اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده مردم و کارشناسان بود که موجب شد مجلسی‌ها تحت تأثیر افکار عمومی قرار بگیرند و لایحه FATF به مدت دو ماه در مجلس مسکوت ماند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از یزدرسا، لایحه FATF و اصرار برخی از نمایندگان برای تصویب آن در مجلس انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. منتقدین به ویژه به تجربه برجام اشاره می‌کنند و می‌گویند حال که تجربه برجام پیش روی ماست، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس توجه بیشتری به منافع ملی داشته باشند و اجازه ندهند یکشنبه سیاه در مجلس نهم که موجب شد برجام 20 دقیقه‌ای تصویب شود، بار دیگر تکرار شود.

هیچ‌یک از موافقان FATF حاضر به مناظره نشدند

همین اعتراض‌ها و انتقادهای گسترده مردم و کارشناسان بود که موجب شد مجلسی‌ها تحت تأثیر افکار عمومی قرار بگیرند و این لایحه به مدت دو ماه در مجلس مسکوت ماند. اما هرچند این لایحه فقط دو ماه در مجلس معلق شد اما همین مسئله هم به مزاج حامیان آن خوش نیامد و آن‌ها به شدت به منتقدین آن حمله کردند.

با این وجود یکی از نمایندگان منتقد این لایحه، سخنان جالبی را به زبان آورد. حسینعلی حاجی دلیگانی با بیان اینکه اگر FATF درست در جامعه تبیین نشود و حرکت لازم در مورد این موضوع انجام ندهیم مثل برجام می‌آیند و در 20 دقیقه تصویب می‌کنند و بناشان نیز برهمین است؛ اظهار داشت: با اینکه اکثریت مجلس از موافقان FATF هستند ولی هیچ‌یک از موافقان حاضر به مناظره نشدند. تا الان یک نفر هم به 40 اشکال ما در مورد FATF جوابگو نبوده است!

لزومی ندارد چیزهایی که نمی‌دانیم تهَ آن چیست را قبول کنیم

سخنان رهبر انقلاب البته مسئله تصویب FATF را وارد شرایط جدیدی کرد. ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: «این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می‌پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند.

یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولت‌هایی که همسوی با آن‌ها هستند یا مرعوب آن‌ها هستند یا دنباله‌رو آن‌ها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می‌ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی‌کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

[گفته میشود] حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند.

فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تهَ آن چیست یا حتّی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

الحاق ایران به FATF منتفی است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان رهبر انقلاب گفت: رهبر انقلاب در مورد کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و لوایح این‌چنینی که دیگران برای ما پخت وپز می‌کنند، اینطور راه‌حل دادند که باید خودمان بر اساس شرایط کشورمان این موضوعات را بررسی کرده و به تصویب برسانیم چون قطعا دشمنان ما به نفع‌مان کاری انجام نمی‌دهند.

سیدحسین نقوی حسینی افزود: بر اساس بیانات رهبری، دیگر الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم منتفی است و راه‌حل همان است که ما درباره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم رفتیم یعنی باید موارد مدنظر در کنوانسیون را استخراج کرده و در قالب قانون جدیدی در مجلس بررسی کنیم. در این باره دولت باید لایحه دهد یا اینکه غیر این صورت مجلس به ارائه طرحی بپردازد.

وی تأکید کرد: لایحه دولت برای الحاق به این کنوانسیون بسته خارجی‌هاست که درخواست داشت ما آن را در مجلس تصویب کنیم اما حرف این است که دیگر با این بیانات موضوع الحاق به کنوانسیون مطرح نیست بلکه باید خودمان برای مقابله با تامین مالی تروریسم بر اساس شرایط کشور قانون وضع کنیم. این را می‌توان در قالب اصلاح لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم انجام داد یا این که راسا قوانین جدیدی وضع شود تا مزایای لایحه و کنوانسیون را داشته باشد.

