Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

بازدید وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از خطوط مقدم نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان، گواه این است که آنها یک استراتژی رزمی جدید اختیار کرده‌اند و آن هم انتقال از جنگ فرسایشی به سمت حملات گسترده و تسلط بر مواضع دشمن است.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در یادداشتی به قلم «کامل المعمری» خبرنگار یمنی با عنوان «حوثی‌ها برای نجران و جیزان چه نقشه‌ای کشیدند؟ چگونه استراتژی به دردسرانداختن دشمن به استراتژی نفوذ به عمق [دشمن] مبدل شده است؟» به تشریح دلایل و پیامدهای حضور وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن برای اولین بار از زمان حمله ائتلاف عربستان سعودی به این کشور، در خطوط مقدم نیروهای یمنی در عمق خاک سعودی پرداخت.

نویسنده یادداشت را با چند سوال آغاز کرد و پرسید: اهمیت حضور وزیر دفاع دولت در صنعاء در حومه شهر نجران در جنوب عربستان سعودی چیست؟ پیامی که حوثی‌ها می‌خواستند، بدهند چیست؟ منظورم این است که تسلط حوثی‌ها بر رشته کوه‌های اطراف شهر نجران که فقط، چند کیلومتر تا شهر نجران فاصله دارد چه معنایی می‌دهد؟ گزینه‌های عربستان سعودی در دفاع از مرزهای خود چیست؟

المعمری نوشت: جنگ در مرزهای جنوبی عربستان دیگر به سقوط راکت‌ و خمپاره‌های حوثی‌ها در مناطق مرزی جنوب آن گونه که رسانه‌های سعودی ادعا می‌کنند، خلاصه نمی‌شود. حالا دیگر چیزی که عربستان از آن هراس داشت به سرش آمد. درگیری‌ها در نجران، جازان و عسیر از مهم ترین اتفاقات این روزهای جنگ در یمن است در حالی که پیشتر، جبهه‌های داخلی یمن که عربستان از آن حمایت می‌کند در صدر اتفاقات جنگ قرار داشت.


موقعیت نجران و جازان در جنوب عربستان

رای الیوم افزود: تنها یک روز بعد از اینکه حوثی‌ها  تسلط خود را  بر بیش از بیست پایگاه عربستان در نجران اعلام کردند، محمد العاطفی،  وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن وارد عمق خاک عربستان شده و از منطقه مشرف به  شهر نجران دیدن کرد و گفت: «آنجا شهر نجران است فقط چند کیلومتر با این شهر فاصله داریم».

این روزنامه تاکید کرد: حوثی‌ها با  بازدید وزیر دفاعشان از منطقه نجران این پیام قدرتمند را به نظام سعودی مخابره کردند که حمله به شهر نجران بسیار نزدیک است و از گزینه‌های موجود است؛ بنابراین این بازدید نتایجی خواهد داشت بخصوص پس از چهار سال که مرزهای جنوبی عربستان درگیر جنگ فرسایشی است.

به عقیده نویسنده می‌توان گفت که انصارالله و ارتش یمن، استراتژی رزمی جدیدی اختیار کرده‌اند و آن هم چرخش از جنگ فرسایشی به سمت حملات گسترده و تسلط بر مواضع دشمن است. بخصوص که وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن چند روز پیش گفته بود اتفاقات غیرمنتظره‌ای در راه است که کشورهای ائتلاف پیش‌بینی آن را هم نمی‌کنند. وی افزود، آنها در  مراحل پایانی آمادگی و توسعه و ساخت سیستم‌های مختلف پدافند هوایی به سر می‌برند.

رأی الیوم نوشت: اطلاعات میدانی از عمق عربستان حاکی از تسلط حوثی‌ها بر  محدوده کوه‌های اطراف شهر نجران عربستان سعودی است که از رشته کوه‌های الشرفه و الشبکه آغاز  و به رشته کوه‌های السدیس و مربع الصوح ختم می‌شود. این یعنی حمله به شهر نجران فقط منوط به یک تصمیم سیاسی صنعاست و عربستان سعودی دیگر هیچ نیرو و توانی ندارد.


