مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه گفت: مرگ بر کسانی که مکر، حیله و نیرنگ را تدبیر و زرنگی می دانند .
به گزارش تیتر آزاد به نقل از طوبی گلستان؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی با بیان معنای مبدّل در قرآن کریم اظهار کرد: یکی از نمونه های تبدیل توبه است. در حقیقت توبه درختی است که فضولات را تبدیل به ثمرات می کند. شما وقتی کودی را در پای درختی می ریزید آن کود تبدیل به ثمره می شود.
حافظ کل قران کریم و مدرس خارج فقه و اصول تصریح کرد: مورد دوم در مبّدل تبدیل امت هاست، یعنی خداوند امتی را گرفته و امت دیگری را جایگزین می کند. این مطلب در قرآن به صورت روشن به آن اشاره شده است که خداوند این جایگزینی را مشروط به ارتداد انجام خواهد داد.
مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه بیان کرد: خداوند متعال در سوره محمد(ص) بیان کرده است که اگر ما پشت بکنیم به این دین آسمانی قوم دیگری را جایگزین خواهیم کرد. این آیه از قرآن نشان می دهد که خداوند تبدیل را انجام می دهد.
قدمی جایگزینی امتها را یکی دیگر از موارد تبدیل دانست و افزود: تفاوتی که در این آیه است این است که وقتی خداوند ملت جدیدی را اگر جایگزین کرد دیگر به مثل ملت قبلی نمی شود، یعنی با توجه به شأن نزول مردم ایران و مردم یمن وقتی جایگزین مردم حجاز می شوند این مردم دیگر به دین پشت نمی کنند.
وی خاطر نشان کرد: این جمله مخاطبش کفار هستند در مقابل مردم ایران، منظورمان از مردم ایران کسانی هستند که انقلاب کرده و جنگیدند و برای دینشان ارزش قائل هستند. بر خلاف کسانی که با سیاست در دستان خودشان، اعلام کرده اند که همه خودی هستند.
مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه ابراز کرد: مقام معظم رهبری همانطوری که بیان کرده نیرو ها را به خودی و غیر خودی تقسیم کرده بود. آنها با همین شعار که همه خودی هستند همه را سر کار آورده اند و کسانی را الگو قرار داده اند تا اتفاقی در جایی از کشور یا فتنه ای می افتند همین افراد می شوند طرفدار آنها. همین ها کسانی هستند که به نیرو های خودی معرفی شده اند.
آیت الله قدمی ادامه داد: پس بنابراین وقتی می گوییم این انقلاب همیشگی است این یک تحلیل نیست، این مردم دست از دینشان بر نمی دارند. این دلیل نیست که مسئولین ما فاسد، کذاب و قدرت طلب نمی شوند. این دنیا دنیای امتحان است. خداوند قدرت را به دستان ما می دهد تا ما را امتحان کند.
وی با اشاره به آیه ای از سوره مبارکه سجده بیان کرد: خداوند هم گاهی اوقات ما را با عذابی ادنا ما را دچار می کند عذاب ادنا عذابی است که به ما نزدیک تر است، به طور مثال جایی اگر بنده ای گناهی کرد مشکل در سر راهش قرار داده می شود و به عذاب های کوچک دچار می شود.
حافظ کل قران کریم و مدرس خارج فقه و اصول با بیان اینکه وقتی در مواقعی بنده ای با این عذاب های کوچک برنگردد خداوند تمام مشکلاتش را حل خواهد کرد تصریح کرد: در آن زمان هر چه که بنده بخواهد خداوند بر سر راهش قرار می دهد. یعنی جای بدی ها خوبی می گذارد و در ادامه حیاتش طوری خداوند آو را از بین می برد که خودش هم متوجه این موضوع نمی شود.
وی معنای سوم مبدل را تبدیل زمان دانست و خاطر نشان کرد: خدای عالم زمان را جایگزین می کند این دو معنی دارد، یکی اینکه شب را تبدیل به روز می کند، معنای دیگر زمان این است که مردم یک زمان را تبدیل می کند که همه اینها به دست خداوند است.
آیت الله قدمی گفت: امام علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید:" ولقد أصبحنا فی زمان قد اتّخذ أکثر أهله الغدر کَیْساً و نسبهم أهل الجهل فیه إلى حسن الحیلة. ما لهم قاتلهم الله" ما در زمانی قرار داریم که اکثر مردم فریبکاری را جزء تدبیر می دانند.
وی تاکید کرد: به طور مثال در انتخابات ادعا می کنند که برخی از تحریم ها را برداشته و تحریم های دیگر را خواهیم برداشت. با دروغ و حیله رای از مردم گرفته است و بعد از انتخابات به جای عذر خواهی طوری رفتار می کنند که که انگار اتفاقی نیفتاده است، این طور حیله و نیرنگ را تدبیر می دانند. حضرت علی(ع) به کسی که این صفت را دارد می گوید "قاتلهم الله" یعنی مرگ بر آنها.
حافظ کل قران کریم و مدرس خارج فقه و اصول در پایان بیان کرد: کسی که ایمان داشته باشد دروغ نمی گوید، مومن ممکن از دست به گناهانی بزند ولی کسی که دروغ بگوید دیگر مومن نیست آن شخص منافق است.
انتهای پیام/