یادداشت نویس و سردبیر هفته نامه جوان استان گلستان نوشت : اینکه گفته می شود حقوق کمتر از ده یا ۱۵ میلیونی در شأن نماینده مجلس نیست ! یعنی نمایندگان مجلس باید حق شأن دریافت کنند !
به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما ؛ ولی الله شهابی یادداشت نویس و سردبیر هفته نامه جوان استان گلستان نوشت : جناب رئیس جمهور در مصاحبه شب دوشنبه ۲/۱۰/۹۶ در مضامینی عنوان کردند ؛ «دولت همان مردم است و هرگونه پرداخت دولت از جیب مردم است دولت از خودش پولی ندارد از مردم می گیرد و به مردم می دهد.... .»
اگر چنین است ، پرداخت حقوق نجومی که یک پدیده استثنایی در نظام پرداخت است باید با نظر مردم باشد لذا پرداخت حقوق نجومی مستنلزم استمزاج مردمی است .
محل سئوال برای مردم است ؛
- اینکه کسی حقوقی بالاتراز حدمتعارف می گیرد با نظر کدامیک از مردم این سرزمین حقوق آنها تعیین و تأمین می شود؟
- مبنای حقوق ۱۰ میلیونی تا ۱۵۰ میلیونی نجومی بگیران چیست ؟
- تعیین کنندگان حقوق نجومی چه کسانی هستند ؟
- دریافت ماهانه ۱۴۴ میلیون تومان در مملکتی که فوق لیسانس آن در حد یک ونیم میلیون تومان وکمتر می گیرد چه تفسیر و توجیهی دارد ؟!
- تفاوت ها ی فاحش ریشه در چه چیزی دارد ؟
- اگر پرداخت ها ی نجومی خلاف رأی و نظر دولت بود ، عواملی که دخیل در نظام پرداخت هستند چه کسانی هستند ؟
- پرداخت های مازاد چرا به بیت المال برنمی گردد ؟ چه معامله ای با غارتگران نجومی شده است ؟
- دستگاههای نظارتی چه می کنند ؟
- آیا مدارک تحصیلی با عنوان واحد در دستگاههای متفاوت ارزش متفاوتی دارد ؟
مثلاْ مدرک تحصیلی فوق لیسانس در بانکها ، شرکت نفت ، مجلس شورای اسلامی ، مدیران اجرای دولت و نزدیکان به منایع پولی وارزی با فوق لیسانس های در مدرسه، دانشگاه ، ادارات جزء ، شرکت های خرد وبخش های خدمات عمومی متفاوت است ؟
- بر چه مبنایی نمایندگان مجلس ،حقوقی معادل حداقل نه میلیونی و بالاتر بگیرند ومادام العمر مشمول افزایش حقوق نجومی باشند ؟
آقای رئیس مجلس ، به بهانه مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس نمی توان حقوق بی حساب و کتاب برای وکلای مجلس منظور کرد . باید ارائه خدمات به مردم وموکلین در حسابی مستقل از حقوق نمایندگان منظور شود . اما حقوق آنها در سطح سایر شهروندان در حوزه های مختلف حقوقی ، علمی واجرایی باشد . قطع نظر از افاضات جانبی مردمی و حاکمیتی که برکسی پوشیده نیست !
- در شرایطی که معلمان فرهیخته و پیران معرفتی که در دامان خود صد ها دانشمند در طی دهها سال خدمتشان تربیت کرده اند، چرا باید با حقوق ۲میلیونی وکمتر از آن ، خود را در حلقه خجالت عائله شریف و فرزندان و نوادگان در کنج خانه زندانی کنند؟
- آیا تجویز مجدد پرداخت های نجومی با تعدیل ناچیز، برای آرام کردن فضای سیاسی کشور و حساسیت زدایی مردم ضمانت آور نیست ؟
- آیا تغییر لباس پرداخت های نجومی وتبدیل لباس حقوق به لباس مزایا در رفع تبعیض کارساز است ؟
- آیا بهتر نیست دولت محترم که حقوق را از جیب مردم می دهد مبانی پرداخت های حاشیه ای و متنی را برای مردم شفاف سازد ؟
کارگرازان نظام بدانند تعیین حقوق نجومی با ذهنیت بدوی در شأن جمهوری اسلامی نیست . مثلاْ اینگونه تصور شود:
- حقوق کمتر از ده یا ۱۵ میلیونی در شأن نماینده مجلس نیست ! یعنی نمایندگان مجلس باید حق شأن دریافت کنند !
