Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

با وجود قوانین محکم قضایی در کشور٬ بارها اتفاق افتاده است که هموطنان عزیزمان٬ بخاطر رعایت نکردن قوانین حفاری توسط شرکت های خدماتی دچار خسارت های جانی و مالی شده اند. این موضوع تنها بخاطر عدم نظارت صحیح دستگاه ها مربوطه بر شرکت ها و بی اطلاعی ناظران پروژه از عواقب وقوع حادثه رخ می دهد.

به گزارش تیتر آزاد٬ یک شرکت خدماتی و توسعه شبکه آبرسانی در آزادشهر٬ حدود یک هفته است که کار خود را به دلیل نداشتن ابزار کار ( کمربند و سه راه آب ) رها کرده و انتهای کانال حفاری را برای کاهش هزینه خود پر نکرده است.

متاسفانه در کشور ما مسائل مربوط به ایمنی محیط کار ( hse ) نادیده گرفته می شود و اغلب شرکتها برای این موضوع هزینه نمی کنند و یا فقط به اندازه رفع تکلیف قانونی هزینه می کنند. این در حالی است که اگر حادثه ناگواری در طی کار رخ دهد٬ هزینه های وارد شده خیلی بیشتر از هزینه کردن برای حفاظتی و رعایت کردن مسائل ایمنی است.

یکی از مشکلاتی که کشور ما و شرکتها در این موضوع با آن مواجه هستند عدم آشنایی ناظران پروژه با مسائل و قوانین hse و جرایم حقوقی و کیفری حوادث محیط کار است. اگر ناظران و مدیران شرکتها بدانند که تمام مسئولیت حوادث در محیط کار بر عهده آنها خواهد بود٬ هرگز به خود اجازه نمی دهند که بدون آموختن قوانین hse  و آماده کردن امکانات لازم برای حفاظت محیطی و تهیه ابزار اخطاری شروع به کار کنند. 

مشکل دیگر کشور در نظارت دستگاه های مربوطه بر عملکرد این شرکتها است. متاسفانه دیده می شود مسئولین مربوطه فقط به کیفیت فنی کار توجه دارند و از رعایت کردن نکات ایمنی توسط شرکتها غافل هستند و این موضوع همواره به ضرر مردم عزیزمان تمام می شود. 

همانطور که در تصویر زیر دیده می شود انتهای کانال شرکت خدمات آبرسانی آزادشهر پر نشده است و این موضوع جان مردم شهر را به خطر خواهد انداخت.

 

b1

 این کانال که در سر سه راهی خیابان شهید نوری و کوچه شهید نوری ۷ قرار دارد مصداق بی توجهی ناظر پروژه و مسئولین شهری به مسائل ایمنی محیط کار و از همه مهمتر جان مردم است. همانطور که همشهریان عزیز می دانند کوچه شهید نوری ۷ یکی از پرترددترین کوچه های شهر است. حال اگر موتور سواری بخواهد در شب که دید انسان محدود است وارد این کوچه شود دچار مشکل خواهد شد.

همانگونه که در تصویر بالا دیده اید این کانال حفاظ و حتی علائم اخطاری مناسبی هم ندارد. و می بینید ناظر پروژه برای نصب اصولی نوار اخطار هم وقت کافی نگذاشته است. 

متاسفانه در کشور ما اغلب شرکتها برای کاهش هزینه ها خود از هزینه hse  کم می کنند و معمولا انتهای بیشتر کانالهای حفاری را پر نمی کنند که این موضوع غیر قانونی است.

این کار بخاطر این است که برای کار در روز بعد حدود نیم ساعت برای پیدا کردن سر لوله وقت را از دست ندهند و یا اینکه برای پیدا کردن سر لوله به انتهای کار آسیبی نرسد.

سوال ما از این ناظران و مدیران این است که اگر حادثه ای رخ دهد هزینه مالی و جزای کیفری آن چقدر می شود. آیا این هزینه ها قابل قیاس با هزینه پر کردن انتهای کار است؟!!

سوال دیگر از وجدان کارفرمایان است. آیا به خطر انداختن سلامت یک انسان برای کاهش هزینه٬ وجدان آنها را آزار نمی دهد؟!!!

در محاسباتی که یک کارشناس حفاری برای ما انجام داد٬هزینه پیدا کردن سر لوله برای شرکت ها کمتر از ۱۰ هزار تومان است و اعلام این رقم برای این کار٬ سلامت فکری این ناظران بی توجه را زیر سوال می برد.

تیتر آزاد با مشورت گرفتن از یک ناظر پروژه موفق٬ راهکاری برای این موضوع در اختیار شما قرار می دهد. بهتر است ناظرین انتهای کار خود را با چی پی اس مشخص و یا آن را علامتگذاری کنند و روی لوله در دو متر انتهای کار ۶۰ سانت ماسه بادی بریزند و نوار را روی آن بکشند. این کار باعث می شود زمان آنها کمتر از ۵ دقیقه گرفته شود و این ۵ دقیقه را با یک کارگر قبل از شروع ساعت کاری انجام دهند تا هزینه ها به حد اقل برسد.

انتهای پیام/