حضور سرلشگر ستاد محمد العاطفی وزیر دفاع دولت یمن در صنعاء در محور نجران شمالی

نویسنده با تاکید بر اینکه فقط نجران نیست که در معرض حملات و تسلط نیروهای حوثی است، گفت: در عسیر و جیزان هم ده‌ها روستا و پایگاه به تسلط حوثی‌ها درآمده است آن هم در جنگی نابرابر با عربستان که نظامیان سودانی و یمنی و کارشناسانی آمریکایی را به خدمت گرفته است، اما نیروی هوایی آن هم در دفع پیشروی حوثی‌هایی که ارتش سعودی را در طول چهار سال با فرسایش روبه‌رو کرده‌اند، ناکام مانده است.

المعمری ادامه داد: آمریکا در آگوست 2016 اعلام کرد که عربستان درخواست 133 تانک جدید آبرامز را داد تا به ناوگان زمینی آن افزوده شود و این نشانه خسارت سنگینی است که به ادوات نظامی عربستان وارد آمده علاوه خسارات جانی که در جنگ یمن متحمل شده است.

نویسنده تصریح کرد: دوره‌های آموزشی فشرده جنگ زمینی که عربستان در چارچوب سلسله رزمایش‌هایی با حضور نیروها و کارشناسانی از آمریکا برگزار کرده است، موفق به ارتقای سطح توانمندی رزمی ارتش عربستان نشده و حتی جذب نیروهای عربی و خارجی برای دفاع از مرزهای عربستان هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت. این یعنی عربستان که دورتادور آن را آتش الحوثی‌ها فراگرفته در بن بستی سخت گرفتار آمده و هیچ راهی برای خروج از این باتلاقی که هر روز بیشتر در آن فرو می‌رود ندارد جز اینکه بر سر میز گفت‌وگو با دولت صنعا بنشیند وعملیات نظامی ائتلاف را در یمن متوقف کند.

به نوشته رای الیوم، اما آیا عربستان می‌تواند این گزینه را اختیار کند بخصوص که به جنگی ورود کرده که منافع کشورهای بزرگ بخصوص آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای سازنده سلاح در آن است و از قِبل این جنگ فرصت بزرگی برای فروش سلاح به عربستان و به جیب زدن مبالغی هنگفت به دست آوردند. آنها همچنین فروش سلاح به عربستان را تا سال‌ها برای خود تضمین کردند آن هم از طریق حمایت از طرف‌هایی علیه طرف‌های دیگر در یمن و هرج و مرجی که در این کشور درست کرده‌اند.

این روزنامه آورده است: اما بیشترین استفاده از جنگ یمن که عربستان را به لبه پرتگاه کشاند، امارات عربی متحده بُرد که اخیرا بیش از گذشته خودنمایی کرده و توانسته عربستان را از صدر جهان عرب بیرون کند آن هم به دلیل رفتارهایی که در یمن دارد و نشان داده که عربستان صرفا حیاط خلوت امارات است.

به نوشته رای الیوم، در موضوع مرزهای جنوبی عربستان حوثی‌ها بارها عربستان را تهدید کرده و به آن هشدار دادند هر گونه تشدید تنش در ساحل غربی و الحدیده با پاسخی بی سابقه و غیرقابل انتظار در مرزهای جنوبی تلافی می‌شود. در همین حال کسی که نبرد ساحل غربی را مدیریت می‌کند، امارات است که درصدد تحقق منافع خود در تسلط بر مابقی جزایر و بنادر یمنی است و به حملات هجومی حوثی علیه عربستان بی‌اعتناست در حالی که حوثی می‌گوید در صورتی که حمله ائتلاف به الحدیده ادامه پیدا کند، حملات به عمق خاک عربستان شکل این منطقه را عوض خواهد کرد.

نویسنده در پایان آورد: به طور خلاصه می‌شود گفت عربستان با غیرمنتظره‌های بی‌سابقه‌ای طی روزها و ماه های آتی روبروست. حوثی‌ها شروع به ترسیم اهداف دردناک‌تری برای کشورهای ائتلاف کرده اند و نبرد کنونی آنها بخصوص با افزایش قدرت موشکی که در اختیار دارند و سلاح پهپادی، تازه آغاز شده است و بالعکس بانک اهداف عربستان در یمن ته کشیده است و دیگری چیزی نیست که بخواهد از طریق آن تهدید کرده و فشار آورد و چه بسا تداوم کشتار غیرنظامیان در حملات هوایی و بمباران آنچه را پیشتر بارها بمباران کرده سردرگمی و آشفتگی ائتلاف سعودی اماراتی را برملا می‌کند.

انتهای پیام/