Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه سه گروه مانع اجرای سند تحول بنیادین می‌شوند، گفت: هم‌اکنون معدل علمی و تجربه معلمان بالاتر از کارشناسان ستاد آموزش و‌پرورش است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری تسنیم، محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست بررسی سند تحول بنیادین اظهار کرد: برخی می‌گویند آموزش و پرورش ایدئولوژیک است اما توجه نمی‌کنند، ادعای خودشان نیز ایدئولوژیک است و بایدی را به افراد تحمیل می‌کند یعنی آنها می‌گویند که آموزش و پرورش نباید ایدئولوژیک باشد.

سه گروه مانع اجرای سند تحول بنیادین می‌شوند

وی افزود: موضوع آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت انسان است سند تحول بنیادین نیز به این مقوله‌ها توجه دارد اما سه گروه با سند مخالف هستند؛ گروه نخست بقایای تفکر شاهنشاهی، گروه دوم افرادی که اندیشه‌های لیبرال دموکراسی دارند و با سند مخالف هستند چون ارزش‌های غربی را متزلزل می‌کند و آنها به سند 2030 باور دارند و برای آن یارگیری می‌کنند؛ گروه سوم افرادی که معتقد به اسلام بدون ولایت فقیه هستند، هم اکنون در برخی شهرها مانند اصفهان و مشهد مدرسه را در مسجد برگزار می‌کنند و نمی‌خواهند نظام رسمی کشور را به رسمیت بشناسند و آموزش و پرورش نیز در برابر این موضوع منفعل است.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت گفت: سند تحول بنیادین در معرض سه خطر تضعیف، تحمیل و تحریف است به عنوان مثال بعضی می‌گویند حرفهای خوب سند 2030 در سند تحول وجود دارد و برخی دیگر می‌گویند در کنار سند تحول بنیادین باید مدارس قرآنی نیز تاسیس کنیم که اینها همگی تحریف سند تحول است.

مدرسه محوری آن هم با این سیاست‌ها؟!

وی با اشاره به اینکه برخی افراد اصلا سند تحول را نمی شناسند، عنوان‌کرد: یک بار می‌گویند مدرسه محوری و بار دیگر از حذف مشق شب سخن می‌گویند اما باید پرسید اگر اختیار با معلم است و او دانش آموزش را می‌شناسد باید این مسئله در اختیار معلم باشد. در چنین شرایطی که برای مشق شب نیز تعیین تکلیف می‌کنند چگونه می‌خواهند می‌خواهند سیاست مدرسه محوری را اجرا کنند؟ چگونه مدرسه‌ای که اراده ندارد و نمی‌تواند برنامه ویژه خودش را انتخاب کند به سمت مدرسه محوری خواهد رفت؟

رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت ادامه‌داد: مشکل این است که عده‌ای نمی‌خواهند سند تحول اجرا شود و برخی دیگر نیز سند را نمی‌شناسند.

معدل علمی و تجربه معلمان بالاتر از کارشناسان ستاد

وی مطرح‌کرد: مدارس باید از وزارتخانه مطالبه‌گری کنند هم اکنون معدل علمی بدنه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش از معدل علمی و تجربه معلمان پایین‌تر است به گونه‌ای که معلمان و مدرسان مراکز تربیت معلم و پردیس دانشگاه‌ها معدل علمی و تجربی بالاتری را نسبت به کارشناسان ستاد آموزش و پرورش دارند.

سند تحول بنیادین بر اراده معلم می‌چرخد

محمدیان بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اراده معلم می‌چرخد و اگر تمام مولفه‌های دیگر تغییر کند و معلم نخواهد اتفاق خاصی نمی‌افتد، امیدواریم دانشگاه دانشگاه فرهنگیان خون تازه‌ای را آموزش و پرورش تزریق کند.

رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت گفت: مولفه‌های تحول در آموزش و پرورش هم دوش هم پیش نرفته‌اند به گونه‌ای که برنامه درسی زودتر تدوین شده و کتاب‌های درسی نیز تغییر یافته است اما آموزش ضمن خدمت معلمان اتفاق نیفتاده و آنها با مفاهیم برنامه درسی جدید آشنایی پیدا نکرده‌اند همچنین کتاب‌های درسی از تمام مولفه‌ها جلوتر است اما به همان اندازه قوانین و مقررات تغییر نکرده، معلم تربیت نشده و نرم افزار مورد نیاز کتاب‌ها تولید نشده است.

وی گفت: اگر کتاب درسی عالی باشد اما معلمش، معلم نباشد فایده‌ای ندارد، باید منزلت اجتماعی معلم را بالا برد و این به دو موضوع معیشت حرفه‌ای بودن بستگی دارد اگر معلم دو شغله درست نکنیم و او با آرامش خاطر در مدرسه خودش را نشان دهد منزلت اجتماعی پیدا می‌کند، امروز متاسفانه منزلت معلمان را مخدوش کرده‌ایم.

انتهای پیام/