Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نمایندگان مجلس به شایعات مطرح شده علیه طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی واکنش نشان دادند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» یا «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی» می‌شود، این روزها به یکی از مهم‌ترین موضوعات در شبکه‌های اجتماعی و مکالمات کاربران اینترنتی تبدیل شده است. کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد داده بود طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پخته شود و کارشناسان آن را بررسی کنند اما متاسفانه عده ای القا کردند که مجلس به دنبال فیلترینگ است.

طرح صیانت از کاربران؛ مرزبانی فضای مجازی و ‌دفاع‌ سایبری از‌ کشور

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: چند سال قبل مقام معظم رهبری درباره مدیریت فضای مجازی دستور دادند و شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد و وزیر ارتباطات و تعداد زیادی از صاحب نظران و خبرگانی که باید می بودند، حضور داشتند، ولی متاسفانه به وظیفه ای که رهبر انقلاب تعیین کرده بودند، عمل نکردند و نتوانستند فضای مجازی را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: مدیریت فضای مجازی به معنی محدودیت نیست، متاسفانه اینقدر ولنگار است که بنیان بعضی خانواده ها را به هم زده و مشکلات زیادی به وجود آورده است، همه جای دنیا فضای مجازی را مدیریت می کنند و این گونه نیست که هر کسی هر کاری بخواهد، انجام دهد و رها شده باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان کرد: مردم در ایران شاهد مسائل اخلاقی زیادی، تهمت، افترا و توهین و مسائل دیگری هستند، هر کسی هر کاری می خواست و تصمیم گرفت در فضای مجازی انجام می هد، هیچ کس هم جوابگو نیست و کار را دنبال نمی کند.

بسیاری از ادعاها خلاف واقعیت است

وی با بیان این که بسیاری از ادعاها درباره طرح خلاف واقعیت است، گفت: با اجرای این طرح که اصل ۸۵ شدن آن به تصویب مجلس رسید، برای کسب و کارهای مردم، مشاغلی که ضرورت دارد و مسائل درستی که در پلتفرم‌های پرکاربردی مانند اینستاگرام دنبال می شود و و ارتباطات صحیح، اتفاقی نمی افتد و نمایندگان دنبال ایجاد محدودیت برای مشاغل نیستند.

شهریاری با بیان این که در دنیا اکثر کشورها فضای مجازی را مدیریت می کنند، بنابراین نباید کسی درباره اجرای این طرح نگران باشد، اظهار کرد: متاسفانه عده ای بی اطلاع جوسازی و برخی که مغرض و ضد انقلاب هستند حرف های غیرواقعی را مطرح می کنند که این طرح کمیسیون اصل ۸۵ است و زمان می برد تا تصویب شود، بعد از آن به شورای نگهبان می رود و بررسی های لازم انجام می شود، ضمن این که دولت جدید می تواند با شرکت در جلسات نقطه نظرات خودش را به صورت کارشناسی مطرح و اعمال کند.

وی تاکید کرد: نباید کسی نگران باشد و فکر کند قرار است برای مردم مشکلی و برای کسب و کارها محدودیتی به وجود آید، اینترنت را ضعیف کنند و ارتباطات را از بین ببرند، بلکه می خواهند به جای خود درست انجام دهند، در گذشته هم شاهد استفاده از نرم افزارهایی مانند ویز بودیم که داخلی ها اقدام هایی را انجام دادند و روش های مختلفی در این رابطه شبیه ویز ساماندهی شد و اکنون قابل استفاده است که از جمله آن می توان از نشان، بلد و نرم افزارهای مختلفی که مردم می توانند استفاده کنند، نام برد.

توانمندی ایرانی ها در طراحی نرم افزارهای متعدد

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما نیز توان این را داریم که همه چیز را طراحی کنیم و به طور قطع هیچ کس نباید نگران باشد و فکر کند که مجلس در جهت محدود کردن و ایجاد مشکلات برای مردم و کشور است، به طور قطع اتفاق های خوبی خواهد افتاد، متاسفانه در این فضای ولنگار فضای مجازی حتی فرزندان 5 – 6 ساله مان مسائلی را می توانند ببینند و شاهد باشند که مشکلات جدی اخلاقی، روحی و روانی را برای آن ها به همراه داشته است.

