با پیشرفت علم و ورود موبایل های هوشمند به زندگی مردم و با همه گیر شدن شبکه های مجازی، در حوزه خبر و خبر رسانی تغییرات عمده ای دیده می شود... . در این یادداشت به بررسی فرصت ها، تهدیدات و راهکارهای موجود می پردازیم.

به گزارش تیتر آزاد، با پیشرفت علم و ورود موبایل های هوشمند به زندگی مردم و با همه گیر شدن شبکه های مجازی، در حوزه خبر و خبر رسانی تغییرات عمده ای دیده می شود.

همان گونه که می دانید تا پیش ازعصر موبایلهای هوشمند، مردم اخبار را از تلویزیون، رادیو و انتشارات چاپی و دیجیتال دنبال می کردند. اما با ورود به این عصر و توسعه شبکه های مجازی ذائقه مردم تغییر کرد و اخبار تلویزیونف رادیو و نشریه ها مشتری خود را از دست دادند.

با توجه به آمارهایی که از رصد فضای مجازی و جو عمومی جامعه به گوش میرسد، باید اذعان کرد ، در حال حاضر اکثر مردم اخبار را در شبکه های مجازی دنبال می کنند و عده ی کمی به پیگیری اخبار در نشریه ها رسمی و رسانه های صدا و سیما مشغولند.

این تغییر ذائقه فرصت ها و تهدیداتی را به همراه دارد.

اگر بخواهیم فواید این تغییر را ذکر کنیم باید بگوییم، مهمترین فرصت این تغییر، سرعت در انتشار اخبار است. در دسترس بودن رسانه، شرکت مردم در ارسال خبر برای خبرنگاران و تجمیع لوازم تهیه خبر در موبایل، از دیگر فواید این تغییر می باشد.

در بررسی تهدیدات این تغییر باید گفت، مهمترین تهدید این تغییر، مشکل بودن بررسی صحت اخبار است. زیرا امروزه هر فردی با ایجاد یک کانال و یا یک گروه، خود به رسانه ی خبری تبدیل می شود، بدون اینکه تخصص های کافی و یا شرایط لازم برای این کار را داشته باشد.

بر طبق قانون، همه ی رسانه هایی که در فضای حقیقی و سایتهای خبری فعالیت می کنند باید دارای مجوز از وزارت ارشاد باشند و تاییدیه چهارگانه را دریافت کنند. اما در شبکه های مجازی به دلیل نبود قانون مدون، افراد می توانند بدون مجوز به نشر اخبار بپردازند.

همچنین در پیام رسانهای خارجی مانند تلگرام که دسترسی به هویت افراد و ادمین کانالها تقریبا غیر ممکن است، هر فردی می تواند به راحتی به نشر اکاذیب پرداخته، بدون اینکه ترسی از عواقب کار خود داشته باشد.
مثلا در ادمین یک کانال می تواند، مطالب غیر واقعی را به یک فرد نسبت دهد و یا اینکه بدون تخصص پزشکی به مشاوره پزشکی بپردازد.

یکی دیگر از تهدیدات این پیام رسانها، تیتر خوان کردن افراد است.اکثر پیام رسانهای موبایلی تنها به انتشار تیتر خبر می پردازند و افراد را از محتوای اصلی خبر آگاه نمی کنند و به علت زیاد بودن اخبار در این پیام رسانها، افراد فرصت بررسی متن اخبار را از منابع معتبر ندارند . این موضوع باعث تغییر ذائقه افراد از جستجوی حقیقت به دریافت پیام های کوتاه و زیاد می شود.

درپیشنهاد راهکارها باید گفت، نخستین قدم برای مقابله با این تهدیدات، آموزش سواد رسانه به عموم مردم می باشد. همان کاری که کشورهای پیشرفته با ورود به عصر دیجیتال از حدود 40 سال پیش آغاز کردند.

قدم بعدی برای مقابله با این تهدید، قانونگذاری برای نشر مطالب در این فضا می باشد.

مثلا قانون شود افرادی که می خواهند کانال خبری داشته باشند، باید خبرنگار رسمی و یا صاحب رسانه ای مجوز دار باشند و یا اینکه برای ایجاد کانال مجوزهای لازم را بگیرند.

و اینکه، افرادی که قصد ایجاد کانال و یا گروه تخصصی را دارند، باید دارای مدرکی مرتبط و مجوز ایجاد باشند. سپس ادمین ها ملزم شوند تا مجوز را در هدر کانال یا گروه خود، پین کنند.

قابل توجه است که با ورود به عصر بعدی که عصر واقعیت افزود می باشد، باید از هم اکنون برای مدیریت آن فضا بررسی ها و قانون گذاریهای لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام/