Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

با وجود عوارض جانبی شدید و حتی مرگ ناشی از تزریق واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر، رسانه‌های غربی در اقدامی هماهنگ و تعمدی این اخبار را به خوبی پوشش نمی‌دهند.

به گزارش تیترآزاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ویروس کرونا بیش از یک سال است که در جهان جولان می‌دهد و از زمان ظهور تاکنون جان بیش از دو میلیون نفر را گرفته و در کمال آرامش هر بار به شکلی به مسیر خود ادامه می‌دهد. زهری که البته پادزهر هم دارد، اما پادزهر نیز همان مسیر زهر را می‌رود.

اندکی پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر آمریکا بود که شرکت فایزر اعلام کرد واکسن کرونایی که تولید کرده به کارآیی و اثربخشی ۹۰ درصدی رسیده است، بمب خبری که صدایش ظرف چند ساعت در گوش همه جهان پیچید و مقامات بهداشتی و سیاسی آن را پایان کابوس کرونا خواندند؛ دولت‌ها با ذوق زدگی سفارش‌های خود را برای دریافت واکسن آغاز کردند و این تحقق رویای فایزر بود که در میان رقابت تنگاتنگی که بر سر جان مردم دنیا وجود دارد، پیشتاز میدان باشد. واکسیناسیون شروع شد و سالمندان و کادر درمان در اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند.

همه چیز ظاهرا خوب پیش می‌رفت تا اینکه خبر آمد سه نفر از دریافت کنندگان واکسن فایزر با عوارض جانبی شدیدی مواجه شده و دچار فلج صورت شده‌اند. سکته خفیفی که روند واکسیناسیون را برای دریافت دوز دوم با ابهام و تردید روبه رو کرد. فایزر، اما در توضیح این رویداد تنها به جمله «این اتفاق طبیعی بوده و در هر واکسیناسیون گسترده‌ای احتمال رخداد آن وجود دارد» بسنده کرد.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شد؛ شوک بعدی زمانی رخ داد که رسانه‌ها از مرگ یک پزشک آمریکایی ۱۶ روز پس از دریافت واکسن فایزر خبر دادند. گفته می‌شود او در صحت و سلامت کامل بوده و سه روز پس از مشاهده عوارض جانبی دریافت واکسن، بستری شده و در نهایت بر اثر سکته مغزی جان باخته است. باز هم شرکت فایزر توضیح قانع کننده‌ای نداد و اعلام کرد هنوز ثابت نشده که مرگ این پزشک ناشی از واکسن کرونای این شرکت است یا خیر.

واکسیناسیون‌ها با تردید ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش آژانس دارویی نروژ ناگهان از فوت ۲۳ سالمند پس از دریافت واکسن کرونا خبر داد که بر اساس گزارش بلومبرگ این تعداد اکنون به ۲۹ تن رسیده است و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد. این در حالی است که وبگاه خبری النشره نیز اعلام کرد دست کم ۱۰ نفر تاکنون بر اثر عوارض ناشی از تزریق واکسن فایزر در آلمان جان خود را از دست داده‌اند.

«اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه نیز دو روز پیش از فوت پنج نفر در این کشور پس از تزریق واکسن آمریکایی فایزر خبر داده بود. اعلام فوت این پنج نفر در حالی صورت گرفت که آژانس ملی امنیت دارویی فرانسه پیش از این در خصوص پیامد‌ها و عواقب حاد و خطرناک واکسن فایزر هشدار داده بود.

اما آنچه بیش از همه موجب تعجب شده است بایکوت خبری این مرگ و میر‌ها در رسانه‌های غربی و آمریکایی است تا آنجا که گلوبال تایمز در گزارشی انتقادی می‌نویسد نروژ یک کشور کوچک اروپایی است و فقط ۲۵ هزار نفر تاکنون با واکسن فایزر واکسینه شده‌اند. مرگ ۲۳ نفر در بین این ۲۵ هزار نفر عدد بزرگی است، اما به طرز عجیبی رسانه‌های جریان اصلی انگلیسی زبان، به گونه‌ای متفق القول در این باره سکوت اختیار کرده و تلاش کردند موضوع را کم اهمیت جلوه دهند.


از رسوایی‌های دارویی شرکت فایزر بیشتر بدانید
در همین رابطه حسن عابدینی، تحلیلگر ارشد رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «به نظر می‌رسد موضوع واکسن در دوران رقابت‌های انتخاباتی، بیش از اینکه یک مسئله بهداشتی و درمانی تلقی شود یک موضوع سیاسی و رسانه‌ای بود، به همین دلیل هر یک از دو رقیب انتخابات یعنی جو بایدن از حزب دموکرات‌ها و دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوریخواه تلاش می‌کردند تا از این مسئله در جهت کسب آراء بیشتر استفاده کنند.

او ادامه داد: «میزان تلفات کرونا در آمریکا از ۴۲۰ هزار نفر هم فراتر رفته و این ناشی از ناکارآمدی جمهوریخواهان در مهار کرونا بود، این یک نقطه منفی در کارنامه آن‌ها تلقی می‌شد، بنابراین جمهوریخواهان و شخص دونالد ترامپ، تلاش کردند تا وانمود کنند واکسن کرونا کشف شده و می‌تواند بر افزایش میزان بهبودیافتگان در آمریکا تاثیر گذاشته و حتی به سایر کشور‌ها صادر شود، از این رو این امر بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و جمهوریخواهان متقابلا قصد داشتند از این موضوع بهره برداری کنند این در حالی است که واکسن فوق هنوز دوران لازم برای انجام آزمایش‌های بالینی خود را طی نکرده است.

