Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

برگزاری جشنواره دوازدهم اقوام ایران زمین به گرمترین ماه سال یعنی مردادماه منتقل شده و احتمال قطع برق ، آب و گرمای بی سابقه هوا قطعا در کاهش کیفیت جشنواره و جمعیت تاثیر گذار خواهد بود .

به گزارش گلستان ما ؛ "جشنواره اقوام ایران زمین" مهمترین رویدادهای فرهنگی – گردشگری استان گلستان است که قطار آن به ایستگاه دوازدهم رسید ، جشنواره ای بین المللی که در بین اهالی استان گلستان جا افتاده و چند سالی است که توجه مسئولان کشوری و فعالان این عرصه را بخود جلب کرده است .

1 – چند سالی است که به دلیل تمرکز رسانه ای و حضور مشتاقان در این جشنواره ، شهرهای دیگری در سراسر کشور اقدام به برگزاری جشنواره با عنوان "اقوام ایران زمین" کرده اند و حتی برخی شهرها پا را فراتر گذشاته و خود را میزبان و پایتخت اقوام معرفی کرده و سعی داشته اند تا میزبانی این رویداد مهم را از چنگ گرگان در بیاورند اما تنها "جشنواره معتبر" اقوام ایران زمین از نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور همین جشنواره ایست که هر سال در گلستان برگزار می شود .

2- جشنواره اقوام با توجه به ماهیت ، کیفیت و جنس کارش باید در ایام و مناسبتهایی برگزار شود که متناسب با جشن و شادی باشد به همین دلیل بعضا شاهدیم که به دلیل تقارن با مناسبتهای دینی و مذهبی ، جابجایی در تاریخ برگزاری این رویداد بوجود می آید مثلا در سال 95 به دلیل برگزاری اجلاسیه 4 هزار شهید استان گلستان این رویداد مهم که همواره شهریور ماه برگزار می شد ، به دیماه منتقل شد که اتفاقا با استقبال چشمگیر مواجه شد .

3- امسال نیز با توجه به آغاز محرم و ایام الله عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) در روز 20 شهریورماه ، برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین در حاله ای از ابهام قرار دارد ، نگارنده در یک دیدار حضوری به مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری معروض داشت، که دیماه با توجه به سابقه خوبی که داشته بهترین زمان برگزاری جشنواره است به چند دلیل .

اولا ) هوای بهاری و مطبوع استان گلستان در دیماه دوما ) اکثر مردم استان بعد از اذان مغرب و عشا به جشنواره می روند و با توجه به اینکه اذان مغرب در دیماه ساعت 5 عصر می باشد ، تا ساعت 23 فرصت بسیار خوبی برای تماشا و استفاده از این جشنواره وجود دارد ثالثا ) اکثر اقوام و روستاهای هدف گردشگری استان گلستان کشاورز هستند و تابستان فصل کشاورزی بوده اما دیماه اوقات فراغت بسیار خوبی برای چنین کاری است .

4- اما برگزاری این جشنواره امسال به مردادماه و همزمان با ایام هفته خبرنگار یعنی 17 مرداد موکول شد ، امری که با اعتراض بنده و سایر اهالی مطبوعات و خبرنگاران استان مواجه گردید ، انتظار این بود که مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و عوامل دست اندرکار جشنواره به احترام قشر فرهیخته خبرنگاران این جشنواره را به زمان دیگری موکول می کردند .

5- همچنین امسال با گرمای بی سابقه هوا مواجهیم و از طرفی احتمال قطع برق و آب بسیار وجود دارد . گرمای داخل سالن از کیفیت جشنواره و حضور جمعیت قطعا خواهد کاست و باعث ناراحتی غرفه داران نیز خواهد شد و حواشی جدی در پی خواهد داشت .

6 – همچنین می طلبد با یک فکر و برنامه ریزی بهتر این جشنواره را با محوریت چهل سالگی انقلاب اسلامی در آستانه دیماه و ایام الله پیروزی انقلاب با جشن ها و نواهای بهتری برگزار کرد و تصمیم برگزاری عجولانه در مردادماه چیزی جز حاشیه های داغ در هوای گرم و خسته کننده نخواهد بود .

بنظر می رسد بعد از برگزاری 11 دروه از جشنواره اقوام هنوز این جشنواره بی قوام و بلاتکلیف است و تاریخ دقیق و زمان مناسب خود را نشناخته (که البته بخشی از آن اجباری است) و برگزار کنندگان هر ساله کلی باید وقت صرف کنند تا زمان مناسب برگزاری آن را انتخاب کنند ، بماند که چقدر باید صرف کیفیت بخشی و اثرگذاری و پربارتر نمودن این جشنواره شود .

نویسنده : جواد عموزاد خلیلی

انتهای پیام /