خبر رونمایی سند ملی آموزش 2030 یونسکو در ایران توسط آموزش و پرورش موجب نگرانی های جدی جامعه فرهنگی کشور شدکه همچنان با واکنش های فراوانی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزشی و فرهنگیان همراه است.
به گزارش تیتر آزاد به نقل از کلاس بیست؛ خبر رونمایی سند ملی آموزش 2030 یونسکو در ایران توسط آموزش و پرورش موجب نگرانی های جدی جامعه فرهنگی کشور شدکه همچنان با واکنش های فراوانی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان آموزشی و فرهنگیان همراه است.
کانون تربیت اسلامی گلستان نیز درهمین راستا یادداشتی را در اختیار این این پایگاه خبری خبری قرار داده است که در آن براهتمام مسئولین به اجرای شدن سندتحول بنیادین که خواسته رهبر معظم انقلاب است تاکید شده است.
در این میان ابهامات و سوالاتی قابل طرح و بررسی است و انتظار است مسولین ارشد آموزش و پرورش پاسخ و اقدامی مناسب برای آن داشته باشند.
لذا قبل از طرح سوالات در مورد این سند ذکر چند نکته ضروری است:
الف) این سند از سوی یونسکو و با همکاری بانک جهانی و براساس معیارهای لیبرالی و سرمایهداری و اهداف صهیونیستی تهیه شده است.
ب) وزیر علوم گفته ایران موظف است گزارش پیشرفت کار را سالانه به مراجع بینالمللی ارائه دهد و این یکی از مصادیق نفوذ می تواند باشد.
ج) در سند 2030 در ظاهر عبارات خوبی مانند آموزش و توسعه پایدار به کار برده شده، اما نتیجه تغییر باورهای مردم و هماهنگ کردن نسل آینده با سیاستهای نظام سلطه سرمایهداری تحت عنوان نظم جهانی حاصل آن خواهد شد.
د) با توجه به رونمایی از سند حقوق شهروندی محرمانهسازی این دست از اسناد برای مردم و دادن تعهدات بینالمللی مغایر با قوانین و ارزشهای کشور است .
ه) با توجه به محور بودن عدالت جنسیتی در اهداف (SDG5 ) و حقوق بشر و سبک زندگی غربی در سند 2030 که بارها در این سند تکرار شده است، نگرانی وجود دارد که دادن اینگونه تعهدات بینالمللی بدون تصویب در مراکز تصمیمگیری و قانونگذاری کشور مانند مجلس شورای اسلامی، زمینهساز فشارهای بینالمللی و تصویب قطعنامههای سازمان ملل علیه ملت ایران به بهانههای حقوق بشری شده و زمینه تغییر نرم جامعه د آینده ای نه چندان دور را فراهم آورد.
با توجه به مطالب فوق ذکر چند سوال در این مورد قابل پیگیری است:
اول : با توجه به داشتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه جامع علم و فناوری کشور چه نیازی بود که سندی دیگر در آموزش و پرورش آن هم با رویکرد فرهنگ منحط غربی رونمایی شود ؟
دوم : چرا تعهد ، رونمایی و اجرای سند به این مهمی بدون هیچگونه مقدمه و آگاهی رسانی قبلی صورت گرفت؟
سوم : مگر براساس اصل یکصد و بیست و پنجم قانون اساسی هرگونه ایجاد تعهد برای کشور در مجامع بینالمللی نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد؟
چهارم : آیا این سند موجب سلطه فرهنگی بر کشور نمیشود و با قاعده حقوقی و فقهی نفی سبیل در تضاد نیست؟
پنجم : براساس چه منطقی باید به یک نهاد بینالمللی که سوابق آن و اهداف آن برای ما مشخص است اعتماد کرد؟
از تبعات این سند می توان تاکید و اصرار مسولین آموزش و پرورش بر خصوصیسازی مدارس یاد کرد در حالی که خصوصیسازی آموزشی سلب اختیار از دولتها و حاکمیت کشورها است .
در پایان باید گفت که مهمترین ویژگی این سند آموزشی دیکته شده از سوی یونسکو در راستای اهداف نظام لیبرالی جهان غرب است و مهمترین دستاورد آن نفوذ جریانها و منابع روشنفکری و سکولار در فضای آموزشی و تربیتی کشور بر مبنای آموزههای غربی است.
و در آخر اینکه باید پرسید آیا تاکید بر اجرای این سند با وجود طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش که یک طرح بومی و مصوب است زمینه نفوذ دشمن را در فرهنگ ایرانی اسلامی موجب نخواهد شد؟ و این نفوذ باعث نخواهد شد که هویت ناب این سرزمین هضم در فرهنگ منحط و الحادی غرب شود؟ این در حالی است که طبق تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب تقلید و رونویسی از دست غربیها کاری غلط است و باعث سلطه هر چه بیشتر نظام سلطه در کشور خواهد شد که دولت باید نقشآفرینی کند». (12 اردیبهشت 95)
انتظار است مسئولین آموزش و پرورش در یک بازنگری اولا نسبت به طی نمودن مراحل قانونی و همچنین نظر خواهی از صاحب نظران اقدام نموده و از اجرای این سند غیر قانونی و مشکوک جلوگیری کند و منتقدان را با عینک سیاسی ننگرد و به آنها انگ دلواپس نزند.
انتهای پیام/