Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند.

** کیهان

شما جرقه نزن حل مشکلات اقتصادی پیشکش!

رئیس معزول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت اصلاحات می‌گوید مشکل اقتصاد در حوزه حکمرانی است.
به گزارش شرق محمد ستاری‌فر در بنیاد باران گفته است: من معتقدم که امروز اجماع همه اقتصاددانان با نحله‌های فکری مختلف این است که مشکل اقتصاد ابتدا در حوزه سیاست و حکمرانی است.
وی می‌گوید: سوال این است که چرا جوامع توسعه یافته غربی توانستند دنیا را متمرکز کنند؟ نقطه آغاز این توسعه، کشورهای اروپای غربی بودند؛ آلمان، ژاپن و... نیز کشورهای متأخر هستند.
ستاری‌فر می‌افزاید: سوال بعدی این است که این برنامه‌های توسعه چه مشکلی داشتند که به هدف خود نرسیدیم؟ در حالی که تمام رویکردهای مهم در 70 سال اخیر در برنامه‌ها در نظر گرفته شده است. این برنامه‌ها ظرفیتی را که معرفی کردند چندین برابر بالاتر از ظرفیت‌های به کارگرفته شده بوده است. یعنی به برنامه‌های ما از لحاظ نظری مشکلی وارد نبوده است، بلکه در نظام حکمروایی و تدبیر مشکل داشته‌ایم. ایران با هزار و 200 میلیارد دلار منابع نفتی چرا چنین وضعیتی دارد؟ برخی ارقام و شاخص‌های ما چقدر لرزان است؟ اگر ترکیه هزار و 400 میلیارد تومان صادرات داشته باشد، باید هفت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.
وی همچنین گفته است: آیا برای حل مشکلات باید رویکرد سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری داشته باشیم؟ اگر سخت‌افزاری نگاه کنیم باید به موضوع تحریم‌ها اشاره کنیم؛ گرچه عواملی چون تحریم هم مهم است اما به ریشه‌ها نمی‌پردازد. اگر ریشه‌ها درست بود، ما در این مدارها نمی‌افتادیم.
اظهارات این عضو حزب منحله مشارکت در حالی است که نامبرده خود یکی از عوامل ناکارآمدی اقتصادی و ایجاد بن‌بست در دولت اصلاحات بود. خاتمی سوم اردیبهشت1383 پس از اعلام برکناری همزمان ستاری‌فر (رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی‌) و مظاهری (وزیر اقتصاد) به خبرنگاران گفت: «آنچه در تغییرات تیم اقتصادی کابینه مهم بود؛ اینکه این دو دستگاه مهم که پشتوانه حرکت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورند، در آنجایی که باید به هم می‌رسیدند، هماهنگی پیدا نمی‌کردند و جرقه می‌زدند. این موضوع از 2 سال پیش ادامه یافته و بنده توفیق نداشتم که هماهنگی را بین آنها ایجاد کنم.»
خاتمی با اشاره به تلاش‌های پی در پی جهت ایجاد هماهنگی میان آقایان ستاری‌فر و مظاهری گفته بود: «حتی تصمیم گرفته شد و منشوری مکتوب میان سیاست‌های این دو دستگاه نوشته شد و دوستان همه آن را تأیید کردند، ولی متاسفانه به خاطر روش‌های سلیقه‌ای این چفت شدن دو دستگاه با یکدیگر ایجاد نشد. نتیجه این ناهماهنگی را سال گذشته دیدیم، زیرا در حالی که دولت در این سال بهترین وضعیت اقتصادی کشور را گذراند، اما مسئله حقوق و مزایای کارمندان به شدت بنده را نگران کرده بود؛ حال آنکه نمی‌بایست این موضوع به وجود می‌آمد. وی با بیان اینکه از آقایان ستاری‌فر و مظاهری به عنوان صاحب‌نظر در دولت استفاده خواهد کرد، افزوده بود: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کنار رفتن خود را به صورت مکتوب به بنده ارائه داده‌اند و نهایتا تصمیم گرفته شد تا یکسال و نیم باقی مانده دوره ریاست‌جمهوری بنده بتوانم در مسئله خدمت‌رسانی بدون ناهماهنگی در درون دولت کارها را پیش ببریم.
یادآور می‌شود پیش از این سایت امید وابسته به عارف خبری درباره احتمال تشکیل حزب سیاسی از سوی ستاری‌فر منتشر کرده بود.


