Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

محمد لسانی گفت: بسیاری از پیام‌رسان های داخلی بعد از اعلام حمایت دولت و فیلتر شدن تلگرام نیروهای زیادی استخدام کرده، سرورهای جدید خریداری کرده و بر روی پیام رسان خود سرمایه گذاری کردند اما حمایت های پنهانی از این دو نسخه و انداختن فرش قرمز دولت زیر پای تلگرام طلایی و هاتگرام باعث از بین رفتن همه این درآمدها شد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما، محمد لسانی، کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص نسخه های جعلی تلگرام و هاتگرام اظهار داشت: ایجاد و تولید پیام رسان یک صنعت فناورانه و نوعی کار زیرساختی است که افراد، شرکت ها و استارت آپ ها عملاً زیرساخت فنی پیام رسان را مبتنی بر پیام رسان و شبکه اجتماعی ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه تولیدات پیام رسان های بومی نشان دهنده سطح علمی هر کشور است تصریح کرد: از سال های گذشته مجموعه های مختلف در راستای تولید پیام رسان ها ا ف داماتی انجام داده بودند اما چون از آنها حمایتی صورت نگرفت نتوانستند پیشرفت چشمگیری داشته باشند. به عنوان مثال بیسفون بعد از آنکه به رقم 6میلیون مخاطب رسید، عملاً به خاطر نبود حمایت رها شد.

تلگرام طلایی و هاتگرام تنها پوسته ایرانی دارند

این کارشناس فضای مجازی در خصوص نسخه های جعلی تلگرام مانند هاتگرام و تلگرام طلایی بیان داشت: همه این نسخه ها روی درگاه اصلی تلگرام هستند و یک پوسته ایرانی دارند که در خقیقت همان درگاه اتصال است. برای همین عملاً این دو نسخه از کانال فیلتر شکن عبور کرده و این فیلتر شکن با یک پوسته جدید عرضه می شود.

لسانی در ادامه افزود: دبیر شورای عالی فضای مجازی به این دو نسخه فرصت داده اند که تحت عنوان یک پیام رسان داخلی تا 15مرداد ماه خود را معرفی کنند و این به معنای جدا شدن آنها از تلگرام است.

جذب 20 میلیون مخاطب با دور زدن قانون

وی با بیان اینکه این میزان شفافیت از سوی این دو نسخه هم قابل قبول است تاکید کرد: باید توجه داشت وقتی اپلیکیشن های داخلی به سختی تعداد مخاطبین خود را جذب کردند این دو نسخه جعلی از طریق راه های میان بر و دور زدن قانون توانستند بالغ بر 20میلیون مخاطب داشته باشند.

این کارشناس فضای مجازی همچنین گفت: همیشه راه های میانبر در کوتاه ترین زمان بیشترین آورده را داشته اند ولی همه این راه ها غیر قانونی هستند. این دو پیام رسان مستقیماً به تلگرام اصلی متصل هستند و ارسال و دریافت در بستر تلگرام رخ می دهد به طوری که هات گرام و تلگرام طلایی یک پوسته ایرانی و هسته خارجی دارد.

با وجود نسخه‌های جعلی باز هم تلگرام به اطلاعات مخاطبان ایرانی دسترسی دارد

لسانی در ادامه بیان داشت: تلگرام و هاتگرام برای اتصال مخاطبان به سرور اصلی تلگرام الزاماً از فیلتر شکن استفاده می کنند از همین جهت تلگرام در حال حاضر هم دسترسی کامل به اطلاعات ده ها میلیون نفر از کاربران این دو پبام رسان دارد.

وی با تاکید بر خارجی بودن سرورهای این دو پیام رسان تصریح کرد: دور زدن های تلگرام طلایی و هات. گرام باعث شده است که پیام رسان های داخلی رشد نکنند و از طرفی صاحبان تلگرام به ریش ایرانی ها بعد از فیلتر شدن تلگرام بخندند.

ایجاد رانت اطلاعاتی برای تلگرام با فعالیت نسخه های جعلی آن در کشور

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه یک رانت اطلاعاتی برای مجموعه تلگرام ایجاد شده تصریح کرد: هاتگرام و تلگرام طلایی پوسته‌ای شیرین بر حقیقت تلخ تلگرام هستند که متاسفانه مجموعه های متولی تاکنون به وضعیت آنها رسیدگی نکردند. گفته شد CDN های تلگرام در اختیار تلگرام طلایی و هات گرام گذاشته شد اما هیچ وقت اقای جهرمی به این اظهارات پاسخ دقیق و روشنی ندادند.

