Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

مقام آمریکایی: ایران به خاطر انقلاب 1979 تحریم است

معاون وزارت‌ خارجه آمریکا گفت بیشتر تحریم‌ها علیه ایران پس از توافق باقی‌ می‌ماند و ما اطمینان حاصل می‌کنیم که هیچ یک از اهرم‌های فشار خود را از دست نخواهیم داد.

کریس بکمایر معاون امور هماهنگی در سیاست تحریم‌ها در مصاحبه با نشریه پولیتیکو گفت: بعضی راه‌های کوچک تجاری بازخواهند شد اما بیشتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بر مبنای حقوق بشر و تروریسم و «انقلاب اسلامی 1979» وضع شده لغو نخواهد شد.

وی می‌افزاید: بیشتر تحریم‌های آمریکا یا به پیش از برنامه هسته‌ای بر‌می‌گردد یا به خود برنامه هسته‌ای ارتباطی ندارد. نمونه‌های کوچکی در این توافق هست که در قالب توافق برداشته خواهند شد. این موارد شامل اجازه صادرات هواپیماهای مسافری غیرنظامی و قطعات آنها، واردات مواد غذایی و صنایع دستی ایران به آمریکا، و فعالیت محدود شرکت‌های تابعه کمپانی‌های آمریکایی در کشورهای خارجی بر مبنای قانون آن کشورها است. اما این موارد میدان عمل بسیار محدودی دارند و در بخش‌های گسترده‌ای تحریم‌های اصلی برداشته نخواهند شد.

بکمایر خاطر نشان کرد: گزندگی تحریم‌های مرتبط با تروریسم و دیگر موارد چون گذشته شدید خواهد بود و ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که با برداشتن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران هیچ یک از اهرم‌های فشار خود را که برای مقابله با رفتارهای دردسرساز ایران لازم است از دست نخواهیم داد.

وی افزود: یکی از اهداف محوری ما در طول روند مذاکرات حفظ توانایی‌مان برای اعمال سریع و موثر دوباره تحریم‌ها در صورت عمل نکردن ایران به تعهداتش بود. این یعنی ما مکانیزم بی‌سابقه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال سریع و دوباره تحریم داریم و روسیه و چین هم نمی‌توانند آن را وتو کنند. این اقدامی بی‌سابقه در سازمان ملل و یکی از بزرگترین دستاوردهای توافق هسته‌ای بود. در عین حال، ما این توان را هم داریم که تحریم‌های آمریکا را از طریق اقدام فوری در کنگره یا با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری به سرعت دوباره اعمال کنیم.

یادآور می‌شود مجلس نمایندگان روز پنج‌شنبه لایحه جدیدی را تصویب کرد تا با استفاده از آن مانع از لغو تحریم‌های ایران شود پاتریک میهان (نماینده جمهوری‌خواه از پنسیلوانیا) این لایحه را مطرح کرده است. این لایحه پیشنهاد می‌کند که 43/5 میلیارد دلار غرامتی که ایران باید براساس حکم دادگاه‌های ایالات متحده به قربانیان آمریکایی تروریسم بدهد، قبل از لغو تحریم‌ها، باید پرداخت شود.

باراک اوباما نیز در نامه‌ای به سناتور ران ریدن، وجود بازگشت خودکار تحریم‌ها یا مکانیسم ماشه را یکی از ابزارهای «بی‌سابقه» برای حفظ فشار بر ایران در صورت نقض برجام دانسته و نوشت: «در وهله اول، درک ماهیت بی‌سابقه ماده برگشت‌پذیری خودکار که در این توافق تعبیه شده حائز اهمیت است. این ماده ضمانت می‌کند که شورای امنیت، در صورت اعتقاد آمریکا مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش وفق برجام تحریم‌های سازمان ملل را مجددا اعمال می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند در بازگشت خودکار این تحریم‌های چند جانبه مانع‌تراشی کند.»

موضع زیگزاگ وزیر اصلاح‌‌طلب که ناگهان حامی سینه‌چاک دولت شد

پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل ناکارآمدی و عدم اجرای وعده‌های داده شده احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات برخورد برخی نمایندگان منتقد با اعضای هیئت دولت را کاملا سیاسی خواند و مدعی شد افراد تندروی مجلس با طرح استیضاح اخیر هدفی جز ناکارآمد جلوه دادن دولت یازدهم ندارند.

وی در گفت‌وگو با آفتاب یزد با اشاره به اینکه اصولا استیضاح و سوال باید با هدف ارتقای عملکرد وزیر و وزارتخانه متبوع او باشد، گفت: به طور کلی نمی‌توان ادعا کرد که تندروهای مجلس به دنبال افزایش توان و ظرفیت‌ وزارتخانه‌ها باشند بلکه دقیقا درصدد هستند که مجموع دولت و کابینه یازدهم را ناکارآمد جلوه دهند.

خرم که خود کارنامه سیاهی در دوران تصدی وزارت راه در دوران اصلاحات داشته و فاجعه قطار نیشابور که به کشته و زخمی شدن چند صد نفر از هموطنانمان منجر شد، یادگار دوران مدیریتی اوست، ظاهرا قضاوت‌های پیشین خود درباره دولت را فراموش کرده و حالا ریل عوض کرده و از در حمایت از دولتی برآمده که تا چندی قبل، علیه او انتقادات تند و آتشینی داشت! به عنوان نمونه وی در یکسالگی دولت یازدهم گفته بود دولت برای همیشه نمی‌تواند افشاگری کند و این روند می‌تواند نتیجه منفی برای دولت داشته باشد.

