Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 امروز شنبه چهارم مهر 1394 هجری خورشیدی، دوازدهم ذی الحجه 1436 هجری قمری، بیست و ششم سپتامبر 2015 میلادی است. 35 سال پیش در چنین روزی، سازمان کنفرانس اسلامی درباره ی جنگ ایران و عراق تشکیل جلسه داد.

چهارم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

4 مهر 1361
رضا مافی خطاط صاحب سبک و نقاش برجسته ی معاصر در 39 سالگی درگذشت.

4 مهر 1359
شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از انتشار نخستین بیانیه ی خود در نخستین روز مهر ماه درباره ی جنگ تحمیلی و به منظور بررسی شرایط جنگی موجود میان عراق و ایران، جلسه ای با حضور تعدادی از اعضا برگزار کرد که این جلسه به صدور قطعنامه نخست منجر شد.

4 مهر 1359
جلسه ی سازمان کنفرانس اسلامی درباره جنگ ایران و عراق تشکیل و این سازمان از نخستین روزهای جنگ ایران و عراق وارد صحنه شد. برگزاری این جلسه به پیشنهاد نمایندگان اندونزی و لیبی بود. در این اجلاس تصمیم گرفته شد تا کمیته‏ای به نام کمیته حسن نیت به منظور پایان دادن به جنگ ایجاد شود.

4 مهر 1353
اداره ی کل هواشناسی از وزارت راه جدا و انتقال آن به وزارت جنگ با نام جدید سازمان هواشناسی کشور اعلام شد.

4 مهر 1326
38 تن از نمایندگان مجلس آمریکا که در میان آن ها اعضای کمیسیون نظامی کنگره نیز حضور داشتند، وارد تهران شدند.

4 مهر 1305
رییس صحیه(بهداری) از گسترش روزافزون بیماری مالاریا در شرق کشور خبر داد. تا پیش از آغاز عملیات مبارزه با این بیماری در 1329 هجری خورشیدی، سالیانه نزدیک به چهار تا پنج میلیون تن به این بیماری مبتلا می شدند و 30 درصد تا 40درصد مرگ و میر کشور به این بیماری اختصاص داشت.

4 مهر 1304
20 هزار تن از مردم تهران در میدان بهارستان، رو به روی ساختمان مجلس شورای ملی تجمع کرده و خواستار حل مشکل کمبود نان و ارزاق عمومی شدند. در جریان این اعتراض تعدادی از آنان به دلیل تیراندازی سربازان رضا پهلوی، کشته و زخمی شدند. به دنبال این ماجرا حکومت نظامی اعلام و این جنبش‏ زمینه ساز نهضتی بزرگتر علیه حکومت قاجار شد.

4 مهر 1303
بودجه ی 1303 هجری خورشیدی که به دلیل کسری فراوان، تاکنون از تصویب مجلس شورای ملی نگذشته بود، چندی پیش به وسیله ی دولت پس گرفته شد و در این روز این بودجه، کاهش یافت.

4 مهر 1300
کمپانی نفت جنوب به منظور ایجاد راه برای اسخراج نفت در منطقه ی امامزاده حسن کلهر از دولت ایران برای ساخت پلی در نزدیکی قصر شیرین اجازه خواست.

4 مهر 1300
دولت ایران از بانک شاهنشاهی برای تامین مخارج عملیات نظامی در شمال ایران درخواست وام کرد، جیمز مک کری رییس کل بانک شاهنشاهی در تهران برای پرداخت کمک مالی به ایران درخواست خود را به دفتر مرکزی لندن فرستاد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 4)

انتهای پیام/