Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

در حالی جریان غربگرا از وعده ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه با امضای توافقات، آن را تضمین می‌کنیم، دچار ذوق زدگی زود هنگام شدند که پیش از این نیز امضا کری تضمینی بود که تعهدات برجامی را بر کشور تحمیل کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی این روزها افکار عمومی، رسانه ها و بسیاری از تحلیلگران داخلی و بین المللی در تلاش هستند تا چشم اندازی نسبت به مذاکرات احیا برجام داشته باشند، که کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات موضع سکوت اختیار کردند.

از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا که خود یک سوی اصلی این ماجرا است هر روز با انتشار اخبار تازه در رسانه های غربی در تلاش است تا ضمن محک زدن آستانه صبر جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به هرگونه توافقی را به تعویق بیندازد.

سناریوی که هر روز با رونمایی از یک تکه ای پازل راهبرد آمریکا برای کارشکنی در مذاکرات را تکمیل می کند.


وقت کشی در روند مذاکرات و کارشکنی های آمریکا
اواسط مرداد ماه رسانه ها از ارسال پیشنهادات تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف های غربی خبر دادند. ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده بود، نظرات خود را به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار داد.

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره کننده کشورمان در توئیتی نوشت: ایران نگرانی های خود را ابراز کرده است، اما حل مسائل باقی مانده چندان دشوار نیست، نمی‌توانم بگویم که توافقی حاصل خواهد شد، اما نسبت به قبل به توافق نزدیک‌تر هستیم.

اظهارات مرندی در حالی مطرح شد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در اظهارنظری گفت: ایالات متحده هم نظرات خود را درباره پیش نویس توافق به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

این ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که غرب حدود دو هفته از طرح هرگونه پاسخ و اظهارنظری خودداری کرد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز هر بار از عدم ارائه پاسخ چه به طور رسمی و چه به طور غیر رسمی خبر می دادند.


سناریوی واشنگتن؛ از بهانه تراشی های گروسی تا ادعای اختلاف نظر آمریکا با رژیم صهیونیستی
این میان اما عملیات روانی آمریکا برای کارشکنی در دستیابی به توافق آرام آرام کلید خورد، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، به عنوان یکی از بازیگران سیاست های ایالات متحده هفته گذشته در اظهارنظری عنوان کرد: اظهارات خوبِ مقامات ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قانع نمی‌کند و امیدوارم جمهوری اسلامی در مورد برنامه هسته‌ای خود که با شتاب در حال پیشرفت است، شفاف‌سازی کند!

آژانس بین المللی انرژی اتمی که همواره به عنوان یک بازیگر اصلی سناریوهای آمریکا بوده است، این بار هم در حالی که افکار عمومی در انتظار اعلام نظر غرب نسبت به شروط جمهوری اسلامی ایران بود وارد عمل شد تا با طرح مسائل پادمانی در مسیر مذاکرات کارشکنی کرده و پیشرفت توافق را با انحراف و کندی همراه کند.

این اما تنها تکه پازل راهبرد آمریکایی نبود، رسانه های غربی و همنوا با آنها جریانات غربگرا در ادعایی اثبات نشده عنوان کردند که یکی از شروط ایران در قبال پیش نویس توافق وین، خروج سپاه از لیست تروریسم ها است.

طرح این اظهارت در رسانه ها، تیم مذاکره کننده و دولت را به واکنش وادار کرد.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در اظهاراتی با بیان اینکه آمریکا برای فرار از پاسخگویی و اعلام نظر درباره پیشنهادات ایران، به طرح بهانه های خلاف واقع در رسانه ها اقدام می کردند، تصریح کرد: «بر خلاف ادعای غرب، هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران پیش شرطی با عنوان خارج شدن سپاه از لیست تحریم ها نداشته است، در واقع هیچ وقت تیم مذاکره کننده ایرانی خواستار چنین مسئله ای نبوده است، در حالی که آمریکایی ها با طرح چنین مسائلی تلاش می کردند رفتار غیر سازنده خودشان در مذاکرات را بپوشانند.»

البته واکنش ها به این ادعا تنها به اینجا ختم نشد، «محمد جمشیدی»، معاون سیاسی رئیس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند، ایران گفت نه. آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی را برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید، حالا چه کسی امتیاز داده است!»

