Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر بوریس جانسون به ایران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تا پایان سال میلادی وی به ایران می‌آید.

به گزارش تیترآزاد به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که امروز (دوشنبه، 22 آبان) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، در خصوص جانباختگان و حادثه دیدگان زلزله تسلیت گفته و برای بازماندگان و قربانیان ایرانی و عراقی دعا کرد.

وی در خصوص سفر وزیر خارجه انگلیس گفت: سفر بوریس جانسون به ایران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تا پایان سال میلادی وی به ایران می آید.

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در هفته‌های آینده

قاسمی در خصوص سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ایران، گفت: سفر ماکرون به ایران در حال رایزنی است، اما تاریخ دقیق معلوم نیست. احتمالا بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، انجام خواهد گرفت.

وی افزود: موضع‌گیری ماکرون در مورد برنامه موشکی ما حساب شده نبود و خواستار آن هستیم که با دقت و هوشیاری بیشتری به مسایل منطقه نگاه کنند زیرا برخی به دنبال تاثیرگذاری بر این روابط هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در هفته‌های آینده خواهد بود.

قاسمی تأکید کرد: افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران خبری نادرست است؛ اما اتحادیه این درخواست را از ایران داشته است. اما چنین چیزی هنوز وجود ندارد.

وی در خصوص حضور ایران در سوریه گفت: حضور ایران در سوریه به درخواست دولت سوریه بود و اگر داعش به طور کامل از بین برود ما همکاری را ادامه خواهیم داد، اما شکل و نوع این همکاری‌های راهبردی متفاوت خواهد بود.

امیدواریم حریری هر چه سریعتر به لبنان بازگردد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به استعفای حریری، تصریح کرد: ما همواره خواهان ثبات امنیت و آرامش در لبنان هستیم و با تلاشی که بین احزاب و گروه‌های لبنانی قرار گرفت این کشور در مسیر درستی قرار گرفت. ما هنوز هم از روند توسعه و آرامش لبنان حمایت می‌کنیم و استعفای حریری را یک امر غیر مترقبه و مشکوک تلقی می‌کنیم. امیدواریم حریری هر چه سریعتر به لبنان بازگردد و مراتب استعفای خود را در لبنان دنبال کند. اقدام حریری یک اقدام عجیب و بی‌نظیر بود که یک نخست‌وزیر از کشوری ثالث استعفای خود را اعلام کند. سخنان وی، یک کورسویی از امید است که وی بازگردد و به بازگشت آرامش به لبنان کمک کند.

قاسمی با اشاره به بارگیری گندم از چابهار به افغانستان، گفت: چابهار یک نقش عمده و کلیدی دارد و دولت ایران تلاش دارد این بندر با تسهیلات و امکاناتی که خواهد داشت، بتواند نقش عمده‌ای را در ترانزیت منطقه داشته باشد و این حرکت با جدیت دنبال می‌شود و با کشورهای ذی‌نفع جلسات ما به طور مرتب ادامه دارد تا به توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر کمک بسزایی داشته باشد.

تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در دستور کار وزارت خارجه و دولت است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تاسیس دفتر اتحادیه اروپا گفت: این بحث از مدتها قبل بوده و هر گاه پروسه مقدماتی و اجماع لازم فراهم شود آن را اعلام خواهیم کرد، اما هیچ ارتباطی با سفر هیئت اروپایی به ایران ندارد. این موضوع توسط دفتر اتحادیه رسما درخواست شده است. این موضوع در دستور کار وزارت خارجه و دولت است.