- تصور دیگر این است که : اگر به مدیران دولتی حقوق نجومی ندهیم کسی این پست ها ومسئولیت ها را نمی پذیرد !یعنی در مملکت قحط الرجال ناگزیر به پرداخت های نجومی هستیم ؟ از چه محلی و به چه قیمتی ؟ از محل عدم تشکیل خانواده برای میلیونها جوان در سن ازدواج ویا به قیمت فروپاشی نظام خانواده ای که تشکیل شده است و آمارهای نجومی که بجا گذاشته است !
- اگر به قاضی حقوق نجومی تعلق نگیرد ، وعده رشوه های کلان آنها را دچار وسوسه می کند ! یعنی با ۱۵-۱۰ میلیون تومان قاضی محترم از هر گزندی مصون است !
درست است که شرایط امنیتی قاضی متفاوت از دیگران است و توجه به رفع نیازمندی قاضی به حقوق مکفی در یک زندگی متعارف یک اصل انکار ناپذیر است اما قراردادن قاضی در طبقه مرفهین بی درد عوارض جبران ناپذیری دارد .
از طرفی اگر نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی قادر به تربیت قاضی مومن و متعهد نباشد ، در انجام وظیفه قضایی فقط نرخشان افزایش می یابد .چرا که غارتگران اقتصادی و اختلاس گران امروزی که بهره های چند هزار میلیاردی دارند از پرداختن رشوه های میلیونی و میلیاردی باکی ندارند .
-چنانچه فرض تان این است که عده ای از افراد و چهره ها بدلیل نخبگی قابل مقایسه با دیگران نیستند و سرمایه ملی محسوب می شوند و بکار گیری آنها با ردیف های حقوقی جاری کشور امکان پذیر نیست . پیشنهاد می شود برای چنین افرادی به اعتبار وجوه نخبگی آنها ، حق نخبگی از محل اعتبارات تشویقی ویژه به اقتضای خدمات خاص و آثار نخبگی شان ، بودجه ای از ردیف توسعه ملی منظور شود و مقرری حقوق نجومی و ایجاد طبقه فاحش در نظام حقوق و دستمزد چالش برانگیز است .
- چگونه است نخبگان زیادی با درجات عالی و دکتری در کشور بیکارند در حدی که توان ازدواج و تشکیل خانواده را ندارند و نام آنها در هیچ لیستی از لیست های نخبگی دیده هم نمی شود اما کارگزاران نظام هیچ قدمی برای شناسایی آنها برنداشتند در مقابل ، برای عده ای خاص سنگ تمام می گذارند ؟
اگر می گویید قحط الرجال است ، اجازه دهید نخبگان شریف ایرانی اعم از جوانان انقلابی ،بسیجی و بلکه مستحقان غیر انقلابی وارد صحنه کاروخدمت شوند .تا هنر خود را به نمایش بگذارند . نه اینکه افرادی در صدد کنار زدن آنها باشند .
کارگزاران بزرگوار ، چه تصوری از مردم فهیم و بابصیرت دارید ؟ سکوت مردم را حمل به ناآگاهی نکنید . هستند کسانی که با حقوق کمتر از ۶-۵ میلیون تومان جای امثال شما و سایر مدیران را پر کنند . مطمئن باشید اگر ظلم و بی عدالتی در کشور را کم کنید مشارکت ملی را افزایش می دهید و خدا را خشنود می کنید .
کاش ذائقه ملی قابل درک و وصف می شد . مثلاْ حقوق نجومی همه پرسی می شد . شاید بپرسید برچه مبنایی می توان حقوق نجومی را همه پرسی کرد ؟
پیشنهادعملی :
بدیهی است در شرایطی که متوسط حقوق عمومی کمتر از دومیلیون تومان است . پرداخت حقوق بیش از سه برابری نسبت به متوسط حقوق کارکنان در نظام دولتی ودستگاههای اجرایی ،تقنینی و قضایی دور از عدالت اجتماعی است .
لذا می توان در جریان همه پرسی مبنای تعیین بالاترین و پایین ترین دستمزد حقوق بگیران تا دو ونیم برابر بالاتر و تا دوونیم برابر پایین تر از متوسط حقوق تنظیم کرد. مع الوصف ، طبقه بندی فاصله حقوقی پایین ترین طبقه و بالاترین طبقه بالغ بر ۵ برابر است والبته نسبت به مبنای ۱۰۰ برابری ، قابل توجیه است .
به انتظار برقراری عدالت اجتماعی ، با تدبیر درست مسئولان وتأمین حقوق مردم و تسکین آلام محرومان .
انتهای پیام /