وی عنوان کرد: موارد زیادی صورت گرفته که بچه ها تصاویری از سر بریدن را در فضای مجازی مشاهده کرده و از نظر روحی و روانی دچار مشکل شده اند، مسائل زیادی در فضای مجازی وجود دارد که می تواند روح و روان جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و اطلاعات غیر واقعی ارائه می شود.

شهریاری اضافه کرد: گاهی ضد انقلاب می خواستند کارهای سیاسی در کشور انجام دهند از ویز استفاده و ماشین ها را به جاهایی هدایت می کردند که راه بندان یا تجمع بود، وقتی فضای مجازی را دیگران کنترل و مدیریت کنند هر اتفاقی ممکن است در جامعه رخ دهد، به همین دلیل امیدواریم طرح مناسبی با اعمال نقطه نظرات صاحب نظران و رفع ایرادات برای مدیریت فضای مجازی تصویب شود که البته ممکن است حدود ۶ ماه زمان ببرد تا این طرح اجرایی و عملیاتی شود.

ارائه خدمات سالم برای همه سنین

وی با بیان این که ارائه خدمات سالم برای همه سنین به ویژه کودکان و نوجوان از مزایای اجرای طرح صیانت از کاربران است، گفت: بسیاری از کشورها چنین اقدامی انجام داده اند و حتی کشورهای غربی که به هیچ چیز پایبند نیستند، فضای مجازی را مدیریت می کنند و در ژاپن، انگلیس، فرانسه و آمریکا این گونه نیست که هر کسی در شبک های اجتماعی هر کاری بخواهد انجام و تصمیمی ارائه دهد و به جامعه تهمت و افترا بزند، این مسائل با اجرایی شدن این طرح مدیریت می شود.

بیش از ۷۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار پلت‌فرم‌های خارجی

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به این که مرزبانی فضای مجازی و دفاع سایبری از کشور از دیگر اهداف طرح صیانت از کاربران است، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار پلت‌فرم‌های خارجی است، این یکی از مشکلات جدی است که مقام معظم رهبری بارها تذکر دادند و شورای عالی فضای مجازی را به همین دلیل تشکیل دادند تا در داخل اقدام هایی صورت گیرد.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان، نخبگان و جوانان ما توانمندی زیادی دارند، هر لحظه اگر اراده ای باشد که کاری انجام دهند صورت گرفته است، به عنوان مثال در رابطه با مسائل دفاعی موشک های نقطه زنی ساخته شده است که آمریکا هم نگران می شود و می ترسد یا در دیگر حوزه ها از جمله واکسن تمام پلت فرم هایی که در دنیا ساخته اند، دانشمندان ما در کشور ساخته اند و خیلی ها توانسته اند به تولید صنعتی انبوه برسانند، در بخش سلول های بنیادین یا نانو نیز به همین صورت پیش رفته است.

شهریاری گفت: توانمندی زیادی وجود دارد اما دولت دنبال بسیاری از مسائل نبوده است، متاسفانه دولت روحانی در جهت تخریب فضای روانی جامعه گام برداشته و بقای خود را در این می دید و خانواده های زیادی به دلیل مسائلی که در فضای مجازی مطرح می شد، از هم پاشید، با روی کار آمدن دولت مردمی، انقلابی که به فکر جامعه و بنیان خانواده و مردم باشد و مدیریت صحیح به تدریج به سمت و سویی می رویم که همه چیز در توان کشور باشد و بتوانیم تمام برنامه ها را تنظیم و برنامه ریزی کنیم.

مجلس به دنبال فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ نیست

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح موضوع "صیانت از کاربران در فضای مجازی" در مجلس مقوله موافق و مخالف بودن نمابندگان نبود، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: آنچه در مجلس رای گیری شد بررسی این طرح در صحن مجلس یا کمیسیون مربوطه بود.

علی حدادی افزود: فیلترینگ و موضوعات مختلفی که عده ای با جریان سازی به مجلس فشار می آورند در بین نیست، بحث اصلی صیانت از حقوق کاربران خواهد بود، این طرح باید در کمیسیون مشترک بررسی شود، متاسفانه اشتباهی در سطح جامعه به وجود آمده و اغلب مردم تصور می کنند مجلس به دنبال فیلترینگ است.

