Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: بعضی ها معتقدند، صنایع تبدیلی ما باید مراکز تحقیق و توسعه داشته باشند. اگر بخواهم دقیق بگویم، حداقل ۹۰ درصد صنایع تبدیلی ما ، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر می باشند و به علت بالا بودن هزینه تحقیقات، این صنایع توانایی ایجاد همچنین مرکزی را ندارند.

به گزارش تیتر آزاد، مهندس سید محمد میرعمادیان رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه بین صنعت و دانشگاه فاصله وجود دارد و این موضوع باعث هدر رفت منابع و ظرفیت های علمی و صنعتی کشور می شود.

میرعمادیان ادامه داد: بیشترین کاری که برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه انجام شده ، گذراندن دو واحد کارآموزی دانشجویان در صنعت است ، متاسفانه دیده می شود دانشجویان این زمان اندک را غنییمت نمی شمرند و برای پایان زمان این کارآموزی لحظه شماری می کنند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه باید خیلی بیشتر از این باشد و اگر بخواهم دقیقتر بگویم ، دانشگاه و صنعت باید به هم متصل و مکمل یکدیگر باشند.

وی درخصوص پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها پروژه های تحقیقاتی زیادی توسط دانشجویان و اساتید انجام می شود اما متاسفانه در آخر در جایی بایگانی می شوند در حالیکه صنعت ما به این تحقیقات نیاز دارد.

میرعمادیان ادامه داد: در بحث صنایع تبدیلی کشاورزی که حوزه فعالیت بنده است، ما در برداشت محصول ضایعات زیادی داریم و خیلی از محصولات ما هدر می رود. اگر بدانیم که چه کارهایی باید انجام دهیم و از چه نوع تجهیزاتی باید استفاده کنیم، چه بسته بندی انجام دهیم تا محصول صادر شده برگشت داده نشود، ضایعات برداشت ما خیلی کم خواهد شد و این جز با تحقیقات بدست نمی اید.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: بعضی ها معتقدند، صنایع تبدیلی ما باید مراکز تحقیق و توسعه داشته باشند. اگر بخواهم دقیق بگویم، حداقل ۹۰ درصد صنایع تبدیلی ما ، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر می باشند و به علت بالا بودن هزینه تحقیقات، این صنایع توانایی ایجاد همچنین مرکزی را ندارند.

وی در ادامه گفت: در این چالش بزرگ ، باید دانشگاه ورود پیدا کند و به صنعت ما کمک کند. مثلا در استان گلستان ۴ دانشگاه در رشته های صنایع غذایی داریم و این پتانسیل هیئت های علمی و phd ها می توانند با صنعت یکی شوند و تحقیقات خودشان را بر اساس نیازهای صنایع انجام دهند.

میرعمادیان تصریح کرد: صنعت و دانشگاه باید عضو یک خانواده باشند در حالی که الان چنین احساس می شود که باهم غریبه هستند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد ادامه داد: دانشگاه می تواند در انتخاب تکنولوژی و بهبود تکنولوژی در صنعت موثر باشد و رشد تکنولوژی و اقتصادی صنایع ما را پویا نگه دارد.

وی در پاسخ به، طرح دولت برای هدفمند کردن تولیدات صنعت برای تامین نیازهای کشور و هدفمندی تحقیقات دانشگاهی برای رشد و بهبود تکنولوژی صنعت چیست؟ بیان کرد: در اسناد ما و در قوانین ما بعضا قانون هایی وجود دارد. مثلا در اقتصاد مقاومتی برای دستگاه های اجرایی پروژه های مختلفی تعریف شده است.

میرعمادیان ادامه داد: در مجموعه جهاد کشاورزی دو پروژه وجود دارد که یکی مربوط به افزایش جذب مواد خام کشاورزی که بحث فرآوری را مطرح می کند و دیگری بحث کاهش ضایعات کشاورزی است. تمام این پروژه ها یک نظام نامه پیوست فناوری دارند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: این نظام نامه پیوست فناوری پیش بینی شده است تا عملیاتی شود و به لحاظ فناوری، کشاورزی و صنعت ما را توانمند کند و آنها، در عرصه های مختلف بتوانند اعلام موجودیت کنند، و این راهی جز وصل شدن صنعت و دانشگاه ندارد.

انتهای پیام/