Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند..

کیهان

راز تعلیق سفر روحانی دلایل امنیتی یا تحریم‌های پسابرجامی؟!

رئیس جمهور اتریش می‌گوید تعلیق سفر روحانی به وین به خاطر دلایل امنیتی نبوده است. فیشر می‌گوید با تعلیق انجام گرفته، سفر روحانی دیگر در دوره ریاست جمهوری وی (فیشر) نخواهد بود. فیشر همچنین به شکل سربسته گفته است که برخی تحریم‌ها همچنان برقرار است و اتریش به تنهایی کاری نمی‌تواند بکند.

هاینتس فیشر در مصاحبه با تلویزیون اتریش گفته است: سفر روحانی برای اتریش و ایران، دیدار مهم و ارزشمندی بود و بنابراین از تعویق آن متأسفم. آنچه برای من مشخص و واضح است، اگر مسئله نگرانی‌های امنیتی باشد، این به خود ایران و تصمیمش بازمی‌گردد. ارزیابی من آن است که مخاطرات امنیتی وجود نداشت.

وی افزود: پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای رؤسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود، به همین خاطر برایم محرز است که شرایط امنیتی ممتاز و از بوته آزمون درآمده‌ای برای این سفر پیش‌بینی شده بود.

فیشر گفت: فرض من بر آن است دیداری که به تعویق افتاده اما لغو نشده است، دیگر در دوران ریاست جمهوری‌ام ]تا اواسط تیر 1395‌[ برگزار نمی‌شود بلکه در دوران رئیس جمهور آینده اتریش که جانشین من است، برگزار خواهد شد. و در این صورت لازم است همه چیز دوباره برنامه‌ریزی شود.

فیشر همچنین در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت معلوم نیست لغو همه تحریم‌های غرب علیه ایران چه قدر طول می‌کشد.

وی گفت: «اتریش به تنهایی نمی‌تواند تحریم‌ها را لغوکند. اتحادیه اروپا هم نمی‌تواند به تنهایی چنین کند، اما این جامعه جهانی است که باید چنین کند... آمریکا هم در این زمینه نقش دارد.»

وی می‌افزاید: اختصاصاً درباره سوئیفت باید بگویم که هنوز مذاکراتی در این زمینه در جریان است.

به گزارش بی‌بی‌سی کریس بک‌مایر، معاونت هماهنگی تحریم‌های ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، هفته پیش در جریان سفری به دوبی گفت بانک‌های آمریکایی حق ندارند با ایران معامله‌ای داشته باشند و بانک‌های خارجی هم در عمل نمی‌توانند به دلار با ایران معامله کنند، چرا که دلار آنها باید از سیستم مالی آمریکا عبور کند.

یادآور می‌شود سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه هر چند باتبلیغات گسترده همراه بود اما به اعتبار تداوم تحریم‌ها و شیطنت‌ها و فشارهای آمریکا، واجد نتایج اقتصادی واقعی برای کشورمان نبود و در حد حرف و حدیث- چند تفاهم‌نامه فاقد ارزش و اعتبار حقوقی- باقی ماند. همان زمان در رسانه‌های اروپایی گفته شد که سایه سنگین تحریم‌های آمریکا که بارها موجب جریمه‌های چند میلیاردی برای شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی شده، همچنان برقرار است و توافق برجام تغییر جدی و محسوسی در این زمینه ایجاد نکرده است.

در همین حال برخی نشریات اتریش مجوز دادن دولت این کشور به اپوزیسیون جمهوری اسلامی برای انجام تظاهرات در حین سفر روحانی به وین را علت لغو سفر عنوان کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای برجام 2 را در زباله‌دان انداخت

«رهبر جمهوری اسلامی، برجام 2 را در زباله‌دان تاریخ انداخت و روحانی رئیس‌جمهور نیز با پس گرفتن سخنان قبلی درباره برجام2، آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت دولت به طور کامل از رهنمودهای رهبری تبعیت می‌کند».

سایت ضدانقلابی گویانیوز ضمن انتشار مطلب فوق نوشت: روحانی در پیام نوروزی خود از برجام 2 در فضای سیاسی داخلی سخن به میان آورده بود. اما بیان او مستثنی از سخنان قبلی وی نبود. در این راستا داستان غم‌انگیز «اشرفی اصفهانی» از زبان «عبدالواحد موسوی‌لاری» بسی شنیدنی‌ است. موسوی لاری در بیست و چهارم بهمن‌ماه نود و چهار گفته بود؛

«آقای اشرفی اصفهانی که در مصاحبه‌ای گفته بود که آقای روحانی می‌خواهد پیش رهبری برود و برای رد صلاحیت‌ها درخواست حکم حکومتی کند؛ هنگامی که آقای اشرفی اصفهانی آمد آن حرف را زد که ایشان باید برود حکم حکومتی از رهبری بگیرد.

