Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

 در نخستین جلسه علنی رسیدگی به جرائم اقتصادی گندم‌های مفقودی گلستان، مفقود شدن ۹ میلیون تن مسلم بود اما اینکه این میزان گندم وارد کارخانه شده یا فاکتورسازی شده جای ابهام داشت.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از مهر، صبح یکشنبه با ۳۱ دقیقه تاخیر در زمان برگزاری، نخستین جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال‌گران نظام اقتصادی گلستان در خصوص پرونده گندم‌های مفقودی گلستان به ریاست قاضی مزیدی در ساعت ۹:۳۱ آغاز شد.

در این جلسه ابتدا حجت الاسلام محمدرضا مزیدی، رئیس دادگاه با اشاره به اینکه پرونده مربوط به جابجایی و توزیع غیرقانونی گندم در استان گلستان است نکاتی را در خصوص برگزاری دادگاه‌های علنی و چگونگی برخورد با برهم زنندگان نظم دادگاه بیان کرد.

بعد از آن به دلیل اینکه محل مفقود شدن گندم در آق قلا بوده متن کیفرخواست توسط دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آق قلا قرائت شد.

دادستان عمومی و انقلاب آق قلا اظهار کرد: در راستای اجرای بند ۱۱، استجازه تاریخ ۹۷.۵.۳۰ ریاست قوه قضاییه، کیفرخواست پرونده شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آق قلا در خصوص متهمان آقایان ۱- آق اویلی رادنیا فرزند اناخان ۲- میرحسین شجاعی فرزند میرمهدی و ۳- ابوالحسن فاضلی فرزند حیدر هر سه دائر بر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام تولیدی به میزان ۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۹۳ کیلوگرم گندم است.

حسن نجفی افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو استان گلستان در شکایت خود علیه این سه نفر اعلام کرده بر اساس قرارداد منعقده بین شرکت درآسیاب شاهکوه با مدیریت متهمین مبنی بر تحویل گرفتن گندم های امانی، فرم بازدید دوره ای از کارخانه درآسیاب شاهکوه مبین کمبود گندم است.

در ادامه کیفرخواست آمده است: نظریه کارشناس رسمی دادگستری میزان کسری گندم را ۹ میلیون و ۳۷ هزار و ۹۹۳ کیلوگرم اعلام کرده است و اعتراض موجهی نیز نسبت به این نظریه به عمل نیامده است . متهم ردیف اول کسری گندم را قبول دارد اما اعلام کرده اتهام متوجه او نیست و کاره ای نبوده است که با توجه به مستندات مندرج در پرونده این دفاع مردود می باشد.

لذا به استناد بند ج ماده ۱ قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور و ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری قرار جلب به دادرسی آنها صادر می گردد و تقاضای مجازات متهمین مطابق ماده دو قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور را دارم.

پرونده گندم های مفقودی گلستان پس از پرونده معروف به پرهام آزادشهر ، دومین پرونده ای است که در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی استان رسیدگی می شود.

پس از آن نوبت به نمایندگان اداره کل غله و خدمات بازرگانی رسید که راجع به موضوع پرونده توضیحات خود را ارائه کنند. نماینده شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با این توضیح که ۳۰ هزار تن گندم وارد کارخانه شده اما در بازرسی‌های ادواری احساس کردیم بخشی از این گندم مفقود شده است، گفت: این گندم در نزد پیمانکار امانی بوده و پیمانکار اجازه دخل و تصرف (جابه‌جایی و یا تبدیل کردن آن به آرد) را نداشته است.

بنا به اظهارات نماینده شرکت غله گلستان ارزش ریالی گندم مفقود (مجموع کسری گندم و تاخیر در اجرای برنامه و مغایرت افت) بین ۱۷ تا ۲۰ میلیارد تومان است.

پس از آن نوبت به متهمان پرونده می‌رسید که از خود و اتهام وارده دفاع کنند اما هیچ یک از سه متهم این پرونده در دادگاه حاضر نشده بودند و وکیل مدافع آن‌ها برای دفاع در جایگاه حاضر شد.

وکیل مدافع متهمان با اشاره به اینکه هرگونه ورود و خروج توسط دوربین‌های مدار بسته در کارخانه از سوی مدیرکل غله و بازرسین این اداره کل قابل نظارت بوده، گفت: بازرسی دقیقی انجام نشده و میزان گندم مفقودی بر اساس اعلام شرکت غله است و آنها یک بار میزان گندم مفقودی را ۶ تن، یک بار ۹ تن و بار دیگر هشت تن اعلام کرده اند اما مشخص نیست آیا این گندم اساسا وارد کارخانه شده یا بر مبنای فاکتورهای صادره از سوی مسئولان شرکت غله این میزان اعلام می شود.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسی دقیقی انجام نشده است، افزود: با فرض مفقود شدن این میزان گندم، خروج این گندم حداقل به بارگیری ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون بزرگ نیاز داشته و چگونه این حجم از ورود و خروج کامیون از دید بازرسان شرکت غله گلستان که از طریق مانوتورینگ موضوع را رصد می کردند مخفی مانده است.

وی همچنین از خروج بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گندم از کارخانه به دلیل طلب شخص ثالث و خراب شدن ۵۰۰ تن گندم در انبارهای کارخانه خبر داد و از دادگاه خواست تحقیقات بیشتری در خصوص پرونده انجام شود و به صرف حاضر نشدن متهمان پرونده در دادگاه و یا دادسرا رای صادر نشود و خدای ناکرده متهمی به جرم نکرده مجازات نشود.

بعد از صحبت‌های وکیل مدافع متهمان، نماینده شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان و دادستان عمومی و انقلاب آق قلا توضیحات تکمیلی ارائه کردند و در نهایت قاضی مزیدی اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده گندم‌های مفقودی گلستان سه شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 4768016