دولت با اجرای ماده 14 برجام مجلس و قانون اساسی را دور زد


با وجود سرنوشت مبهم برجام در نهادهای قانونی داخلی و در شرایطی که شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی هنوز نظرنهایی خود را درباره پذیرش و یا عدم پذیرش برجام اعلام نکرده‌اند، دولت یازدهم با دعوت از آمانو و ارائه دسترسی برای بازرسی از پارچین، عملا و بصورت غیرقانونی اجرای برجام را آغاز کرده است.
به گزارش رجانیوز، دولت در شرایطی با حضور آمانو در ایران و بازدید از سایت نظامی پارچین آنهم فراتر از تعهدات مندرج در پادمان و حتی پروتکل الحاقی موافقت کرده و آن را تشریفاتی خواند که این دسترسی نه تنها با دو مصوبه پیشین مجلس درباره نحوه تعامل ایران و آژانس مغایر بوده بلکه به نوعی دور زدن نهادهای قانونی کشور برای اجرای بدون تایید برجام تلقی می‌شود.
براین اساس بدون اعلام نظر رسمی شورایعالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی درباره برجام، دولت عملا اجرای آن را کلید زده است، چرا که این بازدید در چارچوب نقشه راهی توافق شده در حاشیه برجام به آژانس داده شده است و عملا اجرای یکی از تعهدات ایران در متن برجام بوده است.
براساس آنچه در ماده 14 متن برجام بین طرفین توافق شده، ایران و آژانس موظف به اجرای سندی هستند که از آن به عنوان «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته»میان ایران و آژانس یاد شده است و بر این اساس، دسترسی‌های روز گذشته به آمانو با هدف اجرای این نقشه راه و عملی شدن برجام آنهم بدون اعلام نظر نهایی نظام درباره متن برجام صورت گرفته است.
این در حالی است که دسترسی به سایت نظامی پارچین نه تنها فراتر از توافقنامه پادمان ایران و آژانس ذیل معاهده ان‌پی‌تی است، بلکه این دسترسی از تعهدات یک کشور ذیل پروتکل الحاقی نیز فراتر بوده است، چرا که بازدید از مکان‌های مختلف ذیل پروتکل الحاقی شامل ضوابط خاصی است که در این بازدید رعایت نشده است.
مجلس شورای اسلامی در قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی مصوب سال 84 دولت را موظف کرده بود که تنها در چارچوب معاهده پادمان و ان‌پی‌تی به بازرسان دسترسی بدهد. ماده 4 این قانون تصریح کرده است که: ماده 4- دولت مکلف است صرفا در چارچوب «توافقنامه پادمان» معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نماید. اجابت درخواست‌های فراتر از «توافقنامه پادمان» توسط دولت ممنوع است.
نکته تاسف‌بار این است که با وجود قانون‌شکنی دولت و ارائه دسترسی به آمانو به واسطه نقض همزمان سه قانون، آژانس هیچ‌گونه تعهدی برای بسته شدن پرونده ایران نداده است و تنها تعهد آژانس پس از این بازدید، ارائه «ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقی مانده گذشته» به شورای حکام آژانس است!؛ «مدیرکل تا 15 دسامبر 2015 ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقی مانده گذشته و حال را به شورای حکام ارائه خواهد کرد».
این در حالی است که تجربه گزارشات 12 ساله مدیرکل از برنامه هسته‌ای ایران نشان داده که همواره ارزیابی نهایی ارائه شده از سوی مدیرکل همراه با بازماندن پرونده و تلاش برای باقی نگهداشتن ابهامات صوری آژانس علیه ایران است و این رویه دقیقا در متن برجام نیز رعایت شده تا مدیرکل بتواند همان رویه سابق در گزارش‌نویسی را با وجود دسترسی‌های فراتر از پروتکل الحاقی ادامه دهد.
براساس متن تهیه شده در برجام، پس از ارائه ارزیابی نهایی مدیر کل به شورای حکام تا پایان سال جاری میلادی (دیماه 94) مدیرکل تصمیم نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران را نخواهد گرفت، بلکه این کشورهای 5+1 هستند که در قطعنامه‌ای که در شورای حکام به تصویب خواهند رساند و ایران پیشاپیش و بدون اطلاع از مفادش آن را پذیرفته است، درباره سرانجام پرونده هسته‌ای ایران در آژانس اظهارنظر می‌کنند.
یادآور می‌شود طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، تصویب و مجوز اجرای هر گونه توافق تعهد‌آور بین‌المللی منحصرا مشروط به تصمیم مجلس است. رهبر معظم انقلاب نیز نظر متبع درباره برجام را نظرنمایندگان مجلس عنوان کردند.
گفتنی است روزنامه زنجیره‌ای بهار روز گذشته تیتر اول خود را به «تقدیر آمانو از دیپلماسی روحانی+ قفل پارچین شکست» اختصاص داد. بهار، همان روزنامه‌ای است که یک روز قبل از عیدغدیرخم، ولایت سیاسی امیرمومنان را به قلم یک عضو گروهک نهضت آزادی زیر سوال برد و مدتی توقیف بود.


کری: توافق وین اهرمی فوق‌العاده علیه ایران است


وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، با مکانیسم ماشه، تحریم‌های تعلیق شده به سرعت بازخواهد گشت.
وی در پاسخ به سؤال یک نماینده جمهوری‌خواه که از سوی روزنامه تایمز اسرائيل منتشر شده می‌‌گوید: به عنوان بخشی از برجام، با یک توافقنامه نقشه راه موافقت کرده است تا اینکه به نگرانی‌های آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهد.
ایران متعهد شده است که تا پانزدهم اکتبر به تعهدات خود براساس توافقنامه نقشه راه عمل کند. تخفیف تحریم‌ها تنها پس از آن ارائه خواهد شد که ایران اطلاعات و دسترسی که آژانس می‌خواهد در اختیارش قرار دهد و گام‌هایی را بردارد که براساس توافقنامه نقشه راه با آژانس با برداشتن آنها موافقت کرده است.
وی می‌افزاید: براساس این توافقنامه، ایران مشمول شدیدترین و سخت‌گیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی و نظارت خواهد بود که تاکنون برای یک برنامه هسته‌ای درباره آن مذاکره شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود که دسترسی به موقع به مکان‌هایی را که برای بازرسی می‌خواهد، داشته باشد و در غیر این صورت ایران ناقض برجام خواهد بود و خطر اعمال دوباره تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. برای مثال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی روزانه به نطنز و فردو را به مدت 15 سال دارد. علاوه بر این، برجام شامل تدابیری است که فراتر از آن چیزی است که در پروتکل الحاقی وجود دارد که شامل نظارت بر اجزای کلیدی سانتریفیوژها تا 20 سال است و شامل نظارت بر اورانیوم از زمان استخراج از معدن به مدت 25 سال است. براساس متن برجام، اگر آژانس بین‌المللی انرژي اتمی نگرانی‌هایی درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و مغایر با برجام در مکان‌هایی داشته باشد که مطابق با توافقنامه جامع پادمان ایران، اعلام نشده باشد، در این صورت آژانس ممکن است درخواست دسترسی در یک روند زمانی محدود را مطرح کند. اگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژي اتمی نتوانند در طی 14 روز به ترتیبات رضایت‌بخش دست یابند، این موضوع به وسیله کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد که طی آن صدور یک رای اکثریت، ایرانی‌ها را وادار به دسترسی خواهد کرد چون روسیه، چین و ایران نمی‌توانند مانع ایجاد کنند. هرگونه کوتاهی و قصور ایران در اجازه دسترسی در پایان این دوره 24 روزه ناقض برجام خواهد بود و زمینه‌ای برای بازگشت سریع تحریم‌ها خواهد بود.
کری می‌افزاید: براساس برجام، ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای پاسخ دادن به هرگونه عدم پیروی ایران را داریم، آمریکا به طور خاص این توانایی را دارد که تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه مرتبط با هسته ای را در صورت عدم پیروی ایران دوباره اعمال کند. در مورد تحریم‌های سازمان ملل هم، براساس قطعنامه (2231)، ما حتی با وجود مخالفت‌های هر عضو شورای امنیت از جمله چین و روسیه می‌توانیم این کار را بکنیم. این توانایی یک‌جانبه برای بازگرداندن همه تحریم‌های شورای امنیت به ما یک اهرم فوق‌العاده می‌دهد تا اگر بخواهیم گام‌های کمتری برداریم همکاری دیگر کشورها را بدست آوریم.
همچنین ما طیفی از دیگر گزینه‌ها را برای پرداختن به عدم پیروی ناچیز ایران داریم. این گزینه‌ها شامل قرار دادن نهادهای خاص فعال در فعالیت‌های مغایر برجام در فهرست‌های خاص است، شامل بازگرداندن برخی تحریم‌های داخلی خاص برای پاسخ دادن به نقض‌های کوچک ولی همیشگی از برجام است و یا اینکه شامل استفاده از اهرم ما در کمیسیون مشترک در مورد درخواست‌های تامین تدارکات است.


