Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

ناامید کردن امید مردم سیل‎زده مطمئنا برخلاف گفتمان رهبر انقلاب اسلامی است و اگر در توان مسؤولان نیست که این مشکلات را برطرف کنند با سیل‎زدگان صادق و شفاف باشند.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از گلستان ما؛ روز و شب‎هایی این روزهای مردم ترکمن‎صحرا به هم گره خورده و مشکلات خانه‎خرابی و نابودی محصول کشاورزی آن هم در این دوران سخت اقتصادی کلافی بزرگ را بر دستان پرتوان مردان ترکمن استان گلستان به وجود آورده است.

انبوهی از مشکل ناشی از سیل در مناطق سیل‎زده وجود دارد

صداهای پر مهر و محبت برخی از خیرین و وعده‎های پر سرو صدای مسؤولان برای کمک و خدمت‎رسانی به مردم ترکمن خسارت دیده از سیل این روزها کمرنگ‎تر از ماه‎های گذشته شده ولی هنوز انبوهی از مشکلات ناشی از سیل در مناطق سیل‎زده وجود دارد.

حتی وعده‎ها و تبلیغات از اقدامات بخش‎های مختلف دستگاه‎های اجرایی به مناطق سیل‎زده منجر به آن شده که بسیاری از افراد جامعه تصور کنند که مردم سیل‎زده گلستان تنها دغدغه‎شان این است که باید منتظر بمانند که منازلی که دولت قول آن را داده بود که در سه ماه بنا شود آماده شود.

بسیاری از مردم جامعه براساس این تبلیغات رسانه‌ای و رپورتاژی دستگاه‌های اجرایی تصور می‎کنند که بسته‌های مختلف لوازم خانگی در دستان سیل‎زدگان است، افرادی که خانه‎هایشان نیاز به تعمیر داشته تسهیلات برای مرمت دریافت کردند و افرادی که نیز خانه‎هایشان در سیل از سوی کارشناسان بنیاد مسکن تخریبی عنوان شده بهایی به عنوان اجاره دریافت کردند و در گوشه‎ای از شهر و یا روستا سکنا گزیدند و منتظر هستند که کلنگ‎های زمین‎خورده و پی‎های کنده شده در چند ماه به‎سرانجام برسد و سرپناهشان شود.

خسارت صنعت‎گران و دامداران و کشاورزان که بخشی حتی از بیمه بهره‌مند بودند پرداخت شده و رونق تولید بر چرخ اقتصادشان استوار است و افرادی که بیکار شدند حتی کارگران فصلی و افرادی که فاقد بیمه بودند همانطور که در شورای اداری استان براساس بیانات مسؤولان عالی رتبه نظام وعده داده شده از تسهیلات بیمه بیکاری بهره‎مند شدند.

شهرداری آق‌قلا تاکنون شهر را به شرایط عادی برگردانده است و مشکلی در سطح شهر وجود ندارد، برخی هم می‌گویند دیگر سیل‌زدگان چه می‌خواهند به جای خانه‌های فرسوده و چند سال ساخت و ماده 100 خانه‌های استاندارد با تسهیلات ارزان قیمت برایشان ساخته خواهد شد.

از اقدامات روی کاغذ مسؤولان با دردهای واقعی سیل‌زدگان

اما از دید بسیاری از مردم سیل‎زده استان گلستان این اقدامات یک رویا است و تنها بر روی کاغذ و در افکار ایدئو‎لوژیسم مسؤولان در کارگروه‎های مختلف برای کمک به مناطق سیل‎زده باقی مانده است و هنوز که هنوز دل مردم ترکمن از سیل خون است و تبلیغات رسانه‎ها و حرف‎های مسؤولان در خصوص اقدامات انجام شده نمک بر زخم‌هایشان است.

بنا بود در منطقه سیل‎زده اتفاق‎های زیادی بیفتد، 18 هزار خانه‌تخریبی و تعمیری‌بازسازی شود، 4 هزار دام بین سیل‎زدگان توزیع شود، پک‎هایی از لوازم خانگی در اختیار این سیل‎زدگان قرار گیرد و بسیاری از مشکلات زیرساختی حل شود گرچه قدم‌هایی برداشته شده ولی مسأله سیل‌زدگان بزرگتر از صفحه‌ای است که مسؤولان برای پاسخ به این مشکلات انتخاب کردند.

وقتی‌به دفترمدیران متولی وارد می‎شویم این آمارها بیان می‎شود و مسؤولان زیر‌کولر ساعت‎ها از آمارهای رنگی، شیک و مجلسی حرف می‎زنند ولی حرف‎های مردم سیل‎زده در گرمای طاقت‎فرسای تابستان چیزی دیگری است.

به ما رسانه‌ای‌ها می‎گویند سیاه‎نمایی است، می‎گویند جلوی رسانه‎ها تصور سیل‎زدگان این است که باید آه و ناله کنند تا به آنها رسیدگی شود و برخی می‎‌گویند که حجم خسارت‎های سیل زیاد است و به مرور برطرف‌می‎شود.

