ایران کشوری حادثه خیز است و برای کنترل و مدیریت بحرانها نیازمند تدابیر ویژه ای است که باید قبل از حادثه اندیشیده شود.
به گزارش تیتر آزاد به نقل از سایت خبری «رازق»، زمانی که حادثهای در کشور رخ می دهد مسئولین، افکار عمومی و رسانه ها به دنبال علت جویی و چرایی این حادثه می گردند و گویا همه یادشان می رود که ایران کشوری حادثه خیز است و برای کنترل و مدیریت بحران ها نیازمند تدابیر ویژه ای است که باید قبل از حادثه اندیشیده شود.
در این گزارش به تبعات اقتصادی حوادث پرداخته و این نکته را بازگو کرده ایم که آیا هزینه مدیریت بحران وبیمه و نوسازی و ایمن سازی ساختمان ها در شهر هزینه اضافی است یا الزامی؟
مقاوم سازی کارشناسی کم هزینه
حسن محتشم رئیس انجمن انبوهسازان استان تهران در مورد هزینه های نوسازی و ایمن سازی سازه ها در کشور معتقد است: سامانه پایش کیفیت ابنیه کار مشترکی است که با دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی با هدف ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در دستور کار انجمن و دانشگاه قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی میکند. در این پروژه هزینهها صرفا خدمات کارشناسی است و هیچ تأثیری در افزایش قیمت نهایی مسکن ندارد.
حسن محتشم افزود: بیمه تضمین کیفیت چند سالی است که در وزارت راه و شهرسازی مطرح است. در بیمه ۱۰ ساله پیشبینی شده بود که بهرهبرداران در طول بهرهبرداری بیمه هزینهها را بپردازند. ما پیشنهاد دیگری داریم و آن این است که کار به عهده تولیدکننده یا انبوهساز قرار گیرد و آنها خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت را عهدهدار شوند
محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور نیز با تأکید بر جدی گرفتن بحث ایمنی در ساختمانها گفته بود: طرحهای جامعه و تفصیلی شهرها باید متناسب با هر پدیدهای پاسخگو باشد. در این زمینه زیرساختهای شهری باید با اصول فنی منطبق باشد. همچنین بارگذاری شهری متناسب با امکانات صورت گیرد.
قائم مقام وزیر ادامه داد: کشور ما حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری را پشت سر گذاشته است، زلزله، سیل، خشکسالی و آتشسوزی طبیعی در جنگلها از جمله مخاطراتی است که همواره با آن مواجه بودیم. در زلزله رودبار ۱۴-۱۵ هزار نفر به این دلیل که در ساختوسازها اصول ایمنی رعایت نشده بود جان خود را از دست دادند.
مقیمی همچنین به زلزله بم اشاره و خاطر نشان کرد: ۳۴ هزار کشته در زلزله بم داشتیم و این در حالی بود که قبل از آن آییننامه ۲۸۰۰ که بر مقاومسازی و کیفیت بناها تأکید میکند ارائه شده بود، با این وجود دیدیم بسیاری از ساختمانها در برابر زلزله مقاومت نکردند. البته در این خصوص از نظر تئوریک، نظری، قوانین و دستورالعملهای روی کاغذ وضعیت خوبی داریم. از نیروی متخصص دانشگاهی زبدهای هم برخورداریم. اما وقتی مشکلات پیش میآید نگرانیها خود را نشان میدهد و شاهد از دست رفتن عزیزانمان در حوادث هستیم.
**دانشگاه هایی که نمی توانند نیروی زبده برای کار تولید کنند
برای ساخت یک سازه و ساختمان معمولی باید به بسیاری از موارد توجه کرد. از جمله مهمترین این موارد میتوان به پی ساختمان و جوشکاری آن اشاره کرد در حالی که پی ساختمان از اصلیترین موضوعات ساخت و ساز محسوب میشود و به عنوان مثال برای ساخت پی باید به میزان دقیق و حساب شده نسبت آب و سیمان را رعایت کرد اما متأسفانه کارگران ساختمانی غیرماهر و آموزش ندیده به این اصول توجه نمیکنند.