عابدینی در ادامه درباره سیاست اتخاذی رسانه‌های آمریکایی در پوشش اخبار مربوط به تلفات فایزر بیان کرد: «رسانه‌ها بر اساس اینکه به کدام یک از دو جریان نزدیک بودند، این مسئله را پوشش می‌دادند، اما با فروکش کردن تبلیغات انتخاباتی در حال حاضر یک واقع بینی حاصل شده و همگان می‌دانند که این واکسن، واکسنی نیست که دوران بالینی را با موفقیت طی کرده باشد و در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشور‌هایی مثل ژاپن و استرالیا ورود این واکسن را به دلیل عوارض شدیدی که داشته است، ممنوع کرده‌اند و در بسیاری از کشور‌های اروپایی هم ما شاهد این هستیم که کسانی که این واکسن را دریافت کرده‌اند دچار مرگ و حتی فلج صورت و برخی دچار حساسیت‌های شدید شده‌اند، بنابراین رسانه‌ها حالا که دوران کارکرد تبلیغاتی این واکسن تمام شده است، آن را کنار گذاشته‌اند چرا که دیگر نمی‌توانند این واکسن را تبلیغ کنند چون آثار و عواقب تزریق بسیار نامطلوب است».

این تحلیلگر ارشد رسانه با بیان اینکه آمریکا قصد داشت از این قضیه برای نشان دادن برتری علمی و فناوری خود به دنیا استفاده کند، گفت: «در حال حاضر آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر به این واکسن بپردازند، باید معایب آن را هم بیان کنند و این به ضرر آمریکاست و پرداختن به آن، تاثیرات منفی روی افکار عمومی می‌گذارد، از این رو سیاست کتمان از طریق حذف را پیش گرفته‌اند، یعنی تصمیم گرفتند این خبر را سانسور کنند به دلیل اینکه آثار و عواقب سوء آن را در آمریکا کاهش دهند. البته در دنیا بودند کسانی که بدون دقت خواهان استفاده از این واکسن شدند و تحت تاثیر تبلیغات سیاسی که در آمریکا و در بعضی از کشور‌های حامی آمریکا صورت گرفته بود، قرار گرفتند که البته آن‌ها هم کم و بیش به این مسئله معترفند که بیش از اینکه موضوع را از مسیر دارویی، درمانی و بهداشتی مورد بررسی قرار دهند، تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتند».

او تاکید کرد: ما نباید انتظار داشته باشیم که این واکسن طی ماه‌های آینده بتواند تاثیر تعیین کننده‌ای روی موضوع کنترل و مهار کرونا داشته باشد، چرا که شیوه تولید آن با شیوه سنتی (به گفته کارشناسان بهداشتی از طریق ویروس کشته شده) نبوده است؛ این در حالی است که کشور‌هایی که از شیوه سنتی بهره جسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند که نمونه بارز آن را می‌توان در جمهوری اسلامی ایران، چین یا برخی از کشور‌ها مشاهده کرد که به نظر می‌رسد به دلیل اضطراری که وجود دارد سریعتر می‌تواند به نتیجه برسد، مضافا بر اینکه به گفته کارشناسان امر ما شاهد عوارض وخیم برای این گونه واکسن‌ها نخواهیم بود، بنابراین رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های غربی، به صورت خاص رسانه‌های آمریکایی نه از پیشرفت سایر کشور‌ها در حوزه واکسن حرفی می‌زنند چرا که تایید این موضوع می‌تواند بیانگر پیشرفت فنی سایر کشور‌ها نسبت به آمریکا در مهار کرونا باشد و نه از عواقب وخیم فایزر یا مدرنا صحبت می‌کنند، چون این هم سبب تصویرسازی منفی از فناوری آمریکا می‌شود.

عابدینی در پایان با اشاره به موضوع تحریم شرکت‌های ایرانی تولید کننده واکسن گفت: «آمریکا به دلیل استفاده بی‌رویه از قوه قهریه طی ۷۰ سال گذشته دچار یک فقر قوه عقلانی شده است. موضوع تحریم در فرهنگ سیاست خارجی آمریکا به صورت یک اعتیاد درآمده و تنها محدود به ایران نمی‌شود بلکه در قبال سایر کشور‌ها از جمله چین، روسیه، کوبا، سوریه، لبنان و حتی برخی از کشور‌های اروپایی همپیمانش نیز اعمال می‌شود».

او تصریح کرد: «آمریکا دچار یک اعتیاد به تحریم شده، چون هیچ ابزاری برای اعمال ابرقدرتی خود در دهه دوم قرن بیست و یکم ندارد، بنابراین ناچار است از تنها ابزار باقی مانده که البته تاثیر این هم به شدت کاهش پیدا کرده است، استفاده کند، لذا این که کشوری مدعی می‌شود که من آماده هستم واکسن فایزر را در اختیار ایرانیان قرار دهم، اما در مقابل شرکت دانش بنیانی را که خودش در حال پژوهش، تحقیق و ساخت واکسن ایرانی است، تحریم می‌کند، حاکی از یک دوگانگی در تصمیم گیری در میان سردمداران آمریکاست؛ از این رو اگر هیچ دلیل دیگری مبنی بر خصومت آمریکا علیه ایران وجود نداشت، همین تحریم یک شرکت واکسن ساز حاکی از رفتار پر از تناقض و غیراستاندارد آمریکاست و نمی‌شود به این کشور اعتماد کرد».

انتهای پیام/