این اما دومین تکه از پازل آمریکایی ها برای کارشکنی در روند مذاکرات بود و اما باز هم روند کار به اینجا ختم نشد.

جمعه 4 شهریور، رسانه های رژیم صهیونیستی در ادعایی تلاش کردند اینگونه القا کنند که روابط اسرائیل و آمریکا تحت تأثیر مذاکرات برجام قرار گرفته است. در حالی که به نظر می رسد رژیم صهیونیستی به دنبال بازی رسانه ای است.

«روزنامه تایمز اسرائیل» گزارش داد که در سایه پیشرفت گسترده روند احیای توافق هسته‌ای، کاخ سفید درخواست راهبردی رژیم صهیونیستی مبنی بر انجام گفت‌وگوی تلفنی میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت است.

«شبکه 13 رژیم صهیونیستی» هم گزارش کرد که با توجه به اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله نهایی رسیده است، می‌توان گفت که اسرائیل اولویت مهمی برای آمریکا نیست و در سبد اولویت‌های این کشور قرار ندارد.

با وجود اینکه اسرائیلی‌ها خبر «انجام نشدن گفت‌وگوی تلفنی میان جوبایدن و یائیر لاپید» را برجسته کردند و گفتند که توافق برجام در صورت تصویب یک «فاجعه استراتژیک» برای تل‌آویو است و یا آنکه ادعا کردند میان آمریکا و اسرائیل شکاف به وجود آمده! اما وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بازهم در تهدیدهای خود علیه ایران گفت که «ما به تعمیق همکاری با ارتش آمریکا و گسترش اقدامات برای آسیب رساندن به هم‌پیمانان ایران در منطقه ادامه می‌دهیم»!


ذوق زدگی جریان غربگرا از وعده بدون تضمین ایالات متحده
در نهایت اما با وجود تمام سنگ اندازی های آمریکا برای اعلام نظر نهایی خود درقبال پیشنهادات ایران که عمده آن تضمین و راستی آزمایی بود، سرانجام رسانه ها با انتشار متنی عنوان کردند که بخشی از پاسخ ایالات متحده به شروط ایران داده شده است.

براساس ادعای رسانه ها، هیات مذاکره ‌کننده آمریکا در برجام با ارسال نامه‌ای به «انریکه مورا» مذاکره ‌کننده هیات اتحادیه اروپا نوشت: «اولاً ما با امضای توافقات، آن را تضمین می‌کنیم. ثانیاً ما توافق را در کنگره نیز به تصویب می‌رسانیم که رئیس ‌جمهور آینده هرکس باشد نتواند به راحتی بطور یکطرفه از آن خارج شود.»

روندی که در جریان تصویب برجام نیز با ادعای «امضا کری، تضمین است»، تعهد برجامی را بر کشور تحمیل کرد اما هیچگاه نه رئیس جمهور آمریکا بر این امضا و تعهد پایبند ماند و نه کنگره نسبت به عدم پایبندی به واشنگتن به تعهداتش پاسخی قانونی به افکار عمومی داد.

با این وجود اما باز هم جریان غربگرا، بازی در زمین ایالات متحده را در دستور کار رسانه های خود قرار داده و با ذوق زدگی این پاسخ آمریکا را همان مطالبه ایران برای دستیابی به توافق دانستند.

رسانه های نزدیک به این جریان در حالی پاسخ آمریکا به شروط ایران را نقطه قوت این مذاکرات دانستند که تصویب توافق در کنگره آمریکا با این هدف که رئیس‌ جمهور بعدی آمریکا نتواند از برجام به صورت یکطرفه خارج شود، همان چیزی است که هیات ایرانی در گذشته و حال آن را مطالبه می‌کرد ولی هیات آمریکائی زیر بار آن نمی‌رفت و اکنون وعده آن را داده است.

حال اما باید دید با در نظر گرفتن صحت ادعای واشنگتن در تصویب این قانون و پایبندی به آن به عنوان تضمین احیا برجام، می توان بر قانونی کردن آن امیدوار بود یا این هم یک بازی رسانه ای است چرا که آمریکا نه از تامین منافع هم پیمان خود یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه خواهد گذشت و نه حاضر خواهد بود از دست آویز قرار دادن پرونده هسته ای ایران عقب نشینی کند.