نماینده مردم ساوجلاغ در مجلس با اشاره به اینکه فیلترینگ اینستاگرام، تلگرام و واتس آپ صحت ندارد، اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد داده بود طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی پخته شود و کارشناسان آن را بررسی کنند اما متاسفانه عده ای القا کردند که مجلس به دنبال فیلترینگ است.

حدادی تصریح کرد: مجلس به دنبال ایجاد فضای حقوقی برای کسب و کار و حق و حقوق برای تولیدمحتوای با اصالت است تا به نفع کاربران باشد، روزنامه ها و مطبوعات زنجیره ای، نگاه های دگراندیش، تفکرات غربی به این طرح هجمه وارد می کنند.

وی گفت: کشورهای خارجی از جمله آمریکا برای فضای مجازی قانون دارند اما در ایران قانونی وجود ندارد، مطالبه رهبر معظم انقلاب هم در موضوع فضای مجازی هم این بود که از این به هم ریختگی و بی در و پیکر بودن خارج شده و دارای چارچوب و ضابطه باشد.

حدادی افزود: رای گیری دیروز نمایندگان در این باره بود که طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی باید در کمیسیون تخصصی مشترک نظرات کارشناسی را اخذ و پخته کند، عده ای می گفتند طرح باید در صحن بررسی شود اما مجلس زمانی برای اختصاص دادن به این مسئله ندارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر صحن علنی مجلس نمی تواند ۵ الی ۱۵ جلسه وقت خود را صرف طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی کند، اولویت اصلی مجلس معیشت و مسکن مردم است، مجلس بیشترین وقت خود را صرف رفع موانع تولید و کشاورزی کرده است، چرا کسی درباره این مسئله حرفی نمی زند؟

حدادی در خاتمه تصریح کرد: عده ای فعالیت های مجلس را در راستای تولید در نظر نگرفته و صرفا صرف ۲ ساعت زمان توسط مجلس برای ارجاع موضوع فضای مجازی به کمیسیون تخصصی را مورد هجمه قرار می دهند، متاسفانه مسائل وارونه جلوه داده و حتی موضوع تعطیلی تپسی و دی جی کالا را طرح کرده بودند که صحت ندارد.

پیام رسان ها در طرح ساماندهی فضای مجازی فیلتر نمی شوند

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به موافقت مجلس در خصوص بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی گفت: آنچه که امروز مطرح شده پیش نویس است، بنابراین موضوع محدودیت این فضا نیست، بلکه صیانت از کاربران فضای مجازی مطرح است؛ به این معنا که بنا داریم در این طرح زمینه استفاده هر چه بیشتر کاربران را از فضای مجازی فراهم و امنیت آن را تأمین کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در این طرح هیچ یک از پیام رسان های داخلی و خارجی فیلتر نخواهد شد و همچنین در این طرح کسب و کار اقتصادی هیچ فردی محدود نمی شود؛ بلکه با این طرح، بحث کسب و کار اقتصادی توسعه پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این طرح سعی کرده ایم که حمایت قاطعی از استفاده کنندگان فضای مجازی را فراهم کنیم؛ به این معنا که هر فردی که وارد این میدان می شود باید پاسخگو باشد و اطلاعات شهروندان را باید تضمین کند تا محرمانه بماند؛ حساب ها و تراکنش های مالی افراد جزو اسرار است و این مهم باید محترم شمرده شود.

