Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 امروز شنبه برابر با شانزدهم آبان 1394هجری خورشیدی، بیست و چهارم محرم 1437 هجری قمری و هفتم نوامبر 2015 میلادی است. 26 سال پیش در چنین روزی، جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا به همکاری عربستان با آن کشور در جریان حمله نظامی آمریکا به ایران(واقعه طبس) اعتراف کرد.

شانزدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران
مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

16 آبان 1377
استاد علی اکبر مالک سخنور، مدیحه‏سرای معاصر و صاحب آثاری چون «وادی عشق»، «ترانه دل» و «سفرنامه حج» در 87 سالگی درگذشت.

16 آبان 1368
جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا به همکاری عربستان با آن کشور در جریان حمله نظامی آمریکا به ایران در سال 1359خورشیدی (واقعه طبس) اعتراف کرد.

16 آبان 1358
امام خمینی با انتشار اطلاعیه ای تأکید فرمودند که با فرستادگان جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا که روز قبل آمریکا را به قصد تهران ترک کرده بود، دیدار نخواهند کرد. ایشان همچنین اجازه ملاقات اعضای شورای انقلاب را با آنان ندادند، در نتیجه نمایندگان اعزامی آمریکا در میانه راه از کشور ترکیه به کشورشان بازگشتند.

16 آبان 1358
شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی گروگان های آمریکایی شد.

16 آبان 1357
سه روز پس از روی کارآمدن دولت نظامی غلامرضا ازهاری، آمریکا حمایت کشورش را از این دولت اعلام کرد، در سند به جا مانده از آن زمان می خوانیم: ما از شاه در تصمیماتش حمایت می کنیم. شاه یک دولت نظامی زیر نظر خود منصوب کرده است، زیرا دولت غیرنظامی نمی توانست نظم را اعاده کرده و زمینه برگزاری انتخابات آزاد را فراهم سازد.

16 آبان 1357
مردم انقلابی ایران علیه روی کارآمدن دولت نظامی غلامرضا ازهاری، در سراسر کشور راهپیمایی های گسترده‎ای برگزار کردند.

16 آبان 1357
به مناسبت آغاز به کار دولت نظامی غلامرضا ازهاری و کشتار 13 آبان در دانشگاه تهران، امام خمینی در پیامی فرمودند: «من از جنایاتی که اخیراً در حق فرزندان اسلام در دانشگاه ها کرده‎اند، درسوگم؛ من از دانشجویان عزیز که در راه اسلام و کشور فدایی داده‎اند و در مقابل شاه با مشتی گره کرده ایستاده و او را محکوم کرده‎اند تشکر می‎ کنم.»

16 آبان 1357
دولت نظامی ارتشبد ازهاری به بهانه راضی کردن مردم انقلابی و در واقع برای عوام فریبی، تعدادی از شخصیت‏های سیاسی کشور را دستگیر و زندانی کرد. ارتشبد نعمت الله نصیری، منوچهر آزمون و داریوش همایون از جمله دستگیر شدگان بودند.

16 آبان 1357
در پی اظهار پشیمانی ظاهری محمدرضا پهلوی از اقدام 13 آبان و دستگیری تعدادی از مقام های دولتی، امام خمینی در سخنانی این اظهارها و اقدام ها را مردود و بی اساس دانست و تصریح کرد اشتباه های محمدرضا پهلوی بیشتر از آن است که با این گونه توبه ها نادیده گرفته شود.

16 آبان 1357
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حمایت کشورش را از دولت نظامی غلامرضا ازهاری اعلام کرد.

16 آبان 1355
زلزله شدیدی جنوب خراسان را به لرزه درآورد. موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که این زلزله می توانست تهران را با خاک یکسان کند. در اثر این زلزله در دو روستای قائن 16 تن کشته و بیش از 100 تن مجروح شدند.

16 آبان 1352
امام خمینی(ره) در پیامی ویژه، جهان اسلام را به اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی دعوت کرد.

16 آبان 1343
امام خمینی(ره) نگارش کتاب مهم فقهی شیعه با عنوان «تحریرالوسیله» را هنگام گذراندن دوران تبعید خود در ترکیه آغاز کردند.

16 آبان 1304
دولت آمریکا حکومت رضاخان را به رسمیت شناخت به شرط آن که تمام قراردادهای منعقد شده میان ایران و آمریکا از طرف حکومت جدید تهران محترم شمرده شود.

16 آبان 1302
منصورالسلطنه، معاون وزارت عدلیه از سمت خود استعفا کرد.

16 آبان1300
رضاخان وزیر جنگ در حکم نظامی، علاوه بر صادر کردن دستورها و حکم های نظامی درباره برخی صاحب منصبان، استفاده از بعضی واژه های نظامی که تا آن زمان به کار می رفت، باطل اعلام کرد.

16آبان 1300
عهدنامه مودت میان ایران و چین در جلسه مجلس شورای ملی به تصویب رسید.

16 آبان 1300
عزت الله خان فرزند صنیع الدوله به حکم وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه به مدیریت کل فلاحت در آن وزارتخانه منصوب شد.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 3)
انتهای پیام/