Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش تیتر آزاد، به نقل از مشرق؛

** کیهان

خبر موثق کیهان آب در لانه فتنه‌گران ریخت

یادداشت کیهان درباره علت واقعی عدم شرکت سید حسن خمینی در آزمون انتخابات خبرگان، شبکه رسانه‌ای میدانی جریان فتنه را به دست‌وپا انداخت.

مدیر مسئول کیهان در یادداشت روز شنبه خاطرنشان کرده بود که ادعای بی‌اطلاعی سید حسن خمینی از آزمون واقعیت ندارد و غیر از اعلام عمومی ضرورت مشارکت نامزدها در آزمون، از طریق یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز این ضرورت به وی منتقل شده بود. کیهان همچنین سناریوسازی افراطیون و جریان فتنه برای دور زدن قانون و تضییع حق 400 نامزدی که با وجود مراتب بالای علمی و سوابق تدریس و... به قانون پایبند بوده و در آزمون شرکت کرده‌اند، را اهانت به سید حسن‌خمینی و تلاش برای بردن وی در موضع اتهام دانسته بود.
اما خبر موثق کیهان درباره تماس یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، با دستپاچگی شبکه رسانه‌ای فتنه روبرو شد. این شبکه با تهیه و انتشار مطلبی مشترک -که در سایت اجاره‌ای انتخاب رونمایی و از سوی بقیه سایت‌های زنجیره‌ای بازنشر شد- مدعی شده‌اند با برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان تماس گرفته و آنها خبر کیهان را تکذیب کرده‌اند. این ادعا در حالی است که خبر کیهان کاملاً موثق است و نشانه این وثاقت هم موضع آقای سید حسن‌خمینی است. این رسانه‌ها نیز اگر صداقت داشته باشند می‌توانستند اصل ماجرا را از سید حسن‌خمینی سؤال کنند اما به دلایل کاملاً روشن ترجیح داده‌اند خبر کیهان را دروغ جا بزنند؛ خبر موثقی که روشن می‌کند برخلاف ادعاها، سید حسن خمینی از ضرورت حضور در آزمون برای احراز شرط علمی و فقهی نامزدی خبر داشته اما احتمالاً با مصلحت‌سنجی و پرهیز از بازی در زمین فتنه‌گران ضد خط امام(ره)، در آزمون شرکت نکرده است.

سرنوشت نامعلوم هزاران میلیارد اعتبار خلق شده از سوی بانک‌ها

هزار میلیارد اعتبار خلق شده بانک‌ها کجا رفت؟!

روزنامه جوان ضمن بررسی این مسئله نوشت: گفته می‌شود بانک مرکزی با لحاظ کردن انضباط و مکانیزمی منطقی(!) در تلاش است نرخ سود بانکی را کاهش دهد و برای این منظور سیاست خاص تسهیل مقداری را در نظر گرفته و با تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری و کاهش سود آنها از 34 درصد به حدود 20 درصد بار زیادی را از دوش بانک‌ها برداشته است.
این سیاست که به نوعی سیاست انبساطی در اقتصادهای با گرایش بازار آزاد است، درحقیقت سیاستی تشویقی برای سرعت بخشیدن به گردش پول در بازارهای مختلف است. این در حالی است که تصمیم اتخاذ شده اگرچه تحت القای حلقه نیاوران به عنوان یک سیاست انبساطی خروج از رکود به شمار می‌رود، اما در عمل بیشتر شبیه بسته حمایتی از صنعت خودرو برای بانک‌هاست و این شائبه را ایجاد کرده که ممکن است این تصمیم به جای کاهش نرخ سود بانکی حاصل تبانی یا همکاری نانوشته و نامیمونی بین این حلقه مشاورهای نزدیک به رئیس‌جمهوری و شبکه ناکارآمد بانکی است.
این حلقه با این استدلال که خروج سرمایه از بانک‌ها منجر به سونامی افزایش قیمت‌ها می‌شود و اکنون بانک‌ها دچار «تنگنای مالی و اعتباری» هستند به دنبال کسب منابع ارزان قیمت و سود زیاد هستند، غافل از اینکه وقتی دلارهای نفت اعتبار بخش به پول‌های خلق شده بانک‌ها وجود نداشته باشد یا وقتی پول‌های خلق شده از راه تولید و خدمات واقعی نباشد، این پول‌ها بالاخره زمانی یقه بانک‌ها را خواهد گرفت.
به عبارت بهتر با این تصمیم خاص بانک مرکزی که به نام کمبود اعتبار برای تخصیص تسهیلات به تولید اتخاذ شده، قرار بود گردش جریان پول سرعت گرفته و تولید و تقاضای تضعیف شده را تقویت کند، اما به رغم گذشت زمان هنوز منابع به سایر بازارهای مصرف یا تولید نرسیده است و تنها جریان تسهیلات‌دهی بین بانکی و تسریع و جرایم اضافه برداشت‌های بانکی را تخفیف داده است.
اقدامی شبیه طرح خروج از رکود خودروسازان که ناشی از نفوذ و قدرت بدنه خودروسازی به بخش تصمیم‌سازی بود در حوزه بانکی و بانک مرکزی در حال وقوع است بی‌آنکه سیاست اتخاذ شده تأثیر مثبتی بر بخش واقعی اقتصاد داشته باشد، بنابراین به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید در مرحله اول از خود و در مرحله بعد از بانک‌ها بپرسد که این حجم عظیم خط اعتباری که به اسم طرح خروج از رکود (2) به اقتصاد تزریق شده و نرخ 34 درصدی را عملا 14 درصد کم کرده، چرا چسبندگی رکود را نشکسته؟! باید پرسید که اگر مشکل ما تنگنای اعتباری است باید این خطوط اعتباری این تنگنا را فرو می‌ریخت. رئیس کل بانک مرکزی پیش از آنکه جامعه و تولیدکنندگان از وی بپرسند باید از خود بپرسد که چند درصد تولیدکنندگان حتی در لیبرال‌ترین کشورهای جهان قادرند با این نرخ سودهای بالا به تولید ادامه بدهند؟ و سؤال آخر اینکه آیا بانک‌ها با این حجم از پول وارد «ترفند پانزی» نشده‌اند؟
ترفند پانزی یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه است. در این ترفند به سرمایه‌گذاران سودهایی برگردانده می‌شود که از بهره‌های متعارف به طرزی غیرعادی بالاترند. البته این سود از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود و شرکت یا فرد دریافت‌کننده سرمایه نیازی به انجام کار اقتصادی با پول دریافتی ندارد. نام این ترفند از نام چارلز پانزی گرفته شده است. از شرکت‌هایی که در ایران از این ترفند استفاده می‌کنند می‌توان سوئیس ‌کش را نام برد. در سال 1386 خورشیدی 160 نفر از عوامل اصلی و فعالان این گونه شرکت‌ها در تهران دستگیر شدند.