احمد خرم در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای ضمن بیان اینکه «اگر دولت در این یک سال به توفیقی دست یافته باشد باید تعجب کرد» افزوده بود: می‌توانم بگویم دولت در سیاست خارجی موفق عمل کرده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی در پاسخ این سوال که «سیاست افشاگری تخلفات سابق می‌تواند ثمربخش باشد؟ گفته بود «این کار را باید در سه چهار ماه اول خدمتش انجام می‌داد. برای همیشه که نمی‌شود افشاگری کرد»، او برعکس امروز که دولت را موفق و استیضاح وزیر ناکارآمد را سیاسی می‌داند در حمله مستقیم دیگری، برنامه دولت را اشتباه خوانده و گفته بود: معتقدم یکی از اشتباهات دولت آقای روحانی این بود که قبل از اینکه بر اوضاع مدیریتی کشور مسلط شود یک برنامه صد روزه ارائه کرد و عنوان کرد که پس از این صد روز وضعیت کشور به خصوص در مسئله معیشت مردم بهتر خواهد شد...

در کنار این مسئله باید عنوان کنم که مقدمات و زمینه‌های برنامه چهارساله دولت آقای روحانی هم مهیا نیست. برای اینکه دولت به اهداف خود دست پیدا کند چند شرط اساسی وجود دارد، اول اینکه دولت باید از خود «اراده» نشان دهد. خواستن و مطالبه کردن شرط اول است. شرط دوم که اراده را تکمیل می‌کند «دانایی» است، یعنی باید افراد کاربلد و تحصیل‌کرده اراده دولت را پیش ببرند. شرط سوم «توانستن» است؛ یعنی باید توانایی انجام اراده‌های دولت در بین اعضای کابینه وجود داشته باشد. شرط چهارم «شدن» است.

آن زمان خرم به اینکه دولت همه ‌توان خود را بر روی مذاکرات هسته‌ای معطوف کرده و معیشت مردم مغفول مانده هم اشاره کرده بود: «دولت نباید از ابتدا همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تحریم‌ها قرار می‌داد. اگر دولت با همان همتی که در مذاکرات هسته‌ای از خود نشان داده به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم توجه می‌کرد، بسیاری از مشکلات تاکنون حل شده بود.»

وی سپس در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما فاصله دولت روحانی با مردم زیاد نشده است؟» گفت: «بله؛ من هم معتقدم چنین اتفاقی افتاده است»!

اما وی درباره شخص وزیر مسکن کنونی که در نقش مدافع سینه‌چاک به میدان آمده بود هم اظهارات جالبی دارد. او 4 ماه قبل گفته بود: «الان هماهنگی لازم بین وزرای اقتصادی وجود ندارد. نمونه‌اش همین مسکن مهر. یک سال و نیم است که دولت می‌خواهد درباره مسکن مهر تصمیم بگیرد که می‌خواهد بالاخره ادامه بدهد یا خیر.!... به نظر من وزیر راه و شهرسازی می‌توانست بهتر عمل کند آقای آخوندی در این مدت وزارتش باید به جای اینکه غصه‌خوار بانک مرکزی باشد، غصه‌خوار وزارت خودش می‌بود.

وزیر اسبق راه گفته بود: نقطه ضعف دولت فعلی همین (سن بالای وزیران) است. باید وزیران تازه‌نفسی انتخاب می‌شدند... تصمیمی که می‌شود در یک هفته گرفت، امروز یک سال طول می‌کشد. دولت باید در تصمیم‌گیری بین بیکاری، رکود و تورم، توازن را برقرار کند و در کنار ایجاد تعادل میان رکود و تورم باید به فکر اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد.»

با توجه به اظهارات متناقض و مضحک احمد خرم ظرف چند ماه گذشته تا امروز، پیشنهاد می‌شود دولت ستاد ویژه‌ای به منظور هدایت سینه‌چاکان و حاضران همیشگی مصاحبه تشکیل دهد تا از بروز گاف‌های فاحش و عجیبی مثل سخنان احمد خرم جلوگیری کند!

تمسخر اوباما در بی‌بی‌سی پس از ضرب شست به تروریست‌های سوریه

«روسیه با حمله به مواضع معارضان در سوریه، آمریکا را غافلگیر کرد و آمریکا چاره‌ای ندارد که ماندن بشار اسد یا جنگ با روسیه را بپذیرد».

جان سوپل تحلیلگر بی‌بی‌سی با اشاره به حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها در حمص نوشت: کاری که روس‌ها کرده‌اند نباید کسی را شگفت‌زده کند. آنها پیوسته موضع خودشان در حمایت از بشار اسد را روشن کرده‌اند. اینکه تجهیزات نظامی‌شان را به سوریه منتقل کردند بر کسی پوشیده نبود، و خلبانان روس با جنگنده‌هایشان بر شرق مدیترانه نراندند تا فقط دوری زده باشند.

آیا چگونگی اطلاع آمریکایی‌ها از برنامه روسیه به نوعی خیره‌کننده و حیرت‌آور، و در عین حال غیرجدی و پیش پاافتاده نیست؟ یک دیپلمات روس به همتای خود در بغداد تلفن زد و گفت:« ما خبرهای جالبی برای شما داریم.» بعد یک ژنرال سه ستاره روس از سفارت روسیه خارج می‌شود و در سفارت آمریکا را می‌زند و درخواست می‌کند که وابسته نظامی آمریکا در عراق را ببیند.

