Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

در حالیکه از وعده دو ماهه استاندار گلستان برای تامین زمین برای توسعه زیرساختهای پارک علم و فناوری استان گلستان می گذرد اما هنوز این وعده اجرایی نشده و پارک گلستان کوچکترین پارک علم و فناوری کشور به لحاظ وسعت است .

به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما ؛ امروزه بر کسی پوشیده نیست که علم سلطه و اقتدار می آورد و مایه هژمونی و عدم وابستگی به سایر کشورها و ابرقدرتهاست ، انقلاب اسلامی نیز با هدف تحقق و گسترش عدالت اجتماعی بدون وابستگی به شرق و غرب بنا نهاده شد و این امر میسر نمی شود جز اینکه بخواهیم زیرساختهای علمی و فناوری خودمان را تقویت کنیم.

اکثر کسب و کارها و برندهای مطرح جهان نظیر اینتل ، یاهو ، گوگل و ... از راه پارک علم و فناوری به اوج و ثروت رسیدند و تجربه پارکهای علم و فناوری در دنیا نشان داده که کسب و کارهایی که از طریق پارک اقدام کرده 80 درصد موفقیت و آنهایی که راه دیگری را رفتند فقط 20 درصد توفیق یافتند .

امروزه بیش از 800 پارک علم و فناوری در دنیا فعالیت می کنند که بیش از 50 خدمت علمی و تجاری به صاحبان اندیشه های دانش بنیان ارائه می دهند و در ایران نیز 33 پارک علم و فناوری ایجاد شده که بزرگترین و مجهزترین آن در اصفهان با 520 هکتار مساحت می باشد .

استان گلستان نیز اگرچه در سال 84 عملیات احداث پارک علم و فناوری را با متولی گری دانشگاه گلستان شروع کرد اما عملا تا سال 91 اقدام قابل تاملی صورت نگرفت تا اینکه از سال 91 به صورت جدی عملیات اجرایی پارک آغاز شد و تا این لحظه که 135 شرکت و 44 شرکت دانش بنیان در این پارک مستقر بوده و به لحاظ کمی رتبه 17 و به لحاظ کیفی رتبه 11 کشور را دارد می باشد.

اما آنچه که قصه پارک علم و فناوری را پرغصه می سازد مساحت این پارک است که به نسبت سایر پارکهای کشور بسیار ناچیز و در حدود 3 و نیم هکتار می باشد که در کشور کمترین مقدار به شمار می رود ، زمینی که اگر چه باید دولت باید در اختیار پارک قرار می داد اما خود پارک هزینه خرید آن را پرداخت کرد والبته در مکانی نامناسب در انتهای جاده گرگان به آق قلا در حالیکه اکثر پارکهای علم و فناوری استانها در داخل شهر و یا جنب دانشگاه اصلی آن استان احداث شده اند و رفت و آمد نخبگان و اساتید دانشگاه به آن سهل الوصول است .

مثلا پارک علم و فناوری استان اصفهان جنب دانشگاه صنعتی اصفهان با 520 هکتار وسعت ، پارک علم و فناوری استان یزد در وسط بافت تاریخی شهر یزد با 72 هکتار ، پارک علم و فناوری خلیج فارس در جزیره قشم با 380 هکتار و شهرهایی مثل شیراز و شاهرود که در مساحت و مکانهایی بسیار مناسب احداث شدند .

عدم وجود زمین مناسب باعث شده تا پارک علم و فناوری گلستان نتواند از شرکتهای دانش بنیان و همه ظرفیتهای نخبه استان استقبال کند و حتی برخی شرکتهای پردرآمد و مستعد نیز از استان خارج شده اند که این فرایند خروج نخبگان هم به اقتصاد و شکوفایی استان و هم به اشتغال و رونق ضربه می زند .

در همین راستا استاندار گلستان حدود 3 ماه پیش در بازدید از پارک علم و فناوری گلستان قول داد که که بحث زمین را حل کند و زمینی به مساحت حدود 14 هکتار در جنب روستای قربان آباد(روبروی فرودگاه گرگان) که متعلق به اداره راه و شهرسازی بوده ولی در اجازه سازمان جهاد کشاورزی جهت احداث شهرک گلخانه ای است ، بلااستفاده بوده که می تواند با توجه به مکان و موقعیت جغرافیایی به مرکز استان مورد توجه نخبگان و مبتکران قرار بگیرد .

اما با وجود گذشت نزدیک به 3 ماه از این وعده استاندار هنوز این اقدام عملی نشده و استاندار گلستان علیرغم مشغله های زیادی که دارد هنوز به این امر مهم رسیدگی نکرده است ، این می طلبد که همه رسانه ها و مسئولین استان اعم از استاندار و معاونین وی به این موضوع بسیار مهم ورود کرده و زمین قربان آباد را به پارک علم و فناوری بدهند تا ما شاهد خروج نخبگان از استان نباشیم .

در اهمیت این نکته همین بس که ارزش افزوده ایجاد شده از طریق شرکت های دانش بنیان نظیر آریاتیناژن 700 درصد بوده که این نکته نشان می دهد اگر چه پرداختن به شیلات ، جنگل ، منابع طبیعی، محیط زیست و ورزش لازم است اما هیچکدام از اینها به اندازه علم و فناوری مهم نیستند ، پس استاندار گلستان توجه خود را به توسعه زیرساختهای علم و فناوری استان معطوف کند و حداقل ماهانه سه ساعت با نخبگان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان نشست عمومی و تخصصی داشته باشد ./ خبرگزاری علم و فناوری

نویسنده : جواد عموزاد

انتهای پیام /