زنجیره نقض برجام و سکوت سنگین وزارت خارجه

چرا وزارت امور خارجه مقابل تحقیر مردم ایران سکوت کرده است؟ وبسایت مشرق با طرح این سوال نوشت: انفعال در سیاست خارجی با حالتی از بی‌اعتنایی و سکوت همراه است. سکوتی که بعضا ممکن است هزینه‌های سنگینی برای کشور در فضای پسابرجام به دنبال داشته باشد.

تیم دیپلماسی کشورمان در وین و ژنو بارها و بارها در مذاکرات سخت و فشرده برای رسیدن به توافق هسته‌ای تلاش کرد اما حال در فضای پسابرجام بیم آن می‌رود که عدم موضع‌گیری سفت و محکم در قبال کارشکنی‌های آمریکا اجرای برجام را با خلل جدی مواجه سازد و چنانکه باید جمهوری اسلامی ایران نتواند از مواهب توافق حاصل شده با حیله‌گری طرف مقابل بهره‌مند شود.
در همین راستا مجلس نمایندگان آمریکا طی طرحی سفر به ایران را محدود کردند که این موضوع به تجارت آزاد و صنعت توریسم ایران به شدت آسیب وارد می‌سازد اما دستگاه دیپلماسی کشور به طور سفت و محکم در برابر این طرح متعارض با برجام نمی‌ایستد و حتی نامه جان‌کری را تضمین اجرای برجام دانسته و اقدام آمریکایی‌ها را توجیه می‌کنند.
دزدی از اموال ایران به بهانه اخذ غرامت برای کارمندان لانه جاسوسی از جمله دیگر موارد حیله‌گری آمریکایی‌هاست که به گفته کارشناسان خلل جدی در اجرای صحیح برجام ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر کنگره آمریکا در ادامه کارشکنی‌های یک ماه اخیر خود بودجه ویژه‌ای برای براندازی نرم ایران تعیین کرد و جان‌کری همتای محمدجواد ظریف را به عنوان مسئول اجرای این پروژه تعیین کرد که باردیگر این موضوع با سکوت وزیر خارجه و انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان همراه شد تا نوار کارشکنی‌های آمریکا و سکوت وزارت‌خارجه کشورمان تکمیل شود.
در بند D از بخش B ماده 7041، این برنامه براندازی تحت عنوان «برنامه‌های دموکراسی» تعریف شده و مسئولیت آن به وزارت خارجه آمریکا که هم‌اکنون مسئولیت آن با آقای جان‌کری است، سپرده شده است.
مبلغ بودجه اختصاص داده شده برای این برنامه براندازی نرم در بند 7041 مشخص نشده و ظاهرا محرمانه و شناور است اما در بند 7032 همین قانون، که به «تعریف مفهومی» و «تعیین رقم بودجه» مربوط به «برنامه‌های دموکراسی» می‌پردازد، مبلغ این پروژه به صورت کلی بالغ بر دو میلیارد و 308 میلیون دلار ذکر شده که به جز ایران، چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز در آن قرار دارند، نامی از کشورهایی چون عربستان‌سعودی که به صورت دیکتاتوری و خاندانی اداره می‌شود و در آن حتی شاهد برگزاری یک انتخابات عادلانه نیستیم در برنامه‌های ترویج دموکراسی آمریکا جایی ندارد.
همه این موارد نشان دهنده اجرای خطی از پروژه ایران ستیزی آمریکا در مقاطع زمانی مختلف علیه کشورمان است و به نظر می‌رسد بدون موضع‌گیری سفت و سخت دستگاه دیپلماسی نوار اقدامات ضدایرانی آمریکا ادامه یابد و فضای پسابرجام را در برگیرد و به عنوان آلترناتیوی برای تحریم و فشار در فضای اجرای برجام علیه ایران مورد اجرا قرار بگیرد.