در دولت سازندگی رانت دادند و اسمش را خصوصی‌سازی گذاشتند


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در دولت سازندگی برخلاف شعارهای این دولت، واگذاری رانت عرف شد.
عباس شاکری ضمن سخنانی در مؤسسه دین و اقتصاد گفته است: در دوران پس از جنگ اگر رویه درستی در پیش می‌گرفتیم می‌توانستیم رشدهای دورقمی در اقتصاد را تجربه کنیم. دوره تعدیل، بر شفافیت تاکید داشت اما کاملا برعکس عمل شد و در دستگاه‌های مختلف، شرکتهای اقماری ایجاد شدند که از دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور در امان باشند و آزادانه هرگونه که خواستند عمل کنند. در کل دوره‌ها در امر مالیات، از هر پرونده‌ای که روشن و حاضر بود، مالیات گرفتیم و هر کس عملکرد شفافی نداشت مالیات نپرداخت. وضع مالیات بر ثروت و میزان فرار مالیاتی هم که عیان است. بدون اینکه در امر قیمت‌گذاری دقت کنیم خصوصی‌سازی کردیم. به افراد و نهادهای نزدیک به دولت رانت دادیم و اسمش را خصوصی‌سازی گذاشتیم. گرچه دوران پس از جنگ باید با تدبیر مدیریت می‌شد اما فکر کردیم دولت که کنار می‌رود همه‌چیز درست می‌شود.

** وطن امروز

اعتراف آمانو به نقش بازرسان آژانس در ترور دانشمندان هسته‌ای

براساس روایت رئیس کمیسیون برجام درباره جلسه این کمیسیون با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو به نقش آژانس در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اعتراف کرد. به گزارش «وطن امروز»، علیرضا زاکانی یکشنبه‌شب با حضور در برنامه «تیتر امشب» درباره جلسه کمیسیون برجام با یوکیا آمانو در بعدازظهر روز یکشنبه توضیحاتی ارائه کرد. زاکانی در بخشی از این گفت‌وگو به ماجرای اعتراض اعضای کمیسیون برجام نسبت به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به خاطر نشت اطلاعات ایران توسط آژانس اشاره کرد. زاکانی درباره پاسخ آمانو به این اعتراضات گفت: «درباره درز اطلاعات محرمانه هسته‌ای کشورمان که منجر به شهادت ۵ نفر از دانشمندان هسته‌‌ای کشورمان شد آقای آمانو گفت در زمان من این درز اطلاعات صورت نگرفته و اگر از سوی فردی این اطلاعات درز کرده، از آژانس جدا شده بوده است. وی با قانع‌کننده ندانستن این پاسخ به لزوم تنظیم نظامات آژانس به منظور امکان نیافتن افراد جدا شده از این نهاد جهت درز اطلاعات محرمانه کشورها اشاره کرد و گفت: امکان جاسوسی از صنعت هسته‌ای کشور از یک جهت دغدغه است و از جهت دیگر باید تمهیداتی درباره آن اندیشیده شود. نماینده مردم تهران در مجلس از برگزاری چند جلسه اعضای کمیسیون برجام با چند نهاد امنیتی کشور سخن گفت و با اشاره به تأکید اعضای کمیسیون بر دقت در انتخاب افراد به نحوی که به راحتی امکان دسترسی به اطلاعات را نداشته تا در صورت دسترسی به آنها و تصمیم به جاسوسی آنها مابه‌ازای سختی بدهند، خاطرنشان کرد:‌ آقای آمانو گفت ما رژیم دقیقی داریم اما ما شاهد مثال خود را شهادت ۵ دانشمند هسته‌ای خود عنوان کردیم که ایشان پاسخ داد این ربطی به آژانس ندارد. رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی گفت: ما مطرح کردیم که بالاخره این شهادت‌ها در نتیجه ارائه اطلاعات ما به آژانس رخ داده و اگر قرار باشد در آینده اینگونه مسائل مطرح شود رابطه ما را با آژانس مخدوش می‌کند. وی با بیان این نکته که چه تضمینی برای محرمانه ماندن اطلاعات کشورها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد، گفت: عناصر امنیتی آژانس نسبتی خاص با سیستم‌های غربی دارند. زاکانی با اشاره به اینکه آمانو می‌خواهد اطمینان بدهد اطلاعات ما در آژانس محرمانه باقی خواهد ماند، گفت: آقای آمانو باید این را در عمل ثابت کند.

