Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

به تازگی وزیر جدید ارتباطات طرحی را معرفی کرده که در آن مدعی شده است، هزینه اینترنت را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد، در این تحلیل به بررسی این موضوع می پردازیم.

به گزارش تیتر آزاد، طرح اینترنت غیر حجمی که به تازگی توسط وزیر ارتباطات مطرح شده است بنا به ادعای طراحان، طرحی است که هزینه مصرف کنندگان اینترنت را پایین خواهد آورد. در این طرح در ظاهر محدودیت دانلود وجود ندارد و پهنای باند در اختیار گذاشته شده به اشتراک گذاشته نمی شود. برای بررسی صحت این ادعاها باید این طرح را مورد بررسی قرار دهیم.

در بررسی ادعای ارزانی طرح باید گفت، در پیش از ارائه این طرح، شرکتها ارائه دهنده اینترنت به سمت ارائه اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه برای هر گیگابایت حدود ۱۰۰۰ تومان در سال رفته بودند . یعنی اگر فردی نیاز به ۱۲۰ گیگابایت حجم اینترنت در سال داشت، می توانست با پرداخت ۱۲۰ هزار تومان آن را خریداری کند.

شرکتهای ارائه دهنده اینترنت در طرح های خود تضمین می کردند تا سرعت دانلود اینترنت فردی که اینترنت با پهنای باند ۱۶ مگ بر ثانیه گرفته است کمتر از ۱ مگ نشود. یعنی حداقل سرعت اینترنت برای فرد ۱ مگ بود و در سال برای ۱۲۰ گیگابایت دانلود با سرعت حداقل یک مگ باید ۱۲۰ هزار تومان می پرداخت.

اما درطرح جدید که غیر حجمی است، برای استفاده از اینترنت با سرعت یک مگ باید در ماه ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید. یعنی اگر فردی بخواهد در طول سال اینترنت داشته باشد و ۱۲۰ گیگابایت بیشتر هم نیاز دانلود وی نباشد باید مبلغ ۲۴۰ هزار تومان پرداخت کند.

نکته قابل توجه این است، مصرف منصفانه برای این قبیل از مشتریان ۱۰ گیگابایت بین الملل و ۲۰ گیگابایت داخلی در ماه در نظر گرفته شده است که معادل 36۰ گیگابایت در سال است. اگر مصرفی بیش از این مقدار باشد با حد اقل سرعت خدمات ارائه خواهد شد که عملا می شود گفت، خدمتی ارائه نمی شود زیرا هزینه برق شما در استفاده از این سرعت بیشتر از مبلغ تجدید تعرفه خواهد بود.

بنا به گفته یکی از مسئولان بیشتر دانلود ها، ویدئو می باشد که از سرورهای داخلی است. دانلود ویدئو با حجم بالا بیشتر برای دانلود فیلم است و افرادی که فیلم ها را دانلود می کنند، اکثرا در دانلود فیلم به روز هستند و تعدادی کمی از این افراد به حجم های بیش از ۱۰۰ گیگابات در سال نیاز دارند. 

در ضمن، نوجوانان و جوانان مشتری اصلی این قبیل دانلود ها می باشند و این گروه سنی، همکاری بالایی در دانلود اشتراکی دارند. یعنی یکی از دوستان که فیلم جدیدی را دانلود کرد در اختیار دیگر دوستان قرار می دهد و میزان مصرف حجم دانلود فیلم ها، بین گروه دوستان تقسیم می شود.

نکته مهم اینکه خیلی از مشترکین اینترنت را برای دانلود فیلم نمی خواهند و با این تعرفه های جدید به شدت متضرر می شوند.

تضمین سرعت اعلام شده در طرح جدید، یکی از ادعاهای دیگر طراحان این طرح است. با توجه به مطالب بالا متوجه می شوید که این تضمین نرخ سرعت مشابه را تا بیش ۲ برابر گرانتر کرده است.

نکته دیگر اینکه، اگر شرکتها می توانند اینترنت با سرعت بالا و با تضمین سرعت اعلامی به مشترکین خود بدهند، طرح های قبلی یک نوع تقلب بوده است.

(مثلا بین ۲۰ نفر هر روز ۱۶ کیلو خوراکی بگذاریم و بگوییم به هر نفر تا ۱۶ کیلو خوراکی در روز داده ایم. اگر ۱۹ نفر دیگر آز ان خوراکی ها استفاده نکنند، به یک نفر ۱۶ کیلو خوراکی خواهد رسید. این طرح دروغگویی برای جذب مشتری است)

کلیات طرح پیشنهادی وزیر طرح خوبی است، اما بهتر است روی قیمت گذاری ها دقت بیشتری شود تا هزینه اکثر مردم را چند برابر نکنند.

چند نکته مهم:

همان گونه که مستحضر هستید، دنیا به سمت اینترنت رایگان قدم برداشته و در برخی از کشورها این طرح اجرایی شده است. همانطور که در خبرها نیز خوانده اید، آمریکایی ها در پی سیاست استعماری خود تصمیم دارند تا اینترنت ماهوارهای پر سرعت رایگان در اختیار مردم جهان بگذارند و طرح رایانش ابری خود را کم کم اجرایی کنند. و این طرح آنها در سالها آتی اجرایی خواهد شد.

دولت های پیشرفته جهان برای فرار از استعمار اینترنتی آمریکا، تصمیم به ایجاد شبکه داخلی اینترنت گرفتند و پالایش اینترنتی را برای ارتباط اینترنتی با دنیا در نظر گرفته اند. کشور ما هم به دستور رهبر معظم انقلاب به دنبال ایجاد شبکه داخلی اینترنت بود، اما متاسفانه با گذشت بیش از ۱۲ سال هنوز این بستر مهیا نشده است!

یکی از راههای مقابله با طرح استکباری آمریکا، در اختیار گذاشتن اینترنت رایگان برای مردم کشورها توسط دولت هاست.

اگر وزیر محترم قصد دارند کشور را به سوی واکسینه شدن ببرند، ابتدا باید طرح شبکه ملی اینترنت را با سرور داخلی به همراه پالایش اطلاعات مورد نیاز از شبکه جهانی اجرایی کند.

انتهای پیام/