Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

امام جمعه گرگان گفت: ائمه جمعه و حتی نمایندگان ولی‎فقیه در عزل و نصب‎ها هیچ جایگاه رسمی و قانونی ندارند و ممکن است گاهی اوقات در این مسائل دخالت کنند اما بنده در این 40 سال هیچ‌گاه در عزل‎ونصب‎ها دخالت نکردم.

به گزارش تیترآزاد به نقل از خبرگزاری فارس، انقلاب اسلامی به چله خود رسیده و در کنار بسیاری از پیشرفت‎های حوزه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شاهد افزایش درک و بصیرت جامعه از شرایط ادوار مختلف تاریخ ایران هستیم.

به طور قطع باید بخش عمده‎ای از آگاهی و هوشیاری ملت ایران را ناشی از تریبون عبادی‎سیاسی نماز جمعه دانست؛ تریبونی که مهم‎ترین پایگاه سیاسی و اجتماعی کشور بوده است.

وقتی بر فراز چله انقلاب بر اوج توطئه‎ها و دسیسه‎های دشمنان و منافقین کوردل انقلاب اسلامی می‎نگریم، می‎بینیم که صدای رسای عالمان دین از تریبون‎های نماز جمعه و در رأس آن سرچشمه بصیرت یعنی امام راحل و جانشین خلف ایشان مقام معظم رهبری موجب شده تا ایران اسلامی و انقلاب از گردنه‎های سخت روزگار به سمت اعتلای اهداف و آرمان‎های انقلاب اسلامی صعود کند.

از پنجم مردادماه سال 1358 که امام راحل دستور تشکیل ستاد نماز جمعه را صادر کردند طی تمام این سال‎ها شاهد اثرات و برکات بی‎شمار تریبون نماز جمعه در مسائل و موضوعات مختلف هستیم و ثمره این تریبون نه تنها برای ایران بوده بلکه موجب شده که موضوعی مانند فلسطین به یک مسأله جهانی مبدل شود، همچنین نقش بی‎بدیل تریبون نماز جمعه در دوران دفاع مقدس و یا حل بسیاری از شائبه‎ها و مشکلات جامعه از دیگر آثار این فریضه عبادی سیاسی بوده است.

نخستین نماز جمعه همزمان با تهران در گرگان نیز اقامه شد و امام جمعه گرگان به‎عنوان یکی از قدیمی‎ترین ائمه جمعه کشور است.

هر هفته 39 نماز جمعه در سراسر گلستان برگزار می‎شود که 20 مورد آن برای شیعیان و 19 مورد دیگر مخصوص اهل سنت استان است و 5 هزار نفر نیز در قالب ستاد اقامه نماز جمعه مهیا کننده برگزاری این فریضه الهی و خدمت رسانی به نماز گزاران هستند و با توجه به اهمیت بالای نماز جمعه این نیاز احساس می‎شود که رسانه‎ها باید بیش از گذشته به این فریضه عبادی‎سیاسی و مهم نماز جمعه بپردازند.

* نماز باخشوع رمز موفقیت جوانان

نماینده ولی‎فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان با اشاره به اهمیت نماز اظهار کرد: نماز از جایگاه مهمی برخوردار است و همانطور که در روایات آمده نماز ستون دین و خیمه اسلام است و در صورتی که این ستون برپا باشد اسلام برپا است و اگر نماز نباشد اسلام هم نیست.

آیت‎الله سیدکاظم نورمفیدی با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات و توصیه‎های بزرگان اهل معرفت توجه به نماز بوده است، گفت: نماز آنقدر با اهمیت است که وقتی امام راحل در بستر بیماری بودند برای اقامه نماز در اول وقت تأکید داشتند.

وی به نسل جوان توصیه کرد تا توجه به نماز را سرلوحه کار خود قرار دهند و افزود: اگر جوانان می‎خواهند در تمام زمینه‎ها موفق باشند به نماز توجه کنند و نماز با خشوع و حضور قلب را در پیش بگیرند.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه در بین نمازها نماز جمعه جایگاه ویژه‎ای دارد و در آیات قرآنی و هم در روایات نیز به آن تاکید شده است، بیان کرد: در آیات قرآنی آمده است کسب و کارتان را رها کنید و به سمت یاد خدا در روز جمعه بدوید در روایات هم ویژگی‎هایی برای نماز جمعه از نظر فقهی مورد توجه است همه اینها دلیل بر اهمیت نماز جمعه است.

