Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز صبح حدود ۶۰۰۰ تن (۵۷۲۸ تن)  رب گوجه فله ای یکی از کارخانه های حوالی شهرستان آزادشهر در سردخانه گلچشمه آزادشهر توسط نیروهای امنیتی کشف شد.

به گزارش تیتر آزاد ، قربانعلی محمدی رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان آزادشهر در خصوص این ربه ای گوجه کشف شده ، اظهار کرد: بنده احتکار بودن این رب ها را رد می کنم. این کارخانه از وزارت کشور مجوز صادرات دارد و رب های کوجه فله ای برای طول سال است و نمی شود همه را یکجا وارد بازار کرد.

این سخنان محمدی در حالی است که این کارخانه بعد از کشف محصولات انبار کرده خود، بلافاصله مقدار زیادی رب گوجه فرنگی را در مغازه زیر اداره صنعت و معدن آزادشهر با قیمت ۹ هزار تومان به دست مشتری رساند. محمدی نیز از توزیع رب های این کارخانه در دیگر مغازه های شهر برای فردا خبر داد و از پایین آمدن قیمت رب گوجه در آزادشهر خبر داد. در حال حاضر رب این کارخانه در مغازه های دیگر به مبلغ ۲۰۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

در تحلیل این خبر لازم است که ابتدا نگاهی به علت گرانی گوجه کنیم و ربط آن را با گوجه فرنگی بررسی کنیم.

بنا به اخبار رسیده از یک منبع موثق که خواست نامش فاش نشود، سال جاری سال پرکاری برای کارخانه های رب گوجه ایران بوده است.

وی اعلام کرد: در سال جاری کارخانه های رب گوجه ای که سال گذشته فعالیت نداشته و یا اینکه فعالیت کمی داشتند، با قوت شروع به خرید گوجه فرنگی با قیمت مناسب کرده و رب گوجه تولید کردند. از آنجا که واردات گوجه در سال جاری اندک بوده و بیشتر گوجه ها توسط کارخانه ها خریداری شد، گوجه در بازار کم آمد و به همین دلیل قیمت گوجه افزایش یافته است.

با توجه به اطلاعاتی که این مقام مطلع به ما داد، مشخص می شود که قیمت گوجه دربازار ربطی به رب گوجه های تولیدی ندارد و کمبود رب گوجه در بازار نیز دلیلی جز نبود گوجه خواهد داشت.

یکی از دلایل این گرانی به کارخانه ها بر می گردد که از شعار سال (حمایت از کالای داخلی) سوء استفاده کرده و هر جور که دوست دارند با بازار برخورد می کنند. انبار کردن رب گوجه های تولیدی این کارخانه ها و تزریق قطره چکانی به بازار برای چندین برابر شدن سود تولید و عرضه یکی از مهمترین دلایل این گرانی ها می باشد.

دلیل دوم گرانی رب گوجه ها، عملیات روانی دشمن در فضای مجازی و ضعف تیم عملیات روانی نیروهای داخلی می باشد. رسانه های معاند با القاء افزایش تحریم ها و دچار کمبود شدن بازارهای ایران در آینده ای نزدیک، مردم را به خرید محصولات غذایی و بهداشتی بیش از نیاز خود دعوت می کنند و باعث احتکارهای خانگی شده اند. این رسانه ها همچنین به افراد سودجو راهکار خرید محصولات مورد نیاز جامعه و فروش آنها در آینده با قیمت بالاتر را ارائه کرده اند و متاسفانه افراد سود جو نیز دست به کار شده اند.

البته احتکار مواد مورد نیاز جامعه توسط فاسدان اقتصادی‌ای که بدون تبلیغات دشمن نیز دست به احتکار می زنند، دلیل دیگری بر گرانی محصولات است. یکی از این احتکارها، احتکار لاستیک ماشینها می باشد که باعث بالا رفتن هزینه حمل و نفل شده است.

برای روشن شدن مطلب، لازم است که بدانیم، کشور ما در سال جاری بیشترین سویا روغنی را برداشت کرده است. و روغن مصرفی جامعه توسط کارخانه های داخلی تولید می شود. دلایلی که برای رب گوجه بیان کردیم، باعث شده که قیمت روغن را نیز در کشور افزایش دهد.

همان طور که بیان شد، برخی از هموطنانمان با ریختن آب در آسیاب دشمن و خرید بیش از نیاز، خودخواهی و ندید گرفتن نیاز دیگر هموطنان تکه ای از پازل گرانی بازار را تشکیل می دهند.

عدم نظارت درست و مسامحه با محتکرین و تولید کنندگانی که بصورت قطره چکانی محصولات خود را راهی بازار می کنند نیز تیکه بزرگی از پازل گرانی بازار است. توجه داشته باشید که کشور ما در شرایط جنگی قرار دارد، البته نه جنگ نظامی، بلکه جنگ اقتصادی و تحریم های همه جانبه دشمنان و باید با مدیریت جنگی با بازار برخورد کنیم.

اگر ادارت مربوطه نظارت خود را بر بازار بیشتر کرده و بازار را مدیریت کنند، بطور حتم تورم کنترل می شود. اما تا زمانی که مسئولان صنعت ، معدن و تجارت دستاوردهای نیروهای امنیتی را با مسامحه بی اثر کنند و نظارت مناسبی بر پخش محصولات مورد نیاز جامعه نداشته باشند، این تورم روز به روز افزایش خواهد یافت.

یکی از راهکارهای جلوگیری از احتکار خانگی، فروش محصولات به افراد بصورت محدود است. راهکاری که عزم جدی می خواهد. متاسفانه دولت محترم محصولات زیادی را وارد بازار می کند تا کمبودهای جامعه را برطرف کند، اما بخاطر عدم نظارت بر چگونگی پخش، مشکل بر طرف نمی شود. برای نمونه در استان گلستان ۱۰۸ تن گوشت قرمز گرم پخش شد، اما بسیاری از مردم از آن محروم ماندند.

در آخر نیز باید گفت، وظیفه ما به عنوان یک ایرانی این است که باید با نیروهای امیتی همراهی کرده و انبارهای مشکوک به احتکار را به نیروهای امنیتی معرفی کنیم تا جلوی سودجویان و معاندین گرفته شود و به تنظیم بازار کمک کنیم. شماره های ۱۱۰، ۱۱۳ ، ۱۱۴ شماره هایی هستند که می توانیم محتکرین و انبارهای آنها را به نیروهای امنیتی معرفی کنیم.

انتهای پیام/