تأیید کاندیداهای انتخابات «صلاحیت انحصاری شورای نگهبان»

سخنگوی وزارت کشور گفت: تایید صلاحیت‌ها در بعد نظارت با شورای نگهبان است و قانونگذار نیز در قانون اساسی نظارت را در انتخابات به‌عهده شورای نگهبان قرار داده و این امر صلاحیت انحصاری شورای نگهبان محسوب می‌شود. به گزارش تسنیم، حسینعلی امیری صبح دیروز در حاشیه نشست استانداران و در جمع خبرنگاران گفت: تایید صلاحیت‌ها در بعد نظارت با شورای نگهبان است و قانونگذار نیز در قانون اساسی نظارت را در انتخابات به‌عهده شورای نگهبان قرار داده و این امر صلاحیت انحصاری شورای نگهبان محسوب می‌شود.

جدیدترین دستاوردهای موشکی ایران امروز نمایش داده می‌شود

مسؤول روابط عمومی کل سپاه گفت: در مراسم رژه 31 شهریور امسال، جدیدترین دستاوردهای موشکی، امروز نمایش داده می‌شود. به گزارش فارس، سردار رمضان شریف در آستانه فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس با بیان اینکه مراسم رژه نیروهای مسلح همزمان با سراسر کشور در ساعت 8 صبح 31 شهریورماه در تهران و در جوار بارگاه ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم که با حضور فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و سخنرانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود،یگان‌های نمونه پیاده و محمول نیروهای مسلح اعم از ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گوشه‌ای از توانمندی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به نمایش می‌گذارند. شریف تصریح کرد: در مراسم رژه امسال، بخشی از آخرین دستاوردهای نیروهای مسلح در حوزه‌های موشکی، دریایی، زمینی، پدافندی و ارتباطی به نمایش درخواهد آمد.

** خراسان

دستور ويژه کابينه براي ساماندهي حاشيه مشهد
بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به رييس سازمان مديريت، اعلام شده است که حسب موافقت هيئت وزيران با پيشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده 55 قانون محاسبات عمومي کشور، مبلغ 200 ميليارد ريال به صورت تملک دارايي سرمايه اي از محل اعتبارات جزء 2 رديف (510000) قانون بودجه سال 1394 کل کشور تحت عنوان "هزينه هاي پيش بيني نشده سرمايه اي"، به صورت مساوي جهت توسعه اتوبوسراني شهر مشهد و ساماندهي حاشيه اين شهر در اختيار استانداري خراسان رضوي قرار مي گيرد تا با رعايت قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.

** جمهوری اسلامی

سفیر عربستان در کویت هم به متهم کنندگان ایران پیوست

سفیر عربستان در کویت هم به متهم کنندگان ایران به مداخله در امور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پیوست. عبدالعزیز الفایز به روزنامه کویتی «القبس» گفت: مداخلات ایرانی در امور اعضای شورای همکاری خلیج فارس، امری آشکار و بخشی از طرح ایران برای تسلط بر منطقه است. وی مدعی شد «این مداخله فقط شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌شود بلکه کشورهای عربی دیگر را در بر می‌گیرد.» متهم ساختن ایران به مداخله در کشورهای عربی، شگردی است که آل سعود و کارگزاران دولتی آنها با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن و حمایت‌های عربستان از تروریست‌هائی که سوریه و عراق را به آشوب کشانده‌اند به آن متوسل شده‌اند.

توقیف 70 هزار نسخه قرآن تحریف شده در مکه

70 هزار نسخه قرآن تحریف شده در مکه توقیف شد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، پلیس این کشور، یک کامیون که حامل حدود 70 هزار نسخه تحریف شده از قرآن کریم برای توزیع میان زائران بیت‌الله الحرام در مکه مکرمه بود را توقیف کرد. براساس این گزارش، متهمان این اقدام نیز دستگیر و مورد بازپرسی قرار خواهند گرفت و نسخه‌های قرآنی ضبط شده نیز به وزارت امور اسلامی، اوقاف، تبلیغات و ارشاد اسلامی عربستان تحویل داده خواهند شد. اواخر مرداد ماه سال جاری نیز، گشت‌های امنیتی مکه مکرمه با همکاری شعبه وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان در این شهر، 5600 نسخه تحریف شده وارداتی قرآن را ضبط کردند. گشت‌های امنیتی مکه مکرمه همچنین، راننده ماشین حامل این نسخه‌های تحریف شده از قرآن را که دارای ملیت یکی از کشورهای عربی بود و از جده عازم مکه بود را دستگیر کردند و این راننده متخلف به همراه نسخه‌های تحریف شده قرآن به حوزه قضایی و نهادهای مربوطه برای ادامه تحقیقات تحویل داده شد.