نورمفیدی به ویژگی‌های نماز جمعه اشاره کرد و یادآور شد: ویژگی‎های نماز جمعه حاکی از اثرگذاری این فریضه عبادی سیاسی است، در نمازهای دیگر جماعت شرط نیست البته مستحب است که جماعت خوانده شود اما شرط نماز جمعه این است که با جماعت و با امام خوانده شود که این مسأله نشانه اجتماعی بودن دین اسلام است.

وی با اشاره به اینکه خطبه‎های نماز جمعه از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است، اذعان کرد: وقتی ما می‌خواهیم از جایگاه نماز جمعه و از دین برای مردم سخن بگوییم مسؤولیتمان سنگین‎تر می‎شود که مقام معظم رهبری نیز اخیراً در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور نکاتی را مطرح کرده‎اند.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه معارف اسلامی، مباحث سیاسی اجتماعی مسؤولیت امام جمعه را سنگین می‎کند، افزود: در خطبه‎ها همیشه شرط این است که توصیه به تقوا شود و این مهم در مباحث اسلامی عامل خوشبختی است و بهشت جای متقین است و تقوا لازمه زندگی همه افراد است.

*اتحاد و بصیرت‎افزایی از آثار و برکات نماز جمعه است

نورمفیدی، اتحاد و همدلی و نزدیک شدن قلوب به یکدیگر و آگاهی‌بخشی و بصیرت‎افزایی را از آثار و برکات نمازجمعه برشمرد و یادآور شد: سنت این است که همراه امام جمعه سلاح باشد و این به معنای آن است که اسلام و دین از مبارزه جدا نیست.

وی با بیان اینکه نماز جمعه یکی از کارهایی است که دشمن مخالف آن است، ابراز کرد: امام راحل می‎فرمودند، ببینید دشمن با چه مخالفت می‌کند همان برای سعادت شما است.

امام جمعه گرگان به برگزاری نزدیک به بیش از یک هزار نماز جمعه در مساجد شیعه و سنی سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: نماز جمعه انقلاب اسلامی را بیمه می‎کند.

*اقامه قدیمی‎ترین نماز جمعه ایران از زبان قدیمی‎ترین امام جمعه

نورمفیدی با اشاره به اقامه نخستین نماز جمعه در گرگان توضیح داد: در پنجم مرداد سال 1358 به اذن امام راحل و با امامت آیت‎الله طالقانی نخستین نماز جمعه در تهران برگزار شد همزمان با تهران در محل مصلی فعلی گرگان نیز نماز جمعه برپا شد، در واقع وقتی امام راحل حکم امامت جمعه را برای مرحوم طالقانی در تهران دادند همان روز ما در گرگان نماز جمعه را اقامه کردیم و قدیمی‎ترین نماز جمعه ایران در گرگان بود و بنده قدیمی‎ترین امام جمعه کشور هستم.

وی اضافه کرد: ما با اجازه امام راحل نماز جمعه را همزمان با آغاز نماز جمعه در تهران برپا کردیم اما حکم رسمی بعد از آن صادر شد، نخستین نماز جمعه گرگان که برپا شد فصل تابستان بود و مردم در فضای باز و میان گرمای هوا و زیر آفتاب و روی زمین نماز جمعه را برگزار کردند.

امام‌جمعه گرگان ادامه‌داد: بعد از گذشت مدتی تصمیم‌گرفتیم برای برگزاری نماز جمعه در گرگان مصلای شایسته‎ای‌داشته باشیم که با کمک دولت‎ها وکمک‎های مردمی مصلای جدید ساخته شد، مصلای گرگان در عین سادگی باشکوه است.