تمرکز افراطی بر کاهش تورم موجب تشدید رکود و بیکاری شد

تمرکز افراطی دولت بر کاهش تورم، به رکود اقتصادی شدید و افزایش بیکاری دامن زده است.

دو ماه پیش زمانی که دولت اجرای بسته دوم خروج از رکود را کلید زد، همه بر این تصور بودند که دولت یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم برای این کار انجام داده اما اجرای دو طرح ناپخته و فوری از سوی دولت نشان داد که اهداف دیگری پشت پرده جریان بسته دوم دولت وجود داشت و در حال حاضر نیز بررسی وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که دولت چندان به اهداف اعلام شده نرسیده است.
به گزارش جهان‌نیوز، اجرای طرح خرید خودرو و کارت اعتباری خرید که تا حدودی اجرایی شده است، تاکنون کمکی به بخش تولید و اقتصاد کشور و خروج بنگاه‌های اقتصادی از مشکل رکود نکرده و مشکلات تامین منابع مالی و بیکاری و سایر مسائل هنوز دست از سر این بنگاه‌ها بر نداشته و همچنان بخش تولید کشور در رکود شدید به سر می‌برد و به نظر هم نمی‌رسد که با اجرای کامل بخش دوم بسته هم اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد، کما اینکه تنها حدود دو ماه و نیم دیگر از مدت زمان و مهلت اعلام شده توسط دولت برای اجرای این بسته یعنی تا پایان سال باقی مانده است. گرچه دولت مدعی است که نرخ تورم سالیانه را تا زیر 13 درصد کاهش داده اما تمرکز بر کاهش تورم، به رکود شدید دامن زد. در این سال‌ها بیش از هزاران واحد تولیدی تعطیل شده‌اند و بیش از 500 هزار نفر در بخش صنعت بیکار و واردات بی‌رویه برای واحدهای صنعتی اجتناب‌ناپذیر شد.
به هر حال اقتصاد کشور دچار رکود عمیقی شده تا جایی که رشد اقتصاد کشور در فصل بهار منفی و در نیمه اول سال جاری ممکن است که مثبت یک درصد اعلام شود و رشد بخش صنعت هم در این مدت منفی 1/2 بود. IMF هم در پیش‌بینی‌های خود رشد اقتصادی امسال ایران را در دامنه‌ای بین 0/5 درصد مثبت و 0/5 درصد منفی اعلام کرده است.
دولت با ارائه راهکار بسته دوم خروج از رکود و درگیر کردن بانک مرکزی و بانک‌ها نتوانست تقاضا را برای تحرک‌بخشی اقتصاد تحریک کند. حتی برگزاری همایش‌ها، ابلاغ بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌های فوری و غیره هم تاکنون کمکی به این موضوع نکرده است.

آتلانتیک: شاه عربستان با بی مسئولیتی رفتار می‌کند

بی مسئولیتی در دوره شاه جدید و تازه کار عربستان تبدیل به بخشی از سیاست خارجی این کشور شده است.

مجله آتلانتیک ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: روزگاری رهبران آمریکا می‌گفتند ایالات متحده باید خاورمیانه را به سوی دموکراسی سوق بدهد، زیرا دیکتاتورهای عرب تروریست‌های عرب پرورش می‌دهند. حالا دیگر این حرف‌ها مطرح نیست. به اتفاقات چند روز گذشته نگاه کنید. رژیم سعودی شیخ نمر باقر النمر، فعال حقوق شیعیان در عربستان سعودی، را اعدام کرد. مقام‌های سعودی مدعی‌اند نمر مروج خشونت علیه حکومت بود، اما شواهدی ارائه ندادند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر حکومت شیعی ایران، با کلماتی تند واکنش نشان داد (دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت). ایرانیان خشمگین هم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند.
نشریه آتلانتیک می‌افزاید: سعودی‌ها نخواستند از تنش بکاهند. آنها روابط دیپلماتیک و بازرگانی خود با ایران را قطع کردند و شماری از متحدان سنی‌شان را هم به پیروی از خواست خود تحت فشار گذاشتند.
این نوع بی‌مسئولیتی از زمان قدرت گرفتن ملک سلمان و محمد بن نایف (ولیعهد) به بخشی از سیاست خارجی عربستان بدل شده است. بهار گذشته، عربستان علیه شورشیان حوثی مخالف عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، وارد جنگ شد. سعودی‌ها با معرفی شیعیان حوثی به عنوان مهره ایران که کارشناسان محدودی آن را باور می‌کنند کارزار بمباران و محاصره دریایی یمن را آغاز کردند؛ این عملیات، اوضاع ناخوشایند انسانی در یمن را به یک فاجعه بشری بدل کرد. به گفته مقام‌های آمریکایی، جنگ ریاض در یمن به تقویت القاعده منجر شده و ظاهراً بعضی از نیروهای‌شان در کنار نیروهای تحت رهبری عربستان جنگیده‌اند.