بی‌بی‌سی‌ می‌افزاید: او به نظامی آمریکایی می‌گوید که نیروهای روس ظرف یک ساعت حملات خود را آغاز می‌کنند و بهتر است که آمریکایی‌ها محدوده هوایی سوریه را خالی کنند و اگر تجهیزاتی روی زمین دارند آنها را به جایی دیگر ببرند. 60 دقیقه پس از آن بمباران آغاز شد. پوف! این که بگوییم آمریکایی‌ها با این روش نامعمول ارتباط نظامی غافلگیر شده‌اند خیلی ملایم است. با ملاقات «آسمان را خالی کنید»، تصور آنها این بود که با وجود اختلاف نظر درجه‌ای از همکاری و شفافیت متقابل در کارخواهد بود.

این تحلیلگر نوشت: آیا روس‌ها می‌خواهند گروه دولت داعش را نابود کنند یا اینکه هدفشان سر پا نگاه داشتن بشار اسد است؟ به نظر آمریکایی‌ها این دو با هم خیلی تفاوت دارند، نظر روس‌ها این‌طور نیست. آن‌طور که از شواهد یک روز حمله روس‌ها برمی‌آید به نظر می‌رسد برای روس‌ها گزینه دوم مطرح است. اهداف آنها در مناطقی بوده که داعش در آن حضور ندارد. به بیان دیگر، گروه‌های شورشی دیگر- هر گروه شورشی دیگر مخالف بشار اسد، تحت حمله قرار می‌گیرند. و این سوال مهم دیگری پیش می‌کشد، اینکه اگر روسیه گروه‌های مورد حمایت آمریکا را هدف حمله قرار دهد چه می‌شود؟ چنان ماجرایی پایان خوشی نخواهد داشت. و چه کسی می‌داند چند نیروی ویژه آمریکایی روی زمین درحال کمک به گروه‌های شورشی هستند؟ اگر آنها ببینند که دارند مورد حمله روس‌ها قرار می‌گیرند چه می‌کنند؟ آیا از نیروی هوایی آمریکا درخواست پشتیبانی می‌کنند تا جنگنده‌های روس بدرقه شوند؟

بی‌بی‌سی می‌افزاید: به نظر می‌رسد روسیه فرقی بین گروه‌های مختلف معارض قایل نیست. اگر این گروه‌ها مخالف بشار اسد هستند ممکن است که هدف نیروی هوایی روسیه قرار بگیرند.

بی‌بی‌سی خاطر نشان کرد: پوتین کاخ‌سفید را دور زده است. اوباما به خاطر دو دلی و ابهام سیاستش مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. در مقابل ولادیمیر پوتین سیاستی کاملا پیوسته و بی‌تناقض را پیش برده است. او می‌خواهد تنها بندر روسیه در آب‌های عمیق شرق مدیترانه را حفظ کند و برای حفظ آن هر کاری لازم باشد می‌کند. حال انگار آمریکا دو گزینه برای انتخاب دارد- یکی اینکه ریسک رویارویی با روسیه را بپذیرد، یا اینکه بپذیرد قرار نیست بشار اسد جایی برود- انتخاب ساده‌ای نیست.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی ‌نوشت: ارتش سوریه با پشتیبانی نظامیان ایرانی، نیروهای حزب‌الله لبنان و حمایت نیروی هوایی روسیه حمله‌ای بزرگ را در شمال کشور تدارک می‌بیند. گفته می‌شود که در ادامه عملیات نیروی هوایی روسیه، ارتش سوریه خود را برای حمله‌ای سراسری آماده می‌کند. به نظر منابع مطلع، ارتش سوریه در عملیات زمینی از دو نیروی عمده یاری می‌گیرد؛ افراد شبه نظامی حزب‌الله لبنان و سربازان ایرانی. هدف آنها اعاده تسلط رژیم بشار اسد بر مناطقی است که در برابر شورشیان مسلح از دست داده است.

** خراسان

هشدار درباره نحوه فروش پلاک قرمزها به افراد عادي

بر اساس ابلاغيه جديد يک مقام مسئول به تعدادي از دستگاه هاي اجرايي، اعلام شده است که حسب تاکيدات صورت گرفته توسط نهادهاي نظارتي، با توجه به احتمال بروز مشکلات حقوقي و اداري، تحويل خودروهايي که در مزايده دستگاه هاي دولتي، به بخش خصوصي و افراد عادي واگذار مي شوند، قبل از صدور سند فروش از طرف وزارت اقتصاد ممنوع بوده و پيش از آن نيز بايد اقدامات لازم براي ارسال نامه رسمي راهور ناجا به وزارت اقتصاد مبني بر فک پلاک دولتي اين خودروها انجام شود.

پيشنهاد وزارت کشور درباره نقش بانک ها در انتخابات مجلس

بر اساس پيشنهاد رسمي وزارت کشور به دولت که هم اکنون در کميسيون هاي تخصصي در حال رسيدگي است، مقرر شده تا يک ماه قبل از شروع ثبت نام از نامزدهاي انتخابات مجلس، بانک مرکزي مکلف به تعيين بانک عامل دولتي جهت افتتاح حساب نامزدهاي انتخابات باشد و پس از مشخص شدن سقف قانوني، بانک عامل مکلف باشد ترتيبي اتخاذ کند تا پس از رسيدن مبلغ حساب به سقف تعيين شده، به صورت خودکار واريز مازاد به آن حساب ميسر نباشد.