من از آقای اشرفی پرسیدم که داستان چیست؟ اشرفی اصفهانی گفت آقای روحانی از این حرف من آنچنان ناراحت شد و آنچنان دادی در جلسه سر من کشید و گفت: «مگر ما وکیل این همه رد صلاحیت شده هستیم، هر کس مشکلی دارد خودش برود با شورای نگهبان حل کند. چرا من باید برای یک عده که معلوم نیست بعدا قرار است چکاری انجام دهند، کلیت دولت را هزینه کنم. شما هم بروید این حرفتان را پس بگیرید. من برای هسته‌ای و فشاری که تحمل کردم، نرفته‌ام حکم حکومتی بگیرم یا کارهای دیگری انجام دهم».

گویانیوز می‌افزاید: (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره برجام 2 متذکر شد در قضیه هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام دو و سه و چهار و الی غیر ذلک بایستی به وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکارعمومی جامعه منتقل کنند.

معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرف‌نظر کند... در همین توافقی هم که ما با آمریکایی‌ها در قضیه پنج به علاوه یک و مسئله هسته‌ای کردیم، آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده‌ بودند عمل نکردند و کاری را که باید می‌کردند انجام ندادند.

بله، به تعبیر وزیر خارجه محترم ما، روی کاغذ کارهایی را انجام دادند اما از راه‌های انحرافی متعدد، جلوی تحقق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند. شما نگاه کنید امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تاثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروتهای ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم و می‌گوییم چرا این جور است، معلوم می‌شود از آمریکایی‌ها می‌ترسند».

نویسنده ادامه می‌دهد: رهبر جمهوری اسلامی بی‌هیچ پرده‌پوشی، بالفور و بی‌پرده تمامی مدعیات درباره برجام 2 هم پیچیده، مچاله‌کرده و در زباله‌دان انداخت. او حتی خط بطلانی بر ادعاهای اقتصادی و نتایج برجام هسته‌ای هم کشید.

گویانیوز خاطر نشان کرد: پرده آخر ماجرا در قاعده قدرت جمهوری اسلامی همان‌گونه که می‌باید از آب درمی‌آمد درآمد. روحانی آب پاکی را بر دست و اذهان اصلاح‌طلبان ریخت و با فصل‌الخطاب خواندن رهبر جمهوری اسلامی گفت: «تضعیف رهبری تضعیف همه ما است.

با صراحت اعلام می‌کنم که رهبری، رهبر همه ماست. طبق معیارهای شرعی، قانونی و ملی، دولت به طور کامل از رهنمودهای رهبری تبعیت می‌کند و هر زمانی که دستور بدهند، عینا درصدد تحقق آن خواهیم بود. عظمت رهبری عظمت همه ما، عظمت نظام و کشور است و تضعیف ایشان، تضعیف همه ما، کشور و نظام است» در این سخنان معنایی عمیق نهفته است. روحانی نه تنها سخنان پیشین خود در ارتباط با برجام را پس گرفت، بلکه اعتراف نمود هر آنچه اجرایی است که رهبر عالی جمهوری اسلامی بگوید.

استقبال سرد از اردوغان در سفر به آمریکا

سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا با استقبال سرد مقامات آمریکایی مواجه شد.

به گزارش دویچه وله مناسبات دو کشور متحد و شریک عضو ناتو، تیره و سرد شده است. اردوغان که برای شرکت در اجلاس جهانی امنیت هسته‌ای وارد آمریکا شد، در فرودگاه دالاس مورد استقبال مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و سردار قلیچ، سفیر ترکیه در واشنگتن قرار گرفت.

دویچه وله می‌افزاید: «استقبال سرد» از اردوغان در واشنگتن در رأس خبرهای رسانه‌های ترکیه قرار گرفت.

محمت بارلاس، روزنامه‌نگار مشهور ترک که در روزنامه «صباح»، نزدیک به دولت ترکیه قلم می‌زند، در مقاله‌ای با عنوان «اوباما و اردوغان درباره یکدیگر چه فکر می‌کنند؟» نوشت: «ضعف تصمیم‌گیری اوباما باعث شده است در سیاست جهانی، پوتین و روسیه جای اوباما و آمریکا را بگیرند. خالی گذاشتن عرصه در عراق از سوی آمریکا باعث قدرت‌گیری داعش و خالی کردن عرصه سوریه از سوی اوباما نیز باعث پرکردن این خلاء از سوی روسیه و ایران شده است.»