** خراسان

ذره بین یک نهاد نظارتی روی بدهکاران بزرگ به دولت

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی، اعلام شده است که با توجه به تکالیف مقرر در قوانینی چون قانون رفع موانع تولید، مدیران مربوطه باید نسبت به تهیه و ارسال فهرستی از میزان بدهی های دستگاه های مختلف و اشخاص حقیقی و حقوقی به دولت اقدام و دلایل وجود این بدهی را نیز تشریح کنند تا این نهاد، نسبت به بررسی و مشخص شدن دلایل وقوع و روش های تسویه آن، اقدام کند.

ابلاغ جدید مصوبه خودروی فرسوده با احتساب نفت 60دلاری

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به وزیر نفت، اعلام شده است که دولت، مصوبه سال گذشته خود مبنی بر جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گاز سوز را با اصلاحاتی، مجددا تصویب کرده است. بر اساس بخشی از این مصوبه، اعلام شده است که محاسبات میزان صرفه جویی در این مصوبه بر اساس نفت خام هر بشکه ۶۰ دلار صورت گرفته و با تغییر در قیمت نفت خام، وزارت نفت مکلف است براساس قیمت جدید نفت خام و مبانی محاسباتی این مصوبه، ارزش صرفه جویی انجام شده را محاسبه و پرداخت کند.


** وطن امروز

ادارات دولتی اسراف می‌کنند

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با بیان اینکه ادارات دولتی در مصرف برق پرمصرف‌ترین هستند، گفت: در سال جاری در پیک تابستان ۱۸۰ مگاوات ساعت صرفه‌جویی صورت گرفت. به گزارش فارس، سیدمحمد هاشمی با بیان اینکه اولین پروژه قرائت از راه دور کنتور برق در سال 83 شروع شد، گفت: در قالب طرح فهام 2 هزار کنتور نصب شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز 1000 کنتور قرائت از راه دور نیز نصب شود تا در قالب طرح فهام میزان نصب کنتور به 66 هزار عدد برسد. وی تأکید کرد: برای کاهش مصرف برق باید از مشترکان خاص کار را شروع کنیم که این مشترکان همانا ادارات دولتی هستند که 30 درصد برق را مصرف می‌کنند.

ابطال استاندارد ۵ فرآورده غذایی

پروانه استاندارد 5 فرآورده غذایی ابطال و زعفران با نام تجاری محبوب توقیف شد. به‌گزارش فارس، در جلسات کمیته علائم آذرماه اداره کل استاندارد تهران، پروانه کاربرد علامت استاندارد 5 فرآورده شامل برنج سفید نیم‌پز بسته‌بندی شده با نام تجارتی آدان، سس گوجه‌فرنگی و سس مایونز با نام تجارتی مسرور، چای سبز در بسته‌‌بندی لفاف متالایز در جعبه مقوایی با نام‌های تجارتی کوثر – سپاهان – شباهنگ – قوش و سوسیس و کالباس 90-40 درصد گوشت قرمز و مرغ با نام‌ تجارتی سومر ابطال شد. در این راستا و در جریان بازرسی‌های کارشناسان، زعفران محبوب به علت نداشتن مجوز استاندارد، بسته‌بندی غیراستاندارد و ممانعت از بازرسی در خیابان ستارخان تهران شناسایی و توقیف شد.

رشد ۸۹ درصدی واردات از آمریکا

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در نوامبر ۲۰۱۵ برابر با آبان امسال بالغ بر 4/31 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به صادرات 6/16 میلیون دلاری نوامبر 2014 رشد 89 درصدی داشته است. به گزارش تسنیم، وزارت بازرگانی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از رشد 45 درصدی صادرات این کشور به ایران در 11 ماهه ژانویه تا نوامبر 2015 خبر داده است. صادرات آمریکا به ایران که در ماه‌های ژانویه تا نوامبر 2014 بالغ بر 5/168 میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال 2015 به 245 میلیون دلار رسیده است. بر این اساس جایگاه ایران در میان مقاصد صادراتی آمریکا نیز از 134 در 11 ماهه 2014 به رتبه 117 در 11 ماهه 2015 رسید.