نورمفیدی تأکید کرد: در 40 سال اخیر برکات نماز جمعه کاملاً روشن و مشخص است در دوران دفاع مقدس و چه در حوادث دیگر این مهم به همگان اثبات شده است، در دوران دفاع مقدس نماز جمعه در تشویق مردم برای دفاع مقدس نقش بسیاری داشتو اقشار مختلف مردم در نماز جمعه حضور داشتند..

وی بیان کرد: در طول زندگی خود از چند شخصیت اعم از حضرت امام خمینی (ره) و استاد شهید مطهری و امثال علمای متفکر تأثیر گرفتم، البته از همان ابتدا با افکار دکتر شریعتی آشنا بودم و اگر نقدی هم داشتم بر اساس منطق و استدلال بود.

*علت ترور آیت‎الله نورمفیدی در دهه 60 به دست منافقین

امام‌جمعه‌گرگان با بیان اینکه با تمام وجودم به وحدت امت اسلامی اعتقاددارم،گفت:دشمنان درصدد ایجاد شکاف اجتماعی هستند و در صورتی که شکاف‎های اجتماعی در قالب شکاف‎های مذهبی ظاهر شود بسیار خطرناک است من کاملاً و با تمام وجودم به خطر این مسأله برای امت اسلامی واقفم لذا از اوایل انقلاب اسلامی به وحدت اقوام و مذاهب در استان گلستان توجه کردم و پیگیر این مسأله بودم حتی گاهی اوقات خود را به خطر می‎انداختم.

نورمفیدی با اشاره به ترور ایشان از سوی منافقین در دهه 60 خاطرنشان کرد: شخصی که برای ترور بنده اقدام کرده بود را بعد از مدتی دستگیر کردند که بنده درخواست کردم با او دیداری داشته باشم، وی را به منزلم آوردند جوانی حدود 22 ساله بود و حس می‎کردم جوان توانایی است که متأسفانه از توان خود در راه نادرست استفاده کرده بود بنده در آن دیدار از این جوان پرسیدم که شما به دلیل عدم شناخت تحلیلی علیه من برای ترور نداشتید اما منافقین چه تحلیلی داشتند که شما را برای ترور بنده راغب کرد؟ که این جوان پاسخ داد که منافقین به ما دو نکته گفتند و تأکید کردند آیت‎الله نورمفیدی در استان گلستان محور است و همچنین مانع رشد تضادها است و اجازه نمی‎دهد اختلافات و تضادها در جامعه و بین مردم زیاد شود.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: بنده عمیقاً معتقد بودم که باید عامل وحدت باشم اما پس از این اتفاق و با شنیدن این جملات که دشمن نیز تا این اندازه از وحدت هراس دارد انگیزه و اعتقادم برای تقویت وحدت دوچندان شد.

وی تأکید کرد: همه متفکران اسلامی اعم از شیعه و سنی قائل به وحدت بودند و روابط مرحوم «آیت‎الله بروجردی» با «شیخ محمد شلتوت» داشتند بسیار مهم است که یکدیگر را برادر عزیز خطاب می‎کردند و این ارتباط کاری کرد که «شیخ محمود شلتوت» آن فتوای تاریخی را داد که همه مسلمانان هم می‎توانند از فقه جعفری هم تبعیت کنند که این نتیجه رابطه صمیمانه و اخوت اسلامی بین مرحوم آیت‎الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت بوده است.

امام جمعه گرگان تصریح کرد: متأسفانه امروز جنگ و دعوا بیشتر در منطقه خاورمیانه و در کشورهای اسلامی اعم از لیبی، فلسطین، یمن، افغانستان و ... مشاهده می‎شود و این اختلافات از کجا نشأت می‎گیرد؟ چه دست‎هایی امت اسلامی را به جان هم می‎اندازد؟

نورمفیدی با اشاره به اینکه به جای آنکه امت اسلامی با وحدت و یکپارچگی مقابل استکبار جهانی بایستند متأسفانه گرفتار جنگ داخلی شدند که این کار دستان شیطانی است، گفت: باید ابراز تأسف کرد که این مسائل بیشتر در بین مسلمانان دیده می‎شود.