روزنامه «جمهوریت» نیز نوشت اوباما در نشست اردوغان با بنیادهای اندیشه‌وری آمریکا، حتی مشاور خود را نیز نفرستاده است.

احمد هاکان نویسنده اسلام‌گرایی که در دوره‌های اخیر با انتقادهایش از رجب طیب اردوغان معروف شده، در روزنامه حریت نوشته است: «طرفداران دولت انتظار دارند اردوغان با اوباما دیدار کند تا هورا بکشند. مخالفان دولت نیز انتظار دارند این دیدار انجام نشود تا هورا بکشند. اما هر دو طرف روی یک چیز متفق‌القولند و آن این است که اردوغان با لحن همیشگی‌اش به اوباما نخواهد گفت «تو کی هستی و من تو را به حساب نمی‌آورم!»

«تی‌آر‌تی»، سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه می‌نویسد اردوغان در دیدار با کری گفت: «اتحاد ما با آمریکا بی‌بدیل است.»

امید شکری کله‌سر، کارشناس مسائل ترکیه از ویرجینیای آمریکا به دویچه‌وله می‌گوید بعد از به قدرت رسیدن اوباما در سال 2008 روابط صمیمانه‌ای بین اردوغان و اوباما برقرار شده بود و اوباما ترکیه را برای اولین سفر خارجی خویش انتخاب کرد.

در ماه مه سال 2013 و دقیقاً دو هفته قبل از حوادث «پارک‌گزی» نیز اردوغان که در آن موقع نخست‌وزیر ترکیه بود با استقبال رسمی اوباما وارد واشنگتن شد و با مقامات آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گفته امید شکری اختلافات بین اردوغان و اوباما پس از حوادث پارک گزی شروع شد. نحوه برخورد دولت و پلیس ترکیه با تظاهرکنندگان پارک گزی با انتقاد مقامات آمریکایی مواجه شد. وقوع بهار عربی در کشورهای عربی و موضع‌گیری شخص اردوغان و دولت ترکیه در حمایت از مرسی و اخوان‌المسلمین و انتقاد اردوغان از اوباما بخاطر حمایت آمریکا از «دولت کودتا» در مصر خوشایند مقامات آمریکایی نبود. روابط خوب آمریکا با گروه‌های کرد سوری از قبیل «پ‌ی‌د» و «ی‌گ» و همچنین سیاست آمریکا در قبال این گروه‌ها با انتقاد دولت ترکیه مواجه شده است.

اردوغان بارها از آمریکا خواست تا موضع خود را در قبال گروه‌های کرد سوری به وضوح مشخص کند. عارف کسگین پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید به تنش‌های موجود بین آمریکا و ترکیه اکنون دستگیری رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار ترکیه در شهر فلوریدا و حضور فتح‌الله گولن در پنسیلوانیا نیز اضافه شده است. برخی از کارشناسان ترکیه بر این باورند که آمریکا قصد دارد از دستگیری ضراب به عنوان اهرمی علیه اردوغان استفاده کند تا او را به سازش بیشتر با سیاست‌های آمریکا «ترغیب» کند.

رئیس جمهور ترکیه در آستانه سفر خود به آمریکا گفت که قول سرمایه‌گذاری به میزان یک میلیارد دلار آمریکایی‌ها را خواهد گرفت. به باور عارف کسگین از پژوهشگران مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه، سفر اردوغان می‌تواند موفقیت اقتصادی داشته باشد ولی به لحاظ سیاسی دستاوردی نخواهد داشت.

ترکیب مجلس خبرگان ریاست هاشمی را نمی‌پذیرد

عضو جامعه روحانیت می‌گوید رئیس مجلس خبرگان احتمالا از میان موحدی‌کرمانی و هاشمی شاهرودی انتخاب خواهد شد و هاشمی رفسنجانی با توجه به ترکیب این مجلس نمی‌تواند انتخاب شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در مصاحبه با عصر ایران ضمن اشاره به اختلاف فکری هاشمی رفسنجانی با جامعتین (جامعه روحانیت و جامعه مدرسین) گفت: «مواضع امروز هاشمی با مواضع گذشته او متفاوت است. هاشمی راهش را از جامعتین جدا کرد و زاویه گرفت و به سمت طرف مقابل رفت.»

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت در مورد هاشمی مصلحت اندیشی کرد گفت: با تمام این زاویه گرفتن، جامعه روحانیت مبارز از آقای هاشمی در انتخابات خبرگان حمایت کرد. ما نتوانستیم چشم خود را بر روی زحمات ایشان برای انقلاب ببندیم.