در جوشکاری ساختمان باید از تکنسینهای جوشکاری که دارای پروانه جوشکاری هستند استفاده کرد، اما این سهم نیز در کشور ما رعایت نمیشود. از آنجا که گسلهای اصلی و فرعی بسیاری در شمال، غرب، جنوب و شرق تهران وجود دارد و خاک جنوب تهران به دلیل وجود سفرههای زیرزمینی بسیار در این منطقه سست است، بنابراین به هنگام وقوع زلزله سطح آبهای زیرزمینی بالا آمده و بسیاری از ساختمانها واژگون میشوند و یا در زمین فرو میروند.
سستی و کوتاهی در زمینه مقاوم سازی ساختمان در حالی صورت می گیرد که سالانه هزاران مهندس و تکنسین در رشته های معماری و عمران در دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند ولی جذب بازار کار نشده و زمانی که جذب می شوند نیز کارآیی خوبی برای مبحث ایمنی ساختمان ندارند.
**دسته بندی اقتصادی مقاوم سازی
ساختمانها از لحاظ ایمین به چهار دسته تقسیم می شوند:دسته اول ساختمانهای حیاتی هستند که به دلیل نوع کاربری و استفادهای که دارند امکان انتقال تجهیزات را نداشته و از طرفی باید عملکرد خود را بعد از زلزله نیز حفظ کنند. این ساختمانها شامل مراکز درمانی، ایستگاههای مخابراتی و تلویزیونی، مراکز امنیتی و پالایشگاهها هستند. دسته دوم را ساختمانهایی تشکیل میدهند که در حال حاضر شرایط خاصی ندارند اما پس از زلزله به عنوان مراکز خدماتی و کمکرسانی مورد نیاز هستند و لازم است حتماً سرپا باشند. برخی از سولهها، مساجد، مدارس، مراکز مدیریت کلان و مراکز مدیریت بحران از این جمله محسوب میشوند. از سوی دیگر ساختمانهایی که قبل و بعد از زلزله اهمیت خاصی ندارند ولی در صورت آسیب جدی تلفات جانی زیادی در پی خواهند داشت مانند مراکز عمومی، استادیوم، برجها و .... . دسته چهارم نیز ساختمانهای معمولی هستند که هیچ کدام از موارد فوق را شامل نمیشوند مانند منازل مسکونی، ساختمانهای اداری و تجاری معمولی. اهمیت و نیاز مقاومسازی از دیدگاه کلان به ترتیب از دسته اول ساختمانها آغاز و به دسته چهارم کاهش مییابد.
دولت موظف است مقاومسازی را معطوف به ساختمانهایی از جمله مراکز درمانی، مخابراتی، مدارس و مراکز مدیریت بحران کند و مقاومسازی ساختمانها و مراکز شخصی را به عهده خود مردم بگذارد و تسهیلات و قوانین لازم را در اختیار آنها قرار داده و نظارت های سختگیرانه ای بر روی شهرداری ها برای ایمن سازی و نوسازی اعمال کند.
احمد نادرزاده، کارشناس سازه و مهندسی زلزله است. او در ارتباط با مقاوم سازی واحدهای فرسوده مسکونی و تجاری مستقر در بافت های فرسوده تهران معتقد است: با توجه به اولویت مقاوم سازی ساختمان ها و تداوم اشتغال واحدهای کسب و کار در این واحدها ضروری است از برنامه های و تشویقی استفاده شود.
نادرزاده ادامه داد: به عنوان مثال اگر مالکی نسبت به مقاوم سازی ساختمان مسکونی یا تجاری خود اقدام کرد، افزون بر بالا بردن ایمنی ساختمان، با دریافت گواهی از مراجع ذی ربط، ساختمان از ارزش افزوده بالاتری نیز برخوردار شود.
اگر حادثه ای در پالایشگاه ها و مراکز حساس کشور رخ دهد علاوه بر خطرات سیاسی امنیتی و اجتماعی ضررهای هزارمیلیاردی را به کشور تحمیل می کند و اگر بر فرض یکی از پالایشگاه های اساسی کشور تعطیل شود اقتصاد کشور حالت خطرناکی را به روی خود می بیند.
از طرف دیگر این حوادث بار سنگینی بر روی نظام بیمه ای کشور می گذارد و نظام بیمه ای را به ورشکستگی می رساند و افراد بسیاری را بیکار کرده و بحران بر روی بحران می گذارد.
انتهای پیام/