وی درباره مذاکره موشکی با غرب گفت: ما در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی با هیچ کشور و فردی گفتگو نخواهیم داشت و این حق ما است که درباره مسایل دفاعی خود سیاست‌های خود را اعمال کنیم. ارسال سلاح‌های گرانقیمت و انبوه به کشورهای منطقه موضوعی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن باید پاسخگو باشند که زمان و گذر زمان این وضعیت را حادث خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست کشورهای اتحادیه عرب علیه ایران گفت: این نوع اقدامات از جانب عربستان جدید نیست و به علت مشکلات داخلی و خارجی و شکستهای پی در پی سعی کرده یک اجماع علیه ایران را رقم بزند که نشان می‌دهد تحولات یکسال گذشته در این سیاست به سرانجام نرسیده و با شکست روبه‌رو شده و این نشست هم نتیجه مطلوبی را برای عربستان نخواد داشت زیرا کشورهای منطقه هم تحولات منطقه را به‌دقت دنبال می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مسایل لبنان به خود آنها مرتبط است، گفت: بر اساس سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، ما هرگز در امور داخلی کشورها مداخله نمی‌کنیم و موضوع حریری به خود لبنانی‌ها مربوط است و ما آرزوی ثبات و آرامش برای لبنان داریم. طی روزهای گذشته یک نوع تحول و خردمندی بود که کمک می‌کند لبنان مسیر درست خود را دنبال کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحرکات عربستان برای ایجاد جنگ نیابتی در این کشور، گفت: بر اساس فرضیه نمی‌توان موضع گرفت، اما سیاست ما عدم مداخله در امور کشورها و توصیه به گفتگو است. امیدواریم شرایط در لبنان به سمت پیچیده شدن حرکت نکند و شرایط به پیش از استعفای حریری بازگردد. ما علاقه‌مند نیستیم هیچ‌یک از کشورهای همسایه و پیرامونی ما دچار مشکلات و تنش باشند.

در راهپیمایی اربعین با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم

قاسمی در خصوص تعداد دستگیرشدگان در راهپیمایی اربعین از سوی عراق گفت: وضعیت امسال بسیار مطلوب‌تر بود و با توجه به اطلاع‌رسانی‌ها درباره ویزا با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم و موضوع جدی و بزرگی نبوده است. در تفاهمی که با دولت عراق منعقد شد قرار شد که ویزای گروهی صادر نشود زیرا این موضوع در سال‌های گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده بود و ما امسال مشکلات کمتری داشتیم.

وی در خصوص بیانیه رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا گفت: در طول روند تحولات سوریه شاهد رایزنی کشورهای مختلف بوده‌ایم ولی آمریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و بحران و تشویق تروریسم در سوریه نقش بسزایی ایفا کرد و هیچگاه از سوی سوریه دعوت نشد. مناسبات ما با روسیه مثل گذشته در یک فضای سازنده وجود دارد و در تمامی شئون هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات را داریم. باید صبر کرد تا جزئیات بیشتر را بتوان به صورت علنی اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ولایتی به لبنان و سوریه و بازپس گیری رقه گفت: ما تمام گروه‌های تروریستی را مد نظر داریم و تا ریشه کنی تروریسم در سوریه در این کشور خواهیم بود و از دولت سوریه حمایت خواهیم کرد. بازسازی سوریه زمانی است که این کشور از حضور تمامی گروه‌های تروریستی خلاص شود تا فضا برای بازسازی فراهم شود. ما هنوز راه زیادی تا آنجا داریم و این در یک افق کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، به‌خصوص با حضور بازیگران متعدد در سوریه و تفاوت دیدگاه‌های آنها. ما هر آنچه دولت سوریه درخواست کند را دنبال خواهیم کرد. ما از ابتدا با دولت سوریه بوده‌ایم و تا آخر نیز خواهیم بود.

وی در خصوص سفر بوریس جانسون به ایران و موضوع نازنین زاغری گفت: موضوع خانم زاغری قضایی است و وی دوران محکومت خود را طی می‌کند. سفر جانسون از قبل مدنظر بوده است و ربطی به موضوعات اخیر ندارد. ما طیف وسیعی از مسایل را با لندن داشته‌ایم. بعد از بحران گذشته و ارتقای سطح روابط تا سفیر موضوعات زیادی است، به‌خصوص برجام که باید گفتگو شود. در گفتگوی تلفنی ظریف و جانسون نیز درباره زاغری صحبت شد و ظریف نیز پاسخ داد که علیرغم اینکه تفکیک قوا وجود دارد از دیدگاه مسایل انساندوستانه پیام جانسون را به مقامات قضایی خواهد رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ظریف به تاجیکستان و ازبکستان گفت: یک سفر موفق بود که در زمان درست و با نتایج مطلوب بود. در ازبکستان یکی از اهداف حضور در کنفرانس امنیت در آسیای مرکزی بود که متشکل از 5 کشور آسیای میانه و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بود که به جا بود. بحث درباره توسعه و مبارزه با تروریسم بود و ظریف سخنرانی خوب و مورد توجهی داشت. در کنار این اجلاس دو دیدار مهم با رئیس جمهوری و وزیر خارجه ازبکستان انجام شد و طیف وسیعی از همکاری‌ها مطرح شد که دولت ازبکستان اشتیاق خوبی برای همکاری داشت. قرار شد هیئت‌هایی بین دو کشور رد و بدل شود و زمینه‌های لازم برای سفر روحانی فراهم شود تا در آن سفر تفاهمات امضا شود، با ازبکستان وارد فضای نوینی شده‌ایم. در ازبکستان با موگرینی نیز دیداری شد. در این دیدار درباره برجام و روابط با اتحادیه اروپا گفتگوهای خوبی شد.