وی گفت: هاشمی با توجه به ترکیب مجلس خبرگان پنجم نمی‌تواند امید داشته باشد که باز هم به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. با توجه به زاویه‌ای که ایشان گرفته بعید است نمایندگان خبرگان رای به ریاست ایشان بدهند.

وی درباره ریاست آینده مجلس خبرگان گفت: تصور می‌کنم رقابت بین آیات موحدی کرمانی و هاشمی شاهرودی خواهد بود.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛وطن امروز

برخی مسؤولان معتقدند باید زیر یوغ کافر زندگی کرد

باید به قدری قوی شویم که دشمن توان جنگ با ما را نداشته باشد. آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: دشمن می‌خواست با تحریم ملت ما را فلج کند تا مردم بگویند نباید انقلاب می‌کردیم. این القائات شیطان بزرگ است و شیطان‌های کوچک در کشور هم به این مساله دامن می‌زنند و می‌‌گویند ما بر سر دو راهی تحریم یا تسلیم هستیم. اما اگر تسلیم شویم باید تا آخر تسلیم شویم و دشمن کوتاه نمی‌آید. به گزارش فارس، وی افزود: البته مقام معظم رهبری راه سومی را پیش رو گذاشتند و آن اقتصاد مقاومتی است.

یعنی نه تسلیم نه تحریم. ما نمی‌خواهیم با دنیا قطع رابطه کنیم و فقط این دولت نیست که می‌خواهد با دنیا رابطه برقرار کند. ما از ابتدای انقلاب جز با رژیم صهیونیستی به دنبال قطع رابطه با هیچ کشوری نبودیم و آمریکا هم خودش شیطنت می‌کرد. آیت‌الله صدیقی ادامه داد: امروز دشمن می‌خواهد با مساله اقتصاد کشور را تحت فشار قرار دهد و چه بسا مسؤولانی که با آنها همفکر هستند این باور را دارند که باید زیر یوغ کافر زندگی کرد. اینها گویا آیات قرآن را نخوانده‌اند.

برخی که می‌گویند فردا، فردای مذاکره است نه موشک خودشان می‌دانند دشمنان در مسائلی که می‌خواهند ما را متوقف کنند، متوقف نمی‌شوند و به سرعت پیش می‌روند. وی افزود:‌ مثلا در مساله هسته‌ای که ما متوقف شدیم آیا آنها هم متوقف شدند؟ در مساله توان نظامی و دفاعی هم همینطور است. آنها با سرعت در حال پیشرفت هستند لذا باید در امکانات دفاعی به قدری قوی شویم که دشمن توان جنگ با ما را نداشته باشد.

رزمایش‌ها رسانه‌ای می‌شد آمریکا زیاده‌خواهی نمی‌کرد

سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه دشمنان به‌دنبال آن هستند نقطه قوت ما در بالا بودن توان دفاعی و موشکی ایران تبدیل به نقطه ضعف شود، گفت: با توجه به اینکه رزمایش‌های ما در 2 سال اخیر رسانه‌ای نشده بود، شاید قدری آمریکایی‌ها را پررو کرده است. ما در 10 سال گذشته هر سال رزمایش داشتیم، رسانه‌ای هم می‌کردیم و اتفاقی هم نمی‌افتاد.

به گزارش تسنیم، وی افزود: پارسال که اواخر اسفندماه رزمایش موشکی داشتیم و بعد از گذشت 2 سال از رسانه‌ای نشدن رزمایش‌های‌مان، آن را رسانه‌ای کردیم و 2 سال فاصله افتاد، شاید زیاده‌خواهی‌ها را در آمریکایی‌ها قدری رشد داد و اگر این اشتباه در کشور ما رخ نمی‌داد و رزمایش‌ها رسانه‌ای می‌شد، به نظر می‌رسد این زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها مطرح نمی‌شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام اینکه «اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد یا تهاجم نظامی انجام شود، اولین کسانی که باید جواب دهند، ما هستیم»، خاطرنشان کرد: ما از این بخش نگرانی نداریم، نگرانی ما از درون و داخل است، از آقازاده‌ها و برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌ها است، از کسانی است که روی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اثر می‌گذارند، نباید بترسند، محکم بایستند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، با نگاه به داخل همه مشکلات قابل حل است.

وزیر دفاع: ایران برای کسب توانمندی دفاعی نیاز به اجازه یا تأیید دیگران ندارد

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع با بیان اینکه برای کسب توانمندی دفاعی نیاز به اجازه یا تایید دیگران نداریم، گفت: آمریکایی‌ها اساسا نمی‌خواهند قدرت ملی ما در ابعاد مختلف افزایش یابد. به گزارش مهر، وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگاه تجاوزی به هیچ ملتی و کشوری نداشته است و نخواهد داشت و در دفاع از خود از همه ابزارهای در اختیار بر مبنای منافع ملی خود استفاده خواهد کرد.