** آرمان

تخلف تازه يك موسسه مالي در كيش

شنیده شد که موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز اين روزها جولان زيادي در اقتصاد مي‌دهند. حالا هم خبر‌ها حاكي از كلاهبرداري يك موسسه مالي و اعتباري در كيش است كه به‌تازگي مجوز پذيره‌نويسي گرفته و در همين مدت كوتاه توانسته سيل عظيمي از شاكيان را گرد خود جمع كند. اما داستان از چه قرار است؟ يك نمونه از تخلفات اين موسسه آن است كه از حساب شخصي در حدود 4 ميليارد و 200 ميليون تومان برداشت كرده است. قانون نوشت؛ وقتي آن شخص حساب خود را چك كرده و متوجه اين اتفاق شده، از مسئولان آن موسسه مالي و بانك مربوطه توضيح خواسته است. داستان اين كلاهبرداري به همين جا ختم نشده است. بعد از وعده پرداخت وام دو ميليارد و 500 ميليون توماني اتفاق عجيب‌تري افتاده است. راوي داستان اين كلاهبرداري توضيح مي‌دهد: «قرار بود به اين شخص وام دو ميليارد و 500 ميليون توماني تعلق گيرد. براي پرداخت اين وام از او وثيقه 15 ميليارد توماني گرفتند، اما فقط 500 ميليون تومان وام به آن فرد تعلق گرفت. چرا؟ به دليل آنكه اين افراد دو ميليارد ديگر از حساب شاكي برداشت كرده و به او گفته‌اند با اين مبلغ مي‌خواهيم پول ديگر طلبكاران را بدهيم. براي شما جبران مي‌كنيم. »

تكذيب مرد 700 ميليارد دلاري

شنیده شد که فردي كه با عنوان «الف - ر» از او ياد شده و گفته مي‌شود در يك فساد 700 ميليارد دلاري دخيل بوده، چنين اخباري را تكذيب كرده و به ادعاهاي يكي از نمايندگان مجلس در اين خصوص پاسخ داده است. ايلنا نوشت؛ طي چند وقت اخير اخباري درباره رانت و فساد راه‌آهن اترك - بركت از سوي برخي رسانه‌ها منتشر شده است. براساس اين اخبار، رسانه‌ها خبر از نام فردي تحت عنوان الف - ر مي‌دهند؛ فردي كه نماينده‌هاي مجلس نيز درباره وي و پروژه‌اش اظهارنظر كرده‌اند. پس از پيگيري‌، شخص مورد نظر اعلام كرد كه نام كامل وي احمد رمضاني است و هرچه تاكنون عليه وي مطرح شده با واقعيت همخواني ندارد.

بازگشت فيات و رنو به ايران

شنیده شد که در شرايطي كه مشتريان ايراني منتظر حضور بزرگان خودروسازي دنيا در كشور هستند، آمارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد، مزدا و فيات پيش دستي كرده و به «جاده‌مخصوص» برگشته‌اند. طبق آمار، شركت مزداي ژاپن كه همكار «گروه بهمن» (يكي از شركت‌هاي بخش خصوصي خودروسازي ايران)، به شمار مي‌رود، از دو سه ماه پيش، مونتاژ محصولات خود را در ايران از سرگرفته است. انتخاب نوشت؛ بر اين اساس، طي دو سه ماه گذشته، 823 دستگاه مزدا3 در گروه بهمن مونتاژ شده و اين در حالي است كه طي سال گذشته، تنها يك دستگاه از اين خودرو مونتاژ شده بود. مزدا كه پس از تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي، از ايران رفت و مونتاژ محصولاتش در گروه بهمن متوقف شد، خيلي بي‌سروصدا به «جاده مخصوص» برگشته و تيراژ دو سه ماهه آن نشان مي‌دهد اين شركت به اصطلاح آمده است تا بماند.

بازداشت 7 دزد دريايي كشتي اوشن فلورايت

شنیده شد که دادستان عمومي و انقلاب ماهشهر گفت: هفت نفر از دزدان دريايي كشتي اوشن فلورايت كه از بندر فاو كشور عراق به سمت كويت در حال تردد بودند، دستگير و روانه زندان شدند. انتخاب نوشت؛ عليرضا آقاجري افزود: اين كشتي در مالكيت كشور سنگاپور و تحت اجاره كشور عراق بود كه در مسير تردد به سمت كشور كويت، توسط دزدان دريايي ربوده شده و كليه خدمه آن به آب انداخته شدند. وي اظهار داشت: خدمه به آب افتاده توسط گارد ساحلي كويت نجات يافتند و پس از گزارش به اداره بنادر و دريانوردي جمهوري اسلامي ايران، كشتي فوق توسط نيروي دريايي سپاه منطقه امام حسين (ع) در منطقه خور موسي كشف و توقيف شد. دادستان عمومي و انقلاب ماهشهر گفت: هفت متهم اين پرونده دستگير و با قرارهاي تامين كيفري به زندان فرستاده شدند. آقاجري تصريح كرد: با تلاش دستگاه قضائي كشتي صحيح و سالم به كشور عراق تحويل داده شد و پرونده با صدور كيفرخواست به دادگاه كيفري دو شهرستان ماهشهر ارسال شده است.

كمك ۱۰۰ميلياردي به يك وزارتخانه

شنیده شد که خراسان نوشت: بر اساس گزارش يك نهاد نظارتي، در حالي كه بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يك مسئول ارشد اجرايي به رئيس سازمان مديريت، اعلام شده است كه حسب موافقت هيات وزيران، مبلغ 100ميليارد ريال به صورت هزينه‌اي از محل اعتبارات جزو ۱ رديف (۵۱۰۰۰۰) قانون بودجه سال۱۳۹۴ تحت عنوان «هزينه‌هاي پيش‌بيني نشده »، بابت كمك به توسعه ورزش، در اختيار وزارت ورزش و جوانان قرار مي‌گيرد، فلسفه اين اقدام مشخص نيست و اگرچه ضوابط قانوني در آن رعايت شده، اما با توجه به ماهيت شكل‌گيري اين وزارتخانه، اختصاص كمك براي انجام وظايف ذاتي وزارت ورزش، جاي تامل دارد.