قاسمی در ادامه افزود:‌ در تاجیکستان دو دیدار خوب و مفصل با رئیس جمهوری و وزیر خارجه تاجیکستان بود که مسایل مورد توجه با صراحت مطرح و تفاهم نسبی حاصل شد و قرار شد طی ماه‌های آینده رفت و آمدهایی داشته باشیم. در این هفته کمیسیون مشترک اقنصادی در تاجیکستان خواهد بود که ریاست آن با وزیر نیرو است و روز سه‌شنبه در دوشنبه خواهد بود. روندی که با تاجیکستان آغاز شده می‌تواند به ملاقات دو رئیس جمهوری منتج شود. با توجه به پیشینه مشترک می‌توان سطح روابط را به سطح مناسبتری ارتقا داد که این موضوع پس از تبادل هیئت‌ها می‌تواند اتفاق بیافتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به اسرائیل گفت: هر آمدوشدی الزاما به معنی نزدیکی روابط نیست. ما روابط خوبی با ارمسنان داشته‌ایم و کمترین مشکلات را با این کشور داشته‌ایم. روابط ما با قوم ارامنه نیز گویای روابط نزدیک ما با آن‌هاست، ارمنستان روابط خود را دارد و ما درصدد دخالت و تحمیل نیسستم، اما با شناختی که از اسرائیل داریم مطمئن هستیم که این حرکات رژیم صهیونیتسی برای کمک به ثبات نیست و توصیه می‌کنیم به مقامات ارمنستان که با دقت بیشتری به رفتار رژیم صهیونیستی در قفقاز و آسیای میانه توجه کنند.

وی در خصوص سفر هیئت اقتصادی اروپایی به ایران گفت: این سفر در نوع خود مهم است اما اولین سفر نیست و آخرین هم نخواهد بود. مناسبات ما با اروپا خوب است و بعد از مذاکرات صفحه‌ای جدید در روابط گشوده شد. این روند با درک و درایتی که در اروپا می‌توان آن را دید ادامه خواهد یافت. امیدواریم این روند در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ادامه یابد. ما از نگاه سیاست‌های خود را دنبال می‌کنیم و خود اروپا برای ما اصالت خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دانشجویان ایرانی مقیم چین و مسدود شدن حساب آنها گفت: مذاکرات با چین ادامه دارد در سطح سیاسی و اقتصادی و هنوز برخی مشکلات باقی است و تلاش‌ها نیز ادامه دارد تا این مشکل برای ایرانیان از پیش رو برداشته شود. درباره امارات نیز باید گفت که بحث جدی نیست و معدود بانک‌هایی مسایل خاص خود را داشته باشند و با توجه به حجم روابط اقتصادی فکر می‌کنم نباید به سمت مشکلات بیشتر برویم و این عقلانیت فکر می‌کنم در آنجا وجود داشته باشد.

