Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

کارشناسان معتقدند که تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند معماری جدید اقتصاد براساس اصول اقتصادمقاومتی است.

به گزارش تیتر آزاد، به نقل از به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مقام معظم رهبری در ۱۳۹۲/۱۱/۳۰سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به مسئولان نظام ابلاغ کردند تا شکنندگی اقتصاد در شرایط مختلف برای همیشه برطرف شود.
لازم به ذکر است که بر اساس همین نقشه راه ارزشمند بیش از دو سال است که اقتصادکشور پس از اعمال تحریم های نفتی و صنعتی غربی ها، رنگ و بوی مقاومت به خود گرفته است.
براساس این گزارش در سیاست اقتصاد مقاومتی، تحرک و پویایی اقتصادی در گرو ایجاد اشتغال، کاهش نرخ تورم، تامین عدالت اجتماعی، فساد ستیزی ، دانش محوری و تاکيد بر روي مزيت هاي توليد داخل و تلاش براي خوداتکايي است و همچنین از دیگر موارد آن کاهش هر چه بیشتر وابستگی به نفت و اصلاح الگوی مصرف به دور از ریاضت اقتصادی است.
** تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده ی کیست؟
کارشناسان معتقدند که تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند معماری جدید اقتصاد براساس اصول اقتصادمقاومتی بوده و نگرش ویژه مدیران و مسولان دولتی به نیروی کارامد داخلی اعم از نیروی انسانی و پتانسیل صنعتی و علمی خود گام موثری در این مسیر است؛ همچنین حضور بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره گیری صحیح از ظرفیت این بخش درتحقق موفقیت آمیز اقتصاد مقاومتی بسیار تاثیرگذار است.
اما از سوی دیگر، مردم نیز نقش بسزایی درتحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی دارند، اصلاح الگوی مصرف، خود باوری و قدم گذاشتن در مسیر اقتصاد درون کشوری با حمایت از تولید کننده داخلی مشارکت در امور صنعتی و اقتصادی ازجمله وظایف افراد جامعه برای جامه عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی است.
**اقتصاد سال 94 جه اندازه مقاومتی بوده است؟
حمیدرضا بیگ زاده، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صاحب نظران و کارشناسان معتقدند که هنوز در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی حرکت مثبتی صورت نگرفته است .
بیگ زاده ادامه داد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت اقتصادی باید گامهای اصولی برداشته شود تا این امر منجر به افزایش تولید در کشور شود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: برای تشخیص حرکت دولت در جهت سیاست های اقتصاد مقاومتی باید برآیند عملکرد اقتصادی دولت را در نظر گرفت، افزایش رشد اقتصادی، کاهش ضریب جینی و افزایش اشتغال و کاهش تورم نشان از آن است که درجهت سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.
محمدحسین فاتحی کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص گفت: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیاز به یک برنامه بلندمدت دارد و دولت در یک دوره‌ کوتاه‌مدت نمی‌تواند اهداف خود را محقق کند.
وی، مصون بودن از تکانه‌ها، درون زا بودن و برونگرا بودن را از اهداف توسعه‌ای همه کشورها دانست و اظهار داشت: کشوری که به اوج توسعه رسیده باشد در آن اهداف اقتصاد مقاومتی کاملا محقق می شود و ما نمی‌توانیم انتظار تحقق این موضوع را از یک دولت در دوره چهار ساله داشته باشیم ولی می‌شود این انتظار را داشت که حداقل یک برنامه‌ای برای رسیدن به این اهداف و یا شاخصه‌ای برای تعیین موقت هدف‌گذاری‌ها دیده شود که این امر توسط دولت انجام نشده است.
وی ادامه داد: در طول 100 سال گذشته به دلیل وابستگی به نفت از اقتصاد مقاومتی دور شده‌ایم، 80 درصد درآمد ارزی و 50 درصد به طور مستقیم و غیرمستقیم بودجه دولت از طریق نفت تأمین می‌شود و این امر به نوعی بیماری هلندی را درکشور شیوع داده و سبب شده که از توسعه اقتصاد کشور غافل شویم.
محمدحسن قديری ابيانه كارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اينكه همه مسئولين و مردم بايد در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند گفت :تا زمانی كه اقتصاد كشور اقتصاد استراحتی است شرايط لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی حاصل نمی شود.
وی افزود: هرگاه نگاهمان به زندگی با رويكرد اصلاح گونه باشد بطور حتم اقتصاد مقاومتی و شرايط آن برای محقق شدن مهيا می شود.
براساس این گزارش آنچه که مشخص است مسیر طویلی است که پیش روی اقتصاد مقاومتی وجود دارد نیازمند اصلاح و بازنگری در برخی جوانب است و شاید پیش از هر اقدامی سلامت عمل و خلوص نیت تمام مردم و مسئولان نیاز است.
انتهای پیام/