آخرين وضعيت دو مامور خاطي عربستان

شنیده شد که رئيس سازمان حج و زيارت گفت: در ملاقات با امير مدينه بر اجراي حكم دو مامور خاطي عربستان تاكيد شد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ سعيد اوحدي با اشاره به آخرين پيگيري‌ها درباره وضعيت دو مامور خاطي عربستان عنوان كرد: در ملاقاتي كه با امير مدينه داشتيم، وضعيت دو مامور خاطي عربستان را پيگيري و بر اجراي حكم اين دو مامور فاسد تاكيد كرديم. وي در ادامه افزود: در اين ملاقات اعزام عمره‌گزاران ايراني را منوط به اجراي حكم اين دو مامور عنوان كرديم. اوحدي تصريح كرد: پس از اين ملاقات امير مدينه نامه‌اي را در همين خصوص به وزير كشور عربستان سعودي ارسال كرد و وي را در جريان مباحث مطرح‌شده در طول ملاقات قرار داد. رئيس سازمان حج و زيارت همچنين از برگزاري مراسم برائت از مشركين سخن گفت و تاكيد كرد: اين مراسم همچون ساليان گذشته با شكوه و بدون هيچ مشكلي برگزار خواهد شد. وي در پايان يادآور شد: انتقال حجاج ايراني به صحراي عرفات از فردا بعدازظهر آغاز مي‌شود و تا پايان شب همه زائران در صحراي عرفات حضور خواهند داشت.

ماجراي خريد «8 لندكروز و فولكس كرافتر»

شنیده شد که يكي از خودروهايي كه معمولا در خيابان‌ها، نظر مردم را به خود جلب مي‌كند، اتومبيل‌هاي حمل پول هستند كه توسط تعدادي نيروي مسلح، حفاظت مي‌شوند. با توجه به اهميت موضوع فوق و اينكه بانك مركزي هم به عنوان نماينده دولت، نقش ويژه‌اي در انتقال برخي محموله‌هاي گران قيمت مثل طلا و ارز در كشور دارد، هيات دولت مصوبه جديدي را براي تامين امنيت انتقال اين اقلام ابلاغ كرده است؛ چراكه به عنوان مثال، چندي پيش حدود 1 ميليارد دلار طلا وارد كشور شد كه انتقال اين محموله بزرگ و گران قيمت، نياز به ابزارهاي ويژه دارد. بر اساس مصوبه هيات وزيران در جلسه 22 شهريور خود كه به پيشنهاد شماره 97492/94 بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و به استناد اصل 138 قانون اساسي تصويب شده و نسخه‌اي از آن به دست صبحانه رسيده، «بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است نسبت به خريد 4 دستگاه خودرو تويوتا لندكروز و 4 دستگاه خودرو فولكس واگن كرافتر از محل اعتبارات مصوب مربوط با رعايت ساير قوانين و مقررات مربوط اقدام نمايد. » اين مصوبه با شماره «۸۲۸۱۰ / ۵۲۱۶۹هـ » از سوي اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور به وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران ابلاغ شده است.

** قانون

معاون ظريف در مسكو

خبرگزاری صدا و سیما معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات روسیه وارد مسکو شد. حسین امیر عبداللهیان در پی سفر اخیر وزیر امور خارجه به روسیه، ‌ آخرین تحولات منطقه‌ای و
بین المللی را با همتایش بررسی می‌کند. امیر عبداللهیان در این سفر در دیدار با میخائیل باگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در امور خاورمیانه درباره مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، تحولات سوریه، یمن، لبنان و عراق مذاکره خواهد کرد. بررسی پیامدهای تعرض رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی محور دیگر رایزنی‌های معاون وزیر امور خارجه با همتای روسی‌اش اعلام شده است.

تلاش براي نجات ورشكستگان سياسي

میزان یک کار‌شناس سیاسی گفت: به نظر می‌رسد عناصر و جریاناتی در داخل کشور وجود دارند که تنها راه نجات از ورشکستگی فعلی سیاسی خود را به کارگیری اهرم‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با اتکا به نیروهای خارج از کشور می‌دانند تا از این راه به نظام و انقلاب ضربه بزنند. جعفر قنادباشی،تصریح کرد: ویژگی تهدیدات امنیتی این است که دشمنی دشمن در آن‌ها هویدا و آشکار است در حالی که تهدیدات اقتصادی و فرهنگی ممکن است با وجود پوشش و توجیهات، گمراه کننده و غیر قابل تشخیص باشند. قنادباشی اظهار کرد: قطعا با وجود چنین بهانه‌ها و توجیهاتی دشمن می‌تواند نفوذ پیدا کند.

عزيمت تیم مذاکره کننده هسته‌ای به نيويورك

باشگاه خبرنگاران تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ديروز عازم نیویورک شد.تيم‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران و 1+5 پس از دو ماه در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل درباره آخرين تحولات سياسی حقوقی،فنی و اجرايی برنامه جامع اقدام مشترک رايزنی می‌کنند. اين اولين ديدار مقامات مذاکره‌کننده ايران و 1+5 است که پس از توافق وين صورت مي‌گيرد. در اين سفر قرار است رايزني‌ها در سطوح کارشناسي و سياسي درباره ابعاد فني و حقوقي عملياتي ساختن برجام ميان دو طرف صورت گيرد. بر اساس توافق وين طي 60 الي 90 روز پايتخت‌هاي کشورهاي ايران و 1+5 مي‌توانند نظر نهايي خود را درباره برجام ارائه دهندو متن توافق توسط روسای جمهور دو طرف تصويب شود. همچنين بر اساس گزارش رسانه‌هاي روسي، وزيران خارجه ايران و 1+5 نيز به احتمال قوي 6 مهر در نيويورک با يکديگر ديدار مي‌کنند.

لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌ششم تقدیم مجلس می‌شود

تسنيم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصمیم دولت برای تقدیم لایحه‌ای تحت عنوان لایحه دائمی شدن احکام برنامه در مهرماه سال جاری به مجلس خبر داد. غلامرضا تاجگردون ، در خصوص تصمیم دولت برای زمان تقدیم برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی به مجلس اظهار داشت: آن گونه که دولت اعلام کرده، قرار است احکامی از برنامه را که در برنامه‌های توسعه گذشته تکرار شده، در قالب یک لایحه به مجلس ارائه دهد تا توسط مجلس بررسی و تصویب شود.