*نظرم برای انتخاب استاندار مشورتی است

وی‌در پاسخ به این پرسش که ائمه جمعه در عزل‎ونصب‎ها چقدر مؤثرهستند، افزود: از نظر جایگاه، ائمه جمعه و حتی‌نمایندگان ولی‎فقیه در عزل و نصب‎ها هیچ جایگاه رسمی و قانونی ندارند و ممکن است گاهی اوقات در این مسائل دخالت‌کنند اما بنده در این 40 سال در عزل‎ونصب‎ها هیچ‎گاه دخالت‌نکردم البته بهتر است به طور صد درصد هم این مسأله را عنوان نکنم و برخی اوقات و در مواردی افراد نامناسبی در جایگاهی بودند که بنده تذکری را به وزیر و یا مسؤول ذیربط داده باشم اما در مجموع دخالتی در عزل و نصب‎ها ندارم.

امام جمعه گرگان گفت: البته در مورد انتخاب استاندار در برخی مواقع ممکن است با بنده مشورتی داشته باشند که بنده نظر مشورتی خود را می‎دهم و اینطور نیست که اعلام کنم حتماً باید فلانی استاندار باشد و فلانی نباید باشد بلکه نظرم، نظر مشورتی است.

*دخالتی در مسائل جزیی استان گلستان ندارم

نورمفیدی با بیان اینکه آن چیزی که در استان گلستان دغدغه بنده است مسائل توسعه‎ای استان است، اذعان کرد: واقعاً در مسائل جزیی دخالت ندارم و دنبال آن هم نیستم اما در مسائل کلی و هر چیزی که موجب پیشرفت استان گلستان باشد پیگیر آن خواهم بود، برای مثال چند روز گذشته هیأتی از سوی آقای رئیس جمهور به استان گلستان آمدند که بنده برخی از مسائل مربوط به توسعه استان گلستان را با آنها مطرح کردم و خواستار پیگیری آنها شدم.

وی مسأله راه‎آهن را یکی از مسائل توسعه‎ای استان خواند و متذکر شد: رئیس جمهور کشورمان به همراه رئیس جمهور ترکمنستان و قزاقستان پروژه راه‎آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان را در گلستان افتتاح کردند، در آن زمان مردم گلستان با وقوع این اتفاق بسیار خوشحال شدند و تصور می‎کردند تحولی در مسائل گلستان از جمله اشتغال و ... ایجاد می‎شود اما متأسفانه به دلیلی اختلافی که بین ایران و ترکمنستان وجود دارد این مشکل هنوز حل نشده است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان یادآور شد: زهکشی اراضی مسأله مهم دیگری است که عملکرد اراضی کشاورزی و تولید محصولات را افزایش می‎دهد، بعد از وقوع سیل نیز نامه‎ای به مقام معظم رهبری نوشتم و تأکید کردم که زهکشی می‎تواند در هدایت سیلاب به سمت دریا مؤثر باشد و هم می‎تواند زمین‎های ما را باکیفیت کند.

*گلایه از توقف طرح جزیره آشوراده

امام جمعه گرگان تصریح کرد: جزیره آشوراده مسأله مهم دیگر استان است و بنده 14 الی 15 سال است که پیگیر جزیره آشوراده هستیم و اخیراً بعد از مراحل بسیاری که طی شده و شروط مختلف آن پذیرفته شده است رئیس سازمان محیط زیست این طرح را متوقف کردند این در حالی است که در جمع 20 هزار نفری مردم گلستان پروژه آشوراده را وعده دادند و متأسفانه هنوز حل نشده است.

نورمفیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر هم می‎توانیم پیشرفت و توسعه استان گلستان را رقم بزنیم، بیان کرد: استان گلستان استعداد بسیاری دارد، البته از برخی هم باید گله کرد و به‎جای آنکه برخی برای گشایش و توسعه استان گلستان کلید باشند گاهی اوقات قفل می‎شوند و بنده نیز از استاندار گلستان درخواست کردم در خصوص برخی مسائل که اعتقاد دارم با انجام آن بسیاری از مشکلات استان گلستان حل شود نشست و گفت‎وگو داشته باشم.

انتهای پیام/