Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

با وجود اعتراض مردم و مسئولین شهرستان آزادشهر درخصوص ادامه فعالیت سایت دفن زباله شرق استان در آزادشهر، فاز جدید این سایت با حضور معاون وزیر کشور و استاندار گلستان افتتاح شد. این افتتاحیه حاشیه‌ها و نکاتی داشت که در گزارش خبری آورده شده است.

به گزارش تیتر آزاد؛ عصر پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ مکان جدید سایت زباله آزاشهر با حضور مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور، هادی حق شناس استاندار گلستان، محسن سمیعی مدیرکل پسماند گلستان، معاونین فرماندار و شهردارهای شهرهای شهرستان آزادشهر و چند تن دیگر از مسئولین این شهرستان افتتاح شد.


این مکان جدید که چسبیده به سایت قبلی است به تازگی خریداری شده است و به گفته سمیعی قرار است این زمین لندفیل (گودال چال) جدید زباله‌های استان باشد با این شرط که نسبت به مکان قبلی از زیرسازی عایق توسط ورقهای ژئوممبران و شیب دهی مناسبی برخوردار باشد و خطر نفوذ پساب زباله‌ها به آبهای زیر زمینی را به صفر برساند. همچنین سمیعی قول داد تا ۶ ماه دیگر هیچ گلایه‌ای در خصوص این سایت وجود نداشته باشد.

لازم به ذکر است که مکان قبلی سایت زباله شرق استان گلستان که در یک کیلومتری آزادشهر واقع است در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار بوده و با وجود ایجاد چاله‌هایی با عمق ۳۰ الی ۴۰ متر برای دفن زباله، تقریبا پر شده است و ایجاد مرکز جدید الزامی بود.

در این افتتاحیه، چند حاشیه و چند نکته وجود داشت. اولین حاشیه این افتتاحیه سوالهای پیاپی استاندار گلستان از مدیرکل پسماند استان در خصوص ضمانت رفع معضلات سایت زباله شرق استان با ایجاد مرکز جدید بود. هادی حق شناس ۳ مرتبه از محسن سمیعی پرسید که آیا مطمئن هستید که با ایجاد این مکان جدید مشکل حل شده و مردم آزادشهر دیگر از بوی تعفن سایت زباله گلایه نخواهند کرد و سمیعی با قاطعیت گفت بله من مطمئن هستم.

استاندار گلستان بعد از پاسخ مدیر پسماند به وی گفت شما آزادشهری هستید و در حضور خبرنگاران آزادشهر ضمانت کرده‌اید.

دومین حاشیه این افتتاحیه، نبودن امام جمعه، شورای شهر و دادستان آزادشهر به عنوان مخالفان این سایت دفن زباله بود. در تماس با امام جمعه آزادشهر متوجه شدیم که وی از این افتتاحیه بی خبر بوده است.

سومین حاشیه این افتتاحیه پاسخ عجیب مدیرکل پسماند آزادشهر به خبرنگار تیتر آزاد بود. خبرنگار ما در سوال از سمیعی پرسید، آقای سمیعی شما در شهریور ۹۸ هم قول دادید که تا مهر ۹۸ این سایت دیگر بو نخواهد داشت؟! اما شاهد بوی تعفن این سایت هستیم؟!


سمیعی در پاسخ گفت، کارشناس محیط زیست گزارش دادند که بو از اینجا نیست. ببین این یک کار تخصصی است و شما کار خبرنگاری خود را انجام دهید. کارشناسان بی طرف اعلام کردند که سایت زباله آبهای زیر زمینی را آلوده نکرده و بوی تعفن از سایت نیست.

لازم به ذکر است که در زمان حضور مسئولین، شیرابه‌های زباله‌های دفن شده در چاله‌های اطراف وجود داشت و بوی تعفن همه جا را پر کرده بود. همچنین باد بوی تعفن را به سمت شهر می آورد و اگر بر خلاف مسئولین که با ماشین کولر زده به سمت سایت آمدند، با موتور یا خودرویی با شیشه پایین از شهر به سمت سایت زباله بروید، بوی تعفن را به شدت احساس خواهید کرد.