شوك انقلاب ايران به آمريكايي‌ها

فارس فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: آمریکایی‌ها از 23 بهمن 57 می خواهند ریشه انقلاب اسلامی را بزنند و امروز هم با امضای توافق، دست از دشمنی خود بر نمی‌دارند. امیر احمدرضا پوردستان در مراسم رونمایی از کتب جدید دفاع مقدس که در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها مثل یک شوک ایدئولوژیک بود که معادلات آنها را به هم زد.وی با بیان اینکه ارتش به شایستگی به وظایف خود در دفاع از انقلاب عمل کرد، گفت: برخی ارتش را متهم می‌کنند و می‌گویند ارتش در آغاز جنگ تحمیلی آماده نبود، اگر این طور است چطور در همان روزهای اول، 140 فروند از هواپیماهای ما به خاک دشمن هجوم بردند؟پوردستان تصریح کرد: امروز هم ارتش همه تهدیدات دشمن را رصد کرده و آماده دفاع از انقلاب است.فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار کتب جدید در حوزه دفاع مقدس، گفت: همیشه خلأ تاریخ مدون را در این حوزه احساس کردیم و امیدواریم با این تلاش‌ها، این کمبودها جبران شود.

رئیس مجلس سنای لهستان به تهران می‌آید

خانه ملت بوگدان بوروسویچ، رئیس مجلس سنای لهستان در رأس هیأت پارلمانی روز (شنبه 18 مهر ماه) به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر می‌کند. رئیس مجلس سنای لهستان در این سفر دو روزه، ضمن دیدار با لاریجانی، با برخی از مقامات کشورمان دیدار و درباره مسائل دو جانبه و پارلمانی گفت‌وگو خواهد کرد.جمهوری لهستان کشوری است در مرکز اروپاكه از غرب با آلمان، از جنوب غربی با جمهوری چک، از جنوب با اسلوواکی، از شمال شرقی با لیتوانی و روسیه ،از شرق با بلاروس، از جنوب شرقی با اوکراین و از شمال با دریای بالتیک همسایه است.

** ایران

کری: با ظریف در «نیویورک» دیدار می‌کنم

«فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان و «جان کری» همتای امریکایی‌اش با اشاره بر اهمیت توافقنامه هسته‌ای ایران و گروه «1+5 » بر نقش کلیدی ایران در تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه تأکید کردند. به گزارش ایرنا، «اشتاین مایر» و «کری» همچنین از انجام مذاکرات دیپلماتیک درباره سوریه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر دادند.

«برجام» هفته آینده از سد مجلس می‌گذرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه «برجام ظرف حداکثر یک هفته آینده از سد مجلس عبور می‌کند»، تأکید کرد: «آنچه مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن.» به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در شبکه خبری العالم گفت: «آنچه مجلس باید انجام دهد، نه تصویب برجام است و نه رد آن؛ بلکه تصویب خطوط قرمز به عنوان یک ضرورت و اجازه دادن به دولت برای عملی کردن این توافق صورت گرفته با 1+5 است، البته این فعلاً در مرحله سخن است و باید ظرف چند روز آینده وارد مرحله عمل شود و اگر این ایده به مرحله عمل برسد، فکر می‌کنم در صحن مجلس هم بتواند اکثریت رأی را جمع کند.»

طرح قطع یارانه نقدی نیامده منتفی شد

روز گذشته طرحی با قید دو فوریت در بین نمایندگان مجلس توزیع شد که بر اساس آن از سال 1395 پرداخت یارانه نقدی حذف می شود. به گزارش « ایران» در این طرح که به امضای علی مطهری، نادر قاضی پور، احمد امیرآبادی، علیرضا محجوب، مهرداد لاهوتی و ... رسیده است، در صورت تصویب مبلغ یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان فعلی به 30 هزارتومان کاهش می یابد و سه ماه بعد این میزان به 15 هزار تومان می رسد. در نهایت از سال 95 هم پرداخت یارانه بجز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قطع می شود. نادر قاضی پور یکی از امضا کنندگان طرح اما به مهر خبر داد بجز وی، مطهری، محجوب و مصباحی مقدم، دیگر امضا کنندگان، امضای خود را پس گرفته اند و طرح منتفی شده است. قاضی پور همچنین از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داد و گفت که این طرح امروز تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

دفاع از واردات چینی، انتقاد از سرمایه گذاران اروپایی

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین که در مصاحبه‌ای با «خبرآنلاین» مدعی شده بود رفت و آمد سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برای کشور مفید نیست و این سرمایه‌گذاران برای بردن سرمایه ما می‌آیند و نه سرمایه‌گذاری. دیروز وی در گفت‌و‌گویی با سایت «شهر» ضمن تکرار این انتقاد در پاسخ به این سؤال که «آیا حجم عظیمی از کالا که در این سال‌ها از چین به کشور ما وارد شده، به تولید ما ضربه نزده است و الان آمدن سرمایه‌گذاران خارجی خطرناک است؟» گفت: « نه ! ... دنیا، دنیای اقتصاد آزاد است. وقتی کالایی را که یک ایرانی با هزار تومان تولید می‌کند، یک چینی آن را با 500 تومان تولید می‌کند خب انسان عاقل کدام کالا را می‌خرد؟»

درخواست میانجیگری «کاخ سفید» از «پاپ»

پایگاه خبری «پولیتیکو» در گزارشی، از سرنوشت نامعلوم سه زندانی امریکایی در ایران به‌عنوان یکی از موانع بهبود روابط ایران و واشنگتن باوجود نهایی شدن توافق هسته‌ای نام برد. به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، نویسنده گزارش در ادامه مدعی شده است دولت اوباما به‌منظور استفاده از نفوذ «پاپ فرانسیس،» رهبر کاتولیک‌های جهان، برای کمک به آزادی این زندانیان، به طور مخفیانه با «واتیکان» در تماس است.

