Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; plgContentJComments has a deprecated constructor in /home/titreazad/domains/titreazad.ir/public_html/plugins/content/jcomments/jcomments.php on line 25

نخست وزیر محافظه کار ژاپن در تلاش برای تغییر قانون اساسی کشور به نفع حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی، زنی را عهده دار مقام وزارت دفاع کرد که سابقه درخشانی در مخالفت با منشور صلح ژاپن دارد.

به گزارش تیتر آزاد به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که پس از پیروزی حزب متبوعش در انتخابات پارلمانی اخیر به دنبال ایجاد تغییرات جزئی و در عین حال محسوس در ترکیب کابنیه خود است، امروز چهارشنبه در اقدامی که چندان به مذاق چین و کره جنوبی خوش نخواهد آمد، یکی از محافظه کارترین چهره های ژاپن را به سمت وزارت دفاع این کشور برگزید.

به این ترتیب خانم «تومومی اینادا» که از طرفداران تغییر قانون اساسی ژاپن به نفع حضور در جنگ های فراسرزمینی است، سکان دار وزارت دفاع شد.

وی که زمانی مسئول سیاست گذاری حزب حاکم «لیبرال دموکرات» بود، همانند آبه و بسیاری دیگر از محافظه کاران ژاپن پیروی از منشور صلح را که پس از جنگ جهانی دوم در قانون اساسی کشور گنجانده شد، به نوعی تحقیر آمیز و در راستای کاهش نقش توکیو در عرصه های بین المللی تلقی می کند.

رویای تهاجمی شدن ارتش در حالی ذهن اینادا و دیگر سیاستمداران حزب لیبرال دموکرات را مشغول کرده که سایه بی اخلاقی های ارتش امپراتوری ژاپن همچنان بر خاطرات چین و کره جنوبی سنگینی می کند.

اینادا ۵۷ ساله بعد از «یوریکو کوئیکو» دومین زنی است که به سمت وزارت دفاع ژاپن می رسد. جالب آنکه کوئیکو نیز هفته گذشته به عنوان اولین شهردار زن توکیو – پایتخت ژاپن – انتخاب شد.

دوره ریاست آبه بر حزب حاکم لیبرال دموکرات در سال میلادی ۲۰۱۸ پایان می باید و با این حساب معلوم نیست که وی در حالی که با برخی چالش های سیاسی روبروست، بتواند مقام خود را به عنوان نخست وزیر حفظ کند.

با این حال، وی امیدوار است با تغییر قانون اساسی به نفع حضور ارتش در جنگ های فراسرزمینی و ارتقاء رشد اقتصادی کشور، به خود شانس دوباره ای برای نشستن بر کرسی قدرت ژاپن بدهد.