وزیردفاع گفت: آنچه همواره به عنوان رزمایش موشکی در ایران برگزار می‌شود بر مبنای برنامه از پیش تعیین شده است که برای آزمودن میزان آمادگی و توانمندی انجام می‌شود. وی افزود: آنچه در بحث آزمایش‌های موشکی در مقاطع مختلف انجام می‌شود برای تولید سلاح مناسب در پاسخ به تهدیدات احتمالی است.

سردار دهقان با تاکید بر اینکه ما هیچگاه به سمت سلاح‌های نامتعارف در هیچ زمینه‌ای نخواهیم رفت، گفت: اما برای کسب توانمندی‌های دفاعی با هدف پاسخ به هر تهدیدی همواره اقدام می‌کنیم و در این مسیر نیاز به اجازه یا تایید دیگران نداریم.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛خراسان

مجوز روحانی برای تقطیع مصوبه احمدی نژاد

بر اساس مجوز حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان که در اولین روزهای سال جدید به وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده، مقرر شده است به استناد ماده 69 قانون تنظیم مقررات مالی دولت، میزان 165 هکتار از اراضی که بر اساس مصوبه رئیس جمهور سابق در سال 1387، به یک شرکت دولتی در شمال کشور واگذار شده بود، به سازمان جنگل ها واگذار شود تا برای اجرای طرح توسعه جنگل کاری استفاده شود.

پیگیری برخی دولتی ها برای ایجاد دادگاه حقوق شهروندی

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، برخی مسئولان مهم اجرایی با ارسال نامه هایی به تعدادی از مدیران دولتی، از آن ها خواسته اند با توجه به اهتمام رئیس جمهور به موضوع حقوق شهروندی، شرایط انجام اقداماتی مانند تاسیس دادگاه رسیدگی به تخلفات حقوق شهروندی بررسی شود که این درخواست با عنایت به اصول مهم قانون اساسی که اثبات جرم را تنها در دادگاه صالح و مرجع رسمی تظلمات و شکایات را دادگستری دانسته، خارج از اختیارات رئیس جمهور و حتی قوه مجریه است.


جمهوری اسلامی

برنامه جدید سعودی‌ها علیه حزب الله لبنان

در ادامه توطئه دولت عربستان علیه حزب‌الله لبنان، خالد جارالله، معاون وزیر خارجه کویت گفت: در نشست کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا که قرار است دوم اردیبهشت ماه در ریاض با حضور «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا برگزار شود وتکمیل نشست «کمپ دیوید» است، قرار است افراد منتسب به حزب‌الله را رصد کنیم.

وی افزود: همه کسانی که منتسب به حزب‌الله هستند یا از آن حمایت می‌کنند را رصد می‌کنیم و امکان اتخاذ چنین اقداماتی درباره هر یک از آنها وجود دارد. به تحریک عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس، روز دوم اسفند گذشته، حزب‌الله را گروهی تروریستی نامید.

ترس وهابیت از گسترش تشیع در اندونزی

مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) دیروز جمعه 13 فروردین درحالی که با حضور شیعیان و اهل سنت در شهر «بانگیل (Bangil) اندونزی برگزار شده بود، ده‌ها نفر از وهابیون افراطی با تجمع در برابر محل برگزاری مراسم، شعارهای ضد تشیع سر داده و خواستار تعطیلی این مراسم شدند!

به گزارش خبرنگار ابنا اعتراض کنندگان اعتقاد دارند که این مراسم، موجب گسترش تشیع در اندونزی می‌شود و به همین سبب باید از برگزاری آن جلوگیری شود. با اینکه برگزار کننده این مراسم، مجوز لازم را از پلیس و مقامات محلی دریافت کرده بود، سرانجام اعتراض افراطیون وهابی موجب شد که مراسم نیمه تمام مانده و در ساعت 10 صبح به پایان برسد. طبق برنامه قرار بود این مراسم از ساعت 8 تا 13 ادامه داشته باشد.

کمک دومیلیون دلاری قطری‌ها به داعش

یک مجله آمریکایی از کمک مالی دو میلیون دلاری تاجری قطری به سرپرست انتحاری‌های گروهک داعش خبر داد. مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نوشت یک تاجر قطری دو میلیون دلار به شخص موسوم به «امیر (سرپرست) انتحاری‌های داعش» داده است. این مجله افزود:‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمستان 1392 متوجه این موضوع شده بود.