بازخوانی الله‌کرم از ماجرای ورود به سفارت انگلیس
حسین الله‌کرم گفت: «سفارت انگلیس با این اعمالش یک سفارتخانه نیست، بلکه یک لانه جاسوسی دوم است... پس برخورد مردم با این لانه جاسوسی یک حرکت انقلابی بوده است نه یک حرکت افراطی.» رئیس شورای هماهنگی «انصار حزب‌الله» افزود: «هرکسی می‌خواهد باشد، چه روحانی باشد و چه احمدی‌نژاد وقتی جلو فعالیت‌های این سفارتخانه را نمی‌گیرند، پس رفتار مردمی که چنین واکنشی نشان می‌دهند، قابل قبول است.» الله‌کرم تأکید کرد: «اینکه روش‌های بهتری می‌توانست وجود داشته باشد، صحیح است و باید از این روش‌ها استفاده می‌شد. اما کسانی که باید روش‌های درست را انجام می‌دادند، انجام ندادند و این حرکت در پی این کوتاهی اتفاق افتاد.» او ادامه داد: «حرکت انقلابی هم اگر نادرست باشد، می‌تواند توسط رهبر معظم انقلاب مورد نقد قرار بگیرد و افراد هم می‌پذیرند آن را و ما هم می‌پذیریم که باید به روش‌های دیگری عمل می‌کردیم.»


** شرق

آیت‌الله صادق لاریجانی هشدار داد: خطر دورشدن نسل جوان از روحيه جهادي


میزان: آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، در جلسه دیروز مسئولان عالی قضائی با تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) و تبریک ایام ذی‌الحجه، روز عرفه، اعیاد مهم و نیز گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: دشمنان انقلاب اسلامی به بهانه‌های واهی در تلاشند که نسل جوان را از روحیه جهادی دور کنند و برای مقابله با چنین تلاشی باید به‌هوش بود و برنامه‌ریزی کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، در ادامه به وقایع و جنایات اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی اشاره کرد و افزود: راه مقابله با رژیم صهیونیستی همان راه جمهوری اسلامی ایران است؛ باید در تلاش برای حذف این غده سرطانی از منطقه بود و اگر دولت‌ها و کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی مقابله نکنند چه‌بسا این رژیم اشغالگر گام‌های دیگری برای تعدی به ملت‌های مسلمان بردارد.رئیس قوه قضائیه سپس به موضوع بحران پیش آمده مربوط به مهاجران و آوارگان سوریه و شمال آفریقا اشاره کرد و گفت: بحران اخیر مهاجران که اینک دامن اروپایی‌ها و غرب را گرفته است حاصل کمک غربی‌ها به تروریست‌هاست و می‌بینیم که اکنون همین کشورهای حامی گروه‌های تروریستی با ورود چندصدهزار مهاجر، عاجز و درمانده شده‌اند.آیت‌الله آملی‌لاریجانی، افزود: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بیش از ٣٠ سال میزبان چند میلیون مهاجر از کشور افغانستان و کشورهای دیگر از جمله عراق بوده است.رئیس دستگاه قضا حل ریشه‌ای این بحران را «دست‌کشیدن غربی‌ها از کمک به تروریست‌ها» دانست و تأکید کرد: غربی‌ها به‌جای حمایت‌های مالی و نظامی از گروه‌های افراطی و تروریستی باید ضمن متوقف‌کردن این حمایت‌ها اجازه دهند که ملت‌ها خودشان درباره سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی از اقدامات این سازمان درخصوص زمین‌خواری‌های گردنه حیران ارائه و رئیس قوه قضائیه در این زمینه دستورات لازم را صادر کرد.

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس


ایسنا: ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای با گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی و نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی در جغرافیای استکبارستیزی در جهان را از پیامدهای بزرگ هشت سال دفاع مقدس و مقاومت و ایستادگی ملت ایران برابر نظام سلطه و استکبار دانست. در بخشی از این بیانیه آمده: فرماندهی هشت سال دفاع مقدس از الهام‌بخش‌ترین عرصه‌های قابل تأمل در صحنه جنگ تحمیلی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد حضرت امام خمینی (ره) براساس اندیشه‌های دفاعی ناب چگونه با مدیریتی هوشمندانه به تولید فرهنگ مقاومت و تقویت ایمان، روحیه و انگیزه نزد فرماندهان و رزمندگان اسلام و عمق‌بخشی به استحکام درونی جامعه، تحکیم وحدت ملی و آمادگی‌های جهادی و دفاعی در نیروهای مسلح و بسیج مردمی پرداخته‌اند.

مولاوردی: زنان برای انتخابات خبرگان وارد میدان شوند


جماران: معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه منعی برای ورود زنان به مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد، به بانوان واجد شرایط توصیه کرد به میدان آمده و خود را در معرض این آزمون قرار دهند. شهیندخت مولاوردی افزود: از آنجا که هیچ منع قانونی و شرعی برای ثبت‌نام زنان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد، لازم است بانوان داوطلب حائز شرایط، مانند آقایان اقدام کرده و در صورت لزوم در آزمون علمی که به همین منظور توسط شورای نگهبان برگزار می‌شود، شرکت کنند. او با بیان اینکه پیش از این نیز سابقه ثبت‌نام زنان برای نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری وجود داشته، ادامه داد: این افراد به علت پذیرفته‌نشدن در آزمون یادشده، از حضور در مجلس خبرگان رهبری بازماندند. مولاوردی با تأکید بر شناسایی زنانی که شرایط لازم را برای شرکت در این انتخابات دارند، از آنها خواست که خود را در محک این انتخاب قرار دهند.

انتهای پیام/