** جمهوری اسلامی

احمدی نژاد: مخالفانم دشمنان پیامبر و ائمه هستند

احمدی نژاد، خود و اطرافیان خود را به پیامبر و یاران پیامبران و ائمه و مخالفان خود را به مخالفان و دشمنان پیامبران و ائمه تشبیه کرد. به گزارش تابناک، وی در مسجد صدیقه طاهره بیرجند گفت: شیطانیان، امام و یارانش را مسئول خرابی‌ها و ضعف‌ها معرفی می‌کردند. وی افزود: «این سنت تاریخ است که همواره ملا و مترفین و سلطه‌گران فرعونیان، پیامبران و یاران حقیقی آنان را انحرافی بنامند. آنان زدن اتهام و افترا را حق خود دانسته و با تکرار بهتان تلاش می‌کردند ذهنیت جامعه را نسبت به پیامبران و ائمه و پیروان آنان مخدوش نمایند.» عنوان «انحرافی» از عناوین معروفی است که اصولگرایان برگشته از احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری وی به اطرافیان او دادند. احمدی نژاد با سخنرانی در اینجا و آنجا از یکطرف درصدد مطرح کردن مجدد خود برآمده و از طرف دیگر با متهم کردن مخالفان خود به ملا و مترف می‌خواهد بر آنهمه فساد، که در دوران دولت او رخ داده و هر روز نمونه‌هائی از آن افشا می‌شود، سرپوش بگذارد. اتهام‌زنی نیز از شگردهای شناخته شده اوست.


اعدام تعدادی از نیروهای پیشمرگه به دست عناصر داعش

گروه تروریستی داعش با انتشار فایلی ویدئویی از اعدام تعدادی از نیروهای پیشمرگه به دست عناصر داعش خبرداد. به گزارش العالم به نقل از شبکه سومریه نیوز، در فایل ویدئویی که به دست گروهک موسوم به ولایت نینوا زیر شاخه گروهک تروریستی داعش منتشر شده عکس‌هایی از اعدام هفت تن از نیروهای اسیر پیشمرگه به دست داعش دیده می‌شود. این فایل ویدئویی مطابق روال معمول گروه تروریستی داعش با هدف ایجاد رعب و وحشت، به صورت حرفه‌ای تولید و تدوین شده است. در این ویدئو شخصی با زبان کردی مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق و طرف‌های حامی وی را تهدید می‌کند. تروریست‌های داعش این ویدئو را پس از آن منتشر کردند که روز چهارشنبه نیروهای پیشمرگه کرد بر مناطق گسترده‌ای از استان کرکوک مسلط شدند.

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن: ایران از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی برای طرح‌های خود استفاده می‌کند

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن مدعی شد ایران از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی برای اجرای طرح‌های خود استفاده می‌کند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن و وابسته به عربستان، ریاض یاسین در گفت و گو با این روزنامه با اشاره به توقیف مقادیری سلاحهای سنگین از حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور مخلوع یمن مشابه سلاح‌هایی که از کشتی ایرانی جان محمد حوت توقیف شد گفت مقامات ایران در اظهارات خود تلاش می‌کنند همکاری خود را با کودتاچیان در یمن مخفی کنند. ریاض یاسین، این سخنان را برای سرپوش گذاشتن بر جنایاتی که با همدستی عربستان علیه مردم یمن مرتکب شده به زبان آورده است. یونیسف دیروز اعلام کرد در حملات عربستان به یمن حداقل 500 کودک کشته شده‌اند. تعداد کشته شدگان مردان و زنان غیرنظامی در یمن از ششهزار متجاوز است.


** آرمان

آخرين خداحافظي ركن‌آبادي با عراقچي

شنیده شد که سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه در اينستاگرامش عكسي از آخرين خداحافظي‌اش با ركن‌آبادي را منتشر كرد. فردانيوز نوشت؛ سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه در اينستاگرامش نوشت: سخت است فقدان همكاران عزيزي كه تا همين چند روز پيش در يك سنگر بوديم. عزيزانمان ركن آبادي، فهيما، حسيني مقدم و آقايي‌پور اكنون به جوار رحمت الهي پيوسته‌اند. باشد كه دست ما را هم بگيرند.

نتانياهو كدام كتاب را درسازمان ملل نشان داد

شنیده شد که نخست وزير رژيم صهيونيستي كه طي سال‌هاي گذشته در سخنراني‌هاي خود در مجمع عمومي سازمان ملل نقشه و كاريكاتور ساختگي اين رژيم را به نمايش در آورده است، اين‌بار در حالي كه كتابي از رهبر معظم انقلاب اسلامي در باره فلسطين را در دست داشت به فرمايشات ايشان در باره رژيم صهيونيستي اشاره داشت. ميزان نوشت؛ بنيامين نتانياهو روز گذشته در مجمع‌عمومي سازمان ملل متحد سخنراني و در اظهاراتي جنگ‌طلبانه به برجام حمله كرد. وي كه در كارنامه خود حركات نمايشي زيادي دارد، اين‌بار كتابي از مقام معظم رهبري را نشان داد و گفت كه رهبري جمهوري اسلامي ايران گفته است كه اسرائيل تا 25 سال ديگر وجود نخواهد داشت.

انتقاد ثريا قاسمي از وضعيت سينماي كشور

شنیده شد که ثريا قاسمي بازيگر پيشكسوت سينما، تلويزيون و تئاتر ايران ضمن انتقاد از وضعيت موجود در سينماي كشور گفت: سينماي ايران از مشكلات زيربنايي عديده‌اي رنج مي‌برد و به همين دليل است كه من و بسياري از همكارانم ترجيح مي‌دهيم در اين سينما فعاليتي نداشته باشيم. پارسينه نوشت؛ وي افزود: اصولا سينماي ايران توليدي ندارد كه ما قديمي‌هاي سينما بخواهيم در آن فعاليتي داشته باشيم. سالانه چند فيلم محدود در سينماي ما توليد مي‌شود كه اغلب فيلمسازان دوست دارند به جاي بهره‌گيري از بازيگران باتجربه از جوانان و افرادي كه تازه وارد جرگه بازيگري شده‌اند، استفاده كنند. قاسمي ادامه داد: شايد به همين دليل است كه فيلمنامه‌هايي كه اغلب فيلمنامه‌نويسان سينما مي‌نويسند، خالي از حضور شخصيت‌هاي سن‌وسال‌دار است و اغلب جوانان در فيلم‌ها به‌عنوان شخصيت‌هاي اصلي حضور دارند.

