Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امروز پنجشنبه سیزدهم اسفند 1394 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاول 1437 هجری قمری، سوم مارس 2016 میلادی است. 29 سال پیش در چنین روزی، عملیات کربلای7، با رمز «یا مولای متقیان» آغاز شد.

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

13 اسفند 1365
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، عملیات کربلای 7 را با هدف آزادسازی منطقه عمومی حاج عمران و بلندی های گردمند و با رمز «یا مولای متقیان» آغاز کرد.

13 اسفند 1357
دولت ایران به سفارت آفریقای جنوبی اطلاع داد از آنجا که جمهوری اسلامی ایران سیاست تبعیض نژادی را مخالف اصول انسانی می داند، علاوه بر قطع صادرات نفت به این کشور، هیچ گونه ارتباط سیاسی، اقتصادی و نظامی با آفریقای جنوبی نیز نخواهد داشت.

13 اسفند 1356
دولت ایران در پی آزادی 14 دانشجوی معترض به رژیم پهلوی که دو روز پیش سفارت ایران در آلمان شرقی را اشغال کرده بودند، سفیر خود را از این کشور فراخواند.

13 اسفند 1353
قراردادی به ارزش 15 میلیارد دلار میان ایران و آمریکا و به منظور ساخت هشت نیروگاه اتمی امضا شد.

13 اسفند 1352
سقوط یک هواپیمای نظامی ایران در بلندی های البرز باعث کشته شدن هشت سرنشین آن شد.

13 اسفند 1349
برپایه گزارش سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) نماینده سرویس زیتون(سازمان اطلاعاتی موساد در ایران) در نامه ای به نعمت الله نصیری رئیس ساواک از وی خواست در طرح انتقال یهودیان عراق که قرار است در عملیاتی از بصره به داخل ایران و از ایران به سرزمین اشغالی فلسطین انتقال داده شوند، با موساد همکاری کند.

13 اسفند 1342
پس از سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران، دولت ایران حکومت تازه آن کشور را به رسمیت شناخت.

13 اسفند 1324
وزیر فرهنگ، دکتر وکیل رئیس اداره سرپرستی را به عنوان نماینده ایران به منظور شرکت در نهمین اجلاس بین المللی تعلیمات عمومی در ژنو انتخاب کرد و از نخست وزیر تقاضا کرده است تا اقدام لازم برای معرفی وی صورت گیرد.

13 اسفند 1323
رونوشت تصویب نامه هیات وزیران، درباره مالیات سینماهای تهران ابلاغ شد. هیات وزیران، مالیات های مختلفی را برای سینماهای تهران تصویب کرد.

13 اسفند 1302
حسین علاء وزیر مختار ایران نتیجه رایزنی های خود را با مقام های آمریکایی درباره خرید هواپیماهای جنگی به وزارت امور خارجه فرستاد.

13 اسفند 1300
حسن پیرنیا رئیس الوزراء در نامه ای به کاردار سفارت آمریکا در ایران، شرایط ایران را برای تصویب امتیاز نفت شمال عنوان کرد.

13 اسفند 1294
محمد ولی خان سپهدار تنکابنی با دریافت لقب سپهسالار اعظم از طرف احمد شاه به نخست وزیری (رئیس الوزرایی) انتخاب شد. این سومین دوره از رئیس الوزرایی وی بود.

13 اسفند 1235
پیمان پاریس میان ایران و انگلیس پس از جنگ این کشورها بر سر منطقه هرات، در فرانسه بسته شد و دولت ایران قول داد که هرات و تمام خاک افغانستان را تخلیه کند و انگلیسی‏ها نیز پذیرفتند که نیروهای خود را از کشور خارج و اسیرهای جنگی ایران را آزاد کنند.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 3)
انتهای پیام/