فارن پالیسی در ادامه نوشت: مسئولان آمریکایی شاهد اغماض‌های قطر در برابر گروه‌های مسلح هستند و همین موضوع کاخ سفید را درباره امضای قرارداد فروش جنگنده به دوحه مردد کرده است. در ادامه این گزارش آمده است: برخی شهروندان مقیم در قطر عملاً از جبهه النصره در سوریه و برخی دیگر از اعضای این گروهک در سودان حمایت می‌کنند.


اخبار ویژه روزنامه‌های 19 اسفند؛آرمان

با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومان موافقت شد

آیت‌ا... خامنه‌ای مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست آیت‌ا... آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه، به مناسبت میلاد پر برکت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و در آستانه ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آنان تا تاریخ ۲۴ / ۱ / ۹۵ قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده می‌شوند، موافقت کردند.

پیام تبریک روحانی به مقام معظم رهبری

حجت‌الاسلام حسن روحانى رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلفنی با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای مقام معظم رهبری فرا رسیدن سال ۱۳۹۵ هجری شمسی را به معظم له تبریک گفت. وی در این گفت‌وگوی تلفنی که در آغاز سال جدید انجام شد، ضمن تبریک سال نو و آرزوى سلامتى و طول عمر براى رهبر انقلاب، تأکید کرد که سال ۹۵ سال امید و تلاش همگانی برای ساختن ایرانی شایسته ملت بزرگ ایران خواهد بود و دولت همه توان خود را در مسیر اجرای قانون اساسی، برنامه‌های کلان کشور و رهنمودهای معظم‌له به‌کار خواهد گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این گفت‌وگو با تبریک سال نو به روحانی و خانواده بزرگ ملت ایران، براى توفیق بیشتر دولت در خدمت به کشور و مردم، آرزوى توفیق نمودند.

پرونده موشكي ايران روي ميز شوراي امنيت

روزنامه تايمز اسرائيل به نقل از يك ديپلمات سازمان ملل گزارش داد كه شوراي امنيت سازمان ملل روز جمعه ادعاي نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درباره آزمايشهاي موشكي ايران را بررسي خواهد كرد. فارس نوشت؛ كشورهاي آمريكا، بريتانيا، فرانسه و آلمان اخيرا با ارسال نامه‌اي به شوراي امنيت خواستار اتخاذ اقدامات لازم در برابر آزمايش‌هاي موشكي ايران شده‌اند.

تايمز اسرائيل در ادامه نوشت؛ ايران مطمئن است كه شوراي امنيت نمي‌تواند هيچ كار خاصي انجام دهد. ديپلمات‌ها نيز مي‌گويند كه به دليل موضع روسيه در قبال آزمايشهاي موشكي ايران بعيد است كه شوراي امنيت بتواند تصميم خاصي در اين زمينه اتخاذ كند. مسكو تاكيد مي‌كند كه آزمايش‌هاي موشكي ايران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل نيست.

سخنرانی نوبخت نیمه تمام ماند

معاون اول رئیس‌جمهور در یادمان شهدای هویزه سخنرانی کرد و در میان صحبت‌های نوبخت در محل یادمان شهدای هویزه، عده‌ای شروع به شعار دادن کردند و در نهایت سخنرانی معاون رئیس جمهور نیمه‌تمام ماند. وی با اشاره به رفع تحریم‌ها گفت: روزهای سختی بر ما می‌گذرد و همچنان مشکلاتی از آثار مجموعه تحریم‌ها باقی مانده است. پاره کردن زنجیره‌های تحریم همانند احساسی است که در پیشروی در عملیات در دوران دوران دفاع مقدس وجود داشت.

وی خطاب به کسانی که در میان صحبت‌های وی شعار می‌دادند گفت: فکر نمی‌کنم این بیانات در همسویی با شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت باشد. این شعارها خوب است ولی هر چه خشم و فریاد هم داریم باید همدل باشیم و این شعارها را به سوی دشمن بزرگ متوجه کنیم. این اختلاف همان چیزی است که دشمن ما انتظار آن را دارد. همه با هم باید علیه دشمن شعار دهیم. درود بر شما.

برخی نفوذ را پیش خرید می‌کنند

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه عده‌ای نفوذ خود را از نمایندگان مجلس پیش خرید می‌کنند، تاکید کرد: نمایندگان مجلس آینده مراقب باشند که به‌ای ن گروه‌ها مدیون نشوند.

