به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتر آزاد به نقل از گلستان ما در گفت و گو با ولی‌الله شهابی در خصوص ایجاد یادمان‌های شهید در مراکز علمی اظهار کرد: عده‌ای بر این باورند که دفن شهدا در دانشگاه‌ها اقدام ناصوابی است و قابل توجیه نیست چرا که روحیه دانشجویان و اساتید را افسرده می‌کند، دانشگاه‌ها را به گورستان بدل می‌کند، فضای یادمان بخشی از موقعیت فیزیک دانشگاه را اشغال می‌کند در حالیکه شهید می‌تواند مانند سایرین در گورستان دفن شود، لحن خیرخواهانه این است که، شاید افرادی به شهید اعتقادی نداشته باشند و به مقام شهید بی‌حرمتی کنند. 

وی ادامه داد: بدیهی است چنین دیدگاه‌هایی حکایت از نگاه نازل به شهید و مقام شهید است در پاسخ به چنین داوری‌ها باید تاکید کرد کسانی که شهید را مرده می‌پندارند از درک کلام خدای سبحان عاجزند که در قرآن مجید می‌فرماید: هرگز مپندارید آنان که در راه خدا کشته شدند (شهدا) مرده‌اند بلکه زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به حیات داشتن و زنده بودن شهید گفت: تاثیر بر طهارت باطن مردم و آراستگی ظاهر مردم، ناظر بودن بر امور مردم، هدایت معنوی مردم، دخالت در وجدان عمومی جامعه است.

شهابی همچنین، پاسخگویی به نیاز مردم، الگو بودن برای مردم، آشنا بودن با درد مردم را از دیگر ابعاد حیات داشتن شهید برشمرد و افزود: حجیت برای دعاوی و مطالبات مردم، عزت و فخز مردم، تاریخ زنده مردم، گفتمان سالم مردم، و درس‌هایی از صبر و تاب‌آوری مردم را می‌توان از شهدا آموخت. 

وی گفت: منظور از روزی خوردن نزد خدا، بی‌تردید بهره‌مندی از فیض الهی در طول و عرض زمان است. خدای سبحان شفاعت شهید را می‌پذیرد و خدای سبحان دعای متوسل به شهید را اجابت می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: خدای سبحان شهید را وسیله آشتی اطرافیان دور افتاده با خدا می‌کند. خداوند سبحان ثواب شهادت را در بهبودی روزگار مردم می‌گذارد. خدای سبحان خون شهید را جاری در رگهای درختان هدایت می‌کند. 

شهابی با تاکید بر اینکه شهادت یک فرهنگ و یک باور هدایت بخش است، تصریح کرد: فرهنگ شهادت برانگیزاننده و احیا کننده است. فرهنگ شهادت حیات‌بخش است.

وی گفت: فرهنگ شهادت مسئولیت‌آفرین است. فرهنگ شهادت آگاهی بخش و پیام‌آور است. فرهنگ شهادت مطالبه‌گر است. لذا قرار گرفتن شهید در سینه دانشگاه احیای فرهنگ شهادت و اصلاح باورها و اعتقادات دانش‌پژوهان است. 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حافظیه در شیراز یک قبر از قبور گورستان نیست بلکه نماد حیات ادبی یک ملت است، افزود: همچنین است قبور بوعلی سینا درهمدان، سعدی شیراز و خیام و عطاردر نیشابور، خوارزمی در بغداد، زکریا رازی در ری و ابوریحان بیرونی در غزنه افغانستان و دیگران در دیگر جغرافیای جهان اسلام، الگوهای اسطوره‌ای هستند و هر کس بر مزار آنان می‌رود مزار آنان بوی زندگی می‌دهد.

شهابی بیان کرد: آنان تاریخ ادبیات، پزشکی، شیمی و ریاضی سرزمین‌های اسلامی را ورق می‌زنند. لذا شهید دفاع مفدس، تاریخ سلحشوران در دفاع سرزمینی را ورق می‌زنند. و همواره بوی زندگی را به مشام مردم این سرزمین می‌رسانند. 