همسایگان زیان خواهند کرد

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه قدرت گرفتن دریایی در یک منطقه باید در چارچوب همکاری‌های همه‌جانبه و نگاه مثبت به همسایه‌ها باشد، تاکید کرد: کشورهایی که در حاشیه خلیج‌فارس رابطه‌شان را با ایران قطع کرده‌اند، ضرر می‌کنند. علی جهاندیده در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: با توجه به نقش مهم و سازنده‌ای که ایران در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان دارد محدود کردن همکاری‌ها با این کشور قطعا به ضرر کشورهایی تمام خواهد شد که این تصمیم را گرفتند. وی با بیان اینکه روزهای خوش دریایی ایران پس از لغو تحریم‌ها فرا خواهد رسید، اعلام کرد: ایران کشوری است که با توجه به در اختیار داشتن چند بندر فعال در کشور توانایی بسیار زیادی در تخلیه و بارگیری محموله‌های ترانزیتی داشته و در صورت تقویت خود می‌تواند به‌عنوان محور دریایی منطقه شناخته شود.

واردات ۱۵۲ میلیارد تومان لوازم خانگی

طبق گزارش رسمی تجارت خارجی در 9 ماهه امسال 1523 میلیارد و 147 میلیون و 764 هزار و 515 ریال ارز برای مصرف لوازم آرایشی از کشور خارج شده است. به گزارش‌ فارس، براساس آمار گمرک از حجم تجارت خارجی کشور در 9 ماهه امسال آمارها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها بیش از 1523 میلیارد و 147 میلیون و 764 هزار و 515 ریال لوازم آرایشی در ۹ ماه اول امسال وارد کشور و مصرف کرده‌اند. بر این اساس این اقلام آرایشی از 19 کشور شامل هلند، هند، لهستان، فرانسه، سوئد، سوییس، چین، کره، ترکیه، تایوان، بلغارستان، بلژیک، ایتالیا، آمریکا، انگلیس، امارات، اسپانیا، آلمان و بلاروس در این مدت وارد شده است. طبق گزارش رسمی، گمرک ایران طی این مدت 52 میلیون و 111 هزار و 305 دلار صرف واردات لوازم آرایشی کرده است. به گزارش فارس، ایران در شمار 3 کشور بزرگ مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا شناخته می‌شود.


** ایران

بازداشتی‌های سفارت در اختیار دادستانی

فرمانده نیروی انتظامی گفت: «بازداشت‌شدگان حادثه تعرض به سفارت عربستان در اختیار دادستانی است.» به گزارش «تسنیم»، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی دیروز در حاشیه مراسم ختم برادر سرلشکر صفوی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان حادثه تعرض به سفارت عربستان، گفت: «ما کار خود را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون دادستانی به وضعیت آنها رسیدگی می‌کند». وی افزود: «دادستانی هم‌اکنون به عوامل این حادثه رسیدگی می‌کند و پس از جمع‌بندی نتیجه آن را اعلام می‌کند.»

تکذیب سخنان منسوب به محسن رضایی

دفتر محسن رضایی با صدور اطلاعیه‌ای، اظهارات منتسب به وی در جمع بسیجیان اهواز مبنی بر آماده ‌شدن برای جنگ با عربستان را تکذیب کرد. به گزارش «تابناک»، در بخشی از اطلاعیه تأکید شده است: «این دفتر پیگیری منشأ نشر این اخبار دروغین را از طریق مراجع قانونی برای خود محفوظ می‌دارد.»

ابهامی درباره بررسی صلاحیت خبرگان

سخنگوی شورای نگهبان دیروز در حالی اعلام کرد اعضای پیشین خبرگان نیازبه شرکت در آزمون نداشتند که در دوره‌های قبلی برخی اعضا برای حضور در مجلس دور بعد به آزمون دعوت شدند.
به گزارش «خبرآنلاین»، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره ابهام موجود در بیانیه شورای نگهبان مبنی بر اینکه «کسانی که قبلاً شرایط علمی‌شان احراز شده، نیازی به شرکت در آزمون ندارند» و آیا منظور از این صرفاً کسانی است که در آزمون اجتهاد ادوار گذشته پذیرفته شده‌اند یا ناظر بر اعضای پیشین مجلس خبرگان نیز هست؟ از آیت‌الله جنتی پرسیدم که منظور دقیق این بند از بیانیه چه بوده است و آیت‌الله جنتی پاسخ داد که «منظور همه شیوه‌های احراز صلاحیت بوده است.» بر این اساس تمام کسانی که قبلاً در مجلس خبرگان عضویت داشته و اجتهادشان تأیید شده بوده، دیگر نیازی به شرکت در آزمون خبرگان نداشتند. چهره‌هایی نظیر آیت‌الله امینی، نیازی به شرکت در آزمون اجتهاد نداشتند، چرا که قبلاً عضو مجلس خبرگان بوده‌اند.
«مجید انصاری» که دور سوم عضو خبرگان رهبری بوده، برای حضور در دور چهارم به آزمون دعوت شده بود اما به دلیل اینکه حاضر به شرکت در این آزمون نشد، صلاحیتش برای شرکت در آزمون خبرگان احراز نشد.

