Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: پس از آزادسازی اعتبارات بلوکه شده، رهبری در نامه ای تأکید کردند که این اعتبارات باید در حوزه دفاعی اختصاص داده شود، زیرا منشأ این اعتبارات از حوزه دفاعی و نظامی بوده و باید در همان حوزه نیز هزینه شود

 

به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما ؛ جواد کریمی قدوسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح بودجه مبنی بر حذف اعتبار  5 هزار میلیارد تومانی از بودجه سال 95، گفت: مردم و نمایندگان با شنیدن اقدام و پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح بودجه 95 مبنی بر حذف اعتبارات حوزه دفاعی، دچار یک شوک بزرگ شده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی دشمنان ایران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی هر روز در حال تهدید کشورمان هستند و بخشی از تهدیداتشان را هم به رخ می کشند، حال با توجه به اینکه بودجه دفاعی کشور نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه در پایین ترین سطح قرار دارد، حذف حدود 5 هزار میلیارد تومان از این منابع هیچ توجیهی ندارد به طوری که کشوری مانند قطر با چند ده هزار نفر جمعیت بودجه ای بسیار بالاتر از ما دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان دولتی از جمله رئیس جمهور و وزرای اقتصادی دولت نیز در چند وقت اخیر در تشریح لایحه اصلاح قانون بودجه 95، به حذف اعتبارات دفاعی اشاره نکردند و تنها به مسائلی مانند حل مشکلات بانک ها و پرداخت دیون پیمانکاران پرداختند.

کریمی قدوسی افزود: از طرف دیگر در تبصره 22 لایحه بودجه سال 95 آمده است که اعتبار 5 هزار میلیارد تومانی از محل پول حاصله از حکم دعاوی بین‌المللی به نفع ایران در پرونده قراردادهای تسلیحاتی قبل و بعد از انقلاب، باید به حوزه تقویت بنیه دفاعی اختصاص داده شود. این تبصره مربوط به آزادسازی حدود 1.6 میلیارد دلار از منابع و دارایی های ارزی جمهوری اسلامی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اعتبار 5 هزار میلیارد تومان با دستور و نامه حضرت آیت االه العظمی خامنه ای فرمانده کل قوا به حوزه دفاع اختصاص یافت، گفت: پس از آزادسازی این اعتبارات، رهبری در نامه ای تأکید کردند که این اعتبارات باید در حوزه دفاعی اختصاص داده شود، زیرا منشأ این اعتبارات از حوزه دفاعی و نظامی بوده، باید در همان حوزه نیز هزینه شود. از این رو مجلس در لایحه بودجه سال 95 این موضوع را مقرر و تصویب کرد.

وی با اشاره به اخبار و موضعات مطروحه درباره مذاکرات ایران و آمریکا برای آزادسازی پول های بلوکه شده، گفت: بر اساس شنیده ها، آمریکایی ها در مذاکرات اعلام کرده اند که ایران به دنبال آن است که اعتبارات مذکور را در حوزه دفاعی و نظامی هزینه کند، از این رو آمریکا روند این حوزه را متوقف می کند، حال اگر این اظهارات و مطالب واقعیت داشته باشد، این اقدام ایالات متحده نقض و دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی است، از این رو به نظر من حذف اعتبارات دفاعی برای راضی کردن آمریکا همان برجام دو است.

5 هزار میلیارد تومان مذکور مربوط به پول حاصله از حکم دعاوی بین‌المللی به نفع ایران در یک پرونده قراردادهای تسلیحاتی قبل و بعد از انقلاب است که حدود 1.7 میلیارد دلار بوده است. علت مخالفت دولت با این مصوبه مجلس نهم، این بوده که پول مذکور را خرج کرده است./

پایان پیام