انتقاد آيت ا... سبحاني از مولاوردي

شنیده شد که آيت‌ا... جعفر سبحاني با انتقاد صريح از اظهارات اخير شهيندخت مولاوردي معاون امور زنان رئيس‌جمهورگفت: اخيرا در روزنامه‌ها مي‌نويسند كه اين افراد درصدد هستند كه اين قانون را بگذرانند كه زنان بتوانند بدون اذن شوهر مسافرت كنند. پارسينه نوشت؛ وي افزود: آيا ايشان فقيه يا حقوقدان است؟ كشور ايران كشوري اسلامي بوده و همه فقهاي اسلام اعم از شيعه و سني معتقد هستند كه زن بدون اذن شوهر نمي‌تواند مسافرت كند؛ حتي اهل سنت نسبت به اين مساله سختگير هستند و مي‌گويند كه محرمي بايد همراه زن باشد. آيت‌ا... سبحاني گفت: چرا ايشان چنين مساله‌اي را مطرح مي‌كند؟ گاهي مي‌گويند كه لباس زن بايد تا كمر او باشد؛ اين مسائل و اين سخنان در شأن جمهوري اسلامي نيست. انتخاب اين فرد براي اين كار صحيح نيست. فردي بايد انتخاب شود كه فكر اسلامي داشته باشد. وي افزود: اين پيام را به گوش اين خانم برسانيد كه اگر چنين چيزي را تكرار كرد، ما هم تريبون داريم و در مسجد اعظم درس مي‌گوييم كه صدها نفر در آن حضور دارند و ما نيز يك روز در اين باره سخن مي‌گوييم.

واكنش بهاره رهنما به بستري‌شدن رضا ايرانمنش

شنیده شد که با بستري‌شدن رضا ايرانمنش، بازيگر سينما و تلويزيون ايران در بيمارستان، بهاره رهنما كه در سريال «داستان يك شهر» با او همكاري داشت، درباره او نوشت: «برمي‌گردم عقب. سال‌ها پيش يه خونه دنج و قشنگ ميدون سنايي. شيش هفت تا جوون و اصغر فرهادي و يه سريال پرطرفدار به نام «داستان يك شهر». من تو اون سريال نامزد رضا ايرانمنش بودم و مديون صحبت‌هاي هر روز. پارسينه نوشت؛ ما هيچ‌وقت نمي‌دونستيم رضا مجروح جنگيه. هيچ‌وقت چيزي نگفت. حالا سال‌ها گذشته و اون همه اين سال‌ها بيمار بوده و هست و الان هم تو ‌آي‌سي‌يو و محتاج دعاي شما مردم خوب. يكي از صبورترين‌هاي روزگاره و دوست‌داشتني‌ترين‌ها...» پنجشنبه، رضا ايرانمنش بازيگر و جانباز شيميايي كه بارها به دليل عوارض ناشي از اين مساله در بيمارستان بستري شده است، دچار حمله قلبي شد.

واكنش آزاده نامداري به حواشي ازدواج مجددش

شنیده شد که آزاده نامداري نسبت به حواشي پيش‌آمده ازدواج مجددش واكنش نشان داد. تيك نوشت؛ در چند روز اخير، برخی حواشي پیرامون خبر ازدواج مجدد آزاده نامداري به وجود آمد كه اين مجري را مجبور كرد تا نسبت به اين حواشي واكنش نشان دهد. نامداری در صفحه اینستاگرامش نوشت: همانطور كه زندگي بنده وخانواده‌ام گواهي مي‌دهد، حفظ آبرو و اعتبار افراد همواره مهم‌ترين اصل برايم بوده و هميشه، ازتخريب ديگران وحرمت‌شكني دوري كرده‌ام. با وجود ميل باطني متاسفانه هجمه‌هاي غير اخلاقي طي روزهاي گذشته عليه خانواده‌ام من را مجبور به تنوير، افكار عمومي كرد. زندگي پيشين من به دليل عدم تفاهم اخلاقي، پس از ماه‌ها متاركه و انجام پروسه طولاني و زمانبرطلاق، به‌صورت توافقي و با رضايت كامل همسر سابق بنده در فضايي آرام پايان يافت. بديهي است تشكيل زندگي جديد حق هر انساني است و در اين راه هيچ كار خلاف عرف و شرع و قانوني انجام نشده است. و اين حق من و همسرم است كه به‌دور از تنش زندگي آرامي را آغاز كنيم. «اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، از بسياري از گمان‌ها بپرهيزيد، كه پاره‌اي از گمان‌ها گناه است... از خدا بترسيد، خدا توبه‌پذير ومهربان است.»