وی با طرح این سوال که اگر کسی از طریق پیام رسان ها اطلاعات دیگران را به سرقت ببرد و حساب شهروندان را خالی کند، چه کسی پاسخگوست، ابراز کرد: چنانچه پیام رسان ها می خواهند خدمات ارائه دهند، اشکالی ندارد؛ اما اگر ضرر و آسیبی متوجه شهروندان ما شد، باید پاسخگو باشد؛ بنابراین برای آنکه آنها پاسخگو باشند، پیام رسان ها باید در کشور ما دفتر داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی افزود: پیام رسان هایی همانند تلگرام، توئیتر، اینستاگرام و غیره باید در ایران سرور داشته باشند که اگر اطلاعاتی از شهروندان ما به سرقت رفت ما بتوانیم پیگیری های لازم را انجام دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح تفویض اختیار به متخصصین حوزه فضای مجازی کرده است تا در این زمینه قانون گذاری انجام شود؛ چرا که متأسفانه امروز در حوزه فضای مجازی دچار هرج و مرج عجیبی هستیم و معتقدیم این فضا باید ضابطه مند و قانون مند شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح صندوق حمایت از کاربران و پیام رسان ها را پیش بینی کرده ایم که چنانچه پیام رسان ها به تسهیلات مالی نیاز داشته باشند، از این ظرفیت استفاده کنند همچنین در این طرح عنوان کرده ایم که چرا حق و حقوق فضای مجازی تنها برای چند شرکت باشند؛ در حالی که در عرصه تولید محتوا نیز اقداماتی صورت می گیرد و از این فضا نیز باید حمایت شود و آنها نیز باید از این فضا بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: مجلس بر اساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون مشترک، متشکل از متخصصین کمیسیون صنایع و معادن، امنیت ملی و فرهنگی تفویض اختیار کرده تا قانون گذاری در این حوزه را انجام دهند و پس از اینکه طرح توسط کمیسیون مشترک آماده شد، این طرح مجددا باید در کمیسیون فرهنگی به تصویب و سپس به صحن علنی مجلس برود تا رأی بیاورد، بنابراین هنوز قانونی در این خصوص به تصویب نرسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی خاطر نشان کرد: جنجال های رسانه ای ایجاد شده در این خصوص متأسفانه بر اساس حدس و گمان هایی است که افراد بر اساس ذهنیات خود شکل می دهند؛ در حالی که آنها خواهند دید که این طرح بیشتر حوزه حمایتی و صیانتی دارد تا فضایی را برای استفاده هر چه بیشتر کاربران فضای مجازی ایجاد شود.

کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی کاملا شفاف عمل خواهد کرد

غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: این طرح در مجلس قبلی طرح شده بود و به صورت نیمه کار مانده بود، ما بعنوان نماینده مردم وظیفه داریم طرح های قبلی را تعیین تکلیف کنیم که به چه سرنوشتی دچار شوند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نظام مند کردن فضای مجازی در آغاز مجلس یکی از مطالبات رهبر انقلاب بود، خاطرنشان کرد: ایشان با قید کوتاه مدت فرمودند به آن رسیدگی شود به همین جهت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما نیز در مجلس یازدهم نقدهای بسیاری به طرح اولیه داشتیم که با حضور کارشناسان فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس و افراد صاحب نظر حدود هشت ماه کار کردیم تا به طرح فعلی رسیدیم.

نماینده گرگان و آق قلا با اشاره به لزوم شکل گیری قانون برای فضای مجازی عنوان کرد: با کسی که می گوید قانون نمی خواهیم و مخالف قانون مدنی هستیم کاری نداریم اما همه مردم اعتقاد دارند فضای مجازی ضرورت زیادی برای قانون مندی دارد.

منتظری یادآور شد: صیانت از فضای مجازی طرحی کاملا تخصصی است به همین جهت نیاز به این بود بررسی های دقیق تر شود، طبق اصل ۸۵ این طرح به یک کمیسیون مشترک می رود که همه در آن تخصص دارند طرح را بررسی می کنند، چیزی هنوز ابلاغ نشده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه برای استفاده از نظر متخصصان طرح به کمیسیون مشترک ارجاع شده، تصریح کرد: مطالبی که در مجازی می نویسند واقعی نیست تنها چیزی که در صحن رای گرفت مقدمات تصویب است و هنوز هیچ چیزی تبدیل به قانون نشده است.

وی متذکر شد: در کمیسیون مشترک از رسانه ها دعوت خواهیم کرد تا در جلسات حضور داشته باشند، سخنگو تمام تغییرات را اعلام می کند، این ها همه نشان می دهد این طرح شفاف است.

منتظری با انتقاد از افرادی که بدون مطالعه و بررسی انتقاد می کندد، عنوان کرد: یک بار طرح را بخوانند و نقدها را بر اساس طرح بنویسند ممکن است ۷۰اشکال بگیرند، در طرح پیشنهادی ماده ۱۳و۱۴با هدف پلتفرم های داخلی و گسترش تجارت الکترونیک است اگر طرح را مشاهده کنند کجای آن فیلتر است؟