امریکا : میانجیگری میان ایران و عربستان اولویت ما نیست

وزارت خارجه امریکا اعلام کرد: «میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی اولویت واشنگتن نیست و بهتر است این دو کشور برای تنش‌زدایی به گفت‌وگوهای دوجانبه روی بیاورند.»
به گزارش «مهر» به نقل از «المیادین»، وزارت خارجه امریکا درباره سوریه نیز تأکید کرد: ما تاکنون به نتیجه‌ای درباره نقش «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در مرحله انتقالی در این کشور دست نیافته‌ایم.

استقلال دانشگاه‌ها از دولت در اعزام دانشجو به خارج کشور

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه «شیوه اعزام دانشجو به خارج از کشور تغییر یافته است»، افزود: «در این تغییر شیوه، کار با تفویض اختیار بیشتری به دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.» به گزارش «خبرآنلاین»، مجتبی صدیقی ادامه داد: «آزمون دانشجویان بورسیه همچنان برگزار می‌شود. این تغییر شیوه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و قرار است دانشگاه‌ها در این زمینه نظرات، رشته‌ها و سهمیه مورد نظر خود را تا پایان دی ماه اعلام کنند.» اعلام این خبر در شرایطی بود که رضا فرجی دانا نیز در روزهای آخر وزارت خود خبر از این طرح داده بود اما حالا در دوران وزارت محمد فرهادی محقق شد.


** جمهوری اسلامی

اتهام امنتی آل سعود به سه ایرانی

* پایگاه سعودی «عرب نیوز» نوشت: عربستان سعودی درصدد محاکمه سه ایرانی به اتهام‌های تروریستی و یک تن دیگر به اتهام جاسوسی برای ایران و همکاری با سازمان اطلاعات این کشور است. در گزارش این رسانه که خبرگزاری فرانسه هم آنرا مخابره کرده آمده است: «دفتر تحقیقات و دادستانی کل در فرایند ارجاع پرونده 4 تبعه ایرانی دخیل در موضوعات مربوط به امنیت ملی (عربستان سعودی) به دادگاه جنایی ویژه برای برگزاری دادگاهشان است». گفته شده این فرد پنجم به 13 سال زندان محکوم شده و قرار است که پس از گذراندن دوره محکومیت از عربستان سعودی به ایران مسترد شود. رسانه‌های سعودی مدعی هستند وی «سعی کرده» از موسم حج برای انجام حملات تروریستی در پادشاهی سعودی استفاده کند. این رسانه سعودی به نام و زمان دادگاه این 4 ایرانی اشاره‌ای نکرده است.

وزیر خارجه عربستان، باز هم «حرف‌های زیادی» زد

* وزیر خارجه عربستان، باز هم «حرف‌های زیادی» زده است. عادل الجبیر گفت: اگر اقدامات ایران ادامه پیدا کند دنبال اقدامات بیشتری علیه این کشور خواهیم بود زیرا این ایران است که اوضاع را علیه ما تشدید میکند و کارد را به استخوان می‌رساند. وزیر خارجه تازه کار عربستان افزود: ایران باید تصمیم بگیرد کشوری رسمی باشد یا انقلابی.

بازداشت رئیس ریش سفیدان نارداران جمهوری آذربایجان

* نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان «ناطق کریم اف» رئیس ریش سفیدان نارداران را بازداشت کردند. آنها کریم اف را به خیانت به استقلال کشور، تمامیت ارضی و آسیب رساندن به امنیت ملی، همکاری با دشمن و جاسوسی متهم کرده‌اند. برخلاف این ادعاها، ناطق کریم اف به علت مواضع انقلابی‌ درباره ضرورت آزادسازی قره باغ و دفاع از ارزش‌های ملی و معنوی در سراسر جمهوری آذربایجان به وطن دوستی معروف است. رئیس شورای ریش سفیدان منطقه نارداران جمهوری آذربایجان در آخرین موضع گیری خود تاکید کرده بود که ناردارانی‌ها حذف نام ائمه اطهار(ع) از معابر و میادین این منطقه را نخواهند پذیرفت و هیچگاه از لبیکی که به امام حسین(ع) گفته‌اند عقب نشینی نخواهند کرد. وی همچنین اولین کسی بود که در جمهوری آذربایجان به اقدام رژیم سعودی در اعدام آیت‌الله نمر واکنش نشان داده و آن را بشدت محکوم کرد. پس از حمله نیروهای امنیتی باکو به مجلس عزاداری حسینی در نارداران در آستانه اربعین که به شهادت پنج شیعه و بازداشت و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید، دولت باکو اقدام به برچیدن پرچم‌های حسینی و نمادهای شیعی در این منطقه و بازداشت دهها فعال شیعی در سراسر این کشور کرده است. بیش از 150 فعال شیعی در زندانهای جمهوری آذربایجان به بهانه‌های مختلف در بازداشت به سر می‌برند که 18 نفر از آنها روحانی می‌باشند. جمهوری آذربایجان حدود 9 میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند.