نفر دوم سفارت بحرین از ایران اخراج شد

شنیده شد که وزارت خارجه ایران به نفر دوم سفارت منامه در تهران ۷۲ ساعت مهلت داد تا کشورمان را ترک کند. وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام نمود، این وزارت با اعلام رسمی به سفارت بحرین در تهران و رد اتهامات بی اساس عنوان شده از سوی بحرین به جمهوری اسلامی ایران، نفر دوم سفارت بحرین در تهران را بعنوان عنصر نامطلوب شناخته و بسام دلهان الدوسری معاون سفارت بحرین در تهران باید ظرف ۷۲ ساعت خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک نماید. پیش‌تر بحرين رسما از جمهوري اسلامي ايران به علت آن چه آن را دخالت در امور داخلي خود مي‌خواند به سازمان ملل شكايت كرده بود . در ادامه ادعاهاي بي‌اساس مقامات آل خليفه درباره ايران، بحرين از ايران به سازمان ملل شكايت كرده بود. شكايت دولت بحرين از ايران، در ادامه اقدامات ديپلماتيك ضد ايراني است كه دولت بحرين در راستاي سياست‌هاي سعودي‌ها، انجام مي‌دهد و روز پنجشنبه نيز، بحرين به كاردار ايران در منامه 72 ساعت مهلت داد تا خاك اين كشور را ترك كند و از سفير خود در تهران نيز خواست تا خاك ايران را ترك كند. اقدامات ضد ايراني بحرين پس از آن شدت گرفت كه نيروهاي امنيتي اين كشور مدعي شدند، يك انبار مهمات و سلاح در روستاي النويدرات از توابع منامه را كشف كرده‌اند كه ايران و عراق پشت صحنه ورود اين سلاح‌ها به بحرين بوده‌اند. پيش از بحرين نيز، نيروهاي سعودي يك لنج ماهيگيري ايراني را توقيف كرده و مدعي شدند كه ايران كشتي حامل سلاح به سوي يمن بوده است.

** قانون

انتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آیت‌الله سبحانی از معاون رئيس‌جمهور
شفقنا آيت‌ا...جعفر سبحانی با انتقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سخنان اخیر مولاورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گفت: اگر این خانم سخنان خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را تکرار کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تریبون‌هایی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اختیار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اریم که جوابگو خواهیم بود‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر صورت تکرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مسجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعظم و پیش از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رس خارج د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این زمینه صحبت خواهیم کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این مرجع تقلید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفت: اخیرا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر روزنامه‌ها می‌نویسند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که معاون رئیس جمهور گفته است د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هستیم قانونی به تصویب برسانیم که زنان بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون اذن شوهر بتوانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسافرت کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کرارا این را نوشته‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ سوال ما اینجاست که آیا ایشان فقیه است که اینگونه سخن می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ او تصریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌: همه فقهای شیعه و سنی معتقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زن بد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ون اذن شوهر نمی‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسافرت کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ این چه موضوعی است که معاون رئیس جمهور مطرح می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ این‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شأن نظام جمهوری اسلامی نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و مقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌مه مسائل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌یگر است، انتخاب چنین فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی صحیح نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه و باید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی را انتخاب کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که فکر اسلامی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

تسلیت پاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاه عربستان به ایران

تسنيم خالد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ الفالح، وزیر بهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت عربستان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر جریان د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار با د‌‌‌‌‌‌‌‌‌کتر حسن هاشمی، وزیر بهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت کشورمان پیام تسلیت سلمان بن عبد‌‌‌‌‌‌‌‌‌العزیز شاه عربستان به د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت ایران و خانواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌های قربانیان فاجعه منا را تقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یم وی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌. به گزارش روزنامه الریاض عربستان،د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و طرف د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار بر انتقال اجساد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متوفیان ایرانی فاجعه منا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اسرع وقت و اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه کار برای شناسایی سایر قربانیان و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان مجروحان توافق کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

روسای مجلس ایران و کرواسی امروز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار مي‌كنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فارس رؤسای مجلس ایران و کرواسی امروز پس از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجانبه با حضور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر نشست مشترک خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز با «یوسیپ لکو» رئیس مجلس نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان کرواسی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار و گفت‌وگو می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.راهکارهای گسترش روابط د‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجانبه و پارلمانی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار مورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی قرار می‌گیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

كشتار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌يپلمات‌هاي ايران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر عربستان!

ایسنا با توجه به این‌که پیش از این نام تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از اعضای وزارت خارجه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر لیست مفقود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ین قرار د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشت، به نظر می‌رسد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که آن‌ها نیز بر اساس بیانیه اخیر سازمان حج د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این فاجعه جان خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را از د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست د‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. غضنفر رکن‌آباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سفیر پیشین ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر لبنان، احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فهیما معاون اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اره نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گی‌های تشریفات وزارت خارجه، محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اسلوونی، حسینی مقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌م سرکنسول ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مرو، جزو این جان‌باختگان این فاجعه محسوب می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. رحمانی فضلی وزیر کشور صبح روز پنجشنبه با حضور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر منزل غضنفر رکن‌آباد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی از مفقود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ین فاجعه منا با بازماند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان این حاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ثه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناک ابراز همد‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار وزرای خارجه ایران و قبرس