احمد توکلی با اشاره به مهمترین وظایف مجلس دهم با توجه به منویات و محورهای پیام رهبر انقلاب پس از انتخابات هفتم اسفند، اظهار داشت: محور کار اصلی مجلس باید بر مساله بهبود معیشت و اقتصاد ملی متمرکز باشد و باید تصمیماتی گرفته شود که تنگناهای این حوزه برطرف شود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مجلس دهم با دولت هماهنگ‌تر هستند، تصریح کرد: بنابراین عذری پذیرفته نیست و باید برای رفع شرایط رکودی موجود تلاش کنند. .

علت پيروزي ليست اميد ازمنظرزيباكلام

استاد علوم سياسي دانشگاه تهران اظهار داشت: حاصل حمايت اصلاح‌طلبان از كانديداهاي معتدل و ميانه رو در ساير نقاط كشور بود كه اتفاقا موفقيت هم براي جريان اصلاحات در پي داشت و نشان داد كه استراتژي صحيحي است.

ايلنا نوشت؛ صادق زيباكلام استاد دانشگاه با اشاره اعتماد مردم به جريان اصلاح‌طلب اظهار داشت: مردم به اصلاحات اطمينان دارند؛ آنگونه كه ديديم در دور نخست با وجود اينكه چهره‌هاي ناشناخته در ليست اصلاح‌طلبان وجود داشت، مردم به واسطه اعتماد و اطمينان به اصلاحات به چهره‌هاي ناشناخته يا كمتر شناخته شده راي دادند.

وي با بيان اينكه براي مردم تغيير شرايط ناشي از عملكرد دولت قبل، دغدغه اصلي است، خاطرنشان كرد: در همان انتخابات هفتم اسفندماه وقتي مردم ديدند «ليست اميد» مورد تاييد لیدران اصلاحات است، به افراد حاضر در ليست راي دادند، اعتماد مردم به لیدرهای اصلاحات را بايد يكي از رمز‌هاي مهم پيروزي جريان اصلاحات و ليست اميد خواند كه دور دوم نيز از آن استفاده خواهد شد.

علت‌ افت علمي اخراج‌ استادان باتجربه بود

وزير اطلاعات گفت: درباره عملكرد تيم مذاكره‌كننده كه انتظار همكاري مي‌رفت نه تنها همكاري نشد بلكه عده‌اي چوب لاي چرخ مي‌گذاشتند و وزير امور خارجه را خائن و نفوذي خطاب كردند. حجت‌الاسلام سيد محمود علوي كه در ديدار با مردم بخش چاه ورز در جنوب فارس سخن مي‌گفت، افزود: دولت تدبير و اميد، كشور را در سخت‌ترين شرايط تحويل گرفت.

وزير اطلاعات با اشاره به برخي صحبت‌هاي مطرح شده درباره افت توليد علم در كشور گفت: اگر كشور دچار افت علمي شده دليل آن اخراج استادان با تجربه و استخوان‌دار است كه هر كدام به نوعي در گذشته كنار گذاشته شدند. علوي اظهارکرد: تبعات اين تصميم شش ماه تا يكسال قابل جبران نيست بلكه سال‌ها زمان خواهد برد تا اين خسران و زيان جبران شود.


شرق

علی مطهری: در مرحله دوم از لیست امید حمایت می‌کنیم

ایلنا: علی مطهری با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس و پیروزی ائتلاف اصلاح‌طلبان و «لیست امید» در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها، گفت: در مرحله دوم انتخابات با بررسی نامزدهای باقی‌مانده در «لیست امید» در ۶۹ حوزه انتخابیه، هرجا احساس کنیم نامزد اصلحی باقی‌ مانده، حمایت خواهیم کرد.

او همچنین با اشاره به برنامه اصلاح‌طلبان برای حوزه‌هایی که نامزدی ندارند، گفت: بنای ما حمایت از نامزدهای اصلح است که ممکن است این افراد، اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرای معتدل. نماینده مردم تهران در مجلس نهم همچنین در ارزیابی تأثیر حمایت رئیس دولت اصلاحات از «لیست امید» تصریح کرد: حمایت ایشان قطعا در پیروزی «لیست امید» مؤثر بود.

مطهری همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان به حل مشکل ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات در مجلس دهم امیدوار بود، گفت: به هرحال همیشه باید امیدوار بود و امید همواره وجود دارد اما فارغ از این، از وظایف مجلس است که برای حل این مشکلات و اصلاح روش‌های نادرست تلاش کند.

مصباحی‌مقدم: تأکیدات رهبر اصلاح‌طلبان تأثیرگذار بود

ایسنا: غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده تهران در مجلس نهم درباره علت شکست لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات گفت: رقبا توانستند بخشی از آرای به قول خودشان خاکستری را جذب کنند و از روش‌هایی استفاده کردند که روز انتخابات تأثیرگذار بود.

