اقدام مستقیم عاجل با وجود دلایل صدرالاشاره جز در موارد خاص و بسیار استثنایی ؛ خلاف حیثیت نظام اسلامی است و سعه صدر نظام اسلامی و احتیاط واجب در برابر چنین وضعیتی کاملا ضروری و لازم است و سیره امامین انقلاب اسلامی در برابر دولت های متعدد این موضوع را اثبات می کند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مردم آذربایجان شرقی ( ۹۶/۱۱/۲۹) و در بخشی از بیانات شان تفکیکی دقیق و منطبق بر تجربه موجود در تمام نظام های مردم سالار و آگاهی جوامع سیاسی ارائه نمودند ؛ تجربه گرانسنگی که مردم ایران در بستر مردم سالاری دینی، در یک دوره نسبتا طولانی قریب ۴۰ ساله از استقرار نظام جمهوری اسلامی بدان دست یافته اند.

شاید پیش از این در زبان عامیانه سیاسی مردم ایران بسیار شنیده باشید که دولتها می آیند و می روند و آنچه باقی بوده و هست ؛ نظام اسلامی است و یا اینکه حساب نظام اسلامی از عملکردهای بعض مسئولین کاملا جداست و...

جالب اینکه جریانات افراطی سیاسی و افرادی بطور خاص که درصدد تخریب وجه نظام اسلامی هستند بصورت کاملا هدفمند با بعضی اقدامات عامدانه خود ، قائل به چنین تفکیکی نیستند !

و برای ادامه حیات سیاسی خود و حفظ کردن پوشش حمایتی نظام اسلامی ، خود را بعنوان بخشی جداناپذیر از نظام تعریف می کنند و ناکارآمدی و عملکرد ضعیف خود را منتسب به نظام می دانند!

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان نیز با اشراف کامل نسبت به واقعیت یاد شده ، این قاعده کلی را اعلان عمومی نمودند که :

" یک آگاهی انقلابی و کمال سیاسی در ملت ایران به وجود آمده که می‌توانند بین « نظام انقلابی امت و امامت » و « تشکیلات دیوان سالاری » تفکیک کنند ؛ در یکجا انتقادی داشته باشند اما از اصل نظامی که به‌وسیله‌ی انقلاب به وجود آمده است با همه‌ی وجود دفاع کنند. "

اما در همین ارتباط بعضی افراد این سوال را مطرح می کنند که :
چرا اساسا نظام اسلامی در برابر ناکارآمدی و عملکرد ضعیف راس و کارگزاران این تشکیلات دیوان سالاری سعه صدر بسیار بخرج می دهد !؟

چرا حداقل برای دفاع از حیثیت اولی نظام اسلامی بر تشکیلات دیوان سالاری و دیوان سالاران ناکارآمد آن ؛ اقدام مستقیم و عاجلی نمی نماید !؟

دلایل متقنی برای این سعه صدر نظام اسلامی وجود دارد که اهم آن عبارتند از :

نظام اسلامی ، نظام قانون و شرع مقدس است و آنچه باید حاکم باشد همین قانون و شرع است .

براساس اصل اول قانون اساسی؛ نظام اسلامی به خواست و انتخاب مردم و تایید ولی امر زمان ، جمهوری اسلامی تعیین شده است و جمهوری اسلامی همچنانکه اصل ۵۷ همان مقرر داشته است تا زمانی که این تشکیلات دیوان حاکم است ؛ می بایست بر طبق اصول آن اعمال گردد.

تشکیلات دیوان سالاری نظام جمهوری اسلامی، نه مبتنی بر سیستم پارلمانی بلکه نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است و دیوان سالاران آن برای یک دوره زمانی مشخص انتخاب و مشروعیت دارند مگر در مواردی که قانون مستثنی نموده است و یا شرعا اقتضای دیگری دارد.

یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بر طبق اصل 56 قانون اساسی، حق الهی تعیین سرنوشت اجتماعی حقیقی مردم است ؛ بنحوی که هیچ کس نمی تواند این حق الهی را سلب و در اختیار فرد و یا گروه خاص قرار دهد.

یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام اسلامی برگزاری انتخابات قانونی و احترام به آرای مردم و نیز نتیجه آن برای دوره معین است و سیره نظری و عملی امامین انقلاب اسلامی به خوبی آنرا اثبات می کند و چندان نیاز به برهان و دلیل ندارد.

اقدام مستقیم عاجل با وجود دلایل صدرالاشاره جز در موارد خاص و بسیار استثنایی ؛ خلاف حیثیت نظام اسلامی است و سعه صدر نظام اسلامی و احتیاط واجب در برابر چنین وضعیتی کاملا ضروری و لازم است و سیره امامین انقلاب اسلامی در برابر دولت های متعدد این موضوع را اثبات می کند.

ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که اقدامات و تصمیمات نظام اسلامی به شدت مورد توجه و قضاوت داخلی و خارجی قرار می گیرد.

علاوه بر این نیز عمده قضاوتی که راجع به چرایی سعه صدر نظام اسلامی در برابر تشکیلات دیوان سالاری مطرح می گردد ؛ براساس نگاه های جریانی و سیاسی و همچنین بر مبنای اطلاعات محدود و بعضا نادرست فردی و یا گروهی است .

در حالی که نظام اسلامی با عنایت به شرایط و ملاحظاتی که بیان شد ؛ دارای اطلاعات جامع و مانع تری است که اساس تصمیمات اتخاذی می باشد و بدلیل سطح طبقه بندی و یا ملاحظات دیگری قابل اعلان عمومی نیست.

و اگر همین اطلاعات و ملاحظات در دسترس عموم و همگان قرار گیرد ؛ آنان بر سعه صدر نظام اسلامی صحه خواهند گذاشت و آنرا تایید خواهند نمود.

به قلم حسن بیارجمندی - دکتری حقوق اروپا از دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهای پیام/