ميزان وزیر خارجه ایران د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار با همتای قبرسی خود‌‌‌، بر ضرورت رایزنی‌های مستمر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص مسائل مهم منطقه‌ای تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ابراز امید‌‌‌‌‌‌‌‌‌اری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که قبرس همچنان به نقش سازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قالب اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یه اروپا برای کمک به حل بحران‌های سوریه و یمن اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این ملاقات طرفین علاوه بر مناسبات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجانبه و بررسی راه‌های تقویت روابط د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور، بر اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه رایزنی‌های سیاسی ایران و قبرس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران سوریه تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.وزیر امور خارجه قبرس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ار ضمن تبریک حصول توافق وین بین ایران و 1+5،این توافق را نه تنها برای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت و مرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌م ایران بلکه برای کل کشورها و ملت‌های منطقه مهم د‌‌‌‌‌‌‌‌‌انست.وی همچنین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص ابعاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مختلف بحران سوریه از جمله مسائل مربوط به پناهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌گان،با تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر وجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه حل سیاسی برای این بحران، اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه رایزنی‌های مستمر بین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور ایران و قبرس را ضروری اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.ظریف نیز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این ملاقات با اشاره به اهمیت مناسبات خوب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور ایران و قبرس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر شرایط کنونی، بر ضرورت رایزنی‌های مستمر د‌‌‌‌‌‌‌‌‌و کشور د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر خصوص مسائل مهم منطقه‌ای تأکید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ورزید‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ابراز امید‌‌‌‌‌‌‌‌‌واری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که قبرس همچنان به نقش سازند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر قالب اتحاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌یه اروپایی برای کمک به حل مسائل و بحران‌های سوریه و یمن اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

نشست جبهه پیروان با حضور مسئولان ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاباتی

فارس اولین نشست معین استان‌ها با مسئولان ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری با هد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ف برنامه‌ریزی برای انتخابات د‌‌‌‌‌‌‌‌‌همین د‌‌‌‌‌‌‌‌‌وره مجلس شورای اسلامی روز گذشته د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر محل د‌‌‌‌‌‌‌‌‌فتر مرکزی جامعه اسلامی مهند‌‌‌‌‌‌‌‌‌سین برگزار شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای این جلسه محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌رضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با ارائه گزارشی از وضعیت سیاسی کشور و اهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اف جبهه پیروان خط امام و رهبری به بررسی فضای انتخاباتی مجلس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم پرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌اخت.همچنین محسن کوهکن، رئیس ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاباتی این جبهه، گزارشی از فعالیت ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری ارائه کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نبی‌حبیبی، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیرکل حزب موتلفه اسلامی و مسئول امور استان‌های ستاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاباتی جبهه پیروان خط امام و رهبری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این جلسه ضمن ارائه گزارشی، روند‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موجود‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همگرایی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر جریان اصولگرایی را تشریح کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.


** شرق

برگزاری مراسم ترحيم جان‌باختگان فاجعه منا از سوی مقام معظم رهبری

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم بزرگداشت و یادبود جان‌باختگان مظلوم فاجعه منا از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، عصر روز یکشنبه ١٢ مهر ١٣٩٤ از ساعت ١٥:٣٠ تا ١٧:٣٠ در حسینیه امام‌خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد. همچنین هم‌زمان مراسمی در شبستان امام‌خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم از سوی معظم‌له برگزار می‌شود.

مقیمی: تبلیغات انتخاباتی از تریبون‌های نماز جمعه جایز نیست

ایسنا: محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، با بیان اینکه باید نشاط سیاسی را در کشور فراهم کنیم، گفت: باید اجازه دهیم فعالان سیاسی و احزاب شناسنامه‌دار حرف خود را بزنند و به دولت انتقاد سازنده داشته باشند؛ چراکه درغیراین‌صورت اشکالات روی هم انباشته خواهد شد. او با اشاره به اینکه از فعالیت‌های قانونی احزاب حمایت خواهیم کرد، گفت: باید از شکل‌گیری احزاب خوشحال باشیم. او به برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: طبق قانون، هیأت‌های اجرائی و هیأت‌های نظارت حق ندارند له یا علیه کاندیدای خاصی موضع‌گیری کنند و کسی حق ندارد از امکانات دولت برای اینکه له یا علیه شخصی صحبت کند، استفاده کند.

احمدی‌نژاد: مال‌مردم‌خورها پیامبران را منحرف معرفی می‌کردند

مهر: محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه اصل امامت بسیار مهم است، گفت: نقطه تمرکز اغواگری شیطان اصل امامت است و او در چهارراه اصلی می‌ایستد و اندیشه انسان را نسبت به امام منحرف و قطع می‌کند. او گفت: در طول تاریخ سنت بوده است که سرمایه‌سالارها، مال‌مردم‌خورها و سلطه‌گران، پیامبران و مصلحان و یاران آنها را منحرف از دین معرفی می‌کردند و با تکرار دروغ سعی می‌کردند ذهنیت جامعه را نسبت به ائمه تخریب کنند. او با بیان اینکه انسان‌ها باید آزادانه و آگاهانه به اصل امامت و ولایت برسند، گفت: ولایت و امامت چیزی نیست که بشود بر کسی تحمیل کرد و اگر انسان آزادانه انتخاب کند زندگی‌اش عوض می‌شود. احمدی‌نژاد افزود: باید در جواب فردی که به من گفت: «به شما تهمت زیاد می‌زنند چرا جوابشان را نمی‌دهید؟» بگویم، من همه وجودم وقف و فدای مردم است و یک‌ثانیه از وقت مردم را به خودم اختصاص نمی‌دهم و خرج دفاع از خودم نخواهم کرد.