برخی‌می‎گویند منتظریم سیل‎زدگان خانه‎هایشان را بسازند تا به آنها لوازم‌خانگی بدهیم، برخی می‎‌گویند کمک‎ها پرداخت شده و سیل‎زدگان آنها را کتمان کردند، مدیران انتظار دارند که آمارها از زبان آنها شنیده شود نه سیل‌زدگان، آخر نوای مردم سیل‎زده چیز دیگری است، می‌گویند مسؤولان دروغ می‌گویند، وعده‎ها پوشالی بوده و یا عدالت در کمک‎رسانی وجود ندارد برخی خانواده‎ها از امکانات بیشتری بهره‎مند شدند و به برخی‎ها اصلا چیزی نگرفتند.

برنامه‌های در دست اقدام به عنوان بیلان کار دستگاه‌های متولی بازسازی ارائه می‎شود

اما به نظر می‎رسد که واقعیت این است که سیل‎ کمک‎ها با سیل دردها یکی نیست، سه ماه از سیل گذشته مسؤولان اقدامات انجام نشده را به عنوان بیلان کاری خود بیان می‎کنند، برخی مدیران منتظر مصوبه‌های هیأت دولت هستند.

از 18 هزار و 700 منزل خسارت دیده براساس آخرین جلسه کارگروه بازسازی و نوسازی 13 هزار و 382 پرونده در سامانه پایش و ثبت شده است و از این میزان تنها 3 هزار و 179 پرونده در بانک‌ها عقد قرارداد شده است.

این عقد قرارداد یعنی تازه شروع کار برای ساخت و ساز یک بنا که معلوم نیست با مدلی که استان در پیش گرفتند تا کی طول بکشد.

از 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 20 هزار کشاورزی که عنوان می‎شد از سیل خسارت دیدند تنها 15 هزار و 440فرم خسارت در سامانه سجاد کشاورزی ثبت شده است و بیش از 52 هزار هکتار از اراضی زراعی استان در این مناطق تعیین خسارت شده است.

هنوز هیأت دولت مصوبه‎ای برای پرداخت و جبران خسارت‎های صنعت، تجارت و گردشگری استان در مناطق سیل‎زده اتخاذ نکرده است.

کشاورزان خسارت دیده تقریبا 50 درصد از میزان اندکی که دولت به عنوان جبران خسارت محصولاتشان بنا بود بدهند براساس کارگروه‎های شکل گرفته دریافت کردند.

بانک‎ها نیز در کارشکنی پرداخت خسارت‎ها به سیل‌زدگان تندیس افتخار گرفتند و هنوز نتوانستند به تمامی پرونده‌های خسارت‌دیدگان پس از گذشته سه ماه رسیدگی کنند.

استاندار گلستان هم در اولین مصاحبه با خبرگزاری فارس در گرگان اولویت خود را رسیدگی به مناطق سیل‎زده گلستان اعلام کرد که در این راستا بازدیدی از این مناطق داشته‌اند و دستورات جدی را نیز صادر کرده است اما باید به این نکته مهم توجه کرد که اقدامات دولتمردان در مناطق سیل‌زده مستمر و پیگیرانه باشد، آقای استاندار درد مردم سیل‎زده را دریابد و صدای رنجور بچه‎های ترکمن‎ را با نوازش پدرانه پاسخ دهد، در کوتاه‌مدت و براساس اولویت‌بندی در شرایط فعلی رفع مشکل دریچه «سد وشمگیر» علاج‎بخش دردهای ترکمن نیست مدیران مرتبط استانی اگر می‎خواهند سایه سیل را از سر مردم آق‎قلا بردارند به پروژه سد «آق‎دکش» و اتمام پروژه‎های آبخیزداری مثل سدنرماب و ... اهتمام داشته باشید.

ناامید کردن مردم سیل‎زده برخلاف گفتمان رهبری است

ناامید کردن امید مردم سیل‎زده مطمئنا برخلاف منویات و گفتمان رهبر معظم انقلاب اسلامی است و اگر امکانات و اعتبارات دستگاه‌های در وضعیتی نیست که این مشکلات را برطرف شود با سیل‎زدگان صادق و شفاف باشند و در نخستین گام این صداقت مثل «پرداخت تسهیلات رونق تولید و تسهیلات اشتغالزایی» دستگاه‎های مربوطه و بانک‎ها لیست‎های پرداختی و اقدامات خود را با ذکر نام افراد اطلاع‎رسانی کنند این کوچکترین گام برای احترام به مردان بزرگ ترکمن است.

در پایان باید به این نکته توجه داشت که سیل فرودین در نقاط مختلف کشور عیار مسؤولان انقلابی و جهادی با مسؤولان غیرانقلابی و ناکارآمد که سال‎ها در پشت صندلی‎ها جا خوش کردند را نشان می‎دهد حالا باید دید چشمان بینای سازمان بازرسی و دستگاه قضایی استان نیز می‎تواند در رسیدگی به پرونده‎ها سیل این عیار را تشخیص دهند یا خیر.

گزارش : داوود خاندوزی خبرگزاری فارس

انتهای پیام/