آنها از فضای مجازی استفاده کردند که حتی در ساعت‌های آخر انتخابات در به‌میدان‌آوردن حامیانشان تأثیرگذار بود. او تصریح کرد: فضای مجازی در خدمت رهبری جریان اصلاح‌طلب قرار گرفت و تأکیداتی که ایشان برای رأی به دو لیست داشت اثرگذار شد. چنین تصوری با توجه به شرایط گذشته نبود که ایشان چنین موقعیتی را پیدا کند ولی به هر حال توانست از فضای مجازی استفاده کند و تأثیرگذار باشد.

روایت کاظم جلالی از حوادث ٨٨

خبرآنلاین: کاظم جلالی در مورد اتفاقات سال ٨٨ و مطرح‌شدن این موضوع که در مجلس هشتم خواستار اشد مجازات برای معترضان به نتایج انتخابات سال ٨٨ بوده ولی در انتخابات مجلس دهم در لیست انتخاباتی‌ای قرار گرفته است که شعار آنها رفع حصر است، گفت من نمی‌دانم این حرف را از كجا آورده‌اند، چون من معمولا مواضعم در ایام سال ٨٨ مواضع روشنی است.

جالب است که اين حرف را برخی از رسانه‌هايي که خودشان موضعشان این بود که همین الان باید سر این افراد را بُرید، برجسته می‌کنند، جای تأمل دارد که چطور می‌شود سایت‌های منسوب به برخی جریانات سیاسی و روزنامه‌هایی که مواضعشان در مورد امثال ما مشخص است، این موضوع را برجسته می‌کنند و نه طرفداران اين اشخاص! من فکر می‌کنم احساس کرده‌اند که ما زمینه‌ای برای رأی‌آوری در یک جریانی را داشته باشیم، از همين‌رو تلاش می‌کنند که آن را تخریب کنند.

جلالی همچنین افزود: در سال ٨٨ با همت آقای دكتر لاریجانی ما دو کمیته تشکیل دادیم، کمیته مربوط به حوادث کوی دانشگاه بود که ما اولین نفراتی بودیم که در کوی مستقر شدیم، دانشجویان به سراغ ما آمدند و گفتند كه چه مصیبتی بر سر آنها آمد که بعدها رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان جنایت یاد کردند و بعد رفتم خدمت آقاي دكتر لاریجانی و گزارش دادم که وضعیت، وضعیت بسیار بدی است که اتفاقا ایشان هم بلافاصله آن گزارش را به مراجع ذی‌صلاح منتقل کردند.

جلالی در ادامه توضیح اقدامات خود در سال ٨٨ گفت: کمیسیون مشترکی هم بین کمیسیون‌های امنیت ملی و حقوقي-قضائی تشکیل شد که خانواده بازداشت‌شدگان با ما دیدار می‌کردند كه در آن کمیته ما تلاش کردیم که خیلی فعال باشیم. مثلا یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که می‌گفتند بچه‌ها‌یمان مفقود شده‌اند، این برای ما پدیده بود که مفقودشدن چه معنایی دارد؟ بالاخره یا دستگیر شده اند یا آزاد هستند.

ما وقتی به زندان اوین رفتیم با این پدیده مواجه شدیم که بچه‌هایی که دستگیر شده بودند هویت حقیقی خودشان را نمی‌گفتند و تصور می‌کردند سریع آزاد خواهند شد و دلیلی ندارد که برای آنها پرونده‌ای تشکیل شود و اسمشان را به صورت جعلی می‌گفتند. وقتي ما آنجا رفتیم و با آنها صحبت کردیم که خانواده‌هایتان نگران هستند و بالاخره اسم‌های واقعی‌تان را بگویید تا لااقل خانواده‌ها از نگرانی درآیند که همین اتفاق هم افتاد. این نماینده منتخب لیست اصلاح‌طلبان در مجلس دهم درباره ماجرای کهریزک هم گفت: موضوع کهریزک را ما به صورت جدي پیگیری كرديم، با آقای بروجردی ملاقات مفصلی با زندانیان کهریزک داشتیم، بعضی از اینها ذهنیتشان این بود که تقلبی صورت گرفته که باید ذهنشان اصلاح شود.

نفس بردن بچه‌های مردم به کهریزک غلط بود و تصمیم کاملا اشتباهی بود. آن‌موقع به ما گفتند که زندان اوین جا نداشت ولی ما همان موقع که به زندان اوین رفتیم، دیدیم که اتفاقا اوین جا دارد و ما این موضوع را در گزارش خود آورده‌ایم. در آن دوره از این نوع اتفاقات زیاد افتاد.

انتهای پیام/