Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

حاصل ۴۵ دقیقه مغالطه ی آقای عراقچی به عنوان رئیس برجام در گفتگوی ویژه ی خبری شبکه ۲ سیما ، ایشان برای توجیه بدعهدی شیطان بزرگ بود.

به گزارش تیترآزاد، به نقل از راه دانا؛ حاصل ۴۵ دقیقه مغالطه ی آقای عراقچی به عنوان رئیس برجام در گفتگوی ویژه ی خبری شبکه ۲ سیما ، توجیهی برای بدعهدی شیطان بزرگ بود.
وی در طول مدت زمان گفتگو به زبان های مختلف به توجیه و دفاع از بدعهدی آمریکایی ها پرداخت و گفت: ما می دانستیم که آمریکایی ها بدعهدی خواهند کرد و باید با آنها در طول زمان برای رفع تحریم ها مذاکره کنیم. ما باید بپذیریم که شرکت های آمریکایی به عنوان بخش خصوصی تابع حاکمیت آمریکا نیستند! ما باید بپذیریم که تحریم معاملات دلار در مسیر سوئیفت جزء تحریم های اولیه است ! رئیس جمهور اتریش نسبت به سوئیفت اطلاعات کافی ندارد! پولهای ما در اختیار بانکهای اماراتی است و قابل خرج کردن و خرید است. اگر می خواهیم شرکت های آمریکایی و... به ما اعتماد بکنند و حاضر به سرمایه گذاری شوند و مذاکرات فعلی ما که از مذاکرات قبلی کمتر هم نیست به نتیجه برسد و تحریم ها زودتر لغو شود لازم است صدا و سیما از برجام انتقاد نکند ، رسانه ها انتقاد نکنند و خلاصه همه و همه همراهی کنند تا شرکت های اروپایی و آمریکایی (به ما لطف کنند) به ما اعتماد کنند و حاضر به سرمایه گذاری در ایران شوند.
ما در این نوشتار مختصر ، قصد تجزیه و تحلیل همه ی مغالطات وی را نداریم و صرفاً به یک مورد که اتفاقاً عبور از خطوط قرمز هم هست اشاره می کنیم.
عراقچی هرگز نگفت که قرار بود همه ی تحریم ها به صورت هم زمان با انجام تعهدات ایران لغو شود ولی ایران ابتدا تمام تعهدات خود را انجام داد و دستش کاملاّ خالی شد سپس برای لغو تحریم ها در طول زمانی بسیار بلند (بیش از ۱۰ سال) باید با شیطان بزرگ چانه زنی کنیم تا نه به عنوان انجام تعهدات آمریکا ، بلکه به عنوان لطف آمریکایی ها بخشی بسیار ناچیز از تحریم ها تعلیق شود و یا از اعمال تحریمی جدید جلوگیری شود.
کاش می شد هر ایرانی گفته های عراقچی را ده ها بار گوش می داد تا به عیان به ضعف وی و تلاش عاجزانه اش برای توجیه ناتوانی های دستگاه دیپلماسی پی ببرند.
عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم موشکی ناقض برجام هست یا نه ؛ خواسته یا ناخواسته ، با ایجاد یک پارادوکس در ذهن شنونده می گوید : «از دید برجام ناقض برجام نیست اما رهبری فرمودند تحریم های جدید در هر زمینه ای که باشد نقض برجام است و برای ما هم همیشه ملاک فرمایشات رهبری است.»
1 - جناب عراقچی نمی گوید که تیم مذاکره کننده ؛ مرتکب یک تخلف آشکار و عبور از خطوط قرمز شده و برجام را بر اساس دیدگاههای نظام مقدس جمهوری اسلامی و خط مشی ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری تنظیم نکرده و به این ترتیب نتوانسته اند از حریم حقوق ملت به خوبی دفاع کنند. آقای عراقچی نمی گوید که اینگونه پاسخ دادن مغالطه ی لفظی بوده و به منزله انداختن توپ خطای تیم مذاکره کننده در زمین رهبری است که در نوع خود یک خطای نابخشودنی است.
2 - عراقچی هرگز به این مسئله ی بسیار مهم اشاره نمی کند که موظف بوده اند به گونه ای برجام را بنویسند که به ازای هر اقدام غربی ها (و در رأس آن ها شیطان بزرگ) ایران هم یک قدم و یک اقدام اعتماد ساز انجام دهد.
3 - عراقچی هرگز نمی گوید که تیم مذاکره کننده بر خلاف نص فرامین رهبری مبنی بر اقدامات گام به گام و هم سنگ اقدامات طرف مقابل، قبول کرده که ابتدا تمام اقدامات از طرف ایران (در قالب راستی آزمایی) انجام شود و بکلی دست ایران از هر اهرمی کاملاً خالی شود و سپس طرف آمریکایی با اظمینان از خالی بودن دست طرف ایرانی ، رفع هرگونه تحریم را به ده ها شرط ریز و درشت موکول نماید و در هر مرحله تعلیق موقتی هر تحریمی را به عنوان لطف و راهی برای شرطی کردن مردم و نظام ایران در سبد مذاکرات دراز مدت قرار دهد.
4 - عراقچی به روشنی می گوید که قانون ویزا تصریحاً نقض برجام است و ما نیز طی ماههای گذشته مذاکرات و مکاتبات بسیار فشرده و گسترده ای با طرف آمریکایی برای لغو این قانون داشته ایم ، ولی هرگز نمی گوید که تیم ایرانی با این روش عملاً راستی آزمایی 16 ساله را پذیرفته است. وی نمی گوید که اگر قانون ویزا نقض برجام است (و در حالی که خوب میدانند که آمریکایی ها به مراتب بیشتر از ایران به برجام نیاز دارند) پس چرا جرأت اعتراض ندارند و طبق فرمان رهبری اقدامات لازم را برای مقابله به مثل و خروج از برجام انجام نمی دهند.
پایان پیام/