رئیس مجلس و رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب جلسه خواهند داشت

این در حالی است که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که با توجه به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری درباره معاهدات آیا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم مسکوت می‌ماند و یا این‌که قرار است مجلس قانون جدیدی وضع کند، گفت: حتما این را با ایشان در میان می‌گذاریم و نظر کامل‌شان را می‌گیریم براساس تدابیری که ایشان داشته باشند در مجلس پیگیری می‌کنیم.

محمدعلی وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز با اشاره به برخی مباحث مطروحه درباره خروج لایحه FATF از دستور کار مجلس با توجه به ملاحظات و سخنان رهبر انقلاب گفت:‌ رئیس مجلس برای کسب نظر دقیق رهبری به همراه رئیس ‌جمهوری با ایشان جلسه‌ای خواهند داشت.

FATF موجب خودتحریمی ایران است

اما در رابطه با لایحه FATF و کارکرد آن در کشور ما، یک کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار یزدرسا گفت: قدرت‌ها در تلاش هستند تا سیاست‌های منطقه‌ای ما را مهار کنند اما چون با استفاده از هیچ ابزاری موفق به محقق شدن این امر نمی‌شوند از ما می‌خواهند تا مبادلات مالی خود را شفاف کنیم و از این طریق مانع از کمک ما به متحدین منطقه می‌شوند، مثلا آنها حزب الله را در گروه تروریسم قرار می‌دهند، بنابراین با حمایت ما از حزب‌الله، ما نیز تروریسم شناخته می‌شویم و در نتیجه موجب خودتحریمی است.

ابراهیم طاهری عنوان کرد: اگر این توافقنامه‌های بین‌المللی برای مثلا عربستان و ژاپن می‌خواست به امضا برسد مشکلی نبود چون این کشورها وضع موجود بین‌الملل به ضررشان نیست و در این وضع موجود زندگی می‌کنند و در کنار قدرت‌های طرفدار وضع موجود هستند اما وقتی که ایران بخواهد در مقابل قدرت‌های وضع موجود قرار بگیرد طبیعی است که بخواهند ما را مهار و کنترل کنند و یکی از این ابزارها نیز همین FATF است.

وی گفت: مورد دیگری که این ابزار برای مهار کشورها است این است که این‌ها را به دموکراسی ربط می‌دهند و می‌گویند نبود مبادلات مالی شفاف در کشورهایی هست که غیردموکراتیک هستند و ما را متهم به نداشتن مبادلات مالی شفاف و بنابراین غیردموکراتیک بودن می‌کنند و وقتی در نظام بین الملل کنونی انگ ضددموکرات به کشوری انگ سنگینی است که زمنیه اجماع جهانی علیه آن کشور را در آینده بین الملل فراهم می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد تأکید کرد: راهکاری که به نظر می‌رسد این است که برای عضویت و پیوستن به این توافقنامه‌ها حق شرط بگذاریم اما این در حالی است که برای توافقنامه‌های بین‌المللی ضمانت‌های اجرایی قوی وجود ندارد و از کجا مشخص هست که شرط گذاشته شده علیه خود ما استفاده نشود.

این تحلیگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مثال عینی این موضوع برجام است که با قدرت‌های بزرگ بر سر میز مذاکره نشستیم برجام را امضا کردیم اما نبود ضمانت اجرایی قوی باعث شد که جمهوری اسلامی نتواند از برجام استفاده کند و اتفاقا علیه ما استفاده شد.

طاهری ادامه داد: شاید گذاشتن حق شرط راهکاری کوتاه مدت برای ما باشد اما این تا وقتی پا برجا است که قدرت‌های بزرگ بخواهند؛ چون در نظام بین‌الملل قانون جنگل حکمفرماست و بنابراین مبادلات قدرت حرف اول و نهایی را می‌زند و نمی‌توان از این حق شرط استفاده کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر موارد گفته شده موافقت نامه‌های بین المللی تفاسیر متعدد را در درون خود دارند و با این تفاسیر متعددی که از آنها می‌شود با وجود حق شرط نیز قدرت‌ها می‌توانند با واژگان دوپهلو ما را از حق شرطی که گذاشته‌ایم محروم کنند.

انتهای پیام/