لسانی همچنین گفت: انتظار می رود شفافیت وزارت ارتباطات در همه زمینه ها باشد و همانگونه که شفافیت در مسئله ارز و واردات گوشی از مجموعه وزارت ارتباطات شروع شد انتظار می رود در خصوص تلگرام طلایی و هاتگرام هم وزیر ارتباطات شفافیت به خرج بدهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت پیام رسان های داخلی بین 15 تا 10میایون نفر است عنوان کرد: گپ بزرگی در این خصوص وجود دارد که در آینده نردیک هم این مشکل برطرف نمی شود، حدود 25میلیون نفر از کاربران شبکه های اجتماعی در این گپ جا می شوند و این تفاضل کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی و حداکثر سقف پیام رسان های داخلی است.

اگر فعالیت تلگرام طلایی و هاتگرام سیاست دولت است، آن را علنی کند

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: دولت و وزارت ارتباطات تصمیم گرفتند که برای این 25میلیون نفر لایه ای از تلگرام را تعریف کنند که این تعداد از مخاطب مجازی از دستشان نرود و به سمت فیلتر شکن های خارجی نروند. اگر این مساله یک سیاست باشد ما مشکلی با اعلام این سیاست نداریم ولی اگر این مساله سیاستی از سوی دولت است چرا از اعلام آن واهمه دارد.

لسانی در ادامه اظهار داشت: شنیده ها حاکی از این است که تلگرام طلایی و هات گرام در حال انجام سریع کارهای خود برای استقلال از تلگرام هستند تا به عنوان یک پیام رسان مستقل فعالیت خود را ادامه دهند.

وزارت ارتباطات حتی در ظاهر هم عدالت را رعایت نکرد

وی با بیان اینکه دولت برای تلگرام و هاتگرام بزرگراه اختصاصی ایجاد کرده است، بیان داشت: طبیعی است که هر دولتی با برخی مجموعه ها زاویه داشته و به برخی دیگر از نظر لطف نگاه می کند اما بهتر بود حداقل دولت در ظاهر عدالت را رعایت می کرد.

این کارشناس فضای مجازی ضمن تاکید بر لزوم ایجاد شفافیت در خصوص تلگرام طلایی و هاتگرام تصریح کرد: تلگرام طلایی و هاتگرام بعد از این دستور دبیر شورای عالی فضای مجازی قطعاً مسبر قانونی را پیگیری می کنند اما نکته این است که چرا تا کنون با تلگرام طلایی و هاتگرام برخورد قانونی نشده است.

ویژه سالاری و حمایت پنهانی؛ 2 امتیاز دولت برای نسخه‌های جعلی تلگرام

لسانی در ادامه افزود: قانونی که برای همه پیام رسان های داخلی اعمال می شد برای این دو پیام رسان اعمال نشد یعنی در مرحله اول ویژه سالاری برای این دو قائل شده اند و در مرحله دوم به صورت پنهانی از آنها حمایت کردند و مهم این است که اگر دولت به هر دلیلی پذیرفته است که این دو باید نسخه های نهایی باشند باید این موضوع را اعلام کند و رو در روی افکار عمومی بایستد.

فرش قرمز دولت زیر پای تلگرام طلایی و هاتگرام

وی ضمن اشاره به تعطیلی کسب و کارهایی که در خلال پیام رسان های داخلی به وجود آمده بود عنوان کرد: بسیاری از پیام رسان های داخلی بعد از اعلام حمایت دولت و فیلتر شدن تلگرام نیروهای زیادی استخدام کرده، سرورهای جدید خریداری کرده و بر روی پیام رسان خود سرمایه گذاری کردند اما حمایت های پنهانی از این دو نسخه و انداختن فرش قرمز دولت زیر پای تلگرام طلایی و هاتگرام باعث از بین رفتن همه این درآمدها شد.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: تجربه و پیمایش ها نشان داده است که اولویت مردم در استفاده از یک پیام رسان، دسترسی و سهولت است. طبق نظرسنجی های انجام شده از تهران و شهرستان ها انجام شده عامل اول دسترسی، عامل دوم همه گیر بودن و عامل سوم داخلی و یا خارجی بودن یک پیام رسان است.

لسانی در پایان گفت: اگرچه بارها از سوی اقای دوروف اعلام شد تلگرام طلایی و هاتگرام ایرانی هستند اما باز هم به خاطر امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده شد در نهایت دسترسی مردم به آنها آسان شد و شاهد کوچ مردم از پیام رسان های داخلی به این دو بودیم. طبیعتاً هر کدام از پیام رسان های داخلی اگر مورد حمایت قرار گرفته و سرویس دهی خوبی ارائه می کردند می توانستند جایگزین تلگرام طلایی و هاتگرام باشند.

انتهای پیام/