وی گفت: چهره‌هایی چون مدرس، مصدق، ستارخان، باقر خان، میرزا تقی خان امیر کبیر، میرزا کوچک خان جنگلی، دکتر حسابی اگر در دانشگاه‌ها مدفون می‌شدند موجب ارتقاء منزلت دانشگاه می‌شدند و دانشگاه به فیض وجود آن‌ها هویت می‌گرفت. تصور اینکه وجود ذی‌جود آنان در دل دانشگاه، تبدیل دانشگاه به گورستان است، اندیشه فرسوده و ناصوابی است. 

این استاد دانشگاه گفت: درس‌هایی از جغرافیای سرزمینی که عناصر انسانی در پیش‌روی و پسروی آن دخیل‌اند، همواره در دانشگاه بازخوانی می‌شود. از چالدران به اینطرف حدود ۵۱۰ سال پیش با شکست شاه اسماعیل اول صفوی در مقابل سلطان سلیم دولت عثمانی بخش‌های وسیعی از شرق و غرب و شمال ایران را از ایران امروزی از ایران جدا شده است.

شهابی افزود: پس از آن تاکنون بیش از ۲۵ جنگ در ایران رخ داده است به اندازه جغرافیای ایران امروزی سرزمین گسترده ایران از ایران جدا شده است و آخرین بخش جدا شده بحرین در سال ۱۳۵۱ بود که سلاطین و حکمرانان بی‌کفایت وقت با افتخار اظهارداشتند که بحرین دختری بود که عروسش کردیم.

به گفته وی؛ اما در دفاع مقدس با وجود بسیج تمام قدرت‌های جهان در مقابل ایران به همت شهدا و ایثارگران یک وجب از خاک این سرزمین از ایران جدا نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اعتبار امروز ایران به اقتدار دیروز دفاع مقدس و سلحشوران مومن به اسلام و انقلاب اسلامی ایران یعنی شهدای به نام و خوشنام بوده است باید بوی خاکستر آنان در فضای دانشگاه امروز بپیچد و مشام غیرتمندان به ناموس و خاک را خوش کند.

شهابی با بیان اینکه درس کتاب تاریخ برای دانشجویان وصف وقایع تاریخ است، گفت: اگر چه حقیقت دارد اما روح بخش نیست! چرا که درس تاریخ تابوت بی‌روح وقایع را حمل می‌کند و از سازندگان تاریخ فاصله دارد و حس زنده بودن تاریخ در آن احساس نمی‌شود اما حضور شهید در دانشگاه سند زنده تاریخ ودرک تاریخ است و هر صبح و شام دانشجو را به صبحگاه و شامگاه تاریخ می‌برد. 

انتهای خبر/

ق1

انتهای خبر/

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تیتر آزاد؛ آیت الله بهجت (ره): ▫️ حضرت معصومه علیهاالسّلام از قبیل امامزاده‌های مطلق نیست که هنگام زیارت او زیارت نامه ی مطلق امام زاده‌ها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد؛ زیرا در روایت است:«مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ.»هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب ‌می‌گردد.
▫️ خیلی کلمه ی بزرگی است! نقل شده که روزی حضرت امام موسی کاظم علیه السّلام در مدینه، در خانه تشریف نداشتند، شخصی آمد که سؤالی از آن حضرت بنماید، حضرت معصومه علیهاالسّلام که در سنّ کودکی بودند و در خانه تشریف داشتند، ‌می‌فرمایند:
 آن حضرت تشریف ندارند، چه کار دارید؟
▫️ آن شخص عرض کرد:
 مسأله ای دارم. 
▫️ می‌فرماید:
بنویس.
▫️ می‌نویسد. ایشان پاسخ آن را ‌می‌دهد؛ بعد که حضرت امام کاظم علیه السّلام به خانه بر ‌می‌گردد، مادرش جریان را به آن حضرت عرض ‌می‌کند، حضرت ‌می‌فرماید:
 «بِأَبِی هِیَ وَ أُمِّی، حَکَمَتْ بِما حَکَمَ اللّه‌ُ!»
پدر و مادرم به فدایش، به آن چه خداوند حکم فرموده، حکم نموده است.
▫️ اینها افراد عادی نبوده اند، خدا می‌داند این خاندان چه شخصیّت‌هایی بوده‌اند، این همه کرامات برای ایشان ذکر کرده‌اند، پس چه ‌می‌گویند کسانی که این مطالب را درباره‌ی خود حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم هم خرافات ‌می‌دانند! یا آن کس که نعوذباللّه ‌می‌گوید:
 «عَصایَ خَیْرٌ مِنْ مُحَمَّدٍ!»
 عصای من بهتر از محمّد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم است.
▫️ و یا آن پاسبانی که کنار ضریح حضرت رسول صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ایستاده و ‌می‌گوید:
به جای ضریح، دست مرا ببوس!
 