** آرمان

پاسخ رهبری به سوال جوانی درباره انتخاب کار اجرایی و فرهنگی

چندی پیش در یکی از دیدارها، فرزند شهیدی درباره اولویت انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی از حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای سؤال می‌کند که پاسخ ایشان را در پی داشته است. در این دیدار فرزند شهید از ایشان پرسیده است: پیش روی ما کارهایی اجرایی است مثلا در اداره‌ای مشغول شویم یا اینکه نه، بهتر است وارد کارهای فرهنگی شویم؟ پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR پاسخ رهبر انقلاب به این سؤال را به شرح زیر منتشر کرده است: «کار اجرایی عیبی ندارد، دولت اسلامی است، هر گوشه‌اش را آدم بگیرد یک کار است منتها کار اساسی عبارت است از هدایت. فرقی نمی‌کند در دانشگاه؛ در محیط کار؛ یا در محیط اداری، در محیط طلبگی. امروز انگیزه‌ها و فعالیت‌هایی که در جهت خراب کردن ذهنیت انقلابی در کشور انجام می‌گیرد کم نیست. ملاک خط مستقیم انقلاب، حرف‌های امام است. یعنی نگاه کنیم ببینیم محکمات امام چیست؟ ... باید دید آن نقطه‌های اصلی که امام روی آنها تکیه کرده چیست... ببینید چه چیزهایی کثیرالتکرار است، آنها می‌شود بیّنات امام...فرض بفرمایید مساله مبارزه با استکبار. این دیگر جزو چیزهایی است که از اول تا آخر فرمایشات امام به طور دائم تکرار شده است. اگر کسی آمد مبارزه‌ با استکبار را انکار کرد یا کوچک شمرد، این خب راه امام نیست، دیگر برو و برگرد ندارد، شوخی ندارد.»

امروز؛ بررسی حمله به سفارت عربستان

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های واصله اقدام خودسرانه حمله به سفارت عربستان از سوی طرفداران صادق شیرازی صورت گرفته است، گفت: جلسه ویژه این کمیسیون برای بررسی پرونده حمله به سفارت عربستان برگزار می‌شود. منصور حقیقت‌پور با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های واصله، اقدام خودسرانه حمله به سفارت عربستان از سوی طرفداران صادق شیرازی صورت گرفته است٬ افزود: این افراد سازماندهی‌ شده و با برنامه‌ریزی اقدام به حمله به سفارت عربستان در تهران و مشهد کردند. وی با اعلام اینکه تندروها با حمله به سفارت عربستان، عملا در زمین آل سعود و صهیونیست‌ها بازی کردند، ادامه داد: ابله‌هایی که سفارت عربستان در ایران را آتش زدند٬ برگ برنده را به برگه باخت تبدیل کردند.

فعالیت دیپلما‌ت‌های ایرانی در سازمان همکاری اسلامی

نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی همچنان به فعالیت خود در جده ادامه می‌دهد. در پی قطع روابط بین ایران و عربستان از سوی ریاض و اعلام وزارت خارجه این کشور مبنی بر اینکه تمام دیپلمات‌های ایرانی حاضر در ریاض و جده باید ظرف 48 ساعت خاک این کشور را ترک کنند، روز چهارشنبه دیپلمات‌های ایرانی حاضر در این کشور به تهران بازگشتند. با توجه به اینکه مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان است و ایران نیز مانند دیگر کشورهای عضو این سازمان نماینده‌ای در جده دارد، دیپلمات‌های ایرانی حاضر در این سازمان همچنان به فعالیت دیپلماتیک خود در جده ادامه می‌دهند. در حال حاضر مهدی حمزه‌ای نماینده دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده است.

مراسم ختم برادر سردار رحیم صفوی برگزار شد

مراسم ختم برادر سردار سرلشگر رحیم صفوی با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد. مراسم ختم سیدمرتضی صفوی برادر سردار سرلشکر رحیم صفوی در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شد. در این مراسم جمعی از مقامات لشکری و کشوری همچون وزرای دفاع و کشاورزی، محسن رضایی، شمخانی، حجت الاسلام ناطق نوری، حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سردار حاجی‌زاده، سردار ساجدی‌نیا، سردار احمدی‌مقدم، سرلشکر رشید، سردار سلامی، آل هاشم، سردار حجازی سرلشکر باقری، سردار اشتری و نمایندگان و فعالان سیاسی همچون کواکبیان، حسینیان، جاسبی، جلالی، عارف، محمود ‌احمدی‌نژاد، مرتضی طلایی، وحید احمدی، هاشمی استاندار تهران،‌ محسن رهامی، جواد اطاعت، رسایی، رادان،‌حسینیان، قاضی سراج و ... برگزار شد.


