Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز چهارشنبه هفتم بهمن 1394 هجری خورشیدی، شانزدهم ربیع الثانی 1437 هجری قمری، بیست و هفتم ژانویه 2016 میلادی است. 37 سال پیش در چنین روزی، میلیون ها تن در سراسر کشور با برگزاری راهپیمایی، خواستار بازگشایی فرودگاه مهرآباد برای بازگشت امام خمینی(ره) شدند.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

7 بهمن 1357
روحانیان در دانشگاه تهران به علت جلوگیری دولت بختیار از ورود امام خمینی (ره) به ایران تحصن کردند.

7 بهمن 1357
میلیون ها تن در سراسر کشور با برگزاری راهپیمایی به مناسبت رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) کارشکنی های «شاپور بختیار» را محکوم کردند و خواستار بازگشایی فرودگاه مهرآباد برای بازگشت امام خمینی(ره) شدند.

7 بهمن 1357
اعضای سفارت ایران در کانادا همبستگی خود را با نهضت مردم ایران اعلام کردند.

7 بهمن 1357
«شاپور بختیار» گفت: برای دیدار با آیت الله خمینی اگر لازم باشد به پاریس خواهم رفت. امام(ره) در پاسخ فرمودند: بختیار غیرقانونی است و باید استعفا دهد تا استعفا ندهد دیداری در کار نیست.

7 بهمن 1355
استاد «مجتبی مینوی» نویسنده، پژوهشگر و مترجم بزرگ ایرانی در 73 سالگی درگذشت، از این استاد فرزانه، نزدیک به 40 کتاب از تألیف، ترجمه، تصحیح، یک صد و 60 مقاله ادبی و انتقادی در مجله های ایرانی و خارجی منتشر شده است. 15 گفتار، شیر و خورشید، داستان هزار دستان و شاهنشاهی ساسانیان از جمله آثار و ترجمه ‏های استاد مینوی به شمار می رود.

7 بهمن 1349
«خسرو خسروانی» به دنبال برقراری دوباره روابط سیاسی تهران و قاهره به عنوان سفیر ایران به مصر رفت.

7 بهمن 1344
ایران به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی یونسکو پیوست. ایران با پیوستن به این قرارداد سعی کرد خود را در مسیرهای مختلف اطلاعاتی پدید آمده، قرار دهد.

7 بهمن 1343
«امیرعباس هویدا» نام افراد کابینه خود را به محمدرضا پهلوی اعلام کرد.

7 بهمن 1337
چاه شماره 19 منطقه گچساران به نفت رسید که روزانه 36 هزار بشکه نفت می داد.

7 بهمن 1336
میان ایران و پاکستان یک قرارداد مرزی به امضا رسید.

7 بهمن 1334
علمای قم و روحانیان در اعتراض به برگزاری همه پرسی ششم بهمن محمدرضا پهلوی، از رفتن به مسجد و اقامه نماز خودداری کردند. منبرها تعطیل و فعالیت بسیاری از مسجدها محدود شد.

7 بهمن 1330
پس از مخالفت دولت «محمد مصدق» با تصمیم انگلیس برای فرستادن «آگرمان» به عنوان سفیر آن کشور در تهران، وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که هیچ سفیر دیگری را به تهران نخواهد فرستاد.

7 بهمن 1327
«سید حسن تقی زاده» عامل بستن قرارداد نفتی 1933 در برابر اعتراض نمایندگان مجلس خود را بی تقصیر معرفی کرد و رضاخان را مسئول این قرارداد دانست. این اعتراف، اعتبار قرارداد را زیر سوال برد.

7 بهمن 1324
«احمد قوام» مشهور به قوام السلطنه، برای چهارمین بار مامور تشکیل کابینه شد. این کابینه تا 18 آذر 1326 خورشیدی برقرار بود.

7 بهمن 1311
«آیت اللَّه سید محمدباقر حجتی» عالم مجاهد و صاحب آثار ارزنده ای چون تقریرات درس اصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه علامه یزدی و حاشیه بر عروة الوثقی در 63 سالگی درگذشت و به دیار حق شتافت.

7 بهمن 1307
«علی اکبر داور» وزیر عدلیه بر پایه اختیارهای واگذاری از مجلس شورای ملی یک محکمه عالی قضائی برای رسیدگی به تخلف های قاضی ها تشکیل داد و نام آن را «محکمه انتظامی قضات» نامید.

7 بهمن 1303
مجلس شورای ملی قرارداد پستی و تلگرافی ایران و شوروی را تصویب کرد.

7 بهمن 1302
روزنامه ستاره ایران خبر از توقیف روزنامه قانون داد و نوشت این روزنامه به دلیل انتشار مقاله ای درباره اعلیحضرت توقیف شد.

7 بهمن 1302
وزارتخانه ها و اداره های دولتی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه(س) تعطیل شدند.

7 بهمن 1301
مجلس شورای ملی با استقبال از استعفای «قوام السلطنه» از احمدشاه در خواست کرد تا «مستوفی الممالک» را مامور تشکیل کابینه کند.

7 بهمن 1294
«سرپرسی سایکس» که از طرف دولت انگلیس مامور تشکیل یک نیروی نظامی مشهور به پلیس جنوب شده بود، به همراه تعدادی از افسران انگلیسی و نظامیان هندی به بندرعباس رفت.
برگرفته از: کتاب روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 3)

انتهای پیام/