منبع : در محضر بهجت، جلد دوم، نکته ۲۰۰
 

به گزارش "تیتر آزاد "به نقل از دانا حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به هزینه‌های گزاف و برنامه‌ریزی‌های فراوان علیه ایمان و اعتقادات مردم گفتند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهمترین وظیفه روحانیون را «مقابله با نقشه دین‌زدایی و عفت‌زدایی» خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت «وظیفه‌شناسی» و «موقعیت‌شناسی» در کار تبلیغ و بیان مسائل دینی خاطرنشان کردند: اگر وظیفه به‌درستی شناخته نشود، علم، تقوا و حتی شجاعت نیز اثر مثبت و مورد انتظاری نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی، «بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه خواندند و افزودند: «بصیرت» یعنی بدانیم جوانِ امروز چه نیازهایی دارد و بر لوح دل آماده و مشتاق او، چه چیزی نقش بسته یا باید نقش ببندد؟
ایشان با اشاره به هزینه‌های گزاف و برنامه‌ریزی‌های فراوان علیه ایمان و اعتقادات مردم گفتند: دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا، به‌دنبال انحراف جوانان مؤمن و سالم از اصل دین و دریدن پرده‌های حیا است و امروز این کار در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقابله با این نقشه را اولین و مهمترین وظیفه روحانیت خواندند و خاطرنشان کردند: حوزه‌های علمیه و دانایان مذهب باید قابلیت مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را در خود ایجاد کنند.
ایشان با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین عدم درک درست از اهمیت مسئله فضای مجازی در برخی مسئولان، افزودند: فضای مجازی، به صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصتهای آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد و در همین خصوص، شورای‌عالی فضای مجازی با هدف تمرکز در فکر، تصمیم و اقدام تشکیل شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را از جمله کارهای مهم حوزه‌های علمیه برشمردند و افزودند: این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنه فقهی، اقدام و عمل کرد.

انتهای پیام/

امام علی علیه‌السلام: دنيا شيرين و خوش منظر است كه به سرعت به سوى خواهانش مى رود، و بيننده را مى فريبد، سعى كنيد با بهترين زاد و توشه از آن كوچ كنيد.

امام حسين عليه‌السلام فرموده‌اند هنگامی که هنگامه آزمایش و امتحان فرا رسد دینداران کم می‌شوند.

هر كس در برآوردن نياز بيمارى بكوشد، خواه آن را برآورد و خواه برنياورد، از زير بار گناه خويش بيرون مى‏‌رود به‏ سان آن روز كه از مادر، زاده شده است.

هركس به روزى حلال اندك خشنود باشد، هزينه زندگى‌اش سبك مى‌شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود و خداوند، او را از بيمارى و درمان دنيا آگاه مى‌كند.

چه کسی را می‌توان یافت که در هنگام توهین، در های‌وهوی کشنده انبوه مردمان، در کوچه‌های تهمت و تحقیر، در خنده‌های شوم پلیدان، آرام و بی‌هراس این‌گونه پرصلابت و قاطع، رگبار تند سخن را بر قلب‌های سخت خفتگان، چون آتشی مذاب جاری کند.

جانها و مالهايمان از موهبتهاى گوارا و امانتهاى سپرده خداوند است، هر چه بخواهد، با خوشحالى وخرسندى از آنها بهره مندمان مى گرداند و هر چه را كه بخواهد، با دادن ثواب و پاداش مى گيرد.

دنيا را همانند پلى بر روى رودخانه‏‌اى به شمار آور كه از آن مى‏‌گذرى و آن را رها مى‏‌كنى و تا پايان روزگار، به سوى آن باز نمى‏‌گردى؛ آن را خراب كن و آبادش نكن.