** شرق

بازداشتی‌های حمله به سفارت عربستان در اختیار دادستانی هستند

تسنیم: فرمانده نیروی انتظامی گفت: بازداشت‌شدگان حادثه تعرض به سفارت عربستان در اختیار دادستانی هستند. سردار حسین اشتری در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت بازداشت‌شدگان حادثه تعرض به سفارت عربستان، گفت: ما کار خود را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون دادستانی به وضعیت آنها رسیدگی می‌کند. او افزود: دادستانی هم‌اکنون به عوامل این حادثه، رسیدگی و پس از جمع‌بندی نتیجه آن را اعلام می‌کند.

سردار جزایری: لزومی ندارد میزان بُرد موشک‌هایمان را اعلام کنیم

مهر: سردار مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، در حاشیه مراسم ختم برادر سرلشکر صفوی در جمع خبرنگاران گفت: هیچ لزومی ندارد که جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز، برد موشک‌های خود را اعلام کند. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یکی از سایت‌های غربی اعلام کرده، بُرد موشک‌های ایران دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر است؛ نظر شما دراین‌باره چیست، گفت: هیچ لزومی ندارد جمهوری اسلامی ایران در شرایط امروز، بُرد موشک‌های خود را اعلام کند. او ادامه داد: هرگونه گمانه‌زنی در این زمینه مربوط به دستگاهی است که آن را اعلام کرده و مورد تأیید ما نیست.

شمخانی:اگر تحریم‌های جدید نقض برجام باشد، در پایان تصمیم‌گیری می‌کنیم

فارس: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عصر دیروز در حاشیه مراسم ختم برادر سرلشکر صفوی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی پیرامون ارتقای توانایی دفاعی کشورمان گفت: ما در چارچوب اهداف خودمان عمل می‌کنیم و کاری به غربی‌ها نداریم. او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های جدید‌ آمریکا نقض برجام نیست، گفت: هر کاری که نقض برجام باشد اگر به عمل برسد، درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم.

احمد توکلی: مهاجمان «خودجوش» نبودند

اینا: نماینده مردم تهران در مجلس، کوتاهی نهادهای امنیتی در حفاظت از سفارت عربستان را پذیرفتنی ندانست و گفت: با تعقیب جدی و بی‌اغماض قضائی ماجرا، برای همیشه باید به رفتار غیرعقلانی و مخالف حکم ولی‌فقیه پایان داد. به گزارش «ایلنا» احمد توکلی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «چند روز پیش از طرف یک جوان متدین و بسیجی پیامکی با این مضمون داشتم... سلام اقای دکتر. در مورد حمله به سفارت عربستان خواستم عرض کنم که نقش صداوسیما و یه سری رسانه‌ها در تحریک شدید مردم قابل‌توجه بود . در این وضعیت به نظر من حمله به سفارت یکی از تبعات طبیعی آن است. متأسفانه الان همه دارن محکوم می‌کنن ولی هیچ‌کس به عوامل تحریک‌کننده توجهی نمی‌کنه. در پاسخ این عزیز دلسوز نوشتم: سلام. اگر حرکت را خودجوش تلقی کنیم، نقش رسانه زیاد است ولی اگر برنامه‌ریزی‌شده بوده باشد که چنین به نظر می‌رسد، آن وقت سهم رذالت دشمنان زیرک و سادگی دوستان کم‌بهره از بصیرت، بالا می‌رود... بهتر از این می‌شد سعودی‌های جانی را از موضع محکوم منفعل بر تخت مدعی معترض نشاند؟ و مظلومیت شیخ شهید را به سایه فرستاد؟ و جمهوری اسلامی مظلوم را به جایگاه متهم کشاند؟... پذیرفتنی است که نیرو‌های انتظامی و امنیتی می‌خواستند جلوگیری کنند و نتوانستند؟ با تعقیب جدی و بی‌اغماض قضائی ماجرا، برای همیشه باید به رفتار غیرعقلانی و مخالف حکم ولی‌فقیه پایان داد. خدا به همه ما در کنار عشق و شور، عقل و شعور بیشتر عطا فرماید و بر بصیرتمان بیفزاید. البته حرف درباره واکنش‌های پیشین دولت و آثارش بر پررویی سعودی‌ها مجال دیگری می‌خواهد.

دعوای فهرست تهران بر سر ١٠ نفر است

ایسنا: کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه «آقای لاریجانی نماینده‌ای برای ائتلاف اصولگرایان معرفی نکرده است» گفت: در این نوع ائتلاف‌ها بیشتر سهم‌خواهی مطرح است به‌طوری‌که برخی معتقدند در فهرست تهران ٢٠ نفر از قبل تعیین شده‌اند و دعوا بر سر ١٠ نفر است. کاظم جلالی افزود: نماینده آقای لاریجانی نیستم. آقای لاریجانی نماینده‌ای در ائتلاف معرفی نکرده است. البته شایعاتی مطرح شده بود که بنده نماینده ایشان هستم اما، واقعیت امر این نیست.