مسایل موشکی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست

قاسمی در خصوص فشار به ایران از سوی کشورهای عربی و غربی و گفتگو در خصوص مسایل موشکی گفت: ایران در کشورهای عربی دخالت ندارد و آنچه مطرح می‌شود وهم، توهم و کذب است. این اتهام ناشی از شکست‌های پی‌درپی منطقه و حتی فرامنطقه است که آن‌ها در یک مخمصه گرفتار آمده و برای حفظ آبرو ناچار به اتهام زنی هستند. شکست‌های مکرر در لبنان، سوریه و یمن فرافکنی بیشتری را برای آنها به وجود آورده و ما علایم این شکست را می‌بینیم. با این نوع رفتارها ایران سیاست‌های خود را تغییر نخواهد داد. مسایل موشکی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. برجام موضوعی پایان یافته است و ما درباره آن با هیچ کشوری گفتگو نخواهیم کرد. به‌جز با تخطی و بد عهدی نمی‌توان آن را تضعیف کرد و سیاست کلان ما تغییرناپذیر است. ما با همه کشورهای پیرامونی در تعامل هستیم و از مواضع آن‌ها و حرکت‌شان به هنگام آگاه میشویم و آنها با درایت لازم حرکت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص موضع‌گیری رسانه‌های ایران درباره حمله موشکی یمن به ریاض گفت: رسانه ها سخن خود را مطرح می‌کنند و بر اساس نوع وابستگی‌ها تبلیغات خود را دارند. فضاسازی‌ها، اما راه به جایی نخواهد برد و ایران در یمن هیچ دخالتی ندارد، ما به یمن سلاح صادر نمی‌کنیم و حتی کمکهای انسانی نیز نمی‌توان داشت. یمنی‌ها توانسته‌اند برد سلاح‌های خود را افزایش دهند. معاندین در تلاش هستند تا از این طریق بر فجایع خود در یمن سرپوش بگذارند.

وی درباره اظهارات حریری علیه ایران گفت: من درباره مباحث ضد ایرانی وی اظهار نظر نمی‌کنم فعلا و آن را به روزهای آینده واگذار می‌کنم زیرا مشخص نیست در چه شرایطی این سخنان گفته شده است، روز قبل از عزیمت وی به عربستان با آقای ولایتی دیدار خوبی برگزرا شد و درباره همکاری‌ها مذاکره شد.

قاسمی درباره اظهارات نیچروان بارزانی برای همکاری با ایران گفت: رفتار ما با اقلیم در هماهنگی با بغداد است و هر آنچه مطابق با سیاست‌های بغداد باشد دنبال می‌کنیم. البته ما همواره روابط خوب‌مان را با مردم اقلیم خواهیم داشت و این موضوع با سیاستهای نابه‌جای مقامات عراق متفاوت است و روابط خوبی با مردم اقلیم خواهیم داشت.

وی در خصوص سفر ظریف به باکو گفت: در این باره اطلاعی ندارم. روابط ما آذربایجان عمیق و توأم با حسن هم‌جواری و دوستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییرات داخلی در وزارت خارجه گفت: بحث تغییر ساختار در دستور کار است و همه چیز در درون وزارت امور خارجه باید حل و فصل می‌شد، زودتر از این انجام می‌شد. بخشی از آن در سازمان امور استخدامی دنبال شده است و جلسات مختلفی بوده و امیدورایم این مجوز هر چه زودتر به دست وزارت خارجه برسد. تغییرات هنوز هم گمانه زنی است و دقیق نیست. صحبت‌هایی انجام شده اما هنوز قطعی نیست.

قاسمی درباره جلسه ظریف و موگرینی گفت: برداشت ما این است و می‌بینیم آنها علاقه‌مند هستند که برجام ادامه یابد و از مجموعه تفاهمات برجام دفاع می‌کنند و خواستار اجرای کامل و دقیق آن هستند.

وی در خصوص نقش وزارت امور خارجه در حوزه لبنان و سوریه گفت: وزارت خارجه وظیفه ذاتی خود را دنبال می‌کند که در چارچوب نظام است و هر آنچه در مجموعه خارج از کشور اتفاق می‌افتد حضور دارد و از آن آگاه است و با همکاری با ارگان‌های درگیر و ذی‌نفع هماهنگی و هارمونی دارد که در همه جای دنیا نیز چنین است.

وی درباره تحولات اخیر در شبه جزیره کره گفت: علاقه‌مند به برقراری صلح و ثبات و امنیت در این منطقه هستیم و به طرف‌ها توصیه می‌کنیم با خویشتنداری و درایت مسایل را دنبال کنند.

انتهای پیام/