محسن سمیعی مدیریت پسماند گلستان این بوی تعفن حوالی و داخل شهر را بخاطر تخلیه فاضلاب شهری در اطراف شهر می داند، در حالی که بوی زباله و شیرابه‌های آن با بوی فاضلاب شهری (توالت) متفاوت است. ضمن اینکه این ادعا در صورتی صادق است که سایت زباله بو ندهد، نه اینکه این سایت با وجود آماده سازی برای حضور مسئولین و ریختن خاک بر روی زباله ها باز هم بوی تعفن می داد.

چهارمین حاشیه این افتتاح مربوط به دخالت کارکنان سایت زباله در پاسخگویی مسئولین به خبرنگاران بود. در حالیکه خبرنگار ما از سمیعی و استاندار می پرسید که چه تضمینی دارید که بعد از ۶ ماه مشکلات حل شود و این مرکز به مانند وعده‌های قبلی که به انجام نرسید، بر اساس قولهای شما استاندارد درست شود و پاسخی در این خصوص دریافت نکرد، چند تن از کارکنان سایت زباله به خبرنگار ما با بی ادبی و صدایی بلند می گفتند بیا برو بیرون، اینجا دعوا راه ننداز، ما دیگر شما را اینجا راه نخواهیم داد و از این قبیل موارد.

لازم به توجه است که مولام یازرلو مدیرکل قبلی پسماند گلستان ( که اتفاقا به مانند سمیعی وی نیز آزاشهری بود) و محسن سمیعی مدیر جدید هر دو در سالهای قبل قول داده بودند که این سایت زباله مکانیز خواهد بود و دفنی صورت نخواهد گرفت، اما این وعده آنها تا کنون در حد همان وعده باقی مانده است.

آخرین حاشیه این مراسم مربوط به حضور جمالی نژاد و افتتاح این سایت بود. مردم آزادشهر بعد از مطلع شدن از افتتاح فاز جدید محل دفن و دپوی زباله گلایه داشتند که چرا جمالی نژاد در هر شهرستان دیگری که از این استان در سفر خود رفته است، مکان عمرانی و تفریحی جدیدی افتتاح کرده و باعث رشد و ترقی آن شهرستان شده، اما در آزادشهر به افتتاح مرکز جدید زباله که مردم نسبت به آن اعتراض دارند مبادرت ورزیده است.

اما نکته‌های این افتتاحیه

اولین نکته که توسط خبرنگار ما به معاون وزیر کشور هم اعلام شد، این بود که چرا با وجود بیابانهای لم یزرع بسیار در گلستان، سایت زباله در زمینهای مرغوب زیر کشت شالی افتتاح شده و آنکه چرا در نزدیکترین مکان به شهر؟! ( پاسخ معاون این بود که نگران نباشید، بودجه خوبی برای این مرکز دیده شده است.)

البته پاسخ این سوال را می توان در برخی از گلایه های مردم آزادشهر دریافت کرد. گلایه‌هایی که مبنی بر مخالفت مردم و مسئولین شهرستانهای دیگر در ایجاد سایت دفن زباله در آن شهرستانها می باشد.

نکته دیگر آنکه، چرا مسئولین محیط زیست نسبت به تخریب محیط زیست واکنشی نشان نمی دهند؟!

و نکته آخر، آیا ادعاهای مسئولین آزادشهر مبنی بر بالا بودن مرگ و میر تنفسی در آزادشهر صحت دارد؟! و آیا این فاز جدید مشکالت را حل خواهد کرد؟!

شاید وعده جمالی نژاد در خصوص تخصیص بودجه خوب برای سایت زباله، تنها خبر بی حاشیه افتتاح فاز جدید سایت دفن زباله آزادشهر بود که امیدواریم این وعده صادق باشد و بعد از محقق شدن، مبلغ آن بصورت شفاف اعلام گردد و برای سایت شرق استان هزینه شود.

در آخر باید گفت، امیدواریم که تخریب چند هکتار دیگر از زمینهای مرغوب کشاورزی و بر هم زدن محیط زیست این منطقه در همین فاز توقف پیدا کند و این مرکز مکانیزه شده و بجای دفن زباله همانطور که سالهاست وعده داده شده، روزی برسد که هیچ زباله‌ای دفن نشود و از زباله‌ها برای تولید برق و ... استفاده شود و مجبور به افتتاح فازهای بعدی و از بین بردن زمینهای مرغوب دیگر نشویم.

IMG 0232

IMG 0236

IMG 0241

IMG 0254

IMG 0264

IMG 0265

IMG 0272

IMG 0274

IMG 0275

انتهای پیام/