درخواست مجوز «ندا» برای تجمع حمایت از توافق هسته‌ای

ایلنا: سخنگوی حزب ندای ایرانيان از برگزاری تجمع مردمی در حمایت از دولت و توافق هسته‌ای در روزهای آینده خبر داد. حسن یونسی با اشاره به حمایت حزب متبوعش از توافق هسته‌ای گفت: درخواست صدور مجوز برگزاری تجمع مردمی در حمایت از دولت و توافق هسته‌ای تقدیم وزارت کشور خواهد شد. سخنگوی حزب ندای ایرانیان همچنین از احزاب و تشکل‌های حامی دولت و شهروندان تهرانی درخواست کرد با حمایت از توافق هسته‌ای و حضور گسترده در این تجمع همدلی و هم‌زبانی با دولت تدبیر و امید که خواست رهبر معظم انقلاب نیز هست، را به منصه ظهور برسانند.

** ایران

ابراز تأسف «نتانیاهو» از اجماع جهانی بر توافق هسته‌ای

نخست‌وزیر اسرائیل، سازمان ملل متحد را متهم کرد که خطر ایران علیه اسرائیل را بدون آوردن کلامی بر زبان، پذیرفته است. او که در هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخن می‌گفت، درباره پیامدهای «سکوت در مقابل ایران» هشدار داد و سپس خود ۴۵ ثانیه سکوت کرد. نتانیاهو ادامه داد: «من حاضر نیستم سکوت کنم... امکانات مالی و نظامی ایران با میلیاردها دلاری که از تعلیق تحریم‌ها به دست می‌آورد، بیشتر خواهد شد.» او مدعی شد که «توافق هسته‌ای ایران ایجاد صلح را محتمل‌تر نمی‌کند بلکه از طریق دادن میلیاردها دلار به ایران، احتمال جنگ را افزایش می‌دهد.» نتانیاهو با بیان اینکه «اکثریت اسرائیلی‌ها برجام را توافقی بد می‌دانند»، گفت: «موضوع بدتر این است که جهان در حال جشن گرفتن این توافق هسته‌ای است. ما شاهد هجوم برای استقبال و تجارت با حکومتی هستیم که برای نابودی ما متعهد است.» ساعاتی پیش از سخنرانی نتانیاهو، هاآرتص نوشت: «در مورد سخنرانی‌های نتانیاهو و آنچه او می‌خواهد بگوید، نیازی نیست که کارشناس باشید چرا که برای مثال در سخنرانی‌های قبلی، او در سازمان ملل ۱۶۷ بار نام ایران، ۳۰ بار اسامی حسن روحانی و محمدجواد ظریف و ۱۹ بار نیز تحریم‌های مرتبط با ایران را ذکر کرده است.»

«نه» مردم به فراخوان مخالفان «برجام»

با شروع خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران، جمعی از مخالفان توافق هسته‌ای و «برجام» در مسیرهای خروجی راهپیمایان قرار گرفتند و به محض پایان نماز جمعه با بالا بردن پلاکارد و توزیع تراکت، از نمازگزاران درخواست می‌کردند در تحصن موسوم به «غیرت» شرکت کنند. به گزارش ایلنا، تجمعی که قرار بود در میدان انقلاب برای مخالفت با برجام شکل بگیرد، با استقبال سرد نمازگزاران مواجه شد و کسی از نمازگزاران به جمعیت 50 نفره معترضان اضافه نشد. در نماز جمعه تهران توزیع هفته‌نامه «عبرت‌های عاشورا» با احتیاط بیشتری انجام می‌شد و توزیع‌کنندگان از مردم می‌خواستند این نشریه را دور از چشم مسئولان برگزاری نماز جمعه نگهداری کنند. از سوی دیگر، چهارمین روز تجمع معدودی از معترضان برجام، مقابل ساختمان مجلس با حضور افرادی مانند حسین شریعتمداری و کوچک‌زاده در میان متحصنان همراه بود اما با وجود قدردانی و حمایت آنان از معترضان و سخنان تندشان علیه برجام، در ساعات بعدی خبری از افزایش تعداد متحصنان مقابل بهارستان نشد؛ جایی که بناست روز یکشنبه گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام به صحن آن ارائه شود. این در حالی است که فرماندار شهرستان تهران، اجتماع انجام شده در چند روز گذشته مقابل مجلس در اعتراض به مراحل تصویب «برجام» در مجلس شورای اسلامی را غیرقانونی دانست. به گزارش ایرنا، فرهادی افزود: «تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در این اجتماع حضور پیدا کردند که برخلاف انتظار باید با تأکید بر قانون نسبت به پراکنده شدن این اجتماع کنندگان اقدام می‌کردند ولی متأسفانه با ایراد سخنرانی، بر ماندگاری و ادامه اجتماع تأکید کردند.»
ادعای «رویترز» درباره ایران

رویترز در گزارشی ادعا کرد که صد‌ها نیروی نظامی ایران ظرف ۱۰ روز گذشته وارد سوریه شده‌اند تا همراه با نیروهای وفادار به بشار اسد و حزب‌الله لبنان آماده عملیات زمینی علیه مخالفان رژیم دمشق شوند. این خبرگزاری مدعی شده عملیات زمینی این نیرو‌ها در سوریه قرار است با پشتیبانی جنگنده‌های روسی صورت گیرد.

روایت احمدی‌نژاد از «منحرف» خوانده شدگان
محمود احمدی‌نژاد به مناسبت عید غدیر خم در مسجد حضرت صدیقه طاهره(س) بیرجند سخنرانی کرد. به گزارش سایت دولت بهار، رئیس دولت سابق در بخشی از سخنان خود گفت: «بالاترین تبلیغات و جنگ روانی را علیه امام و ائمه و یاران آنان راه انداختند. این سنت تاریخ است که همواره ملأ و همه مترفین و سلطه‌گران و فرعونیان، پیامبران و یاران حقیقی آنان را منحرف و خارج از دین آبا و اجدادی معرفی می‌کردند.»

انتهای پیام/