Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

استان گلستان از یکشنبه شب هفته جاری با بارش شدید و بی سابقه باران مواجه شده و این بارشها باعث جاری شدن سیل در شهرهای این استان شده است. شهرستان آزادشهر علاوه بر مواجهه با بحران جاری شدن آبهای سطحی و احتمال طغیان رودخانه‌ها در شهرها و روستاها، با ریزش کوه و کولاک در مسیر خوش ییلاق و گرفتار شدن هموطنانمان در این مسیر نیز دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش تیتر آزاد، مسیر خوش ییلاق که با ارتباط آزادشهر به شاهرود دو استان گلستان و سمنان را به یکدیگر متصل می کند، جزء مسیرهای ترانزیتی می باشد و در فصل زمستان همواره با مشکل برف و بوران و انسداد جاده مواجه می شود.

با این وجود راهداری و مدیریت بحران شهرستان آزادشهر که مسئولیت اکثر مسیر خوش ییلاق را بر عهده دارد، از امکانات کافی برخوردار نیست و در مواقع بحرانی دست به دامان شهرستانهای دیگر استان یا استانهای همجوار می شود.

بارشهای اخیر شدید باران در پایین دست مسیر خوش ییلاق ( نزدیکی نوده) و برف و بوران شدید مسیر بالا دست آن ( گردنه خوش ییلاق) وضعیتی متفاوت را در این مسیر ایجاد کرده که کار را به استفاده از تجهیزات لجستیکی سپاه و ارتش کشانده است.

 از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه هفته جاری به دلیل بارش شدید باران در نزدیکی معدن زمستان یورت آزادشهر کوه ریزش کرد و مسیر را از سمت پایین دست جاده خوش ییلاق مسدود کرد. این در حالی بود که بارشها از نزدیکیهای تیل آباد تا شاهرود بصورت برف و بوران می باشد.

پلیس راه تیل آباد که در وسط مسیر قرار دارد، با اطلاع یافتن از این ریزش بلافاصله جاده را بست و از ورود ماشینهای بیشتر به این مسیر جلوگیری کرد. پلیس راه شاهرود نیز بعد از مدتی از ورود ماشین‌ها به جاده شاهرود به آزادشهر جلوگیری کرد. 

نیروهای امداد رسان ( هلال احمر و بسیج) ، مدیریت بحران، راهداری، ارتش و سپاه بلافاصله وارد عمل شدند تا بتوانند مسیر را بازگشایی کرده و مسافران گیر افتاده در مسیر را نجات دهند.

در همین خصوص کار با دو دستور و در دو کارگروه شروع شد. در دستور اول گروه امداد رسان به جابجایی مسافران گیر افتاده در کولاک و انتقال آنها به مساجد و مکانهای اسکان مسافر مشغول شدند.

در همین حین در مسیر تیل آباد تا شاهرود بخاطر یخبندان و لغزندگی مسیر چند تریلی قیچی کردند و تعدادی ماشین در بین این تریلی‌ها گرفتار شدند. از ظهر روز گذشته که این تریلی‌ها قیچی کردند، شدت کولاک به قدری شد که شعاع دید به کمتر از یک متر رسید. این موضوع سختی کار را دو چندان کرد.

نیروهای امدادی از صبح دیروز تاکنون ۲۵۵ نفر را در این مسیر جابجا و ساماندهی کردند. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که ۱۱۰ نفر در محدوده آزادشهر و ۱۴۵ نفر در محدوده راههای شاهرود نجات پیدا کرده‌اند.

بنا بر خبر منبع موثق در مدیریت بحران شهرستان آزادشهر، از پلیس راه تیل آباد تا معدن زمستان یورت تمام افراد گرفتار جابجا شده اند و از این بابت هیچ مشکلی نیست. همچنین تلاشهای دو شهرستان شاهرود و آزادشهر برای جابجایی باقی ماندگان در مسیر تیل آباد تا شاهرود نیز ادامه دارد.

این منبع اعلام کرد: نیروهای هلال احمر لوازم گرمایشی و بسته‌های ۷۲ ساعته غذایی را به افراد ساماندهی شده رسانده اند و از این بابت نیز مشکلی وجود ندارد.

وی گفت: از ۵ کیلومتری شهر نوده خاندوز به سمت تیل آباد تا مسافت حدود ۲۰ کیلومتر، کوه در چند نقطه ریزش کرده است و بارش شدید باران باعث شده در نقاط زیادی، سیلاب، چوب و سنگ را به جاده بیاورد.

منبع موثق در پایان تصریح کرد: نیروهای هلال احمر از سمت نوده تا ابتدای ریزش کوه، با ماشین، آذوقه ها را حمل کردند، مسافتی را با نفربر رفتند و سپس مقداری از مسیر، آذوقه‌ها را به دوش کشیدند و در آن سمت ریزش‌ها به دست نیروهای هلال احمر مستقر در تیل آباد رساندند.

 در دستور دیگر و در گروه بازگشایی جاده، نیروهای راهداری، بسیج و سپاه از ابتدای حادثه وارد عمل شدند و به بازگشایی مسیر پرداختند. برای این مهم تجهیزات لجستیکی سپاه به کمک مدیریت بحران آمدند.

بعد از گذشت مدتی، ریزش اول کوه پاک سازی شد و تجهیزات و نفربر از آن گذشتند و به سمت ریزش دوم رفتند، اما بعد از مدتی پشت سر آنها کوه دوباره ریزش کرد. شرایط کار بسیار سخت است، اما اراده نیروهای مشغول در محل حادثه قوی تر از آن است که در برابر سختی ها تسلیم شوند.

کار با سرعت و تلاش شبانه روزی و جهادی در حال انجام است و امید است که بزودی مسیر بازگشایی شود.

در سمت شاهرود تا تیل آباد نیز مدیریت بحران شاهرود دست بکار شده تا بتواند تریلی‌های قیچی شده را از جاده جمع ، جاده را برفروبی و مسیر را بازگشایی کنند.

امیدواریم با عنایت امام زمان و تلاش جهادی مسئولین، نیروهای امدادی هلال احمر، راهداری، سپاه، ارتش و بسیج این بحران به پایان برسد و هموطنان عزیزمان صحیح و سالم به آغوش گرم خانواد‌ها برگردند.

انتهای پیام/