانک‌ها دارد؟»، گفت: مطمئناً غیر از ١٢ درصدی که بانک مرکزی مسدود کرده، بقیه نقدینگی در بانک‌هاست و به همین دلیل می‌توان با برنامه‌ریزی حجم بالای نقدینگی را وارد چرخه تولید کشور کرد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره تقویت روحیه پرسشگری در کشور و تبدیل آن به یک فرهنگ در مراکز آموزشی و به‌ویژه در مقاطع گوناگون تحصیلی مدارس گفت: اگر با عقلانیت وارد این مقوله شویم، خیلی زود در جامعه انعکاس مثبت خواهد داشت.

برگزاری سمینار زن در تاریخ محلی ایران


شرق: ساختمان آرشیو ملی ایران واقع در اتوبان حقانی، خیابان کوشا روزهاي دوم و سوم دی محل برگزاری سمینار زن در تاریخ محلی ایران بود. شرکت‌کنندگان در این سمینار اعلام کردند برگزیدن این نام باعث گشایش زمینه‌ای در حوزه تعامل و تقابل در حوزه تاریخ محلی و تاریخ زنان شده و می‌تواند بستری برای برقراری پیوند میان این دو حوزه فراهم کند. در این سمینار به منطقه جنوب ایران که سابقه‌ای بسیار طولانی در تاریخ و فرهنگ کشور دارد توجهی ویژه شد. گفتنی است برگزار‌کنندگان این سمینار امیدوارند مباحث طرح‌شده بتواند به تفسیر‌هایی در حوزه تاریخ محلی و منطقه‌ای کمک کند.


** ایران

ظریف؛ «ریسک‌پذیرترین سیاستمدار سال 2015»

یک مؤسسه تحقیقاتی انگلیسی وزیر خارجه کشورمان را به عنوان ریسک‌پذیرترین سیاستمدار جهان در سال 2015 معرفی کرد. به گزارش «ایسنا»، مؤسسه بین‌المللی «سنجش ریسک‌پذیری سیاسی» (گلوبال ریسک اینسایت) محمدجواد ظریف را در میان سیاستمداران ریسک‌پذیر جهان در سال 2015 به عنوان فرد نخست برگزید. براساس گزارش این مؤسسه، «سال 2015 به لحاظ ریسک سیاسی یک سال هیجان‌انگیز و پرماجرا بوده است چرا که تحولات جهانی متعددی رخ داده و بسیاری از مناطق با خشونت مواجه بوده‌ا‌ند. هرچند با نگاه دقیق به رویدادهای سال 2015 به روشنی می‌توان دریافت که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مهم‌ترین و مؤثرترین رویدادی بوده است که در سال جاری به وقوع پیوست. ظریف وزیر امور خارجه ایران از طریق دیپلماسی و مذاکره توانست به توافقی دست یابد که منجر به بازگشت ایران به جامعه بین‌الملل می‌شود.» «گلوبال ریسک اینسایت» افزوده است: «این یک کار برجسته و مهم است که ارزش تقدیر دارد. وزیر امور خارجه ایران نشان داد که یک سیاستمدار سرسخت و مذاکره کننده کاردان است که ادامه فعالیتش در عرصه سیاست خارجی ایران می‌تواند فرصت‌های خوبی را در دوران پساتحریم در ایران ایجاد کند.» سال 2014، نارندرا مودی نخست وزیر هند را ریسک‌پذیرترین سیاستمدار جهان در سال 2014 شناخته شده بود.

تهدید ظریف علیه امریکا

«فارین پالیسی» در گزارشی از موضعگیری وزیر خارجه ایران در مذاکرات اخیر درباره بحران سوریه نوشت که محمدجواد ظریف در این مذاکرات خواستار قرار گرفتن نام سازمان «سیا» در فهرست گروه‌های تروریستی شده است. به گزارش «ایسنا»، در گزارش این نشریه آمده است: «ظریف بلافاصله پس از رؤیت نام «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در رونوشت اولیه فهرستی که« ناصر جوده» وزیر امور خارجه اردن مأموریت جمع‌آوری آن را داشت، برخاست و با عصبانیت هشدار داد که اگر گفت‌وگو درباره تروریسم سوریه به سمت ایران معطوف شود، ما آماده هستیم فهرست خود را معرفی کنیم و سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در صدر این فهرست قرار دارد.» «فارین پالیسی» افزود: «اعتراض ظریف و نمایندگان روسیه، لبنان و عراق سبب شد تا «جوده» در نهایت برای بازگرداندن نظم به نشست، از مقامات بخواهد از بحث درباره فهرست تروریستی دست بردارند و رونوشت‌هایی را که وی تحویل داده بود، بازگردانند.

تحویل اولین «اس-۳۰۰» به ایران تا بهمن ماه

یک مقام ارشد نظامی روسیه اعلام کرد: «تحویل سامانه اس -۳۰۰ به ایران از ژانویه (دی ماه) آغاز می‌شود و فوریه (بهمن ماه) پایان می‌یابد.» خبرگزاری «ایتارتاس» روسیه به نقل از «یک مقام ارشد نظامی» کشورش گزارش داد، «ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر 2016 دریافت خواهد کرد.»وی تأکید کرد: «روسیه تمام تعهدات خود را در زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس -300 انجام خواهد داد.»

ادعای انتخاباتی مصباح یزدی

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: «دشمن، روز به روز نسبت به کارآیی نظام مبتنی بر ولایت فقیه آگاه‌تر شده و با هزاران توطئه به دنبال تضعیف ولایت‌فقیه است.» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت الله مصباح یزدی ، این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه «حتی افرادی در داخل به دنبال این هستند که از طریق قانونی و با عنوان نمایندگان خبرگان رهبری، زمینه رفراندومی برای کنار گذاشتن ولی‌فقیه را آماده کنند»، افزود: «البته باید توجه داشت کسانی که زمینه رفراندوم را فراهم می‌کنند، برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ لذا توجه داشته باشیم که خطر امروز خطر نظامی نیست، خطر فرهنگی و فکری است.»

سخنان شجونی در «دید در شب»

حجت‌الاسلام جعفر شجونی گفت: «بشکند دست ملتی که دوباره به او رأی بدهند.» او در گفت‌وگویی با برنامه «دید در شب» افزود: «احمدی‌نژاد از اولیای الهی است.»

انتهای پیام/